Desktops op wifi: via extender, USB of PCI?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 16:03
In ons nieuwe huis wordt het lastig om kabels te trekken, dus is het het meest praktisch om alles via wifi te doen. Alleen heb ik drie desktops die ik natuurlijk wel van netwerk wil voorzien. Twee daarvan staan dicht bij elkaar, de derde op een andere plek. We hebben 1 GBit glasvezel, en ik wil natuurlijk zoveel mogelijk van die bandbreedte op de desktops beschikbaar maken.

Ik zie zelf de volgende drie opties:
Via de netwerkkabel van een wifi-extender. Ik heb geen wifi-extenders nodig, maar ik zou ze neer kunnen zetten en een kabeltje kunnen trekken. De twee desktops zouden van via een switch aan 1 extender gehangen kunnen worden.
Maar de kosten zijn wel een nadeel -- ik heb sterk de indruk dat een goede extender gewoon best wat kost.

Met een USB-adapter. Gewoon zo'n stick (al dan niet via een verlengsnoertje) er in en via een USB-poort. Ik weet alleen niet of dat echt een goede snelheid geeft, zeker niet als er ook allerlei andere meuk via USB aan die desktops zit -- loop je dan niet op een gegeven moment tegen de limiet van de USB-controller aan?

Met een PCI-adapter. Vaak hebben die gewoon een Intel M2 kaartje aan boord, dus die zou je met een beetje knutselen nog later kunnen upgraden ook. En volgens mij heb je met PCI ook prima doorvoersnelheid -- de desktops maken alleen gebruik van integrated graphics, dus een videokaart zit ook niet in de weg. Maar ik weet eigenlijk niet of daar een verborgen bottleneck in zit?

Ik weet er genoeg van af om de opties te vinden, maar net te weinig om te weten of er misschien toch een bottleneck in zo'n oplossing zit. Ik ben op zoek naar ervaringen, en misschien zie ik nog een vierde optie over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
fub schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:58:
In ons nieuwe huis wordt het lastig om kabels te trekken
Waar een wil is, is een weg. Zijn er ook geen tv- en/of telefoonaansluitingen in de muur die je om kan bouwen?

Alledrie de opties gaan werken. De oplossing met de extender die het draadloze signaal opvangt en dan via een kabel verdeelt gaat je beste resultaat geven.

Met de USB en PCI(-e) oplossing loop je voor beiden tegen hetzelfde probleem aan: je moet rekening houden met de plaatsing van de antenne en rekening mee houden dat je een extra antenne moet aanschaffen die je op het bureau kan zetten. De standaard antenne die aan de achterkant van de computer komt te zitten werkt vaak voor geen meter.

Maar persoonlijk zou ik toch de moeite nemen om kabels te trekken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je kunt echt het beste een kabel kunt trekken of bestaande coax kabels eruit halen.

Is dit echt allemaal geen optie dan zou ik kijken naar mesh ipv extenders:
Technisch gezien is Mesh eigenlijk een extender maar het kan op een aantal punten verschillen:

- Hogere snelheid op accesspoint
Een regulier Wifi accesspoint, of die van je provider, is vaak bemeten aan wat een Wifi client maximaal kan halen. Bijvoorbeeld 2x2. Als je dan een extender eraan knoopt is ook die gelimiteerd.
Veel mesh sets hebben echter capaciteit aan boord die sneller gaat, bijvoorbeeld 4x4. Als je je client dan bedraad aan een mesh node knoopt, dan ga je een stuk sneller.

- Aparte band/frequentie voor de "uplink"
Als je client draadloos is verbonden met de mesh node/repeater dan gaat je snelheid direct door 2 als er geen aparte band/radio wordt genbruikt voor de uplink. Dit merk je qua snelheid maar ook qua latency.
Hierom bestaan er mesh setjes die een aparte radio hebben waardoor de uplink niet stoort met de client. Echter als jij je clients bedraad aansluit dan is deze storing al stuk minder.

