Dag Tweakers,
Mijn vriendin klaagt dat onze douche te heet staat en daar moet ik haar ook wel gelijk aan geven.
Als de douchekop op het -koudst- staat, komt er lekker warm water uit.
Dat zeggende betekend lekker warm water:
- voor mij, nog ietsjes warmer en het is perfect om te douchen.
- voor haar, dit is de bovengrens van comfortabel douchen.
(ik douche nogal heet).
We kunnen dus gewoon geen koud water uit de douche krijgen.
Koud water uit andere kranen lukt prima.
Vooral als ik eerst (heet) gedoucht heb, krijg je de temp niet meer omlaag.
Behalve door een uur gewacht te hebben bijvoorbeeld.
Situatie omschrijving:
We wonen sinds een half jaar in een oud huis -1922. (gekocht)
We -schatten- in dat rond 1970 de leidingen wel "opnieuw" gedaan zijn/ danwel de badkamer leidingen voor het eerst geplaatst zijn.
De ketel is relatief modern, een (ik denk 2020) Remeha Tzerra Ace (ik denk model "28C") QR code op de ketel zegt: BDR767565904
Daarnaast is het leiding circuit van de radiatoren in huis in een slechte staat. Hier en daar druppelt er water uit en zijn er roestplekken die het einde van een tijdperk aanduiden. Dit gaat dan ook vervangen worden.
Maar het relevante van dit verhaal is dat ik om de 3 maand het water moet bijvullen want langzaam zakt de druk van ~1.5 bar naar 1 bar. En bij 1 bar krijg je de foutcode dat de druk omhoog moet. (dit doe ik dus door de radiotoren circuit weer bij te pompen en ontluchten). (ik durf ook niet echt veel hoger dan de 1.5 bar te gaan uit angst dat de roestplekken, plots de repareer behoefte op acuut zet)
Heb ik een defect of een instelling verkeerd?
Is het wel de CV ketel, of zijn mijn leidingen niet in orde?
Ik ben alvast erg dankbaar voor jullie advies!
Mijn vriendin klaagt dat onze douche te heet staat en daar moet ik haar ook wel gelijk aan geven.
Als de douchekop op het -koudst- staat, komt er lekker warm water uit.
Dat zeggende betekend lekker warm water:
- voor mij, nog ietsjes warmer en het is perfect om te douchen.
- voor haar, dit is de bovengrens van comfortabel douchen.
(ik douche nogal heet).
We kunnen dus gewoon geen koud water uit de douche krijgen.
Koud water uit andere kranen lukt prima.
Vooral als ik eerst (heet) gedoucht heb, krijg je de temp niet meer omlaag.
Behalve door een uur gewacht te hebben bijvoorbeeld.
Situatie omschrijving:
We wonen sinds een half jaar in een oud huis -1922. (gekocht)
We -schatten- in dat rond 1970 de leidingen wel "opnieuw" gedaan zijn/ danwel de badkamer leidingen voor het eerst geplaatst zijn.
De ketel is relatief modern, een (ik denk 2020) Remeha Tzerra Ace (ik denk model "28C") QR code op de ketel zegt: BDR767565904
Daarnaast is het leiding circuit van de radiatoren in huis in een slechte staat. Hier en daar druppelt er water uit en zijn er roestplekken die het einde van een tijdperk aanduiden. Dit gaat dan ook vervangen worden.
Maar het relevante van dit verhaal is dat ik om de 3 maand het water moet bijvullen want langzaam zakt de druk van ~1.5 bar naar 1 bar. En bij 1 bar krijg je de foutcode dat de druk omhoog moet. (dit doe ik dus door de radiotoren circuit weer bij te pompen en ontluchten). (ik durf ook niet echt veel hoger dan de 1.5 bar te gaan uit angst dat de roestplekken, plots de repareer behoefte op acuut zet)
Heb ik een defect of een instelling verkeerd?
Is het wel de CV ketel, of zijn mijn leidingen niet in orde?
Ik ben alvast erg dankbaar voor jullie advies!