Zelf zonnepanelen geplaatst. - connectoren wel goed vast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 11:05
Dag Tweakers,

Dit topic mag dicht.
Ik heb zojuist geleerd dat de ruimte die ik bij sommige connectoren zie, en bij sommigen niet.
Te verklaren is door het gebruik van staubli mc4 en staubli mc4 Evo connectoren.
De connectoren die fabriek af, en evo af zijn, hebben een beetje meer ruimte "over" dan de "normale" MC4 connectoren.
Volgens de instructie van Staubli moet ik dat ongemoeid laten.

IK dank iedereen voor de reacties.

Ik heb vorige week zelf mijn zonnepanelen op mijn schuur geplaatst, erg veel plezier aan gehad.
Nu was ik van de week bezig met de cable management, alles netjes weggewerkt hebben.
Het viel me op dat sommige connectoren niet helemaal dicht waren.
De situatie is dat ik 7 panelen heb.
Met 2 micro omvormers.

Ik heb een paar kant en klare kabels besteld.
Ik heb een paar kabels waar ik zelf de connectoren op gemonteerd heb.
En er zijn de korte stukken kabel van ca 20.cm van de micro controller naar een connector.

Bij al mijn "eigen gemaakte" kabels zitten de connectoren goed en strak aangedraaid.
De connectoren van de kant en klare kabels hebben een beetje draai ruimte over.
De connectoren van de micro omvormers hebben eveneens een beetje draai ruimte over.
Ik heb een foto bijgevoed, daar zie je alle 3 de situaties.
De rode kabel is "van mij" en is helemaal dicht gedraait.
De 2 onderste zwarte kabels gaan naar de micro omvormer en houden een beetje draai ruimte over.
De rechte bovenste, zwarte, kabel. Is van een bestelde kant en klare kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkfYG9F5hVimem1WXKXRKRmn7e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7XlgHdElW4ZoHBTlzsIbP45.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is de vraag.
Is dit goed genoeg? Veilig?
Zo nee, ik weet hoe ik ze moet aandraaien. Maar hoe maak ik het veilig voor mij?
Wat moet ik precies doen zodat ik de connectoren veilig weer kan ontkoppelen, strak draaien, en weer koppelen?
Alles is uiteraard geaard, en ik heb een "PV" stop in de kast zitten uiteraard.
Ook heb ik een extra schakelaar in de schuur hangen.

Alle connectoren zijn Staubli en MC4. de kant en klare zijn de Evo2 variant die 100% compatible zijn.
Verder heb ik gebruik gemaakt van de officiële staubli crimp en aandraai tool.
Daarmee heb ik de juiste crimp techniek gebruikt en aangedraaid totdat de toolset door draait.
Merkbaar aan een duidelijk hoorbare én voelbare KLIK.

De stekkers hangen -allemaal- droog in mijn schuur.
De kabels die op dak zijn, zijn netjes -onder- de panelen vastgemaakt en raken het dak niet aan en hangen niet in de lucht waarmee ze met normaal, direct vallend of waaiend regen nat kunnen worden.
De 2 Rails waar de panelen op bevestigd zijn, zijn geaard.

Alvast bedankt!

[ Voor 20% gewijzigd door Mipje op 09-09-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat gedeelte zou ook ruimte over moeten hebben, als deze helemaal sluit is de kabel te dun en/of de uitzet rubbers vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 09-09-2024 13:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
DukeBox schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:55:
Dat gedeelte zou ook ruimte over moeten hebben, als deze helemaal sluit is de kabel te dun en/of de uitzet rubbers vergeten.
Bedankt voor je reactie.

Kabel is 4mm net zoals de microcontrollers stukken en de kant en klare.
Alles heeft 100% uitzet rubbers. (thans, "mijn" kabels)
Ik heb bij 1 kabel getest of ik hem verder dicht kon draaien, wat kon met relatief weinig moeite.
Behalve dan dat je de kabels twist, daarom zou ik dan ook liever willen ontkoppelen bij de rest en dan vast draaien.
Dat natuurlijk alleen indien nodig.
Daarnaast heb ik alles vast gedraaid met zo'n setje gereedschap wat hiervoor gemaakt is. Dat slipt door zodra je op de max koppel komt. En dat gebeurde bij mijn kabels tegen het moment dat alles volledig dicht gedraaid was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24

