Home Assistant OS op Miniforums S100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-11 11:06
Ik ben al een aantal dagen bezig om te proberen Home Assistant OS te installeren op een
https://tweakers.net/pricewatch/2076756/minisforum-s100.html

Ik heb hier niet veel ervaring mee maar het leek mij niet zo moeilijk via een Linux Live stick.
Het booten in Linux is ook niet het probleem; maar het schrijven van het image lijkt maar niet te lukken.
(verschillende methoden geprobeerd)

Zelf heb ik het idee dat het komt door de UFS2.1 opslag.

Wie heeft hier ervaring mee? Of kan mij verder helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeT80 op 09-09-2024 08:49 ]

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De hamvraag, waarom denk je dat het schrijven van het image mislukt?

En weet je zeker dat je in de bios UEFI boot hebt ingeschakeld?

Andere optie die ik met mijn N100 heb gedaan en dat is Proxmox erop zetten. Het voegt wel een extra laag toe dus wat complexiteit en verantwoordelijkheid qua updates. Maar daarna is HA installeren een eitje en je hebt de mogelijkheid om ook andere dingen erop te draaien.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-11 13:08
welke setup instructies van home assistant heb je gevolgd?
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
Let vooral goed op het stukje hoe de live usb te starten zodat je emmc niet in gebruik is.

Emmc is overigens niet het beste om je logs op op te slaan, verslijt relatief snel.

[ Voor 16% gewijzigd door hfolkers op 09-09-2024 09:53 ]

• MikeT80
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:50:
De hamvraag, waarom denk je dat het schrijven van het image mislukt?
Hij geeft een foutmelding en ik kan niks op de schijf zien na het schrijven.

En weet je zeker dat je in de bios UEFI boot hebt ingeschakeld?
Er is niet echt een optie voor.
Maar hij komt met een uefi sherm.

Andere optie die ik met mijn N100 heb gedaan en dat is Proxmox erop zetten. Het voegt wel een extra laag toe dus wat complexiteit en verantwoordelijkheid qua updates. Maar daarna is HA installeren een eitje en je hebt de mogelijkheid om ook andere dingen erop te draaien.
En daarom zou ik het dus gewoon er op willen zetten

• MikeT80
hfolkers schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:50:
welke setup instructies van home assistant heb je gevolgd?
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
Let vooral goed op het stukje hoe de live usb te starten zodat je emmc niet in gebruik is.

Emmc is overigens niet het beste om je logs op op te slaan, verslijt relatief snel.
Daarvan heb idd beide methodes geprobeerd.

• hfolkers
Maar welke foutmelding krijg je dan...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15
Tekst erbij zetten binnen een quote is niet handig, dan kunnen wij jouw tekst erg lastig vinden, en ook lastig zelf weer quoten. Beste sluit je eerst de quote af met [/quote], dan typ je jouw antwoord, en dan kun je de quote weer openen met [quote] (als je de rest van de quote nog nodig hebt).
Hij geeft een foutmelding en ik kan niks op de schijf zien na het schrijven.
WELKE foutmelding. Met "een foutmelding" kunnen we niets :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• MikeT80
hfolkers schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:36:
Maar welke foutmelding krijg je dan...
Zal ze vanavond thuis fotograferen

• Septillion

Septillion

Man, geef eens details! Onze glaze bol doet het slecht op maandag :+ Misschien zegt jou de foutmelding weinig maar het geeft degene die willen helpen mogelijk wel een handvat. Krijg je toevallig "Error unmounting filesystem"? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk niet de Live CD / "Try Ubuntu" gestart

En wat versta je onder "uefi sherm". Daar zou een foto handig zijn. Maar goed, als je bij image schrijven een fout krijgt moeten we dat eerst oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 11:40 ]

• MikeT80
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:39:
Man, geef eens details! Onze glaze bol doet het slecht op maandag :+ Misschien zegt jou de foutmelding weinig maar het geeft degene die willen helpen mogelijk wel een handvat. Krijg je toevallig "Error unmounting filesystem"? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk niet de Live CD / "Try Ubuntu" gestart

