Toon posts:

Server specs.. beetje OK?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wil ik een servertje gaan plaatsen, hij moet FreeBSD gaan draaien en in een 2U gaan. Verder moet ie rond de 3000 piek gaan kosten. En RAID-1 gaan draaien.

Hiervoor heb ik de volgende dingen bij elkaar geraapt.. alle zinnige kritiek is welkom...

1x 19" ATX rackmount case 350Watt (powerline: 850,-)
1x Pentium-3 866 256/133/FCP BOX (powerline: 515,-)
2x Maxtor 60+ 30.7GB U100 7200RPM (powerline: 700,-)
1x 3COM 3C905C-TX-M WOL 10/100 (powerline: 150,-)
1x Tyan Trinity 450 (S2507S) Motherboard (alternate: 237,-)
1x DIMM 512 MB SDRAM PC133 ECC Registered (alternate: 513,-)
1x Adaptec AAR-1200A Raid (Kit)(alternate: 321,-)
1x Sparkle SP6326 (Retail)(alternate: 71,-)

Voor een intel processor is gekozen vanwege de warmte (AMD = meer hitte).
Voor RAID1 is gekozen omdat hier wordt gezegd dat het vet is voor een fault-tolerance multi-user system.
Voor Maxtor is gekozen omdat IBM zuigt ;).

Verder zit ik nog met de vraag of het Tyan bordje een beetje goed is? en of ie in een 2u rackmount past!?
Verdere commentaren zeer welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand hier dan commentaar op?

Ik ben er net achter dat deze config niet mogelijk is. In een 2U rackmount kan je namelijk 2 raised PCI kaartjes kwijt.. en op het moment zitten er 3 kaartjes in namelijk:

- 1x AGP grafisch (niet onboard namelijk)
- 1x RAID controller
- 1x 3COM PCI netwerkkaart

Dus das onmogelijk. Verder weet ik niet in hoeverre deze hardware ondersteunt wordt door FreeBSD?!

En heeft iemand een suggestie voor een servermoederbordje?

Verwijderd

Ik zou een 3Ware RAID-controller nemen ipv de Adaptec.
Erg goede drivers onder oa Linux.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 17:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn ook 2U rackmounts waar 3 PCI kaartjes in kunnen (o.a. Procase IPC-C2S).

In de praktijk heb je met een Tbird 1400 ws meer performance dan met 2x PIII-866, tenzij de server echt heel erg zwaar belast wordt.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die Adaptec heeft gewoon een HPT370 chip. Weet niet of dat zo'n geweldige keuze is voor een productie server.

Liever dan idd een 3ware of Adaptec AAR-2400A Raid. Je komt dan alleen wel iets hoger uit met je prijs.

Verwijderd

Ik vraag me alleen af of je echt ECC Registered geheugen nodig hebt.

Bovendien ondersteund het moederbord dit zo te zien ook niet :?

Verwijderd

nog een punt: volgens mij kan je geen agp kaart op een pci riser steken... Dus buiten dat je maar 2 kaarten kwijt kan op dat ding, moet je ook nog plaats hebben voor een video controller...

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:06
Wat je ook kan doen: software RAID. Scheelt je 300,- en een kaart.

Ergens op Anandtech was er volgens mij wel ergens een review te vinden waarin geconcludeerd werd dat het qua performance weinig uitmaakt.

• WAcKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08-2023
Op woensdag 12 september 2001 21:01 schreef CubicQ het volgende:
Wat je ook kan doen: software RAID. Scheelt je 300,- en een kaart.

Ergens op Anandtech was er volgens mij wel ergens een review te vinden waarin geconcludeerd werd dat het qua performance weinig uitmaakt.
Ja, alleen als je even goed had gekeken voor je wat uitkraamt ;] hier, zie je dat hij een raid-1 opzet wil (mirror), geen raid-0 (stripe). Het hele idee van raid-1 is fault tolerance, iets wat software raid-1 niet kan bieden als een v/d schijven echt kapot gaat (je ide controller gaat naar alle waarschijnlijkheid verschrikkelijk op z'n bek).

Een dedicated (hardware) raid controller is juist gemaakt voor dit soort omstandigheden en support natuurlijk juist die features die het interessant maakt (hot-swap, hot-spare, hot-rebuild) om raid te gebruiken.

