Is het winstgevend om te minen op groene stroom?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groene Miner
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09-09-2024
Mijn vraag
Is het rendabel om je energie-overschot te gebriuken om met ultra zuinige bitcoin-miners aan de slag te gaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb 13 panelen en een thuisaccu van Sessy, en omdat het terugverdienen of zelfs winst maken hiermee steeds moeilijker wordt ben ik op zoek gegaan naar oplossingen om het te gebruiken voor bitcoin-mining.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vond deze pagina https://www.crypto-colleg...ner-revolutie-metkorting/ over miners die maar iets meer dan 100 euro hoeven te kosten en maar 11 Watt tot 70 Watt nemen (varierent per model).

Kan dit een oplossing zijn voor het energie-overschot probleem dat veel mensen nu of straks zullen hebben na afschaffing van de salderings-regeling?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:44
Als je een miner kunt sturen op overtollige zonne-energie zodra de salderingsregeling weg misschien. Anders moet je een miner hebben die al zo goed als winstgevend is. Die kosten een paar keer zoveel.

Met de Nederlandse stroomtarieven is er weinig winst te behalen. Je concureert met waterkracht-/te goedkope steenkool- centrales waarbij de consumentenprijs 10 cent per kwh is.

De "miner" die je linkt is voor de lol. Dat is een kans van bijna nul dat het wat oplevert. Ze zeggen dat hun kans groter is dan de loterij, maar daar moet je wel vanuit gaan. Het is een loterij met een iets hogere winkans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-06 15:45
Heb je dan niet een hele zware miner nodig?
13 panelen is iets van 4kW potentieel overschot.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:28
Nee meer stroom opfikken is geen antwoord voor het 'energie-overschot'. En op je andere vraag: nee dat kan bijna niet rendabel.zijn. let wel, je concurreert met mensen in Dubai, in noorwegen, in china etc. Ofwel plaatsen met echt (bijna) gratis stroom. De kans dat je tegen dezelfde of lagere kosten wat kunt minen is nihil.

Je topic leest alsof je op.zoek bent naar manieren om geld dat je toch al uitgegeven hebt zoals een Sessy iets beter in te zetten. Lijkt me wat laat, ik zou eerst dingen uitrekenen en uitzoeken voordat je spullen/duur speelgoed (mijn mening over thuisaccus) koopt.
"Don't throw good money after bad" zeggen de amerikanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuunlan01
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-04 21:58
In België waar we geen salderingregeling kennen maar wel "betaald worden" bij energie overschot kan het soms interessant/leuk zijn ( enkel voor afnemers met digitale kWh meters, afnemers met analoge meter hebben in essentie wat voor NL de salderingsregeling is).
Ik heb nog wat "reserve grafische kaarten" die ik aanschakel wanneer ik "te veel" PV overschot heb en de thuisbatterij over loopt. Wel eerder voor de fun dan voor grote winst. Geen bitcoin, dat is niet echt zinvol op GPU's, wel andere munten zoals Xelis, Ergo, Ironfish etc.
Op websites als hashrate.no kan je voor asic's en gpu's makkelijk terugvinden wat de verwachte inkomst en winst is afhankelijk van uw stoomprijs.
Voor mezelf: Mijn energieleverancier betaalt mij net geen 8cent per kWh die ik op het net zet. De beste GPU minebare munten op harshrate.no staan nu rond 10cent/kwh. Niet formidabel dus maar ik speculeer op een hopelijk volgende bullrun.
(Ik heb mijn pv installatie geïntegreerd in home assistant en schakel daarmee de mining rig)

Die bitaxe (425Gh) waarnaar je refereert zijn gebouwd met enkele hashing chips waarvan er op de beefy modellen 100'en of misschien wel 1000'en op zitten. Met zo een bitaxe hebbedingetje poolmining is weggegooid geld, Je gaat deze dan ook inzetten als solo loterij miner. Als je toevallig een block zou minen ben je ineens wel pakweg 3,125BTC rijker (huidige koers +160k€). Helaas de kans deze block reward binnen te rijven is 1 op 1,497,952,941 of ongeveer 1 winstkans elke 28500jaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
financieel dus.
oke dan mag je aan deze rekenen.

je kunt bij je netbeheerder een PAP en SAP aanvragen. (kost geld! alleen de zon komt gratis op.)
de PAP is je huidige slimme meter, de SAP is een 2de slimme meter.
(je krijgt dus in huis niet meer vermogen binnen, blijft de zelfde hoofdgroep pas daar mee op.)

de PAP hang je aan een vaste prijs contract en daar zit je huis + zonnepanelen aan.
de SAP daar hang je de sessy aan en ga je handelen met een dynamisch contract (EPEX markt b.v.)
en als extra hang je daar je mining rig aan, de goedkoper de stroom de meer je kunt doen.
je mag dus je stroom via de PAP verkopen en zelf weer goedkoper terug kopen op de SAP.
(de netbeheerder heeft dan de stroom getransporteerd zij het 10cm naar de volgende meter en vind dit zeer oke om te doen.)

