Uitval micro omvormers over-voltage via VEH / SolarNRG

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-10 11:08
Mijn vraag
Wij hebben sinds 7-8-24 zonnepanelen laten plaatsen middels VEH en die gebruiken SolarNRG voor de installatie.

Nu zou er oorspronkelijk een 3 fase GroWatt omvormer geplaatst worden met 20 panelen in serie. Verdeeld over 10/10 voorkant, achterkant. Ik heb bij de offerte laten meenemen 6mm kabels te willen.
Dit alles voor 6000 euro. 8800WP

Toen de monteurs hier aankwamen, was het lastig, met schaduw van een boom. Zij gaven aan dit eigenlijk. nooit zo te doen in deze situatie. Te veel schaduw en echt zonde. Aardige monteurs, dachten goed mee. Onder aan de streep: er zijn Micros van Hoymiles geplaatst, nu zitten beide op een aparte fase.
We hebben de kosten een beetje gedeeld. Ik uiteraard iets meer dan SolarNRG ;)
Dus kosten naar 7000 euro. 4400WP voorkant en 4400WP achterkant. Maar de monteurs gaven aan geen 6mm kabel mee te hebben en dan 4mm meer dan genoeg zou zijn.

Toen begon het, uitval van de micro omvormers. Wanneer de meter rond de 250V komt, slaan diverse micro's uit. Gelukkig niet allemaal en gelukkig heeft fase 2 er minder last van dan fase 1.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lengte kabels.
Beide gaan aan de achterkant naar beneden, buiten het huis, om zo geen kabels over de voorkant van het huis te hebben lopen.

Dakhelft is ruim 7 meter lang.
Van dak naar kruipruimte zal een meter of 6 zijn.
Huis is 10 meter lang, meterkast voorkant.
Meterkast is weer meter of 3 omhoog vanuit de kruipruimte.

Kom ik op 26-31meter kabel voor de voorkant (met wat losse kabel hier en daar?)
Kom ik op 19-24 meter kabel voor de achterkant (met wat losse kabel hier en daar?)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op deze website kan ik mooi de benodigde kabels berekenen:
https://www.elektramat.nl/kabel-calculator/

Klopt deze calculator?

Detail: ik heb nog niet betaald en was eigenlijk van plan wel een deel te voldoen. Ik dacht zelf aan 1000 euro open laten staan en heb de rechtsbijstand ingeschakeld met de vraag, of dit redelijk is.
Waarom? Omdat SolarNRG zelf aangeeft dat ze niet verder kunnen gaan dan 250 euro uitgestelde betaling.

Inmiddels is de betalingstermijn ruimschoots verstreken.

Na al het telefonische contact, vanochtend nog maar eens de servicedesk benaderd voor de dikkere kabels.

Deze mail heb ik verstuurd:
Beste SolarNRG,

Onze opstelling werkt op zich naar behoren, alleen hebben we te maken met uitval van de omvormers.
Op het moment dat de meterkast 250V registreert, registreert de omvormer 253V.
Er zit dus aardig wat verlies op de lijn.

We hebben een melding bij Stedin gedaan en die geven aan dat de kabel minimaal 10mm moet zijn en de eerste de beste rekentool (zie bijlage), komt zelfs terug met 16mm.

Stedin geeft aan dat het voltage op de meter hoog is, maar nog wel binnen de marges en gaan niet direct stappen ondernemen.

Wat het extra vervelend maakt is dat er wel gewoon 6mm op de offerte staat. Hoe gaan we dit oplossen?

Gisteren zag ik ook een alarm in de app staan, maar die kan ik als klant niet uitlezen, klopt dat?

Met vriendelijke groet,
En daar krijg ik deze mail op terug, waardoor mijn gevoel van niet te betalen eigenlijk alleen maar bevestigt wordt:
Geachte,

De berekening was in eerste instantie gedaan op 1 groep en dan was een 6mm kabel nodig maar uw installatie is gesplitst in 2 groepen van 3 micro omvormers per groep.
De 3 micro omvormers hebben een totaal vermogen van 4.8kw en dan is een 4mm kabel tot een lengte van 35meter voldoende.

