Koopadvies auto gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 16:27
Goedendag, ik ben op zoek naar een nieuwe auto, budget is 10k plus wat mijn huidige auto nog oplevert, dus zeg 13k, evt op te rekken naar 15k als het echt een goeie koop is.

Momenteel rijd ik een Ford Fiesta uit 2012, deze heb ik 8 jaar geleden gekocht, omdat die een mooi kleurtje had, stomme redenatie natuurlijk, maar heeft goed uitgepakt, behalve wat standaard onderhoud heb ik er zonder problemen 150k mee kunnen rijden.
Echter begint die wat ouder te worden en wil ik hem inruilen nu die nog wat waard is, ook wil ik nu niet impulsief kopen en echt iets zoeken wat past bij mijn rijgedrag.

De focus ligt vooral op zuinig en goedkoop in onderhoud, ik geef weinig om autos verder, het moet gewoon van a naar b en enigzins comfortabel zijn voor langere stukken, dus geen Aygo oid.
Qua opties is airco wel een must en zou cruise control en Android auto leuk zijn, maar niet nodig.

Ik rij ongeveer 15-20k per jaar, mijn grootste twijfel is of ik weer benzine wil of ev, of hybrid, ik heb zonnepanelen en een oprit dus electrisch zou kunnen, maar ik weet niet of mijn budget dat toelaat en een autootje met max 200km range schiet ook niet op.

Ik kom zelf steeds uit bij een Yaris Hybrid, maar hoor ook goede dingen over Ford eco boost, wat dan weer geen echte hybrid zou zijn, een Auris werd me ook aangeraden, maar ben bang dat dat weer teveel auto is, we zijn ook maar met zn 2en dus veel ruimte is niet nodig.

Anyway keuzestress dus, ik hoor het graag als iemand een goede suggestie heeft, bvd.

Portfolio

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:38
En nog even doorrijden? De auto heeft zich bewezen. Over een paar jaar is die bij inruil evenveel waard als nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De Corolla hybrid zit net boven je budget helaas.

Maar inderdaad een Yaris hybride past er wel in.

Een slagje ruimer is een Suzuki Swift hybrid.

En dan neem ik even mee dat je nieuwe auto niet ouder is dan 3/4 jaar oud, onder 100k km en (non-plugin) hybride moet zijn.

De Fiat 500 hybrid heb je ook nog als optie, maar geen idee wat de kwaliteit is van die aandrijflijn.

Ga je voor een ouder bouwjaar hybride aandrijflijn vanuit Toyota (die zich al flink bewezen heeft in betrouwbaarheid/zuinigheid).. dan komt de Auris Hatchback als optie.

Binnen het benzine segment is er flink wat te verkrijgen natuurlijk voor jouw budget.

Volledig elektrisch kan ook prima, wel verouderde technieken.

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 09-09-2024 10:23 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

DapperKonijntje schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:02:

De focus ligt vooral op zuinig en goedkoop in onderhoud, ik geef weinig om autos verder
.
Een Ford Focus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
Met een eigen oprit en zonnepanelen zou ik zeker elektrisch overwegen omdat je dan zeer lage energiekosten per km hebt.
Valt een Hyundai Kona niet binnen je budget, met SEPP subsidie? Heeft genoeg range; 400+ in de zomer en in de winter wat minder.

15 tot 20 k per jaar is niet heel weinig, je zou er eens aan moeten rekenen.
Ik denk dat in jouw geval iets meer uitgeven voor initiële aanschaf zich snel terug zal betalen.
Daarnaast is een elektrische auto heerlijk rijden, de meeste mensen willen daarna nooit meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DapperKonijntje
pennywiser schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:07:
En nog even doorrijden? De auto heeft zich bewezen. Over een paar jaar is die bij inruil evenveel waard als nu.
Daar heb ik zeker aan gedacht, echter ben ik nu al een paar keer terug geweest bij de garage voor een trillend stuur en lijken de dashboard lampjes soms een eigen leven te lijden, garage kon snel niets vinden en ik wil er niet veel geld meer in stoppen, dan kijk ik liever al naar een nieuwe
ASW1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:56:
Met een eigen oprit en zonnepanelen zou ik zeker elektrisch overwegen omdat je dan zeer lage energiekosten per km hebt.
Valt een Hyundai Kona niet binnen je budget, met SEPP subsidie? Heeft genoeg range; 400+ in de zomer en in de winter wat minder.