En wat versta je onder "uefi sherm". Daar zou een foto handig zijn. Maar goed, als je bij image schrijven een fout krijgt moeten we dat eerst oplossen.
Sorry ik had beter eerst fotos kunnen maken voor ik dit postte.
Ik had eigenlijk de hoop dat iemand zou zeggen "UFS2.1 opslag dan moet je deze commandos toevoegen"
Zal vanavond eea updaten met fotos

• MikeT80
Hierbij de fotos:

Bios:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ggAF5OnqaxUuy5UP9P88aHF1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzAE0T9wVg3o7d74yfVl6rv0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bxj9t__cI3NbLmN1Uuku-c5leus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITPFl1WukVMCp7VlmzbJ3J84.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het opstarten van Ubuntu 22.04:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/934mNUHKldo2kKFNOZaOxlzesc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E52O8w8qGQZsaYVhS32uTwvl.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kies ik "Try Ubuntu" en ga ik de image terug schrijven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbnRzgQn462l2e2JC8RTc93mCh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ywj4jkj87cIyEwTlXIbc0zQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvKX4XHciOZks3Zp6AZuO7I4JeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vs0nU6LGpjYszvkb89Q9DKr3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiL4tm6ZlKouZ3fFZmChszSEbuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kASgpD44OvKPxvhBNMCWZpKO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het flashen krijg ik geen fout; maar het eindresultaat is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-QuJCjd53Z4SL54Fa3ffKNjvPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDC88YiDQMAGrz3t19oYI2bI.jpg?f=fotoalbum_large

En met het starten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm78qVOTNQEl4fj_vw1Bm07vKUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngbT3QYBdWfYeqRd1QgyktOR.jpg?f=fotoalbum_large

Met balenaEtcher blijft hij hangen op 27%
Gpart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyvTENkCkiFuhD5U5WswMGTFq1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2g4H0CvhFzTxT5L1AkH6DzH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-mV-qjTsJnNOq1jSS4YVJXXV-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwBDdeZnOwH1zVkArhY45PEm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-PtEOVB6wM5s3nsEy1JR2-JnVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx0KPa7iDT8NJ9aRF7ysoZnr.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeT80
En als die dan wel door gaat naar 100%
dan eindigt die met deze foutmelding en lijk de disk volgen Gparted nogsteeds leeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozgr6fJv1K7K7pJYK_p-j4qwKzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/824Dhp4wOqXIewTCGzTkyZnG.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Paar dingen:

Als eerste, wat jij toont als "Bij het flashen krijg ik geen fout; maar het eindresultaat is" is niet het eindresultaat, hij is nog bezig.

Ik zou de md5 checksum van de image even checken. Ik kom hier uit op E2AB40739361A163B967C6A2D5CF0D36 voor de 13.1 generic x86 image.

En nadat je de image geschreven hebt zou ik even de bios in duiken en kijken welke opties je dan onder boot option 1 hebt. Met de USB stick eruit, heb je dan nog een optie met UEFI in de naam?

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-11 10:21

TWKterry

Master Mariner

Ipv Balena etcher zou je Rufus kunnen proberen voor het maken van de image, heeft bij mij ook gewerkt op een minisforum, balena etcher wilde op een of andere manier niet.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27
Moet je die img.xz niet eerst uitpakken, zodat je een .img bestand hebt?

Hier staat nog een hint over booten dat niet lukt: https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/
If the machine complains about not being able to find a bootable medium, you might need to specify the EFI entry in your BIOS. This can be accomplished either by using a live operating system (e.g. Ubuntu) and running the following command (replace <drivename> with the appropriate drive name assigned by Linux, typically this will be sda or nvme0n1 on NVMe SSDs):

efibootmgr --create --disk /dev/<drivename> --part 1 --label "HAOS" \
--loader '\EFI\BOOT\bootx64.efi'
Text
The efibootmgr command will only work if you booted the live operating system in UEFI mode, so be sure to boot from your USB flash drive in this mode. Depending on your privileges on the prompt, you may need to run efibootmgr using sudo.

