Waarom lage FPS?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nibbles
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

Nibbles

just nibb it

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem:

Abit VA6 (VIA Apollo Pro 133)
Intel Pentium III 600EB
2x 128MB SDRAM (infineon, 1x dubbelzijdig, 1x enkelzijdig)
Creative Annihilator (Geforce 256 SDR)
Soundblaster Live! Value
Razer Boomslang 1K

Ik speel veel Unreal Tournament en ik begon me nogal te ergeren aan het feit dat mn framerate zo inzakte bij veel actie. Omdat UT vooral gebaseerd is op 3Dfx glide heb ik besloten om een Voodoo5500 te kopen, omdat dit zon beetje de beste videokaart voor UT is.

Nadat ik de videokaart omwisselde, en Windows 2000 erop gezet heb, omdat ik verwachte dat het wel goed zou gaan draaien, werd ik teleurgesteld met ongeveer 40FPS. De FPS zakte in bij veel actie. Dus ik heb besloten om win98se er weer op te zetten, want met mn Geforce had ik zon 15 FPS in win2k, en ongeveer 40/45 in win98se. Ik verwachtte dus dat ik behoorlijke FPS zou krijgen. Jammergenoeg heb ik dus nog steeds 40/50 in win98se. Op zich vind ik het nette FPS om te spelen, maar zoals ik al zei, zakt te FPS in als een pudding bij hevige actie op het scherm. Tot zelfs 20/25 FPS, dit is onspeelbaar. Als ik tegen een muur sta heb ik wel zon 150 FPS. Als ik niks doe, en het level bekijk (ligt aan waar je staat) heb ik zon 40 FPS. Als er niet zoveel op het scherm is heb ik rond de 60.

Het gekke is dat het niet echt uitmaakt of ik nou met 640x480 met alle textures low speel, of met 1024x768 en alles high (waar ik met de geforce ook op speelde). De FPS reageren hetzelfde.

Dat ik met de Geforce inzakkende FPS kreeg kon ik nog begrijpen, maar met dit systeem en een Voodoo5500 moet ik toch minstens een stabiele framerate van 40/50 kunnen krijgen? Ik snap niet wat er mis is. Het lijkt zelfs alsof UT beter speelbaar was met de Geforce.

Ik heb de OmegaDrive (www.omegacenter.com) drivers geprobeerd, en de officiele drivers van 3Dfx. Geen verschil. Ik heb de nieuwste VIA 4-in-1 drivers geinstalleerd, en omdat ik geruchten hoorde dat de AGP drivers daar niet echt mee geinstalleerd worden heb ik ook de losse AGP drivers (van zon 5MB) geinstalleerd. Nog steeds geen verschil.

Ik heb gelezen dat de VA6 een nogal brakke geheugenperformance heeft, en ben dit ook gaan testen. Het valt idd wat tegen op SiSoft Sandra. Ik heb WPCREDIT.EXE geprobeerd en heb 4-way-interleaving aangezet. In de SiSoft test leek het wel verbeterd te zijn maar ik heb geen verschil gemerkt in UT.

Ik snap echt niet wat er mis is. Of ligt het aan een component van het systeem?
Als je deze lap tekst hebt doorgelezen, bedankt :)

Ik hoop dat iemand me kan helpen, misschien dat iemand de beste instellingen weet voor 3Dfx voor UT, en de windows drivers op zich. Ik heb de 3Dspotlight guide al doorgelezen, maar deze heeft me niet echt geholpen.

Alvast bedankt.

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 10:43
Kan je UT niet aansporen met je Gforce onder direct3d?
Lijkt me een beter plan dan je voodoo eigenlijk..

Maar daarnaast speel ik q3 en geen UT dus.. misschien dat er mensen zijn die een betere oplossing hebben voor je ;)

• Nibbles

Nibbles

just nibb it

Topicstarter
Ja met de Geforce draaide ik onder Direct3D. Echt belabberde 16-bit kwaliteit als ik het nu vergelijk met de voodoo. Maar goed, zolang ik maar goeie FPS heb :/

Ik denk erover om nog maar eens de Geforce te proberen, met de Detonator 4 drivers. Ik hoor daar namelijk goeie verhalen over. Ik weet alleen niet of die op mijn (nogal oude) Geforce zo'n effect hebben als op de nieuwste modellen.

Maar het liefst heb ik natuurlijk een oplossing om met m'n Voodoo5500 goed te kunnen UT'en.....

Anoniem: 35001

Eej nibbles (:
Mijn geforce suckt ook vet, met alle detonators loopt ie soms vast, en met standaard beweegt me muis vet weird, en nu is me hele comp gewoon gaar...
ik heb al paar keer format alles gedaan, ME er paar keer opgezet 98se er paar keer opgezet, maar elke keer nadat ik ik paar keer heb gereboot, kan ie niet meer opstarte, hij reboot gewoon weer als ie bijna klaar is met opstarten, ook zelfs met andere videokaart erin, (een standaard 4 mb kaartje) dus ik dahct me comp is gaar ofzo, maar in XP doet ie het wel gewoon goed/!?!?, normaal deed ie het altijd in ME en 98se, nu vind ik XP wel een roeler prog, alleen, er zit die gare versnellin in je muis, en dat is gewoon vet verrot spelen :| zelfs met die intellipoint drivers ook nog :(
en nibbles, ik leef met je mee :P mijn FPS is trouwens ook niet hoog, wel goed, maar ik heb TB 800 640 SD RAM, geforce 2mx, en ik heb gemiddeld 65 ofzo, minimaal 45 denk ik ofzo...
Iemand die nog een idee heeft om die versnelling uit die muis te halen? :| thnx

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 12 september 2001 10:58 schreef Nibbles het volgende:
[...]
Het gekke is dat het niet echt uitmaakt of ik nou met 640x480 met alle textures low speel, of met 1024x768 en alles high (waar ik met de geforce ook op speelde). De FPS reageren hetzelfde.
[...]
Is het wel eens in je opgekomen dat de CPU de beperkende factor is ?