15 tot 20 k per jaar is niet heel weinig, je zou er eens aan moeten rekenen.
Ik denk dat in jouw geval iets meer uitgeven voor initiële aanschaf zich snel terug zal betalen.
Daarnaast is een elektrische auto heerlijk rijden, de meeste mensen willen daarna nooit meer terug.
Ik vind het idee wel interessant, maar een laadpunt laten plaatsen is ook niet heel goedkoop, die kosten komen er dan nog bij.

Portfolio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Je zou uiteraard een jongere Fiësta kunnen kopen ;)

Anders zou ik je als het hybride moet zijn richting een Honda Jazz of Toyota Yaris willen wijzen... beide bewezen uber betrouwbaar. Alhoewel, beide als het een jonge auto moet zijn wel boven je budget, maar daar is een goede rede voor... zie mijn zin eerder.

[ Voor 25% gewijzigd door MicGlou op 09-09-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DapperKonijntje schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:02:
en wil ik hem inruilen nu die nog wat waard is,
Prima als je een nieuwe auto wil, maar dit financiële argument werkt natuurlijk niet echt lekker. Nu je auto met lage afschrijving snel inruilen (omdat je je realiseert dat hij elke dag een beetje minder waard wordt) zodat je een nieuwere/duurdere auto kunt rijden met een veel hogere afschrijving is niet echt winst :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Nog even als spelbreker: hybride is leuk dat het wat zuiniger rijdt, maar de wegenbelasting is stuk hoger door het gewicht van de accu. Met jouw 20k km weegt het verschil in verbruik niet op qua kosten tegen de wegenbelasting. (En verhoogde afschrijving).

Toch wel iets om rekening mee te houden lijkt me.

Andersom; steeds meer steden maken steeds strengere uitstoot eisen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Kijk ook naar garantie, zoals bij Toyota kan dat tot 10 jaar dat kan een hoger aanschaf budget wellicht verantwoorden icm een zuinige motor en voorspelbare onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Met kinderen is hij te klein, maar in jouw situatie zou ik een lexus ct200h kopen. Niet meer de nieuwste maar wel heel comfortabel en goedkoop per km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

99ruud99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:12:
Nog even als spelbreker: hybride is leuk dat het wat zuiniger rijdt, maar de wegenbelasting is stuk hoger door het gewicht van de accu. Met jouw 20k km weegt het verschil in verbruik niet op qua kosten tegen de wegenbelasting. (En verhoogde afschrijving).

Toch wel iets om rekening mee te houden lijkt me.

Andersom; steeds meer steden maken steeds strengere uitstoot eisen...
Stuk hoger? Mijn Focus Wagon kostte maandelijks 60 euro MRB, de nieuwe Kuga plugin kost 40 euro (straks 80 euro). Dus uiteindelijk 20 euro meer en daarmee besparen we 300 euro benzine per maand.. (stroom gaat via pv panelen).

Alleen een plugin vindt je nog niet voor 13-15k behalve de Outlander, maar die is enorm inefficiënt met zeer beperkte range en zou ik daarom nooit kopen.

Ik zou ook kijken bij Toyota :).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 12:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@99ruud99 dat geldt vooral voor plugin hybrides die vaak zo'n 50-100 km puur elektrisch kunnen rijden, een heel stuk minder voor de genoemde HEV Toyota Yaris of Honda Jazz.

