Kingston 8 TB SSD stopt er steeds mee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een 8 TB SSD, Kingston SEDC450R7680G. Hij is jaren oud, geen garantie meer.
Deze SSD stopt er steeds mee nadat je ergens tussen de 650 GB en 900 GB er naartoe hebt gekopieerd. Het is niet exact elke keer dezelfde hoeveelheid. Maar wel altijd ergens tussen ongeveer de 650 GB en 900 GB. Het maakt daarbij niet uit of je dat in één keer doet, of verspreid over 5 dagen: als er éénmaal x GB naartoe is gekopieerd, houdt de SSD ermee op, met de error: "An error has occured. The destination you have specified does not exist.". Of deze error: "An unexpected error is keeping you from moving the file." met error 0x800701B1, als je een move-actie deed i.p.v. een copy-actie.
Je ziet de schijfletter nog wel in Windows. Je kunt soms nog (een deel van) de mappen zien op de drive, maar als je iets wilt openen of een submap wilt openen, dan krijg je een error. Ik weet niet meer precies wat.

Notes:
-Als je de schijf nauwelijks gebruikt, kan het een maand of (veel) langer duren voordat de SSD ermee stopt.
-Geen gekke waarden in Crystal Disk. Health = 'Good', geen waarschuwingen.
-TRIM staat aan.
-Kingston_SSD_Manager (nieuwste versie) geeft aan: geen Firmware update beschikbaar.
-Met Kingston gesproken: ze willen of kunnen niet zeggen wat de oorzaak is. Dan moet ik 'm opsturen. Dat ga ik niet doen.
-'Rescan Disks' in diskmgmt.msc helpt niet.
-Rechtsklik op de drive in Device Manager en dan 'Scan for hardware changes' helpt niet.
-Disable de drive in Device Manager en weer Enable, helpt niet. In fact, dan verdwijnt de schijf daar uit het zicht, na een aantal seconden (nadat je op Enable hebt geklikt).
-Hetzelfde probleem toen de drive in een Intel PC zat (Windows 7). (Nu een Ryzen, Windows 10.)
-Als je de PC herstart, is het probleem er nog steeds.

Het probleem is weer tijdelijk opgelost nadat je de PC echt _uit_ hebt gedaan (en weer aan, natuurlijk).

Iemand een idee? Ik zat te denken aan een soort cache die volloopt, ofzo. Maar alsnog zou je dan een nette melding moeten krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Heb je al eens crystaldisk laten lopen terwijl de disk "vol" is? Want het klinkt als een onschrijfbaar bitje, wat normaal met trim overgeslagen moet gaan worden, maar niet herkend wordt om een onbekende reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je hebt als consument best rechten na de garantie, zeker als je met Crystal Disk Health kan aantonen dat de TBW-waarde nog niet bereikt is denk ik, maar als je hem niet op wil sturen, dan houdt het wel op.

Voor uitgebreidere / leesbaardere foutmeldingen zou je het nog eens op Linux kunnen proberen?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
kimborntobewild schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:57:
Ik heb een 8 TB SSD, Kingston SEDC450R7680G. Hij is jaren oud, geen garantie meer.
Deze SSD stopt er steeds mee nadat je ergens tussen de 650 GB en 900 GB er naartoe hebt gekopieerd. Het is niet exact elke keer dezelfde hoeveelheid. Maar wel altijd ergens tussen ongeveer de 650 GB en 900 GB.
...
Weet je dit zeker?
Een SSD, 8 TB groot en al jaren oud?
Dat lijkt mij sterk, zelfs op dit moment is dat vrijwel onbetaalbaar.
Heb je niet een SSD van pakweg 1 TB (of 0,8 TB) grootte waar al wat op staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 09:48
Ik heb wel een idee. Snel een nieuwe kopen en je data daar op overzetten.
Dit klinkt als een tikkende tijdbom. De defecte terugsturen zal dan neem ik aan ook minder een probleem zijn.

Je zegt overigens geen garantie te hebben. Maar volgens https://www.kingston.com/datasheets/SEDC450_us.pdf heb je 5 jaar garantie en volgens https://media.kingston.com/pcn/PCN_SEDC450_N.pdf is ie in mei 2020 op de markt gekomen. Dus hij is, lijkt me, nog niet uit de fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
Renault schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:30:
[...]

