Dag Tweakers,
Dit topic mag dicht.
Ik heb zojuist geleerd dat de ruimte die ik bij sommige connectoren zie, en bij sommigen niet.
Te verklaren is door het gebruik van staubli mc4 en staubli mc4 Evo connectoren.
De connectoren die fabriek af, en evo af zijn, hebben een beetje meer ruimte "over" dan de "normale" MC4 connectoren.
Volgens de instructie van Staubli moet ik dat ongemoeid laten.
IK dank iedereen voor de reacties.
Ik heb vorige week zelf mijn zonnepanelen op mijn schuur geplaatst, erg veel plezier aan gehad.
Nu was ik van de week bezig met de cable management, alles netjes weggewerkt hebben.
Het viel me op dat sommige connectoren niet helemaal dicht waren.
De situatie is dat ik 7 panelen heb.
Met 2 micro omvormers.
Ik heb een paar kant en klare kabels besteld.
Ik heb een paar kabels waar ik zelf de connectoren op gemonteerd heb.
En er zijn de korte stukken kabel van ca 20.cm van de micro controller naar een connector.
Bij al mijn "eigen gemaakte" kabels zitten de connectoren goed en strak aangedraaid.
De connectoren van de kant en klare kabels hebben een beetje draai ruimte over.
De connectoren van de micro omvormers hebben eveneens een beetje draai ruimte over.
Ik heb een foto bijgevoed, daar zie je alle 3 de situaties.
De rode kabel is "van mij" en is helemaal dicht gedraait.
De 2 onderste zwarte kabels gaan naar de micro omvormer en houden een beetje draai ruimte over.
De rechte bovenste, zwarte, kabel. Is van een bestelde kant en klare kabel.
:strip_exif()/f/image/w7XlgHdElW4ZoHBTlzsIbP45.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is de vraag.
Is dit goed genoeg? Veilig?
Zo nee, ik weet hoe ik ze moet aandraaien. Maar hoe maak ik het veilig voor mij?
Wat moet ik precies doen zodat ik de connectoren veilig weer kan ontkoppelen, strak draaien, en weer koppelen?
Alles is uiteraard geaard, en ik heb een "PV" stop in de kast zitten uiteraard.
Ook heb ik een extra schakelaar in de schuur hangen.
Alle connectoren zijn Staubli en MC4. de kant en klare zijn de Evo2 variant die 100% compatible zijn.
Verder heb ik gebruik gemaakt van de officiële staubli crimp en aandraai tool.
Daarmee heb ik de juiste crimp techniek gebruikt en aangedraaid totdat de toolset door draait.
Merkbaar aan een duidelijk hoorbare én voelbare KLIK.
De stekkers hangen -allemaal- droog in mijn schuur.
De kabels die op dak zijn, zijn netjes -onder- de panelen vastgemaakt en raken het dak niet aan en hangen niet in de lucht waarmee ze met normaal, direct vallend of waaiend regen nat kunnen worden.
De 2 Rails waar de panelen op bevestigd zijn, zijn geaard.
Alvast bedankt!
Dit topic mag dicht.
Ik heb zojuist geleerd dat de ruimte die ik bij sommige connectoren zie, en bij sommigen niet.
Te verklaren is door het gebruik van staubli mc4 en staubli mc4 Evo connectoren.
De connectoren die fabriek af, en evo af zijn, hebben een beetje meer ruimte "over" dan de "normale" MC4 connectoren.
Volgens de instructie van Staubli moet ik dat ongemoeid laten.
IK dank iedereen voor de reacties.
Ik heb vorige week zelf mijn zonnepanelen op mijn schuur geplaatst, erg veel plezier aan gehad.
Nu was ik van de week bezig met de cable management, alles netjes weggewerkt hebben.
Het viel me op dat sommige connectoren niet helemaal dicht waren.
De situatie is dat ik 7 panelen heb.
Met 2 micro omvormers.
Ik heb een paar kant en klare kabels besteld.
Ik heb een paar kabels waar ik zelf de connectoren op gemonteerd heb.
En er zijn de korte stukken kabel van ca 20.cm van de micro controller naar een connector.
Bij al mijn "eigen gemaakte" kabels zitten de connectoren goed en strak aangedraaid.
De connectoren van de kant en klare kabels hebben een beetje draai ruimte over.
De connectoren van de micro omvormers hebben eveneens een beetje draai ruimte over.
Ik heb een foto bijgevoed, daar zie je alle 3 de situaties.
De rode kabel is "van mij" en is helemaal dicht gedraait.
De 2 onderste zwarte kabels gaan naar de micro omvormer en houden een beetje draai ruimte over.
De rechte bovenste, zwarte, kabel. Is van een bestelde kant en klare kabel.
:strip_exif()/f/image/w7XlgHdElW4ZoHBTlzsIbP45.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is de vraag.
Is dit goed genoeg? Veilig?
Zo nee, ik weet hoe ik ze moet aandraaien. Maar hoe maak ik het veilig voor mij?
Wat moet ik precies doen zodat ik de connectoren veilig weer kan ontkoppelen, strak draaien, en weer koppelen?
Alles is uiteraard geaard, en ik heb een "PV" stop in de kast zitten uiteraard.
Ook heb ik een extra schakelaar in de schuur hangen.
Alle connectoren zijn Staubli en MC4. de kant en klare zijn de Evo2 variant die 100% compatible zijn.
Verder heb ik gebruik gemaakt van de officiële staubli crimp en aandraai tool.
Daarmee heb ik de juiste crimp techniek gebruikt en aangedraaid totdat de toolset door draait.
Merkbaar aan een duidelijk hoorbare én voelbare KLIK.
De stekkers hangen -allemaal- droog in mijn schuur.
De kabels die op dak zijn, zijn netjes -onder- de panelen vastgemaakt en raken het dak niet aan en hangen niet in de lucht waarmee ze met normaal, direct vallend of waaiend regen nat kunnen worden.
De 2 Rails waar de panelen op bevestigd zijn, zijn geaard.
Alvast bedankt!
[ Voor 20% gewijzigd door Mipje op 09-09-2024 15:41 ]