@DapperKonijntje als de Auris in je budget valt, zou ik die toch sterk overwegen. Zoals genoemd oerdegelijk. Doordat hij net wat groter is, is hij net wat stiller en beter afgewerkt dan de iets kleinere B-segment auto's die al genoemd zijn. Ook al heb je de ruimte dus niet per se nodig, met het aantal kilometers die je maakt kan een iets grotere auto wel een fijne optie zijn.
Mijn eerste ingeving was ook de Yaris Hybrid of Honda Jazz Hybrid, maar als je keus hebt zou ik de Auris zeker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Suzuki Swift hybrid is geen hybride.. dat is gewoon marketing. Eigenlijk zou ik zelfs willen zeggen dat het bedrog is, want het is alleen een 12V motor (de startermotor nog wel !!) die mee helpt bij het wegrijden en niks meer. Deze auto's kunnen geen enkele meter puur elektrisch rijden. Heel dat mild-hybride/fake-hybride/48v-hybride/12v-hybride gedoe mag m.i. geen hybride genoemd worden. En dat zeg ik als iemand die (nog) geen EV of echte hybride rijdt.

Ga niet betalen voor onnozele marketing dingen, je komt bedrogen uit.

Of een plug-in hybride of geen "hybride", zo simpel is het.

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 09-09-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:32
Sport_Life schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:22:
[...]

Stuk hoger? Mijn Focus Wagon kostte maandelijks 60 euro MRB, de nieuwe Kuga plugin kost 40 euro (straks 80 euro). Dus uiteindelijk 20 euro meer en daarmee besparen we 300 euro benzine per maand.. (stroom gaat via pv panelen).

Alleen een plugin vindt je nog niet voor 13-15k behalve de Outlander, maar die is enorm inefficiënt met zeer beperkte range en zou ik daarom nooit kopen.

Ik zou ook kijken bij Toyota :).
Eens. Ik blijf mij toch altijd verwonderen waarom sommigen zo erg blijven hameren op MRB, en daar dus ook zo'n groot gewicht aan hangen. Gaat vaak om 20-40 euro in de maand in hetzelfde segment...

De MRB is op het totaal bezien een relatief klein deel van de kosten, tenzij je zeer weinig rijdt óf een ontzettend zware auto (en/of diesel) rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:32
Is een Lexus CT 200h niet iets? Zelf nooit in gereden, maar is wel een populaire auto voor mensen die iets zoeken wat voldoet aan jouw lijstje.

De CVT-transmissie vraagt mogelijk enige gewenning, maar voor 11-13k heb je in principe genoeg aanbod en ze zitten standaard al erg goed in de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
DapperKonijntje schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:58:
Ik vind het idee wel interessant, maar een laadpunt laten plaatsen is ook niet heel goedkoop, die kosten komen er dan nog bij.
Ja, afhankelijk van de situatie komt er zo nog 1000 a 1500 euro bij.
Maar ga eens rekenen om een goede vergelijking te kunnen maken.
Voor 100 km heb je ongeveer 16 kWh nodig.
Wat een kWh je kost staat op je energiecontract, en daarnaast heb je nog je zonnepanelen om mee te nemen in de vergelijking al is dat lastig om nauwkeurig te kwantificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:06
Ik laat mijn bak (2013) repareren voor 2.5k, want voor 't geld ga ik niks vergelijkbaars vinden. Je weet niet wat er rammelt, maar je staat nu op een punt tegen de 12-15k uit te geven, dat zal 't niet kosten... Koop alleen wat anders als het moet (je geeft immers aan dat het je niet interesseert).
Of omdat je het toch wilt, maar wees dan eerlijk met jezelf :)
De Yaris waar je op uitkomt is een prima wagen, ik stoor me zelf wel aan 't plastic binnen. Interieur is niet hun forte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21

elmo1

Kona Electric jan-2019

Hyundai kona electric zou voor dat budget net 2 k subsidie wel moeten lukken. Realistische range van 450/500 km zomer en winter is 350 ook goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Een hoop goede suggesties, bedankt iedereen, ik ga mn onderzoek doen en het even laten bezinken.

Portfolio

Pagina: 1