De alarm melding was waarschijnlijk voor de te hoge netspanning, micro omvormers verhogen de spanning altijd met 3/4/5V zodat de opgewekte stroom richting de meterkast verzonden kan worden.

Met vriendelijke groet,

Technical Support Medewerker
Volgens mij klopt er gewoon helemaal niets van.

Als ik 3 fase 8800W in de rekentool gooi, komt er 4mm kabel uit rollen.
Als ik 1 fase 4400W in de rekentool gooi, komt er 16mm kabel uit rollen.

Maar ik heb te weinig verstand van de materie, klopt het wat de medewerker zegt, dat er altijd 3V méér bij de omvormer moet zijn, dan bij de meter?

Mijn gevoel zegt dat de verliezen bij 16mm veel minder groot zijn, dan bij 4mm en dat daar het verschil in voltage in zit.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als de zonnepanelen zijn uitgeschakeld.
Wat is dan het voltage op je net?
Want stedin en liander gooien wel eens het voltage richting de 250v zodat zonnepanelen uitschakelen om het hoofdnet niet te zwaar te overbelasten.
Dan zijn dus niet alleen jouw zonnepanelen uit, maar ook die van de buren.

Google maar eens naar deze materie waarom zonnepanelen niet meer rendabel zijn in bepaalde gebieden.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
DJMaze schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:04:
Als de zonnepanelen zijn uitgeschakeld.
Wat is dan het voltage op je net?
Want stedin en liander gooien wel eens het voltage richting de 250v zodat zonnepanelen uitschakelen om het hoofdnet niet te zwaar te overbelasten.
Dan zijn dus niet alleen jouw zonnepanelen uit, maar ook die van de buren.

Google maar eens naar deze materie waarom zonnepanelen niet meer rendabel zijn in bepaalde gebieden.
Ook 250V ja.

Maar met een dikkere kabel neemt de weerstand toch af?
Dus ook het verschil in voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
Als er 250V in de meterkast is en er richting 4kW door gedrukt wordt dan is het probleem toch echt gewoon de ellenlange niet erg dikke AC kabel.

Blijkbaar heb je iemand bij stedin getroffen die het snapt. Om onder de 1% verlies te gaan bij bijna 5kW geïnstalleerd vermogen per kabel (dat is de richtlijn voor PV) zou het echt wel kunnen kloppen dat je naar 10-16mm2 moet.

Het onder druk upselling op locatie is nogal onbeschoft. Die bomen staan op de luchtfoto en hierover had vooraf overlegd moeten worden door de systeem ontwerper.

Met solaredge was met wat hangen en wurgen mogelijk een goed ontwerp te maken met per paneel schaduwbeheer, zeker als per kant een paneel of 2 extra had gekund, waarbij een kort en 3-fase AC traject gerealiseerd had kunnen worden waarbij het spanning verhaal veel onwaarschijnlijker geweest zou zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dan heeft zonnepanelen geen zin en is het logisch dat je omvormers uitschakelen.
Je mag niet boven 250v uitkomen om de apparatuur in huis heel te houden.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tweak_ers Ik ben het eens met wat @Ronald schrijft.
Met de https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008 en 4800 W kom ik bij 250 V in de meterkast op een stroom van 19,2 A.
Hiermee krijg je aan het einde van de 30 m 4mm² kabel een voltage-drop (of verhoging) van ca. 6,5 V (2,6%) = 256,5V. Dit geldt natuurlijk bij invoeding van de 4800 W aan het einde van de kabel!
Bij 253 V moeten en gaan de omvormers van het net.
Dus wat de servicedesk schrijft is zeer twijfelachtig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Nou ik heb maar even gereageerd:
Beste SolarNRG,

Hier was ik al een beetje bang voor bij het aanbod om 250 euro op de rekening in te houden, tot de problemen zijn opgelost. Voorstel vanuit de debiteuren afdeling.

