Vrijstaande Garage bouwen bekleden met eiken planken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59
Vraag:
Helaas waren de 60 tekens te weinig. (en sorry, ik heb vee woorden nodig om tot mijn punt te komen, omdat mijn hoofd overloopt van ideeën, en ik geen detail wil weg laten). Probleem zit vooral in welke keuze ik moet maken mbt het isoleren, en of ik de garage muur enkel betonblok of met dubbele betonblok moet opbouwen.

Het verhaal:
Ik ben op dit moment de tuin aan het verbouwen om er een grote vrijstaande garage neer te kunnen zetten. De garage gaat 6 meter breed worden, 7 meter diep, met een hoogte van 3m. Voorzien van een plat dak (iets schuin ivm water afwatering).

Waar ik dus mee zit is het volgende. Ik wil eigenlijk een beetje het ouderwetse Amerikaanse Route 66 vibe nabootsen zowel binnen als buiten. Dus aan de buitenkant wilde ik, aan de zichtkanten, de garage gaan bekleden met oude eiken planken. Deze zijn ongeveer een centimeter of 2-3 dik. Deze planken bieden tevens een natuurlijke isolatie vorm. Het idee is dan, een enkele betonblok muur te metselen, aan de buitenkant daar latten tegenaan te zetten ,met 5cm pirplaten, zo'n zwart doek (weet even de naam er niet van, dus als iemand mij kan helpen aan wat daar dan op moet, let me know :D), en daar de houten planken tegenaan te schroeven.

Maar is dit de juiste methode? Om dit maar enkel steens te doen? Want je voor de garage zou staan, dan is de zichtkant, als ook de linkerkant zichtbaar voor ons in de tuin, de rechterkant grenst aan de tuin van de buren, en staat een schutting. Aan de achterkant zit ongeveer 75 cm tot 1 meter ruimte, voordat de schuur van de buren begint (Buren hebben een L vormige tuin door die oude schuur). Dus daar ga ik geen hout tegenaan plaatsen. Dus daar zou ik voor de isolatie moeten kiezen voor een dubbele betonblok muur met pir platen ertussen denk ik?

Dus concreet een beetje de vraag, als ik de garage zou gaan maken, moet ik hem dan met beton blokken dubbel metselen? Of zou een deel betonblok dubbel, en een deel betonblok enkel voldoende zijn? en kunnen die betonblokken goed tegen water, zodat dit niet door de muur heen gaat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Je kan voor de gevel naar de buren/schutting toe ook sandwichpanelen gebruiken.
Dat zijn Pir platen met een metaalafwerking.

Persoonlijk zou ik daar de hele schuur mee bouwen, en de houten gevelbekleding puur cosmetisch toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:57
voor de isolatie hoef je geen spouwmuur te maken, als je aan de buitenzijde pir platen monteert moet het met één beton blok kunnen. Wat voor blokken? Het moet wel een aardig gewicht dak/sneeuw en windlast kunnen hebben. Wil je hem ook verwarmen of is de isolatie alleen om het vocht buiten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59
FRANQ schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:48:
Je kan voor de gevel naar de buren/schutting toe ook sandwichpanelen gebruiken.
Dat zijn Pir platen met een metaalafwerking.

Persoonlijk zou ik daar de hele schuur mee bouwen, en de houten gevelbekleding puur cosmetisch toevoegen.
Ik noem het eerder een garage dan een schuur. Maar snap je punt. En deze Pir met staal afwerking dan rondom tegen de betonnen muur aan schroeven? Heb daar net nog niet echt mooie van gezien, vooral niet als je verticaal planken wilt schroeven en die platen wat ik zag ook verticaal ertegenaan moet maken....
pauldaytona schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:56:
voor de isolatie hoef je geen spouwmuur te maken, als je aan de buitenzijde pir platen monteert moet het met één beton blok kunnen. Wat voor blokken? Het moet wel een aardig gewicht dak/sneeuw en windlast kunnen hebben. Wil je hem ook verwarmen of is de isolatie alleen om het vocht buiten te houden?
Denk wel dat er op den duur een Airco komt voor verwarmen en koelen. Komen 3 motoren in te staan en een Hobby projectje (Waarschijnlijk een oude T1 bus) waaraan ik wil gaan knutselen. Dus isolatie is ook wel echt noodzakelijk voor het vocht buiten te houden, en de temperatuur binnen. qua betonblokken, gewoon die Standaard 30x10x15 betonblokken.

Voor het gewicht, kans is heel groot, dat het een metalen skelet gaat worden. En dat daartussen gemetseld wordt. Dus de muur zelf zal niet dragend zijn. Het is puur dat het een gemetselde muur is, waar afwerking tegenaan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik denk dat je stijl achterover vliegt wat dat moet gaan kosten. Hout is duur. Eikenhout nog veel meer. Daarbij ziet dat het eerste jaar nog wel uit maar daarna wordt het grijs. Zeker in de niet-zon kant blijft het nat en is het met 10 jaar volledig weggerot. Tenzij je een goede overstek maakt.
Er zitten dus wat haken en ogen aan.
-Ik zou dunnere planken nemen = goedkoper
-Voor isolatie hoef je het niet te doen, neem dan 1 cm dikker pir
-Zorg voor een overstek zodat de wandbekleding niet te snel nat wordt
-Zorg voor de niet-zichtzijde (achterkant) voor kunststof wat 100 jaar meegaat. Je kunt er mogelijk ik de toekomst niet meer bij
-Ik zou douglas of vuren en nemen en die in eikenkleur beitsen.

Wat betreft isolatie, reken eea uit in de Ubakus.de tool. (gratis account aanmaken)
Dan weet je ook of je aanvullende maatregelen moet nemen tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
als je je schuur bouwt met deze panelen: Afbeeldingslocatie: https://foto.huntingad.com/upload/3/11/31144273d2bf91099359ed9f1005ebc0.jpg

en je monteert die met de rillen verticaal dan kun je daar zo je hout opschroeven. Niks metselen, geen folie, etc
stevig en geïsoleerd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1