DukeBox

loves wheat smoothies

De connectoren zelf geven een duidelijke klik als die vast zit (mannetje/vrouwtje). De trek ontlasting is per connector anders maar hand vast + een extra slag zou normaal gesproken voldoende moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 09-09-2024 14:11 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
DukeBox schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:10:
De connectoren zelf geven een duidelijke klik als die vast zit (mannetje/vrouwtje). De trek ontlasting is per connector anders maar hand vast + een extra slag zou normaal gesproken voldoende moeten zijn.
Ja die klik waarvan je spreekt, heb ik zeker op gelet bij al mijn eigen kabels.
Dat af dus het resultaat van de rode kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Die kant-en-klare kabels die je besteld hebt hebben sowieso geen originele Staubli MC4 connectoren, op de foto te zien.
Dat vormt ten eerste al een risico op incompatible (en dus slechte) contactverbindingen, en er wordt daarom ten zeerste aangeraden om altijd connectoren van hetzelfde merk op elkaar aan te laten sluiten.

Een uitzondering vormen een serie connectoren die door diverse (solar) fabrikanten zelf aan de panelen gemaakt worden, die 'compatible' zijn met de MC4 connectoren, en welke getest zijn door Dekra op compatibiliteit met de originele MC4 connectoren.
Die connectors die jij echter aan je kant-en-klare kabel hebt zitten, zijn niet een van de acht door Dekra geteste connectoren in hun testrapport, dus valt hiervan niet te zeggen of deze veilig toegepast kunnen worden met een MC4 connector als contradeel.

Verder vraag ik me af: aangezien je zegt dat je 'een paar' kabels zelf gemaakt hebt:
Heb je hiervoor wel een geschikte crimp-tang gebruikt om de kabels op de connector inserts vast te crimpen? Een slechte crimp verbinding vormt minstens een zo groot risico als slecht afgedichte isolatiehulzen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
BrainCrash schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:42:
Verder vraag ik me af: aangezien je zegt dat je 'een paar' kabels zelf gemaakt hebt:
Heb je hiervoor wel een geschikte crimp-tang gebruikt om de kabels op de connector inserts vast te crimpen? Een slechte crimp verbinding vormt minstens een zo groot risico als slecht afgedichte isolatiehulzen.
Ja, absoluut.

Ik ga me verdiepen in Dekra en MC4.

Dankje voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
BrainCrash schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:42:
Die kant-en-klare kabels die je besteld hebt hebben sowieso geen originele Staubli MC4 connectoren, op de foto te zien.
Deze connectoren zijn de Staubli mc4-evo2.
Ze zijn compatible met de "normale" staubli Mc4.

Bedankt voor de heads- up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 23:12
Het beste is om overal dezelfde MC4 connectoren te hanteren, dus alleen hetzelfde type en merk op elkaar aansluiten. Ik heb wel goede ervaringen met de MC4 connectoren van Stäubli, gebruik bij het crimpen bijvoorbeeld de Stäubl MC4 Basic Crimping Tool. Voor het aandraaien gebruik je de Stäubl MC4 Tool set, zodat ze goed vastzitten :) (P.S. ik heb geen aandelen hoor ;))

[ Voor 0% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-09-2024 15:06 . Reden: Typo ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipje
Puch-Maxi schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:02:
Het beste is om overal dezelfde MC4 connectoren te hanteren, dus alleen hetzelfde type en merk op elkaar aansluiten. Ik heb wel goede ervaringen met de MC4 connecteren van Stäubli, gebruik bij het crimpen bijvoorbeeld de Stäubl MC4 Basic Crimping Tool. Voor het aandraaien gebruik je de Stäubl MC4 Tool set, zodat ze goed vastzitten :) (P.S. ik heb geen aandelen hoor ;))
Dat is idd de toolset die ik gebruikt heb. de crimping en de aandraai set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Dan komt het helemaal goed d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je mag, voor zover ik weet, geen 2 verschillende merken / soorten connectoren mengen. Dat is vragen om problemen op de lange termijn. Ik ben helaas ervaringsdeskundige. Hoe dat zit met gewone MC4 en MC4 EVO weet ik niet, maar ik persoonlijk zou de gok niet durven nemen.