Hebben jullie ook elektriciens in dienst?

Het voltage wordt hoger door weerstand. Hoe hoger de weerstand, des te meer energie het kost voor de elektronen om door de kabel te bewegen. Hierdoor wordt de spanning (voltage) hoger. Wanneer men een dikkere kabel neerlegt, neemt de weerstand af en verlaag je het verschil in spanning tussen omvormer en meterkast.
De 8,8kW zou aangesloten worden op een 6kW of 7kW GroWatt omvormer. Daarnaast zou deze omvormer verdeeld worden over een 3 fase verdeler. Dit houdt in dat je 30 Ampère verdeeld over 3 fasen. Dan kom je uit op 10 Ampère per fase.

Dat is veel minder dan de geleverde installatie waar 19A door de fase wordt geleverd.

Als ik die in een bereken tool voor voltage gooi, levert 6mm kabel een verlies van 1,62V op. Dat is dus de geoffreerde situatie:
PastedGraphic-1.png

Nu hebben we een 1 fase oplossing (x2) gekregen. 4,4kW op 25 meter en 4mm kabel.
Als we die door de tool gooien, zien we een aanzienlijk hoger verlies (5,33V):
PastedGraphic-2.png
4mm is erg dun voor 19A.

Pas bij 16mm kabels kom je uit op getallen in de buurt van de 3 fase oplossing (1,33V):
PastedGraphic-3.png

Deze getallen komen overeen met andere rekentools, zoals bij Elektramat:

Berekening van 8,8kW op 3 fase, dan zou 4mm zelfs voldoende moeten zijn:
PastedGraphic-4.png

Bij 4,4kW op 1 fase geven zij ook aan dat je 16mm nodig hebt:

PastedGraphic-5.png

Met vriendelijke groet,

• Tweak_ers
We praten in rondjes om elkaar heen, ik krijg nu deze mail terug:
Geachte,

De berekening was in eerste instantie gedaan op 1 groep en dan was een 6mm kabel nodig maar uw installatie is gesplitst in 2 groepen van 3 micro omvormers per groep.
De 3 micro omvormers hebben een totaal vermogen van 4.8kw en dan is een 4mm kabel tot een lengte van 35meter voldoende.

Micro omvormers verhogen de spanning altijd met 3/4/5V zodat de opgewekte stroom richting de meterkast verzonden kan worden.
Zelfs nadat de micro omvormer(s) zijn uitgeschakeld is de netspanning te hoog ( 250V )

Uw installatie is volgens de normen geplaatst, een dikkere kabel kan de spanning ietjes verlagen maar dit wordt beschouwd als een aanpassing ná installatie en dus dient er een offerte opgesteld te worden voor de werkzaamheden en benodigdheden.

Met vriendelijke groet,
Het klopt gewoon voor geen meter, hoe kun je 8,8kW nu op 1 groep aansluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 11-09-2024 14:48 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58
Tip: gebruik de [quote] [/quote] tags, dat leest wat beter dan je huidige formatting ;)
Bijv. [quote=SolarNRG] [/quote]

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2024 14:20 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:25
Hoeveel VA zijn die hoymiles converters en wat is hun maximumvermogen?
Want volgens mij reken je met veel te hoge nummers.

Probeer het eens realistisch: 8800Wp * 0.8 / 3 = 2340 W = 10A per fase.
Dat is geen probleem voor 30 meter 4mm2 of wel?

• Tweak_ers
jeroen3 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:27:
Hoeveel VA zijn die hoymiles converters en wat is hun maximumvermogen?
Want volgens mij reken je met veel te hoge nummers.

Probeer het eens realistisch: 8800Wp * 0.8 / 3 = 2340 W = 10A per fase.
Dat is geen probleem voor 30 meter 4mm2 of wel?
Waarom delen door 3 en waarom * 0,8?