Wat is je budget? Ik ben persoonlijk van TPLink deco mesh oplossingen en daar moet je denken aan de volgende prijzen:
Budget: Deco M4 (50 euro op marktplaats voor 3 nodes of ~100 nieuw): Wifi 5 dualband
Normal: Deco X50 (219 euro voor 3 nodes nieuw) Wifi 6 dual band
Hoog: Deco Xe75 (330 euro voor 3 nodes) Wifi 6 tri band (dedicated backhaul)

Dat hele mesh gebeuren gaat alleen goed werken als de mesh nodes onderling een 5/6ghz verbinding kunnen opbouwen. Juist dit is vaak een uitdaging door verdiepingsvloeren, vooral in nieuwe huizen. Mijn advies is om alle nodes altijd nabij het trappengat te plaatsen dat de uplink zo onderling opgebouwd kan worden

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2024 14:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ik zou ook kijken naar kabel trekken.

In moderne huizen heb je vaak zat extra TV kabels / telefoon kabels in diverse kamers die je zo kan vervangen door netwerkkabels.
In oudere huizen trek je de kabels makkelijk langs de CV buizen die al door alle muren en plafonds lopen.

Als je toch kiest voor Wifi in een desktop, zorg dan dat je USB of PCI een externe antenne heeft, wat het ontvangst van je wifi signaal sterk verbetert.
Veel desktops zitten in een metalen kast, wat de ontvangst van EMF tegen gaat (kooi van Faraday)

[ Voor 31% gewijzigd door GarBaGe op 09-09-2024 14:37 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 15:23

SambalBij

We're all MAD here

Mocht je eventueel inderdaad wel coax hebben lopen nog naar plekken in het huis; ik heb zelf prima ervaringen met Moca adapters. (Ethernet over coax)

Ik wilde zelf in mijn huurhuis niet de coax vanuit de meterkast naar achter de TV verwijderen, en utp er bij trekken in naast de bestaande coax zag ik niet zitten.

Ik gebruik nu twee Moca adapters om gigabit over coax naast het TV signaal bij de TV te krijgen, met daar dan weer een switch en access point.
Heb zelf deze: https://www.kabelshop.nl/...020579-i17097-t19390.html wat prima stabiel werkt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je nieuwe huis?

Dit is juist moment om het goed aan te pakken. Woningen waar kabels lastig te trekken zijn, zijn ook steevast woningen met flinke interne demping voor de WiFi. Als je ervan uit gaat dat dat gaat lukken en het valt tegen, gaat het nooit zo makkelijk zijn om kabels te regelen dan voordat je de boel gaat afwerken en inrichten.

Zeker als je hoge performance-eisen hebt, wil je het gewoon goed regelen.

Dat gezegd, als je daar geen zin in hebt: vooral alles via WiFi proberen. Het maakt technisch weinig uit welk van de opties je neemt. Wat wel uitmaakt is dat de antennes van het apparaat vrij staan, dus niet uit de achterkant van je PC tussen een kluwen kabels. Dat betekent bij PCIe kaarten als je PC's zodanig oud zijn dat ze nog originele PCI hebben, hebben we een andere discussie... dat je externe antennes op verlengkabels wilt (zoals bijv Asus en TP-Link leveren bij hun meer high-end modellen), bij USB wil je een USB verlengkabel tussen PC en geschikte plek (nog het makkelijkste) en bij een wireless bridge een netwerkkabel.

Hou ook rekening met TCO. Zo'n wireless bridge kost een Watt of 6 volcontinu. 24/7 is dat zo'n EUR 16/jaar. Als je oplossing vijf jaar in gebruik is op twee locaties in huis heb je EUR 160 verbrand, nog los van aanschafkosten. WiFi NICs verbruiken ook meer dan bedrade, al is verschil daar kleiner.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
FredvZ schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:57:
[...]

Waar een wil is, is een weg. Zijn er ook geen tv- en/of telefoonaansluitingen in de muur die je om kan bouwen?
Nee, die zijn er niet. Nou ja, er is een telefoonaansluiting en die zit helemaal aan de andere kant. Het gebouw is een voormalig kinderdagverblijf, dus het is 1 grote ruimte zonder binnenmuren. Ja, ik kan een kabel langs de buitenmuren leggen, maar dat is lelijk. En de muren zijn van baksteen en dat wil ik zo houden, dus infrezen is ook geen optie.
Er komt een droogbouw-systeem voor vloerverwarming in, dus misschien kunnen we kabels door die platen trekken/frezen, maar dat is geenszins zeker.
Voordeel is wel dat we geen rekening hoeven te houden met dikke binnenmuren, en het is allemaal gelijkvloers, dus het signaal hoeft ook niet door een vloer heen!
laurens0619 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:31:
Je kunt echt het beste een kabel kunt trekken of bestaande coax kabels eruit halen.

