Afzuiging douche op batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-07 12:04
Mijn vraag
... Bestaan er ook badkamerventilatoren die op batterij/ accu werken. En zo nee, waarom niet (niet krachtig genoeg, vochtgevoelig) ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Forum zoekfunctie gebruikt
Zoekmachine internet gebruikt

Beste antwoord (via ErickN op 12-09-2024 09:29)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je misschien een toelichting waarom je deze vraag stelt?

Een rekensommetje: badkamerventilator is ongeveer 16W een draait een uur per dag. Kom je op 16 Wh aan energie nodig. Een laptopbatterij zou ongeveer 4 dagen meegaan om deze energie te leveren.

Hoe praktisch is dat? Een laptopbatterij is fors van formaat. En hoe laad je die batterij elke 4 dagen op?

[ Voor 17% gewijzigd door Skyaero op 09-09-2024 13:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je misschien een toelichting waarom je deze vraag stelt?

Een rekensommetje: badkamerventilator is ongeveer 16W een draait een uur per dag. Kom je op 16 Wh aan energie nodig. Een laptopbatterij zou ongeveer 4 dagen meegaan om deze energie te leveren.

Hoe praktisch is dat? Een laptopbatterij is fors van formaat. En hoe laad je die batterij elke 4 dagen op?

[ Voor 17% gewijzigd door Skyaero op 09-09-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-07 12:04
Dank je voor de snelle reactie.

Ik vroeg het me gewoon af. Had er niet bij stilgestaan dat het korte verbruik toch zoveel vraagt dat een accu snel leeg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Ik zou overigens een Itho Daalderop CVE-S SE met vochtsensor plaatsen.

Deze zuigt 24/7 op een laag volume af, en als je gaat douchen verhoogt hij het afzuigvolume automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

^^ Zo'n permanent zoemend apparaat zou ik persoonlijk dus NOOIT in mijn huis willen hebben.
Wat ik bedoel te zeggen is, weeg voor jezelf af of je dat zou willen.

[ Voor 28% gewijzigd door Dinictus208 op 09-09-2024 16:33 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42
Dinictus208 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:33:
^^ Zo'n permanent zoemend apparaat zou ik persoonlijk dus NOOIT in mijn huis willen hebben.
Wat ik bedoel te zeggen is, weeg voor jezelf af of je dat zou willen.
Wie zegt dat je deze hoort in lage stand? Er zijn duizenden woningen met centrale ventilatie in Nederland die geruisloos verse gefilterde lucht aan- en afvoeren.
Misschien moet je de aanname dat alle ventilatie hoorbaar en storend is even loslaten.

De topicstarter wil liever niet zijn vers gestuukte plafond slopen om 230V aan te leggen lijkt me. Vervelend, maar dat is niet makkelijk te doen op een batterij.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

P5ycho schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:40:
[...]

Wie zegt dat je deze hoort in lage stand? Er zijn duizenden woningen met centrale ventilatie in Nederland die geruisloos verse gefilterde lucht aan- en afvoeren.
Misschien moet je de aanname dat alle ventilatie hoorbaar en storend is even loslaten.

De topicstarter wil liever niet zijn vers gestuukte plafond slopen om 230V aan te leggen lijkt me. Vervelend, maar dat is niet makkelijk te doen op een batterij.
ho ho rustig maar. ;)

Laat ik helemaal niet los want in mijn behoorlijk aantal levensjaren hoorde ik al op veel plaatsen afzuiging die een voor mij storend geluid maakte, vooral in de nacht.

Ik waarschuw er alleen voor je. Doe er je voordeel mee.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42
De vooroordelen over ventilatie die herrie maakt zorgt ervoor dat er nog steeds huizen worden gebouwd met triple glas en roosters erboven, dus ja, die druk ik graag de kop in.
Als je ventilatie herrie maakt is het een slecht ontwerp. Dat kan ook geruisloos en bespaart makkelijk een kwart van je verwarmingskosten.

@ErickN heb je overwogen de badkamerventilator te olaatsen aan het uiteinde van de buis ipv aan het begin?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Dinictus208 schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:29:
[...]

ho ho rustig maar. ;)

Laat ik helemaal niet los want in mijn behoorlijk aantal levensjaren hoorde ik al op veel plaatsen afzuiging die een voor mij storend geluid maakte, vooral in de nacht.

Wij hebben ook een nieuwe hangen hier, lekker modern in te stellen via Bluetooth (geen idee wat je ermee moet, maar klinkt wel stoer). Draait 24/7 langzaam, en als het licht aan is, of hij meet een hoger vochtgehalte gaat die sneller. Maar die horen we toch echt alleen als die sneller gaat. En ja dat ook ik al een halve eeuw overal ventilatoren hoor doet daar niets aan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Dinictus208 schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:29:
[...]

ho ho rustig maar. ;)

Dan is hij niet goed geïnstalleerd.
Te hoog debiet, te kleine buisdiameter, of geen dempers.
Een goed geïnstalleerd systeem hoor je niet.

Die bouwmarkt badkamer ventilatoren maken juist enorm veel herrie, daar sta je dan in te douchen. Of je zit op de wc met het geluid van een bladblazer.
Dat is niet rustgevend. En snachts kan je dan het licht niet aan doen omdat iedereen wakker wordt.

Het is de goedkope oplossing, en elke keer dat je dat hoort word je eraan herinnerd dat je de goedkope oplossing gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Groningerkoek schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:07:
[...]

Wij hebben ook een nieuwe hangen hier, lekker modern in te stellen via Bluetooth (geen idee wat je ermee moet, maar klinkt wel stoer). Draait 24/7 langzaam, en als het licht aan is, of hij meet een hoger vochtgehalte gaat die sneller. Maar die horen we toch echt alleen als die sneller gaat. En ja dat ook ik al een halve eeuw overal ventilatoren hoor doet daar niets aan af.
Hier 3 standen. Stand 1 hoor je niet, stand 2 moet je erop letten en stand 3 hoor je op 25 meter afstand buiten in de tuin.
Alles staat of valt met de gebruikte buizen en ventielen.
Pagina: 1