(of dit een beetje haalbare kaart is dat weet ik niet, maar mijn berekeningen gaven wel aan, dat er zeker iets kan, zij dat het erg marginaal is voor mijn gebruik, alleen ik reken zonder minen omdat ik daar niks van weet dus die moet je nog weer bij rekenen.
als je dan in de winter de rest warmte van het minen in huis kunt gebruiken dan kan het misschien wel uit.
ook in de winter heb je regelmatig goedkope momenten met een dynamisch contract.)

het kan ook handig zijn om op dure momenten je zonnepanelen over te zetten naar de SAP.
(maar pasop 3fase je kunt dan grote fouten maken! dus doe niet zo maar iets weet heel goed wat je doet.)
zodat je daar meer verdiend als op de PAP.
(pasop salderen van de belasting is dus ook gebruiken op de SAP, maar dat lukt wel met minen.)

dit wat ik vertel, het kan allemaal wel uit, grootste probleem is meer:
dit kan een tweaker die er lol in heeft om het te doen.
henk en ingrid, of jan met de gewone pet, die hebben hier allemaal geen zin in.
het is gewoon te ingewikkeld en te veel moeite om te doen. (en waarschijnlijk zijn de meeste Tweakers eigenlijk ook gewone mensen en worden al moe als ze er aan denken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Kuunlan01
migjes schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:11:
financieel dus.
oke dan mag je aan deze rekenen....
...
het is gewoon te ingewikkeld en te veel moeite om te doen. (en waarschijnlijk zijn de meeste Tweakers eigenlijk ook gewone mensen en worden al moe als ze er aan denken.)
Weet je toevallig of dit in België ook kan/mag? 't is wel zo dat terugleverprijzen bij vaste en variabele contracten hier wat mij betreft zo goed als gelegaliseerde diefstal zijn.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
Kuunlan01 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:14:
[...]

Weet je toevallig of dit in België ook kan/mag? 't is wel zo dat terugleverprijzen bij vastia en variabele contracten hier wat mij betreft zo goed als gelegaliseerde diefstal zijn.
ik kan je precies tot 4 cijfers achter de komma vertellen of dat kan/mag in België.
precies 0,0000 weet ik daar van af.
praat met je lokale netbeheerder of variant daar op. ;)

kan je wel vertellen met Nederlandse prijzen, is het allemaal niet of net wel mogenlijk om hier dingen mee te doen.
je hebt kosten (hell, de kosten gaan voor de baten) en je opbrengsten (niet al te slecht).
het is een beetje op het randje of dit wel of niet kan. (voor mij iets makkelijker omdat mijn PV al meer als 10 jaar oud is en ruim terugverdiend. de winst word gespaard en geïnvesteerd dus er zijn gratis centen.)
maar kun je dan een gedeelte van de stroom gebruiken om te minin (geen verstand van, vraag niet aan mij).
en je kunt de rest warmte gebruiken in huis, dan kan het net allemaal naar de winst omslaan.

alleen is het allemaal de moeite waard?
(hobby matig, jep is leuk om te doen, een hobby die niet te veel kost. maar ik zie nog geen winst.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
@Kuunlan01 ja, het mag, maar in belgie kan je niet salderen (behalve met oude meter), dus heeft het geen effect, je gaat namelijk geen belastingvrijstelling krijgen, de unieke regel in NL hebben we namelijk niet.
Als je zegt, ik ehb nog een oude meter, dus kom maar op, niemand ziet mij salderen - dan krijg je geen extra meter, ze willen dan meteen de oude meter meenemen :(

dus jammer maar helaas, het werkt niet ;(

• Kuunlan01
99ruud99 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:13:
@Kuunlan01 ja, het mag, maar in belgie kan je niet salderen (behalve met oude meter), dus heeft het geen effect, je gaat namelijk geen belastingvrijstelling krijgen, de unieke regel in NL hebben we namelijk niet.
Als je zegt, ik ehb nog een oude meter, dus kom maar op, niemand ziet mij salderen - dan krijg je geen extra meter, ze willen dan meteen de oude meter meenemen :(

dus jammer maar helaas, het werkt niet ;(
welja, ik was aan het denken dat wanneer er 2 meter staan: 1 contract met lage afname prijs en andere met hoge terugleverprijs. Al denk ik dat de bijkomende vaste kosten niet niet echt interessant zullen maken.

wel een leuke oefening wanneer je doordenkt op 2 meterkasten /2 contracten, kan je dan hypothetisch afnemen met dynamisch negatieve stroomprijs én diezelfde stroom terug op net duwen via de meter met vast contract? free money?

Zal ik wel bij mijn hobby matige wegminen van de veel overstroom blijven werken :)

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-06 09:37
Goedkoop bitcoin miners zijn gewoon een loterij. Kan je voor gaan als het je een kick geeft maar is wel potentieel verslavend.

Serieuze bitcoinminers zijn duur, de terugverdientijden zijn dan berekend op dat die wel 24/7 kan draaien op heel goedkope stroom.

Volgens mij kan je tegenwoordig meer verdienen door een stevige gpu uit te huren voor AI taken ofzo. Kan je ook af en toe opdrachten blokkeren en zelf ermee gamen.

Je blijft waarschijnlijk het beste af met het verkopen van stroom aan je energieleverancier.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GarBaGe schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:28:
Heb je dan niet een hele zware miner nodig?
13 panelen is iets van 4kW potentieel overschot.
Wat verbruikt een miner? Als je aan 800 Watt genoeg hebt dan had je laatst die plugin paneeltjes kunnen kopen bij Lidl Duitsland voor 300 euro. Als je het alleen daarvoor gebruikt is dat altijd een 'overschot' :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1