Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1234
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Brits maatje van me wilt zijn oude computer schenken aan mij (gaat dan naar de vrouw).
De vraag is alleen i.v.m. brexit of dit als belasting-vrije gift valt?

Zit er niet op te wachten dat hij een 5 jaar oud apparaat stuurt en de douane met een gare btw calculatie komen op prijzen die niet meer relevant zijn.

Weten iemand hier of deze gift zonder onverwachte kosten kan worden verstuurd/ontvangen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Website belastingdienst/douane uiteraard staat hier niks over beschreven alleen over geld giften/ via webshop bestelde producten uit buitenland.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:56
Via de Belastingdienst over pakketjes staat onderaan dat voor cadeaus tot en met 45 euro er geen invoerrechten of btw betaald hoeft te worden. Ik vermoed dus dat in dit geval bij een computer er wel kosten gemaakt worden ondanks dat het een gift is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:26

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik heb het eens geprobeerd andersom om een warmte camera uit te lenen aan iemand in Engeland, eind conclusie was dat er een grote kans bestond dat het werd gezien als verkoop of gift boven de 45 euro en dus invoer kosten zouden zijn. Zelfs "verkopen" retourneren zou niet werken.

Goedkoopste optie was met dat ding naar Engeland gaan met bon en alles, ding uitlenen en weer terug vliegen.

(Goedkoopste optie als ik al in Engeland zou moeten zijn vliegkosten + tijd kwijt is meer)

[ Voor 10% gewijzigd door 42dpi op 09-09-2024 11:35 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Hoeveel is de pc waard bij aankoop ?
Wat je kan doen is de factuur van de pc toevoegen - elk jaar gaat er zo'n 15% van waarde af...
Dus als de pc al meer dan 8 jaar oud is kan het zomaar zijn dat je hem als gift kan versturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:46
Verzender laten aangeven dat het een cadeau met waarde <45 euro is?

En (mocht bovenstaande te simpel gedacht zijn)...
Hoe erg is het als je een paar euro btw/inklaring moet aftikken als je een computer als geschenk krijgt?
De waarde van een 5 jaar oude PC kan nooit heel veel (meer) zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:26

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

GeeEs schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:41:
Verzender laten aangeven dat het een cadeau met waarde <45 euro is?

En (mocht bovenstaande te simpel gedacht zijn)...
Hoe erg is het als je een paar euro btw/inklaring moet aftikken als je een computer als geschenk krijgt?
De waarde van een 5 jaar oude PC kan nooit heel veel (meer) zijn.
Niet correct invullen van de waarde is fraude en zal een boete opstaan ook al ontvangt de gever er niks voor.

Als het pakket onderschept wordt en douane gaat een waarde bepaling doen is dat gebaseerd op tweedehands verkoop waarde, douane rekent niet de mening van waarde mee van de verzender of ontvanger.

Als de waarde zeg 200 euro is en je geeft 150 op zullen ze waarschijnlijk niks van zeggen (dit is gissen) geef je 20 euro op, dan hebben ze daar wel een andere mening over. Uitgangs punt is niet liegen, bij constatering van het omzeilen van de invoer kosten zijn ze niet vergevingsgezind.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:01
De pc zal ongetwijfeld niet minder waard zijn dan 45 euro anders dan is het verzenden vanuit Engeland het niet eens waard.
Google eens naar wat een gelijkwaardige pc zou kosten op marktplaats en dan kan je er best wat onder gaan zitten. Alles hangt natuurlijk helemaal af van wat voor onderdelen er in zitten.
Stel er zit een 2080ti in, die is al ruim 5 jaar oud, maar koop je 2e hands echt niet voor minder dan een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:36
Geen idee wat verzending kost per pakket, maar eventueel in delen opsturen? Ligt er natuurlijk aan wat het via de reguliere weg kost vs. meerdere pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:46
Inderdaad is 45eu voor een 2e hands pc wat karig wellicht, zeg je 150 of 200 eu. waarde, en je tikt een paar euro af. Wat is het jou waard? T gaat niet om schokkende bedragen toch?
Pagina: 1