Als je ide raid in FreeBSD wil gaan draaien is 3ware de beste keuze, wij hebben er ook een in een FreeBSD server hangen en het werkt perfect en tot nu toe erg betrouwbaar; hd's fysiek uit een mirror opzet trekken en heet rebuilden werkt uitstekend en de monitoring/admin tools (automatisch mail sturen bij noodgevallen etc) zijn volledig geport en gebruiksvriendelijk (leuke web interface voor je array beheer, zorg natuurlijk wel dat hij alleen voor localhost bereikbaar is en connect via ssh portforwarding :]).
Verder weet ik niet in hoeverre deze hardware ondersteunt wordt door FreeBSD?!
Duh 1:
http://www.freebsd.org/releases/4.3R/notes.html
Duh 2:
ftp://releng4.freebsd.org/pub/FreeBSD/snapshots/i386/4.3-20010911-STABLE/HARDWARE.HTM

Als je 2u neemt; neem dan gewoon een moederbord met allerlei zaken on-board, zoals video, netwerk, evt. scsi etc. 1 pci slot voor je 3ware heb je dan zeker nog wel over :]. Hou verder rekening met je koeler, hij moet wel in de 2u passen :]]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op woensdag 12 september 2001 14:30 schreef Femme het volgende:
In de praktijk heb je met een Tbird 1400 ws meer performance dan met 2x PIII-866, tenzij de server echt heel erg zwaar belast wordt.
ja maar hij wil er maar 1 PIII inzetten :)
en op dat tyan bordje passen geen amd's :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• CubicQ
Op woensdag 12 september 2001 21:57 schreef WAcKiN het volgende:

[..]

Ja, alleen als je even goed had gekeken voor je wat uitkraamt ;] hier, zie je dat hij een raid-1 opzet wil (mirror), geen raid-0 (stripe). Het hele idee van raid-1 is fault tolerance, iets wat software raid-1 niet kan bieden als een v/d schijven echt kapot gaat (je ide controller gaat naar alle waarschijnlijkheid verschrikkelijk op z'n bek).
Wow, interessant. 'Wij' hebben hier namelijk 2 servers die gebruikt maken van Software Raid-1. Dus stel 1 harddisk gaat kapot, kan gaat waarschijnlijk je OS down, maar ben je niet je gegevens kwijt? Of hebben we nu een schijnzekerheid en is software Raid-1 gewoon eigenlijk niets?

Ik zal dit in ieder geval morgen aankaarten bij diegene die dit verzorgt, bedankt voor de info!

edit:
Zonet kwam hij nog online. 't is dus zo dat (onder Linux) de server het inderdaad niet leuk vind als er een harddisk hot uitgetrokken wordt, maar na een reboot gaat alles weer prima. En "als je dan de oude schijf weer terugstopt en dat ff aan linux vertelt gaat-ie hevig synchronizen".

Conclusie: software raid in een server waar je alleen remote bij kunt is inderdaad niet echt iets wat je wilt hebben als je als systeembeheerder 's nachts nog een beetje wilt kunnen slapen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik ga op zoek naar het volgende:

- ander servermoederbordje (iig met grafische kaart onboard en eventueel ook netwerkkaart.
- een 3ware RAID controller.

Ik weet dat Tyan boardjes met alles erop maakt maar die zijn alleen dual processor.. (wordt een beetje duur!?)
Bijvoorbeeld de Tyan Thunder LE (S2510).

Verder ben ik nog benieuwd of iemand weet waar je Procase 2U chassis kan kopen?

Iemand dus nog ideetjes voor deze dingen?

• Ravity
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-04 18:10
Procase kasten kun je halen bij www.procase.nl

Verwijderd

Topicstarter
Is de Asus Cuple-VM PLE133 wat? of heb ik het dan helemaal mis voor een servertje?

Hij heeft iig onboard video :)

Verder zijn die 3ware RAID controllers en de Adaptec AAR-2400A erg duur (laatste is 1070,- :'() das wel even een verschil tegen 321,- eerder..

Samen met een moederbordje van 881,- (Tyan) (tegen 237,- eerst) word het geheel wel even wat duurder dan 3000 (ex BTW)..

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Stop gewoon geen video kaart in je server.
Ssh voor remote onderhoud, en als je grote dingen moet doen, stop je er even een videokaart in.

Kijk anders eens naar de CUSL2 of TUSL2 van Asus. Daar zijn uitvoeringen van met onboard video.

Verwijderd

Ik zou maar 1 ding veranderen. De Sparkle sis 6326 kaart. ;) Die dingen zuigen echt hard, moet je een paar seconden wachten op een scherm ect. Sis 6326 :r ...

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op donderdag 13 september 2001 15:18 schreef ExiRana het volgende:
Ik zou maar 1 ding veranderen. De Sparkle sis 6326 kaart. ;) Die dingen zuigen echt hard, moet je een paar seconden wachten op een scherm ect. Sis 6326 :r ...
Voor een gewoon systeem ben ik het met je eens maar met een server boeit het niet!...