Weet je dit zeker?
Een SSD, 8 TB groot en al jaren oud?
Dat lijkt mij sterk, zelfs op dit moment is dat vrijwel onbetaalbaar.
Heb je niet een SSD van pakweg 1 TB (of 0,8 TB) grootte waar al wat op staat?
Ja, dat weet ik zeker. Een nieuwe 8 TB kost nu €569.
Ik zie dat de prijs van de Kingston in 2020 €1200 was, en op het laatst (in 2023) €900. Bij SSD's gaan de prijs blijkbaar niet zo hard naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
XiMMiX schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:52:
Ik heb wel een idee. Snel een nieuwe kopen en je data daar op overzetten.
Dit klinkt als een tikkende tijdbom.
Ik heb al een nieuwe (HDD). Ik gebruik de SSD niet voor mijn 'main data'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:03:
Heb je al eens crystaldisk laten lopen terwijl de disk "vol" is? Want het klinkt als een onschrijfbaar bitje, wat normaal met trim overgeslagen moet gaan worden, maar niet herkend wordt om een onbekende reden.
CrystalDisk is continu rechtsonder in beeld. Nooit waarschuwingen in CrystalDisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

kodak

FP ProMod
Zijn er nog andere kenmerken aan de ssd zoals waarschuwingen in logs voordat deze onbeschikbaar is? Merk je iets van traag worden? Is er opmerkelijke warmte?

Je zou een portable linux distributie kunnen proberen om te zien of die belangrijke meldingen geeft. Dat kan soms verschillen met windows.

Mijn vermoeden is een hardware probleem door ouderdom of een niet eerder opgemerkte fabricagefout. Het komt helaas vaker voor dat een belangrijk onderdeel in de microelectronica een defect heeft wat pas bij langdurig gebruik te merken is.

Als je de ssd wil blijven gebruiken dan klinkt een diagnose en mogelijke garantieoplossing als een goede keuze. Of het accepteren dat je de ssd niet volledig kan vertrouwen met je gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:52
Het probleem is weer tijdelijk opgelost nadat je de PC echt _uit_ hebt gedaan (en weer aan, natuurlijk).
Wat bedoel je met echt uit en aan doen? Heb je toevallig Fast Startup aan staan?

• Renault
Als je nog in aanmerking komt voor RMA zou ik dat overwegen, want aan een SSD in deze staat heb je weinig.
Voordat je een opslagmedium RMA kunt sturen moet je meestal een specifiek fabrikant-eigen tooltje draaien wat een analyse doet op het item.
Als daar geen foutcode uitkomt kun je het item niet RMA sturen, als er wel een foutcode uitkomt mag hij RMA.
Bij RMA sturen krijg je niet je eigen item terug, maar een refurbisched item.

Dat tooltje wiped sowies je data op de SSD, maar ik zou de SSD eens leegmaken (dus alle data backuppen) en dat tootltje draaien. Dan weeet je eigenlijk al wat de fabrikant ervan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
kodak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:35:
Zijn er nog andere kenmerken aan de ssd zoals waarschuwingen in logs voordat deze onbeschikbaar is? Merk je iets van traag worden? Is er opmerkelijke warmte?
Hij zegt: Unsafe shutdown count: 46. Volgens 'Google' is dat normaal, en niet buitensporig. Ik heb m'n PC meestal lang aan (soms weken); 46 zal ongeveer het aantal keren zijn dat ik de PC met de SSD er in, uit heb gezet. Misschien vaker.
Temperatuur: Idle: 35. Continue in gebruik: kan ie naar zo'n 42 gaan.
Hij wordt niet traag. Tijdens het kopiëren van veel data is het echt opeens klaps dat ie onbruikbaar wordt totdat je hem uit- en aanzet.

Het rare is dat het altijd na ongeveer 650 en 900 GB er naartoe schrijven gebeurt. En dat dat getal niet afneemt; het probleem is nog hetzelfde als maaanden geleden.

[ Voor 10% gewijzigd door kimborntobewild op 16-09-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
EricJH schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:46:
[...]
Wat bedoel je met echt uit en aan doen? Heb je toevallig Fast Startup aan staan?
Fysiek uit en aan. Als ik de PC reboot, helpt het niet. Ik moet de PC echt uitzetten.
Ik weet niet wat 'Fast Startup' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
Renault schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:42:
Als je nog in aanmerking komt voor RMA zou ik dat overwegen, want aan een SSD in deze staat heb je weinig.
Misschien heb je gelijk. Al zou ik geen garantie meer verwachten. Ik heb ook geen bonnetje meer. Ik weet niet eens meer bij welke webshop ik hem gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Die Unsafe Shutdowns kun je in de praktijk negeren: dat is iets tussen het OS, BIOS en firmware op de SSD.
Vrijwel altijd handelt de firmware van de SSD dat correct af.

"Fast Startup" is in de BIOS de optie "Quick Boot".

En of je nog garantie hebt van de fabrikant, controleer je op de website van de fabrikant via het ergens invoeren van het serienummer.

[ Voor 8% gewijzigd door Renault op 17-09-2024 12:38 ]

Pagina: 1