Vochtige kruipruimte na vloerisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 17:50
Wellicht hebben mensen hier nog ervaringen of inzichten: een paar maanden geleden hebben we ons huis grondig aangepakt. Nieuwe kozijnen, vloerverwarming (die nog nagenoeg niet gedraaid heeft gezien het weer), keuken, spouwmuurisolatie en vloerisolatie.

Een dikke maand geleden ongeveer viel het ons op dat bij vochtig weer er vrij snel een soort muffe geur in de gang hing. Ik heb heel wat gesnuffeld, maar nog steeds niet helemaal kunnen herleiden waar 't vandaan komt. Uit nieuwsgierigheid toch maar eens verder in de kruipruimte gekeken: direct onder het luik had ik al eerder gekeken en niets gezien, nou echt verder gekropen. En, trommelgeroffel... water op het bodemzeil!

Wat technische details: ik heb een betonnen vloer waar een paar cm tempex tegenaan zat. Bij het isoleren hebben ze PIF + een bodemzeil gebruikt. Dit was een bewuste keuze. Mijn kruipruimte is beroerd geventileerd, omdat er (vorige eigenaar) bij het plaatsen van een uitbouw geen ventilatie is teruggeplaatst aan de achterkant. ik heb daarom een eerder aanbod om met opencellig schuim te werken ook afgeslagen, ik was bang dat het vocht niet weg kon. Dit heb ik ook gemeld bij de uiteindelijke installateur, de gebrekkige ventilatie was dus bekend. Overigens nooit eerder problemen gehad, de zandgrond in mijn kruipruimte bleef droog, ook bij veel regen.

De vraag is: wat nu? Natuurlijk ben ik in contact met de installateur, maar zelf een idee vormen kan geen kwaad. Mijn boeren verstand zou zeggen dat we 't bodemzeil er weer uit trekken zodat het vocht terug kan in de grond. In principe zou de kruipruimte sowieso droger moeten zijn dan voorheen door de isolatie, toch? Of heeft iemand hier juist een argument om 't te laten liggen?

Optie 2 is ventilatie bijplaatsen, maar dat kan best een kostbaar geintje worden, voor een probleem dat ik eerder niet had....

Edit: voor de lol een vochtmetertje in gegooid, kwam uit op 88% luchtvochtigheid...

Ter lering en vermaak nog een foto toegevoegd :]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzwbXlH4-RHkE1DuaUZKDRGsVx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INpxbn8GbS32latXSZ28gysw.jpg?f=fotoalbum_large

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
Enige optie die helpt is meer ventilatie, alternatieven heb je niet echt.
Ja, je hebt mensen die schelpengruis oid laten strooien, dat neemt vocht op, maar afgelopen weken heeft het niet veel geregend... als je dit nu 2 maanden geleden had gehad had ik het wel begrepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
99ruud99 schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:37:
Enige optie die helpt is meer ventilatie, alternatieven heb je niet echt.
Ja, je hebt mensen die schelpengruis oid laten strooien, dat neemt vocht op, maar afgelopen weken heeft het niet veel geregend... als je dit nu 2 maanden geleden had gehad had ik het wel begrepen...
Thanks! Maar, zou 't weghalen van de bodemfolie niet al een hele stap zijn? Eerder ontstond er vast ook vocht, maar ik denk dat die wegtrok door de droge zandgrond. Ik bedoel, de ventilatie is al klote sinds de uitbouw in 1993 geplaatst is. Enige wat nu gewijzigd is, is PIF tegen de vloer en folie op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
Dat zou kunnen, maar je krijgt dan bij flinke regenbuien (lees, begin zomer) last van vocht dat uit grond opstijgt...

ik zou het advies van eht bouwbedrijf even afwachten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
99ruud99 schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:46:
Dat zou kunnen, maar je krijgt dan bij flinke regenbuien (lees, begin zomer) last van vocht dat uit grond opstijgt...

ik zou het advies van eht bouwbedrijf even afwachten :) .
Dank, dat doe ik sowieso. Ik denk eigenlijk dat het opstijgende vocht wel meeviel, omdat de kruipruimte zonder bodemfolie de afgelopen 4 jaar (zolang woon ik hier) kurkdroog was. Ik denk/hoop niet dat PIF in eens vocht naar boven trekt:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Je lijkt nu wat gefocust op dat de problemen door de isolatie zijn veroorzaakt. Maar isolatie veroorzaakt niet ineens dat er ergens vocht ontstaat. de folie weghalen laat de plassen op het folie wel verdwijnen maar dat vocht is er dan echt nog wel, alleen zit het in het zand.
Er lijkt ok geen druppel vocht aan het PIF zelf te hangen.

Is de nog wel aanwezige schamele ventilatie nog wel op orde? of is die per ongeluk dicht geraakt met PIF ervoor?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De huidige weersomstandigheden zijn niet representatief. De luchtvochtigheid buiten is nu erg hoog bij relatief hoge temperaturen.