Is dit echt allemaal geen optie dan zou ik kijken naar mesh ipv extenders:
[...]
Dat hele mesh gebeuren gaat alleen goed werken als de mesh nodes onderling een 5/6ghz verbinding kunnen opbouwen. Juist dit is vaak een uitdaging door verdiepingsvloeren, vooral in nieuwe huizen.
Het probleem van de verdiepingsvloeren hebben we dus niet, dus dit is een hele interessante tip, dankjewel!
GarBaGe schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:34:
In moderne huizen heb je vaak zat extra TV kabels / telefoon kabels in diverse kamers die je zo kan vervangen door netwerkkabels.
In oudere huizen trek je de kabels makkelijk langs de CV buizen die al door alle muren en plafonds lopen.
Het is dus geen modern huis, er is wel en COAX aansluiting maar die zit in de meterkast en gaat verder nergens heen. Verwarmingsbuizen zitten in de cementdekvloer ingegoten, daar kan ik dus ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 12:27
fub schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:58:

Via de netwerkkabel van een wifi-extender. Ik heb geen wifi-extenders nodig, maar ik zou ze neer kunnen zetten en een kabeltje kunnen trekken. De twee desktops zouden van via een switch aan 1 extender gehangen kunnen worden.
Maar de kosten zijn wel een nadeel -- ik heb sterk de indruk dat een goede extender gewoon best wat kost.
Wat voor apparaat heb jij dan in gedachten? Elke Wi-Fi router met een client mode of media bridge mode kan dit.

Probeer vooral nu al uit hoeveel er van de 1 GB/s overblijft als je een speedtest doet met je telefoon op de plaats waar de twee computers komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
fub schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:54:
Nee, die zijn er niet. Nou ja, er is een telefoonaansluiting en die zit helemaal aan de andere kant. Het gebouw is een voormalig kinderdagverblijf, dus het is 1 grote ruimte zonder binnenmuren. Ja, ik kan een kabel langs de buitenmuren leggen, maar dat is lelijk. En de muren zijn van baksteen en dat wil ik zo houden, dus infrezen is ook geen optie.
Opbouw leidingwerk en -dozen is dan vast ook geen optie?
Je zou eventueel ook nog een powerline oplossing kunnen overwegen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
se77en schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:20:
[...]
Wat voor apparaat heb jij dan in gedachten? Elke Wi-Fi router met een client mode of media bridge mode kan dit.
De term 'media bridge mode' kende ik nog niet, dat is zeker goede info. Als ik het goed heb, dan zou een ASUS RT-AX53U voldoen, dat is wel een stukje goedkoper dan een setje Deco X50.
Voor de derde desktop, die in z'n eentje staat, is snelheid minder van belang, dus daar zou ik zo'n TP-Link Archer T9UH stick kunnen voor kunnen gebruiken, dan ben ik voor net iets meer dan EUR 100 klaar.

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 12:27
fub schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:41:
[...]

De term 'media bridge mode' kende ik nog niet, dat is zeker goede info. Als ik het goed heb, dan zou een ASUS RT-AX53U voldoen, dat is wel een stukje goedkoper dan een setje Deco X50.
Voor de derde desktop, die in z'n eentje staat, is snelheid minder van belang, dus daar zou ik zo'n TP-Link Archer T9UH stick kunnen voor kunnen gebruiken, dan ben ik voor net iets meer dan EUR 100 klaar.
Dat klopt het hoeft niet veel te kosten. Je schrijft wel dat je twee desktops wilt aansluiten waarbij snelheid van belang is. Soms lukt dat draadloos maar niet altijd.
En als je later alsnog een kabel moet trekken dan kan je hetzelfde apparaat inzetten, maar je had dan ook een switch kunnen kopen voor 40 euro minder.
Pagina: 1