TV naar beamer - koopadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 10:12
Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht en overwegen daar geen TV, maar een projector en projectiescherm in de woonkamer te installeren. Hier is uiteraard al een en ander over geschreven maar voordat we de knoop doorhakken vraag ik toch graag even advies aan de experts hier.

Laat ik beginnen met de overwegingen om deze kant op te gaan. Wij zijn geen ‘casual’ TV-kijkers. We hebben al jaren geen TV abonnement meer en gebruiken de TV niet om tussendoor een programma of YouTube o.i.d. te kijken. Wel houden we enorm van films kijken en dat doen we dan ook regelmatig (in de avond). Op dit moment hebben we daar een 65” OLED TV voor. Ik realiseer me dat een projector een heel andere kijkerervaring geeft dan dat. Waarom dan toch een projector overwegen? Dat is simpel, we willen liever geen TV meer in de woonkamer, zeker gezien hoe weinig we hem gebruiken. Een elektrisch inbouwscherm in het plafond lijkt ons een elegante / semi-onzichtbare oplossing en geeft bovendien een bioscoop-achtige kijkervaring. Ja, de TV in een meubel bouwen is ook een optie maar ook dat neemt veel ruimte in en zo’n kast heeft weer impact op het licht en de ruimte in de woonkamer. Zie onder ook de foto van de huiskamer. Het liefst houden we het zo ‘clean’ mogelijk.

Dit alles gezegd hebbende ben ik op zoek naar advies over de volgende zaken:

1. Welke projectietechniek en lichtsterkte is in deze situatie aan te raden? We zullen voornamelijk in de avond kijken maar sporadisch ook overdag. Er is dan overigens geen sprake direct zonlicht op het scherm. De ruimte is enigszins te verduisteren.
2. Welk type scherm is aan te raden? Merk? Gain? Kleur?
3. Heeft een gespannen scherm een groot voordeel ten opzichte van een niet gespannen scherm in de woonkamer?
4. De breedte van de woonkamer is zo’n 4 meter. Er zal dan ook zo’n 3,5m tussen projector en scherm zitten. Gezien de kijkafstand lijkt een schermgrootte van zo’n 80” me nog comfortabel. Ik kom dan uit op een projectieverhouding van ~2:1. Zit ik dan goed?
5. De geluidsproductie van de projector is nog een aandachtspunt. Er komt een goede geluidsinstallatie maar hoe stiller, hoe beter natuurlijk. De waardes in dB zeggen me niet zo veel. Wat is in de praktijk een mooie waarde?
6. Zijn er oplossingen waarmee je het scherm omlaag kan laten komen en de projector kan starten met één knop / afstandsbediening?
7. Kan je nog goede redenen benoemen om het vooral NIET te doen?
8. Andere suggesties, ook voor specifieke projectors en schermen, zijn meer dan welkom!

Niet onbelangrijk, het budget voor het hele systeem (projector + scherm) is ~3000 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHjgfRZjUF54TyrK_rKSsn8sWtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzjB4OMIHkebyKvayXDxyEBV.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van de huiskamer. Niet onze inrichting overigens (Funda foto). Rechts waar nu de TV staat zouden we in het plafond een scherm willen installeren.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-10 10:08

FeaR

In GoT we trust

Redelijk wat tekst maar het topic voldoet niet aan de eisen die op Tweakers worden verwacht. Daarom ga ik dit topic sluiten. De gestelde vragen zijn te breed of missen informatie. Het niet benoemen wat je zelf al gevonden hebt bijvoorbeeld qua technieken of de voor- en nadelen van bepaalde opties maakt voor mij dat dit topic de eigen inzet mist. Tweakers is geen helpdesk, daar neigt dit topic aanzienlijk naar.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 09-09-2024 13:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Dit topic is gesloten.