Kijk later nog eens.

Je moet zeker weten waar het vocht vandaan komt.

Als het daadwerkelijk gecondenseerde buitenlucht is dan is een mogelijke workaround het in de grond laten weglopen op specifieke plekken (kuiltje plus opening in zeil). Dat is een variant op de schelpen.

De ventilatie checken staat met stip bovenaan.

Overigens onderschatten mensen hoeveel vocht er verdampt uit een 'droge' zandbodem. Het valt alleen niet zo op omdat het ook weer wegloopt. Ik had transparante bodemfolie en dat zat vol met druppels aan de onderkant.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 09-09-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
Ah top, bedankt! Ik zal inderdaad de ventilatiegaten die er zaten nog even checken. Misschien staar ik me blind op de isolatie/folie, dat kan inderdaad. Overigens ga ik morgen eerst op vakantie, dus ik kom hier later op terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

paar extra ventilaten gaten naar je kruipruimte kosten je de kop ook niet trouwens.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unigo
bonzz.netninja schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:50:
paar extra ventilaten gaten naar je kruipruimte kosten je de kop ook niet trouwens.
Neuh, probleem (denk ik), is dat ik een geschakelde tussenwoning heb. Aan de voorkant kan er wat bij, en aan de zijkanten (ook voorzijde). Vraag me af of je daar voldoende luchtstroom mee krijgt in het achterste deel. Daar kan geen ventilatiegat gemaakt worden. Tenminste, tenzij ik 'm onder de TV-kast uit laat komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 21:20
Bij ons hadden die nietsnutten van het isolatiebedrijf de ventilatiegaten dichtgemaakt met PIF er overheen 8)7
Dan heb je dus én geen ventilatie meer, én de isolatie werkt niet zoals het hoort want de (koude) buitenlucht gaat gewoon tussen de PIF en de vloer zitten.

Terug laten komen en zo goed als opgelost. Moet nog steeds een keer zelf gaan tijgeren (ik heb minder diepte dan jij) om te kijken en ergens nog iets te fixen.
Ze krijgen zogenaamd allemaal PIF training maar het waren lui die zo van de straat waren geplukt leek het. Bij jou ziet de PIF er wel strak uit, bij mij hangt het wat meer met veel pluggen en tape. Maar verschil kan zijn dat het bij mij tegen broodjes EPS aan moest.

Er zat geen vocht tussen de oorspronkelijke vloer(isolatie) en het PIF neem ik aan?
En waarom gekozen voor bodemzeil als het altijd droog is? Qua isolatie heeft dat geen effect namelijk.
Unigo schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:57:
[...]

Neuh, probleem (denk ik), is dat ik een geschakelde tussenwoning heb. Aan de voorkant kan er wat bij, en aan de zijkanten (ook voorzijde). Vraag me af of je daar voldoende luchtstroom mee krijgt in het achterste deel. Daar kan geen ventilatiegat gemaakt worden. Tenminste, tenzij ik 'm onder de TV-kast uit laat komen ;)
Je hebt toch geen kast in de kruipruimte? Die ventilatiekokers zitten in de buitenmuur en gaan naar beneden door de spouw/isolatie de kruipruimte in. Bij mij zitten er een stuk of 7/8 waarvan ze er maar 1 of 2 open hadden gelaten, ook nog eens aan één kant.

[ Voor 28% gewijzigd door remzor op 09-09-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
remzor schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:00:
Bij ons hadden die nietsnutten van het isolatiebedrijf de ventilatiegaten dichtgemaakt met PIF er overheen 8)7
Dan heb je dus én geen ventilatie meer, én de isolatie werkt niet zoals het hoort want de (koude) buitenlucht gaat gewoon tussen de PIF en de vloer zitten.

Terug laten komen en zo goed als opgelost. Moet nog steeds een keer zelf gaan tijgeren (ik heb minder diepte dan jij) om te kijken en ergens nog iets te fixen.
Ze krijgen zogenaamd allemaal PIF training maar het waren lui die zo van de straat waren geplukt leek het. Bij jou ziet de PIF er wel strak uit, bij mij hangt het wat meer met veel pluggen en tape. Maar verschil kan zijn dat het bij mij tegen broodjes EPS aan moest.

Er zat geen vocht tussen de oorspronkelijke vloer(isolatie) en het PIF neem ik aan?
En waarom gekozen voor bodemzeil als het altijd droog is? Qua isolatie heeft dat geen effect namelijk.
Volgens mij was de oorspronkelijke isolatie idd droog. Ik ga na m'n vakantie ook wel een rondje maken om ff te kijken bij de oorspronkelijke ventilatiegaten. Betreft bodemfolie: standaardaanbod volgens mij. Op dit moment vraag ik me inderdaad af wat de toegevoegde waarde is, en of ik er niet meer last dan voordeel van heb!