De trekontlasting achterop, die ook de kabelaansluiting waterdicht maakt, hoeft niet helemaal dicht gedraaid te worden. Er is een aparte tool voor om de achterste top exact volgens aanhaalmoment vast te zetten.

Filmpje: YouTube: Stäubli MC4 PV Connector Assembly Instructions

Verder nog de belangrijke tip om te zorgen dat je stekkers altijd droog hangen achter de zonnepanelen. Dit scheelt je veel ellende na een paar jaar.

En ook niet onbelangrijk; Heb je je frames geaard / vereffend met een aardedraad?!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipje
mkleinman schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:08:

Verder nog de belangrijke tip om te zorgen dat je stekkers altijd droog hangen achter de zonnepanelen. Dit scheelt je veel ellende na een paar jaar.

En ook niet onbelangrijk; Heb je je frames geaard / vereffend met een aardedraad?!
De stekkers hangen -allemaal- droog in mijn schuur.
De kabels die op dak zijn, zijn netjes -onder- de panelen vastgemaakt en raken het dak niet aan en hangen niet in de lucht waarmee ze met normaal, direct vallend of waaiend regen niet nat kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Mipje schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:53:

Bij al mijn "eigen gemaakte" kabels zitten de connectoren goed en strak aangedraaid.
Volledig dicht gedraaid dus? Dat is niet volgens de instructie als ik het me goed herinner.
dus wat jij 'goed' noemt is op basis van je aanname dat ze volledig dicht gedraaid moeten worden.
De connectoren van de kant en klare kabels hebben een beetje draai ruimte over.
dat is wél hoe het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Mipje schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:11:
[...]

Maar de frames v/d panelen dus niet? (je bent niet de enige hoor..)

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 09-09-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:14:
[...]

Maar de frames v/d panelen dus niet? (je bent niet de enige hoor..)
Ik had gelezen dat volgens de NEN de montage installatie wel geaard moest worden, maar de frames van de panelen niet.
Antwoord op je vraag:
De aarde zit op de rails alleen, niet op de frames van de panelen zelf.
Dus nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:13:
[...]

Volledig dicht gedraaid dus? Dat is niet volgens de instructie als ik het me goed herinner.
dus wat jij 'goed' noemt is op basis van je aanname dat ze volledig dicht gedraaid moeten worden.

[...]

dat is wél hoe het hoort.
Dat was idd een aanname van mij.
Maar het is wel weer tegenstrijdig met de instructie dat je door moet gaan tot de klik, wat ik gedaan heb.

Ik wil je absoluut geloven in wat je zegt, echter heb ik nu tegenstrijdige- niet eenduidige informatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Mipje op 09-09-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Als jij ze met de twee 'sleutels' heb aangedraaid tot de klik, dan is dat goed. Misschien is de isolatie van de kabel wat dunner of iets dergelijks.
edit:
Bovenstaande is niet helemaal correct, tegenwoordig moeten ze worden aangedraaid met een momentsleutel.

[ Voor 27% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-09-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Dit topic mag dicht.
Ik heb zojuist geleerd dat de ruimte die ik bij sommige connectoren zie, en bij sommigen niet.
Te verklaren is door het gebruik van staubli mc4 en staubli mc4 Evo connectoren.
De connectoren die fabriek af, en evo af zijn, hebben een beetje meer ruimte "over" dan de "normale" MC4 connectoren.
Volgens de instructie van Staubli moet ik dat ongemoeid laten.

IK dank iedereen voor de reacties.

[ Voor 13% gewijzigd door Mipje op 09-09-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16
Helemaal niet dicht. Ik ben ervaringsdeskundige en had voor mijn panelen een MC4 set gekocht. De krimptang en sleutels.

Mijn panelen hebben MC4 EVO2 (Aeg). De krimptang kon de draad niet lekker krimpen, omdat de vleugels van de stekker werden opgerold. Erwas dus een hele slecht krimp. Dat heb ik een viertal keren uitgetest. Ik heb toen de juiste (ffing duur) Staubli tang gekocht, en dat werkt perfect.

Ik kreeg een MC4 stekker wel op de EVO2, maar ze klikken niet vast. Ze zijn volgens mij fysiek niet compatible (technisch is de evo beter ivm hogere ampere en voltages).

Dat betekend dat je de stekker en bus uit dezelfde type moet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door BiLLY_daKid op 09-09-2024 16:26 ]

Pagina: 1