Or else, the BIOS might provide you with a tool to add boot options, there you can specify the path to the EFI file:

\EFI\BOOT\bootx64.efi

[ Voor 87% gewijzigd door FredvZ op 09-09-2024 21:01 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• MikeT80
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:55:
Paar dingen:

Als eerste, wat jij toont als "Bij het flashen krijg ik geen fout; maar het eindresultaat is" is niet het eindresultaat, hij is nog bezig.
Na de 99.2% ziet het scherm er weer normaal uit, (ik snap dat ik moet wachten tot 100%) maar lijkt er nog niks op de disk te staan

Ik zou de md5 checksum van de image even checken. Ik kom hier uit op E2AB40739361A163B967C6A2D5CF0D36 voor de 13.1 generic x86 image.
Deze is gelijk.
Hetzelfde image op HP t530 gaat zonder problemen

En nadat je de image geschreven hebt zou ik even de bios in duiken en kijken welke opties je dan onder boot option 1 hebt. Met de USB stick eruit, heb je dan nog een optie met UEFI in de naam?
Nee helemaal niks meer
Zelf heb ik het idee dat het komt door de UFS2.1 opslagte maken heeft.
Er lijkt gewoon niets op weggeschreven te worden

• MikeT80
TWKterry schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:21:
Ipv Balena etcher zou je Rufus kunnen proberen voor het maken van de image, heeft bij mij ook gewerkt op een minisforum, balena etcher wilde op een of andere manier niet.
Zou je hier meer over willen vertellen ?

• Septillion

Septillion

Het medium zou voor de image niet uit moeten maken. Het is gewoon beschikbaar als block device en klaar.

Als image terugzetten gewoon zonder error gaat dan zou ik toch verwachten dat je nog even verder moet pluizen in de bios. Lijkt het me toch dat er geen goede uefi boot plaatsvindt.

• MikeT80
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:29:
Het medium zou voor de image niet uit moeten maken. Het is gewoon beschikbaar als block device en klaar.

Als image terugzetten gewoon zonder error gaat dan zou ik toch verwachten dat je nog even verder moet pluizen in de bios. Lijkt het me toch dat er geen goede uefi boot plaatsvindt.
Ben ik met je eens.
Maar dan zou ik toch iet op de disk moeten zien?
Na de schrijfactie maar eens een Windows PE disk geladen.
Dan is dit het resultaat (Niks...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DC47o_ykMnapnu9HbBQpefwCzYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kw33VZfD8ChCYsGTnGiS6dRY.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeT80
TWKterry schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:21:
Hoe kan ik met rufus iets op een interne ssd (UFS2.1) flashen?
Zover ik weet is dit mogelijk?

• hfolkers
Je zou het nog op de command line kunnen proberen in Ubuntu, zoiets:
dd if=./haos*.img.xz of=/dev/sdb

O ja, misschien inderdaad eerst uitpakken indien nodig...

[ Voor 23% gewijzigd door hfolkers op 09-09-2024 23:06 ]

• MikeT80
Wat ik mij afvraag:
Hoe ziet bij een ander de schijf er uit na het flashen van het image?
Zijn er dan partitie's zichtbaar in Linux of in Windows?

• Septillion

Septillion

MikeT80 schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:42:
[...]

Ben ik met je eens.
Maar dan zou ik toch iet op de disk moeten zien?
Na de schrijfactie maar eens een Windows PE disk geladen.
Dan is dit het resultaat (Niks...)
[Afbeelding]
Windows laat geen ext partities zien dus die zou ik niet direct vertrouwen.

• MikeT80
Heb hier een MeLE Quieter 4C Fanless Slim N100 gevonden.
Ook deze heeft vastgesoldeerde opslag.
dus een mooie test

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15
Septillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:18:
Windows laat geen ext partities zien dus die zou ik niet direct vertrouwen.
Laat het zelfs niet zien dat er een partitie is? Dat zou ik wel echt extreem slecht vinden... Het laat misschien niet zien welk filesystem er op staat (al kent het er best een aantal), maar het zou wel moeten laten zien dat er een partitie is :?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Septillion

Septillion

Nog paar andere dingen die je kan testen / nagaan.

In disk overview in Ubuntu Live, nadat image volledig geschreven is, wordt de partitie dan nog steeds als "Free space" weergegeven?