Hoe vaak heb je nou een monitor aan je server hangen?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Waarom kijk je niet voor een 1U kastje, met iets van een pc-chips micro atx bordje erin. (Onboard vga/nic) dat bespaart een hoop geld /pci sloten en werkt perfect ... onder linux/freebsd

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 20:26 schreef petalwing het volgende:
Waarom kijk je niet voor een 1U kastje, met iets van een pc-chips micro atx bordje erin. (Onboard vga/nic) dat bespaart een hoop geld /pci sloten en werkt perfect ... onder linux/freebsd
- 1U kasten zijn erg duur
- 1U kasten zijn onpraktisch (schuin geheugen, koeler, etc.)
- pc-chips definieert het begrip 'prutspul' opnieuw

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 16:14 schreef LuCarD het volgende:

[..]

Voor een gewoon systeem ben ik het met je eens maar met een server boeit het niet!...

Hoe vaak heb je nou een monitor aan je server hangen?
Daar heb je wel weer gelijk in. ;)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

Op woensdag 12 september 2001 22:03 schreef heuveltje het volgende:

[..]

ja maar hij wil er maar 1 PIII inzetten :)
en op dat tyan bordje passen geen amd's :)
kooptie een ander bordje toch :?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 16:39

AMDFreak

Intel is zo..

lijkt me wel een goed servertje btw :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 21:51 schreef TwwT_Unexplained het volgende:

[..]

- 1U kasten zijn erg duur
- 1U kasten zijn onpraktisch (schuin geheugen, koeler, etc.)
- pc-chips definieert het begrip 'prutspul' opnieuw
volgensmij moet je eens verder kijken dan je neus lang is, ik ken 1U kasten die een stuk goedkoper zijn dan je 2U.

Koeler ? gewoon verkrijgbaar, spire heeft veel nuttige info op hun site staan, andere fabrikanten vast ook wel.

geheugen ...geen probleem zolang het maar 1" is en tegenvwoordig is dat zo bz bij xenon (nee niet mijn favo shop) hebben ze zelfs 512Mb sdram.

pc-chips = prutspul ... tja het is goedkoop en ja de onboard video kaart geeft niet zo goed beeld als een matrox (maar heb je dat nodig voor een server ?) ofzo maar goed voor de rest is het goed spul en zeker voor dat geld. verder bouwen ze goede borden ... veel langer ervaring dan asus, maar misschien niet zo snel maar da's een prijsafweging voor het prijsverschil zet je er gewoon meer geheugen of snellere proc in.

Als je bang bent dat zo'n bord er eerder mee stopt ? Een stuk electronica stopt er in de eerste paar weken mee of waneer zijn levensduur verlopen is (jaar of 5+) en ik moet zeggen dat die regel merk onafhankelijk is.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:45
1U zuigt, waardeloze airflow. Stop er maar eens 2 rappe schijfjes in.
Heb ooit iemand gezien met 2 snelle scsi disk erin (10k). Hij vond het ook nog raar dat je je hand niet bij de voedingsfan kon houden, zo warm was de lucht.
Voor die paar tientjes meer per maand kun je gewoon beter een 2U doos pakken.
Owja, PC-Chips in een server ?????? Met die brakke memory performance zeker. Dacht ut nie...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe.. ik ga iig voor een 2U kastje.. maakt in hosting prijs voor mij namelijk niet uit.

Verder heb ik het een en ander omgegooid aan de serverconfig.. ben bij een Tyan Tiger bordje aangekomen die alles erop heeft (misschien iets TE..??)

1x TYAN S2025 Tiger 200 DFCPGA 2xLAN VGA IDE-RAID (705,-)
2x Intel Pentium III 800EB MHz 256Kb/133Mhz FCPGA BOX (874,-)
2x Maxtor DMAX Plus 60 30Gb 5T030H3 U100 7200RPM (616,-)
1x Kingston KVR133X72RC3/512 512MB 133MHz REC ECC CL3 (376,-)
1x Rackmount 2U (Procase) (???,- / stel 850,-)

totaal: 3421,- incl. BTW
Prijs gebaseerd op prijslijst (17-9-2001) bij SWW Computer.

Is het slim om zo'n all in one boardje van Tyan te kopen? Of zijn de specs. daarvan (van RAID controller of NIC) erg slecht?
En weet iemand of ie REGed ECC geheugen support (heb net een emailtje weggedaan naar Tyan met die vraag).

Verder ben ik opzoek naar een adres waar je procase racks kan vinden.. (met prijzen!, dus niet de groothandel.

