Wat te doen met de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
Stukje geschiedenis: Twee jaar geleden de tegels uit de tuin gehaald en gras ervoor in de plaats. Nu, moeten we helaas weer terug naar volledig dicht. (afgraven, voorzien van gaas en gras terug is geen optie) Het blijkt dat hier woelratten en mollen actief zijn en met onze tuin nog actiever. In twee jaar tuin hebben ze onze tuin om weten te toveren in een sinkhole. De woelratten kunnen we helaas niks aan doen, daar gaat de vraag dan ook niet over :*)

We hebben een serre met de regenpijp in de hoek die het nu loost in de zijborder in een grindput. Zodra er tegels liggen, zal de regenpijp dit vol op een tegel in de hoek eruit gaan gooien. Er is geen aansluiting of riool in de buurt. Nu heb ik een aantal ideeën hierbij maar ik twijfel enorm wat de beste oplossing is. Woon in Zeeland, grond is klei en het budget is erg klein.

1. niks doen en weg laten lopen aan de zijkant op de tegels. Hier ben ik zelf beetje bang voor overbewatering in de hoek wat lastig weg zal gaan lopen. Soms komt er zoveel naar beneden dat de grindput het niet bij kan houden.

2. Huidige grindput behouden (eventueel dieper/breder maken) en om de put heen tegelen. Hier heb ik wat schrik van i.v.m. de woelratten en mollen. Het is een opening naar boven toe. Alhoewel er dadelijk geen leven meer is voor ze in de tuin :(

3. Grindput eruit en infiltratieput met buis erin. Ik twijfel aan deze, gezien de inhoud wat de aan zou kunnen. Kunnen erom heen meer grind/drainzand. En, op deze manier gaat het water nog steeds behoorlijk op 1 vaste plek de grond in onder de tegels.

4. Infiltratieput met buis en afvoer erin en een buis door de tuin de tuin uit. Dan staan we dus af te wateren de gemeente grond in (mag dit wel?)

5. Regenton plaatsen. Niet de beste, de ton kom vol in de zon te staan, redelijk in de weg en ook hier moeten we nog verzinnen waar de overschot water moeten laten.

6. ?

Beste antwoord (via herda op 09-09-2024 15:03)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:56
Als je werkelijk stenen wilt: grindput van 1 meter diep, 95 cm grind, dan gaas dat je ook onder de stoeptegels legt die om put heen liggen, dan 5 cm grind.
Dan zie je het gaas niet, water gaat er makkelijk doorheen, woelrat niet :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:36
Natuurvijver een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
Daar is de tuin niet naar om te realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44
De serre staat ver van het huis begrijp ik?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Is het een optie om enkel de rand te omgraven - gaas tot 50 cm zou de mollen en woelratten tegen moeten houden.
Dus wees een tweaker, graaf gat van 1 meter diep en plaats gaas tot 1 meter diep.
Dan hoef je enkel de 30 cm rondom even opnieuw te beplanten met lavendel of andere leuke struik (of toch een grasmat uitrollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
utbone schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:23:
De serre staat ver van het huis begrijp ik?
Nee, serre/overkapping staat vast aan het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
99ruud99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:26:
Is het een optie om enkel de rand te omgraven - gaas tot 50 cm zou de mollen en woelratten tegen moeten houden.
Dus wees een tweaker, graaf gat van 1 meter diep en plaats gaas tot 1 meter diep.
Dan hoef je enkel de 30 cm rondom even opnieuw te beplanten met lavendel of andere leuke struik (of toch een grasmat uitrollen).
Dit zou een optie kunnen zijn inderdaad, eentje die ik in het achterhoofd ga houden, als ik het aandurf. De reden, de woelratten lopen ook bovengrond bij de overburen. Beetje scrhik dat ze toch alles, weer weten te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44
herda schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:27:
[...]

Nee, serre/overkapping staat vast aan het huis
Dan is riool/hwa toch redelijk dichtbij?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
utbone schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:31:
[...]

Dan is riool/hwa toch redelijk dichtbij?
Ah zoo, de hwa zit bij het huis en de regenpijp aan de voorkant overkapping (2.5 m verder). Dan moeten we meer openbreken en de regenpijp serre terugleiden naar het huis. Had direct gedaan moeten worden bij plaatsing, nu is het een kostbare optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Als je werkelijk stenen wilt: grindput van 1 meter diep, 95 cm grind, dan gaas dat je ook onder de stoeptegels legt die om put heen liggen, dan 5 cm grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
herda schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:55:
5. Regenton plaatsen. Niet de beste, de ton kom vol in de zon te staan, redelijk in de weg en ook hier moeten we nog verzinnen waar de overschot water moeten laten.
Regen opvangen, daarna gespreid vrij laten over je tegels? Hopelijk komen er nog bloembakken, dan kun je het regenwater daar ook voor gebruiken.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
99ruud99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:39:
En deze combinatie was mijn brein nog niet binnengekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
bregweb schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:43:
[...]

Regen opvangen, daarna gespreid vrij laten over je tegels? Hopelijk komen er nog bloembakken, dan kun je het regenwater daar ook voor gebruiken.
Als het tegels worden, dan komt er zoveel mogelijk planten terug. Maar een ton in de volle zon is niet een beste oplossing. De pijp omdraaien, dan komt die in de schaduw, dan is het misschien weer wel een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
Kort maar krachtig, iedereen bedankt voor het meedenken hierin. Het omheinen van de hele tuin had ik al bedacht maar dit toepassen alleen in de border niet....
Gaan voor tegels terug, huidige plantenborder in lengte verlengen over de gehele lengte. Hiermee blijft de huidige grindput bestaan en hebben we ook nog ruimte voor het leven wat in de tuin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 15:16
Er is ook mollengaas (kunststof) voor onder de grasmat. Dat kan gewoon onder grasrollen, maar liefst iets dieper (of twee lagen) ivm verticuteren.

Mogelijk kan je ook iets overwegen wat je wel eens op parkeerplaatsen ziet. Van die klinkers met gras ertussen.

Verder, vroeger zag je op tv altijd van die 'hydroblobs' soort piepschuim blokken die zich volzuigen met water en waar je je grasmat of tegels overheen kan leggen. (Een handzamere variant van grind 3m³ in je tuin verwerken)

Reken even uit wat je uit die regenpijp kan verwachten. Er valt 800mm per jaar per m² dacht ik. Een fikse 10 dagen regen is niet meer dan 200mm, 20 liter per m² dak als ik het allemaal goed heb.
Pagina: 1