Per zijde hebben we:
2x HMS-1600-4T
1x HMS-800-2T

https://cdn.webshopapp.co...8002000-eu-en-v202301.pdf
https://cdn.webshopapp.co...9001000-eu-nl-v202302.pdf

Als ik hier kijk, zie ik dat 1 HMS-1600-4T, 1,72kW teruglevert en dat de ander een te hoog voltage heeft bereikt en uitvalt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3rnihgJpeWxS3w0eeUDMtz5nB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dfzen2ZVveerygdD8fd2Nhlb.png?f=fotoalbum_large

Dus als we nu geen uitval hadden gehad, zou ik rond de 4,3kW aan vermogen verwachten. En dat is een dag als vandaag, tijdens hoog zomerdagen hadden we het systeem nog niet.

Ik snap gewoon niet hoe je 11A op 6mm kabel kan aansluiten en een stuk meer dan 11A op 4mm kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door Tweak_ers op 11-09-2024 15:10 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:52
Kijk eens, met uitgeschakelde groepen voor de panelen, of de spanning op de niet voor de panelen gebruikte fase misschien lager is dan de spanning op de andere fasen. Dan kan je nog 1 van de groepen omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:25
Oke, ze zijn niet 3-fase, sorry.

0.8 omdat je lijkt te rekenen met Watt-pieken. Dat is onrealistisch.

Met die 3 omvormers hebt heb je strings van 2x7A + 3.5A = 17.5A.
Valt reuze mee dan toch.

Als je echte minder dan 1% verlies wil moet je inderdaad naar 16mm2, maar dat zal kosten 600+ voor jouw installatie aan alleen kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je al 250V meet in de meterkast, dan heeft het geen zin om nog veel moeite te steken in het deel er achter om 3V spanningsval weg te werken. Ja, met een 3 fase omvormer heb je minder spanningsval. Maar als morgen je buurman ook z'n dak vol legt, heb je kans dat de spanning weer 1 volt stijgt, en alsnog je 3 fase omvormer er uit gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door _ferry_ op 11-09-2024 15:34 ]

• Tweak_ers
_ferry_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:31:
Als je al 250V meet in de meterkast, dan heeft het geen zin om nog veel moeite te steken in het deel er achter om 3V spanningsval weg te werken. Ja, met een 3 fase omvormer heb je minder spanningsval. Maar als morgen je buurman ook z'n dak vol legt, heb je kans dat de spanning weer 1 volt stijgt, en alsnog je 3 fase omvormer er uit gaat.
Nee?
Dus ook geen 6mm aanhouden, zoals in de offerte vermeld?

Ik heb nog niet betaald en krijg nu een ingebrekestelling per mail.
Heel flauw want ik heb iedere mail de debiteurenafdeling in de CC gezet.
Ze kunnen ook gewoon even bellen.

Verkoop poeslief en aardig bij SolarNRG, maar daarna zijn het botte reacties.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tweak_ers schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:03:
[...]

Nee?
Dus ook geen 6mm aanhouden, zoals in de offerte vermeld?

Ik heb nog niet betaald en krijg nu een ingebrekestelling per mail.
Heel flauw want ik heb iedere mail de debiteurenafdeling in de CC gezet.
Ze kunnen ook gewoon even bellen.

Verkoop poeslief en aardig bij SolarNRG, maar daarna zijn het botte reacties.
Nou het staat je natuurlijk vrij om die discussie te voeren met de installateur, en als je betaalt voor 6mm2 en je krijgt 4, dan is dat uiteraard een discussie waard. Het verschilt pakweg 1,5V over die 30M. Dus het gaat wel iets helpen, en kan in je situatie net er voor zorgen dat de andere inverter aan blijft. Maar het is allemaal marginaal, dat bedoel ik meer. En ik snap ook helemaal dat je in die situatie met die afstand 6mm2 wil hebben :)
Pagina: 1