Badkamer water afvoer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Momenteel druk bezig een nieuwe badkamer te maken. Installatiewerk gedaan (op de drain na) en nu komt het tegelen. Maak me allleen wat zorgen om water afvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVk_2rseAJKSZwyH10mRc4leMgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0ObIvrbj0WYRVKoHAWgGrxl.png?f=fotoalbum_large

Geel is de douche. Groen is de drain van 50 cm breed.
Naast de douche staat een muurtje waar oorspronkelijk een deur in zat. Die deur willen we het liefste er uit. Redden we dat met spatwater, of zal ik de praktijk veel water voorbij de grote rode kruis komen te staan en ontkomen we toch niet aan een deur?

Er komt keramisch parket in van 120 x 30 cm. Dit zijn de lijnen in het bruin. Het liefst maak ik het mezelf qua tegelen zo makkelijk mogelijk. Het liefst wil ik in de douche ook zo min mogelijk voegen omdat voegen er vaak snel vies uit gaan zien. Nu had ik de 2 blauwe pijlen als afschot bedacht over de gehele breedte van de badkamer. Is dit genoeg? Of zal er water blijven staan bij het kleine rode kruis in de hoek? De drain van 50 cm hebben we al en is niet te retourneren. Hij kan ook niet recht onder de douche omdat de wc afvoer daar al zit, daarnaast hebben het afschot in de vloer al gemaakt. Zit ik nu zwaar te twijffelen of we niet beter een drain van 100 cm hadden moeten kiezen. Het is zonde om opnieuw een drain te moeten kopen, maar als die 300 euro een hoop ergenis later gaat besparen, is het niet anders...

Ben benieuwd naar jullie gedachten. Gewoon doorgaan volgens plan? Of toch een deur/ grotere drain?
Andere tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Anske op 09-09-2024 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Fornaat van de drain is hoofdzakelijk optisch. Gaat in de praktijk niet perse meer water door een grote als ene kleine, dus in dit geval moet je kiezen wat je mooi vind.

Normaalgesproken leg je rondom je drain alles onder afschot naar je drain. Dus ook de zijkanten. (zo heurt het).

Als je dst niet doet, blijft er water staan ja. Maar dit zijn dan ook de consessies.

En ja, er gaat zeker water spetteren richting het toilet, maar niets dat een goeie trekker niet weg krijgt. Heb zelf ook (bewust) geen deur, en moet leven met het droog trekken van de badkamer na het douchen. Kleine moeite in ruil voor het gemak van een deurloze douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 12:31

BertV

Handgemaakt

Dat is persoonlijk, het is zeker veel mooier zo...maar water komt minimaal 150cm ver, nog los van het voortdurende met een trekker moeten werken.

Ik zou nu voor een cabine gaan.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 15:49
Als je onder de douche staat spat het water logischerwijs van je lichaam af en dus gaat het vanaf een behoorlijke hoogte (150-180 cm) naar buiten spatten.
Ik denk dat het water ongeveer tot de deur linksonder in het plaatje zal komen, maar dat is heel weinig, voor het toilet wordt het wel serieus nat gok ik zo.

Ik zou dus zeker voor een deur gaan, aangezien met een trekker rond je toilet gaan nou niet echt iets is waar ik in de ochtend zin in heb, maar zoveel mensen zoveel wensen ;) .

(daarnaast vind ik het prettig als de doucheruimte als geheel wat warmer door het water wordt, zonder deur is dat effect ook veel minder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-07 22:31

V-8

Ik zou zelf absoluut een (schuif-?)deur nemen.
Veel comfortabeler douchen omdat je nergens op hoeft te letten qua water / spetters!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:25
Ik zou echt een grotere drain nemen. Ik neem de drain altijd 10 tot maximaal 20 cm smaller dan de douchehoek. Kleiner word niet mooi met tegelen.

En dan kan je de tegels naast de drain diagonaal naar de drain toe snijden onder een hoek van 45 graden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Koekstra schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:52:
Fornaat van de drain is hoofdzakelijk optisch. Gaat in de praktijk niet perse meer water door een grote als ene kleine, dus in dit geval moet je kiezen wat je mooi vind.

...
En dat optische geldt ook voor je vloer. Als je kleine tegeltjes hebt kan je overal onder afschot omheen 'mosaïcen'. Met heel grote tegels is dat lastiger (wel te doen maar het staat het vooral minder mooi).

Ik zou zeker een deur overwegen. Die grote inloopdouches staan allemaal heel leuk, maar zeker met regendouche wordt het een nog groter stoomfeest en druipt het door de waterdampen ook 2 meter verderop van de muur. Bovendien is het warmer douchen als je een deur hebt.

Volgens mij heb je deuren met een soort plakdrempel eronder van 5mm, dat houdt het water goed tegen zelfs als je eruit stapt.

Hou ook in de gaten dat in gezinnen met veel lang haar de boel regelmatig niet goed wegloopt en dan heb je snel een plasje van een halve cm (dat is mijn ervaring in een ruime inloopdouche), zeker als de bewoners van het type ongeïnteresseerde of onoplettende pubers zijn.
Als je dan 10% afschot hebt over 1-1,50m dan loopt het niet zomaar de douche uit. In jouw scenario loopt het gewoon naar de deur.

[ Voor 3% gewijzigd door jnr24 op 09-09-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
Een algemeen afschot van rechts naar links, is dat een optie?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-07 14:52
Ik begrijp de ophef in deze post niet zo, ik heb zelf een badkamer gemaakt met een muurtje van 80cm en de doucheruimte zelf is 90cm breed. Ik heb geen deur en absoluut geen last van spatwater. Zie foto voor hoe het bij mij is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0gEceAEsTCRQfEgnfi-IE5WMms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMOKut25Ijuhl76lnFGJt7kk.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de drain zou ik die persoonlijk wel een nieuwe brede kopen omdat het mooier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Schuifwand ,( op maat) , en een tip , stel een graniet dorpel waterpas waar de deur op komt, dan is er gelijk een waterkering.
En weet niet of dit het idee is met de tegels, maar advies , leg het in wild verband.
Heb net mijn badkamer gedaan en we zijn superblij met de schuifwand en het dorpeltje.
Kan je ook iets makkelijker je afschot in het douche gedeelte snijden (slijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07 19:02

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis in "Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1"

Het water spat bij ons tot zeker de 1e rij tegels buiten de douchecabine. Eens met @Koekstra: alternatief is droogtrekken. Voor maar een paar euro hadden wij al een hele fijne. Voor het gemak is een lange staande trekker beter.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-07 20:53
In het verlengde van je muurtje naast het rode kruis moet je wel een dorpel maken. Ik neem aan dat je badkamervloer waterpas wordt en er alleen afschot in de douche komt. Dus krijg je op dat punt een hoogte verschil, aangezien je douche deel lager komt en een soort bak vormt. Of hoger beginnen bij de douche, maar dat lijkt me niet mooi.

Je kan natuurlijk eerst zonder deur proberen hoe het gaat. Maar in je bouw wel vast rekening houden dat je opening op een verkrijgbare deur maat is afgestemd.

[ Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 11-09-2024 05:53 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1