Kan je de partitie in Ubuntu Live wel succesvol een format geven?

Of anders, kan je Ubuntu wel succesvol installeren en booten?

MD5 van de image ook echt in Ubuntu Live bekeken?

• Septillion

Septillion

Paul schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:08:
[...]
Laat het zelfs niet zien dat er een partitie is? Dat zou ik wel echt extreem slecht vinden... Het laat misschien niet zien welk filesystem er op staat (al kent het er best een aantal), maar het zou wel moeten laten zien dat er een partitie is :?
Ik weet het even niet meer zeker. Maar volgens mij kan Windows er dan niet altijd chocola van maken. Het is echt compleet niet geschikt om naar schijven te kijken waar ook geen FATx of NTFS partitie op staan.

• MikeT80
MikeT80 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:53:
Heb hier een MeLE Quieter 4C Fanless Slim N100 gevonden.
Ook deze heeft vastgesoldeerde opslag.
dus een mooie test
Helaas gebruikt Mele geen UFS2.1 opslag, maar opslag dat wordt gezien als een SD-Kaart.
(overigens lukt het beschrijven van dat geheugen zonder problemen:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PH1xmPzlX9kOUHGAuKKg1VJXdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKWSFQOmG4FyW7ZXgwaeiSDB.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeT80
Septillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:08:
Nog paar andere dingen die je kan testen / nagaan.

In disk overview in Ubuntu Live, nadat image volledig geschreven is, wordt de partitie dan nog steeds als "Free space" weergegeven?
Ja, Dat is het vreemde

Kan je de partitie in Ubuntu Live wel succesvol een format geven?
Ik kan in Disk de Samsung formateren. Ik zie alleen niks gebeuren en zie geen foutmelding.

Of anders, kan je Ubuntu wel succesvol installeren en booten?
Ubuntu 22.04: Wel installeren (zie partities verschijnen) maar niet booten:
ALERT ! UUID=****-***-** does not exist. Dropping to a shell.
Windows 11: geen probleem

MD5 van de image ook echt in Ubuntu Live bekeken?
NVT zelfde stick en image doet het wel in de MeLE Quieter 4C

• Septillion

Septillion

Ndat je Ubuntu installeert en dan weer Ubuntu Live boot, zie je dan wel wat op de disk staan?

Er lijkt me bijna gewoon wat niet goed met die "disk" als zelfs een format niet werkt...

• hfolkers
Maak voor de lol anders eerst eens een partitie over de hele schijf en probeer dan de image terug te zetten dat overheen.

• MikeT80
Septillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:32:
Ndat je Ubuntu installeert en dan weer Ubuntu Live boot, zie je dan wel wat op de disk staan?

Er lijkt me bijna gewoon wat niet goed met die "disk" als zelfs een format niet werkt...
Ja dan zie ik gewoon 2 partities.
1 Oranje, 1 wit

• hfolkers
Is er een bios update beschikbaar, ik heb toch het idee dat er dat iets niet goed gaat ...

• MikeT80
hfolkers schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:35:
Maak voor de lol anders eerst eens een partitie over de hele schijf en probeer dan de image terug te zetten dat overheen.
Ook geprobeerd, dat levert ook niks op.
Ook over de Geïnstalleerde linux gezet.
Ook dan weer het zelfde resultaat als eerder, 1 grote oranje lege disk

• MikeT80
hfolkers schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:36:
Is er een bios update beschikbaar, ik heb toch het idee dat er dat iets niet goed gaat ...
Die vraag heb ik net aan Miniforums Tech support gesteld.

• hfolkers
heb je de img al eens opnieuw gedownload en de md5 gecontroleerd? want het is wel heel raar dat hij een lege disk achter laat.

• MikeT80
hfolkers schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:06:
heb je de img al eens opnieuw gedownload en de md5 gecontroleerd? want het is wel heel raar dat hij een lege disk achter laat.
ja al een keer of 10
De image is gewoon goed, om dat te testen heb ik hem gedownload naar USB en op de MeLe getest.
Ook een oudere versie van de imag (9.5) geeft dit probleem
Pagina: 1