Edit: nee, ik bedoel dat er nu maat (volgens mij) 2/3 gaten zitten, allen aan de voorkant. Er kunnen er nog een paar bij, maar wel alleen in 't voorste deel. Als ik ook achterin een ventilatiegat wil moet ik vanuit de woonkamer of de woonkamer van de buren boren :)

[ Voor 9% gewijzigd door Unigo op 09-09-2024 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Unigo schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:48:
[...]

Dank, dat doe ik sowieso. Ik denk eigenlijk dat het opstijgende vocht wel meeviel, omdat de kruipruimte zonder bodemfolie de afgelopen 4 jaar (zolang woon ik hier) kurkdroog was. Ik denk/hoop niet dat PIF in eens vocht naar boven trekt:)
Onze kruipruimte was droog sinds 1991, maar daar stond afgelopen winter toch echt 10 cm water. Met stroomuitval als gevolg. Ik heb een paar gaatjes in de folie geprikt op de laatste punten.

Heb je geen kruipruimte onder de uitbouw trouwens? Achteraf ventilatie boren kan prima, zolang er een kruipruimte is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
Tehh schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:07:
[...]

Onze kruipruimte was droog sinds 1991, maar daar stond afgelopen winter toch echt 10 cm water. Met stroomuitval als gevolg. Ik heb een paar gaatjes in de folie geprikt op de laatste punten.

Heb je geen kruipruimte onder de uitbouw trouwens? Achteraf ventilatie boren kan prima, zolang er een kruipruimte is.....
Da's precies de beperking, geen kruipruimte. Eigenlijk hadden ze ventilatiekanalen door moeten trekken, maar da's niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Unigo schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:57:
[...]

Ventilatiegaten in je buitengeven bedoel ik he. Die boren ze schuin de kruipruimte in en dan krijg je een klein roostertje in je gevel op grondhoogte
laatmaar, geen kruipruimte

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:24
Mja, bij mij hadden ze de ventilatiegaten dichtgeblaft bij het isoleren van de spouw. Gevolg: muffe lucht in gang.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:25

marapuru

db.

Recent is bij ons ook PIF geplaatst. Inclusief bodemfolie. Het zag er op zich netjes uit. Ben er nog niet onder gekropen, maar op het oog lijkt het oke.

Maar toen de installateur weg was gereden viel mij vrijwel direct op dat er wind boven het folie langskwam. Dus in provosorische ASCII:

[ Broodjesvloer ]
--------------------------------------
Wind >> >> >>
[ PIF Folie ]

Kruipruimte (ca. 78% luchtvochtigheid nu)

[ bodemfolie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
marapuru schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:19:
Recent is bij ons ook PIF geplaatst. Inclusief bodemfolie. Het zag er op zich netjes uit. Ben er nog niet onder gekropen, maar op het oog lijkt het oke.

Maar toen de installateur weg was gereden viel mij vrijwel direct op dat er wind boven het folie langskwam. Dus in provosorische ASCII:

[ Broodjesvloer ]
Wind >> >> >>
[ PIF Folie ]

Kruipruimte (ca. 78% luchtvochtigheid nu)

[ bodemfolie ]
Dan mag je hem terug laten komen, want zo heeft het weinig zin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
@Unigo hoe is het bij jou verder verlopen? nog acties ondernomen?
Ik vermoed inderdaad dat door je zeil en vloerisolatie je probleem zicthbaar is geworden (maar niet ontstaan).
dwz;
- door je zeil zie je nu vocht liggen en kan het niet in het zand trekken.
- door je isolatie zal er minder warmte in de kruipruimte komen waardoor er minder "gedroogd" wordt.

Ik zou zelf inderdaad opteren voor meer openingen zodat er bij droog weer vochtige lucht uit kan.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Zomercondensatie

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unigo
soepah schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:22:
@Unigo hoe is het bij jou verder verlopen? nog acties ondernomen?
Ik vermoed inderdaad dat door je zeil en vloerisolatie je probleem zicthbaar is geworden (maar niet ontstaan).
dwz;
- door je zeil zie je nu vocht liggen en kan het niet in het zand trekken.
- door je isolatie zal er minder warmte in de kruipruimte komen waardoor er minder "gedroogd" wordt.

Ik zou zelf inderdaad opteren voor meer openingen zodat er bij droog weer vochtige lucht uit kan.
Het isolatiebedrijf had perongeluk 1 ventilatiekanaal dichtgestopt, die hebben ze vrij gemaakt. Daarnaast, omdat de zandgrond in mijn kruipruimte toch al kurkdroog was, ook het bodemzeil ingesneden zodat water beter weg kan. Ik heb sindsdien nog wel eens een muffe lucht geroken, maar de kruipruimte was kurkdroog. Mysterieus, maar nu dus ook weinig aan te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53
Pif isolatie word eigenlijk altijd waardeloos geplaatst… dit laat het maar weer zien.

Detailering met dat materiaal is ook onmogelijk, dus sterk wisselende isolatiewaardes en het miet echt luchtdicht, wat dus nooit gebeurd

diskeltische lurker

Pagina: 1