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 19:51
Voor de kasten kun je ook terecht bij www.silverpoint.nl Die verkopen dus ook die kast die ze hier bedoelen. Ik heb er al meerdere van die kasten draaien en ze zijn gooed met het inbouwen. Enne wat precies ga je draaien want dual is vaak overkill tenzij je hits ala tweakers wilt of ga gamen.

• WAcKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08-2023
FreeBSD heeft alleen echt goede support voor ide raid met 3ware (monitoring en remote management). IDE pseudo-software-raid zoals promise en hpt controllers support hij wel (je kan booten en lezen/schrijven van raid arrays), verwacht alleen geen monitoring software (dat ie je mailed als je array degraded is), laat staan remote management; dat wordt de auto pakken en bij de colo aanbellen :]

Voor die ide controllers is volgens mij wel linux monitoring en management software voor, alleen wat ik er van heb gehoord moet je 2.4+ kernels draaien of anders de hele zooi scheelpatchen om redelijke drivers te kunnen gebruiken.

Alles onboard is natuurlijk ideaal voor kleine 1u/2u servers als de onboard hardware maar goed is (geen realtek nic's maar intel of 3com, vga maakt natuurlijk geen flikker uit; je gebruikt alleen maar textmode)! Onboard nic's (er zitten zeg je 2 op) is zeker ideaal :].

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
Op woensdag 12 september 2001 14:29 schreef TwwT_Unexplained het volgende:
Ik zou een 3Ware RAID-controller nemen ipv de Adaptec.
Erg goede drivers onder oa Linux.
* intert0y heeft een 3WARE 7800 gaat inderdaad goed onder linux en ook retesnel. (veel sneller dan al die goedkope crapkaartjes)

alleen een probleempje in mijn config, mijn server reboot niet. Ergens conflict kan alleen niet vinden wat. Als ik dus wil rebooten dan moet ik eerst shutdown -h now geven en daarna met APC Masterswitch de boel weer omhoog gooien.

Gellukkig draait u nu al een maand aan 1 stuk en heb ik nog niet hoeven rebooten maar deze werkwijze moet ik volgen als ik moet rebooten.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
hele verhaal nog eens goed doorgelezen en ik zie toch 1 of 2 dingen die ik anders zou doen. Ik heb zelf ook een redelijk goedkoop servertje <4000 ex. btw. maar geen zelfbouw dus daar zal het prijsverschil wel inzitten.

Ik zou absoluut voor een aparte RAID controller gaan i.p.v. zo'n rare TYAN met onboad RAID. NIC ook zeker 3com of intel (eist je co-lo-provider waarschijnlijk ook)

Zoals eerder gezegt ik heb een 3ware 7800 en die rocks bigtime maar kost idd 1000,- ofzow.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 00:02 schreef CubicQ het volgende:

[..]
Zonet kwam hij nog online. 't is dus zo dat (onder Linux) de server het inderdaad niet leuk vind als er een harddisk hot uitgetrokken wordt, maar na een reboot gaat alles weer prima. En "als je dan de oude schijf weer terugstopt en dat ff aan linux vertelt gaat-ie hevig synchronizen".

Conclusie: software raid in een server waar je alleen remote bij kunt is inderdaad niet echt iets wat je wilt hebben als je als systeembeheerder 's nachts nog een beetje wilt kunnen slapen :)
ohwja en sinds wanneer willen wij onze server rebooten?? :P

Verwijderd

Je zou ook eens bij Transtec (www.ttec.nl) kunnen kijken naar hun 1U servertjes (FLATRACK1001 en 1002 resp 1 en 2 U)
Zijn in verhouding helemaal zo duur niet, en zijn tegenwoordig ook met RAID te krijgen (Maar goedkoper is om zelf een raid kaartje in te bouwen natuurlijk), daar heb je ook een PCI slot voor vrij. (Netwerk / video onboard)

( >:) En nee, ik ben niet van Transtec, wel een klant van ze)

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Op woensdag 19 september 2001 13:52 schreef intert0y het volgende:
NIC ook zeker 3com of intel (eist je co-lo-provider waarschijnlijk ook)
Zoals op de gelinkte pagina te lezen valt zijn de 2 NICs allebei van Intel dus dat is geen probleem. Zelf afgelopen maand een Thunder K7 >:) van Tyan in elkaar geschroefd en geen enkel probleem gehad. De grafische kaart (zelfde) is niet super, maar zoals gezegd hoeft dat ook niet voor een server. Wel staat Tyan er om bekend dat je moet zorgen dat je je BIOS goed update.

Verwijderd

over software raid is een artikel geweest op tweakers :
http://www.tweakers.net/nieuws/18319

• CubicQ
Dat artikel gaat over RAID-0, da's nou net de RAID die je net niet wilt hebben in een server (over het algemeen dan..).
Pagina: 1