Wat je beschrijft is puur dat de hoeveelheid beelden per seconden daalt als je veel polygonen in beeldt hebt. Drukke actie, veel spelers/bots bezig (voor de bots moet de CPU ook nog het nodige aan rekenkracht spenderen om de AI voor ze te doen) betekent veel rekenwerk.

Dan heb je inderdaad een videokaart die heel veel polygonen per seconde op het beeld kan toveren, als de CPU die niet aan kan leveren, dan heb je nog steeds een probleem.

Helaas is de VIA Apollo Pro ook niet super wat betreft bandbreedte en latentie tijden, dus dat maakt het nog moeilijker om een grote stroom polygonen naar je videokaart te sturen.

Oplossing ? (is maar een suggestie) Aanschaf van een SiS735 moederbord (laagste op tweakers.net pricewatch = 185,- ), hierop kan nieuw DDR, maar ook gewoon je bestaande reepjes PC133 (helaas niet beide tegelijk) en een Duron 1 GHz (met palomino core) (in pricewatch laagste: fl. 253,- )

Reken maar dat je dan FPS meer dan verdubbelt, dit kan meer dan genoeg polygonen aanleveren voor je videokaart. *D

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Nibbles

Nibbles

just nibb it

Topicstarter
Ahhh een antwoord wat opheldering biedt. Ik zal er eens over denken om te upgraden.

Maar is het niet een beetje vreemd dat het met de voodoo5500 nog erger is dan met de Geforce?

Ik heb trouwens tegenstrijdige verhalen gelezen. Eerst hoorde je altijd dat de Geforce met zijn GPU zo cpu-ontlastend is. Het laatste wat ik gehoord heb was dat de voodoo5500 minder druk op je cpu legt.

En hoe zit het met die resoluties?

Dit zijn 2 screenshots van het plafond van November als spectator (Tournament Mode staat aan, dus geen bots of wat dan ook):
Resolutie van 640x480, alles low.
Resolutie van 1024x768, alles high.

Toch vreemd dat het niet echt uitmaakt welke resolutie gedraaid wordt. Ook hoor ik verhalen van mensen met een P3 550 die zo'n 40 FPS hebben, maar gewoon stabiel. ( of ze verstoppen zich ofzo :P )

Zou alleen een moederbord upgrade misschien ook voldoen? (Zoja, welke is dan aan te bevelen? (slot1))

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 12 september 2001 16:33 schreef Nibbles het volgende:
Maar is het niet een beetje vreemd dat het met de voodoo5500 nog erger is dan met de Geforce?

Ik heb trouwens tegenstrijdige verhalen gelezen. Eerst hoorde je altijd dat de Geforce met zijn GPU zo cpu-ontlastend is. Het laatste wat ik gehoord heb was dat de voodoo5500 minder druk op je cpu legt.

[...]

Toch vreemd dat het niet echt uitmaakt welke resolutie gedraaid wordt. Ook hoor ik verhalen van mensen met een P3 550 die zo'n 40 FPS hebben, maar gewoon stabiel. ( of ze verstoppen zich ofzo :P )

Zou alleen een moederbord upgrade misschien ook voldoen? (Zoja, welke is dan aan te bevelen? (slot1))
Als objecten getekend worden door de videokaart wordt alleen het zichtbare deel weergegeven. Hiervoor moet wel de achterkant weggelaten worden, dat heet 'backface culling'. 3dfx kaarten doen dat zelf, andere kaarten doen dat via drivers/software. Dus is een voodoo kaart in princiepe minder belastend voor je CPU.

Een GeForce ("GPU") is pas ontlastend voor je CPU als de hardware T&L benut wordt. Dat neemt rekenwerk uit handen van de CPU.

Als je nagaat wat de beperkende factor is, de hoeveelheid polygonen die naar de videokaart gaan. Die poly's heb je toch nodig, of je nou op 640x480 of 1600x1200 zit.

Check http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/1 maar eens, Slot 1 PIIIEB is nog wel te krijgen, maar kost bijna net zoveel als die suggestie die ik je al deed.

Nieuw moederbord ? Je hebt een PIII EB versie, dus FSB 133 MHz. Mogelijke chipsets: i820 (die wil je écht niet!) of i815 E. Die laatste is nog wel schappelijk en laat je ruimte om later nog op te waarderen naar PIII Tualatin.

Dat sommige systemen met een PIII 550 sneller en constanter zijn heeft denk ik toch te maken met bandbreedte en latentie tijden van de chipset. Ik heb zelf een PIII 600 op een i440 BX gebaseerd moederbord, en ik haal duidelijk hogere FPS dan jij. Maar of dat nou de prijs van een nieuw moederbord waard is ?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 16:29

Acid_Burn

uhuh

Ik zie dat ie een Via Apollo chipset heeft. Moeten daar niet iets van 4in1 drivers voor geinstalleerd worden?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 12 september 2001 17:40 schreef Acid_Burn het volgende:
Ik zie dat ie een Via Apollo chipset heeft. Moeten daar niet iets van 4in1 drivers voor geinstalleerd worden?
Ja, da's ook een idee! Meest recente VIA 4-in-1 drivers ophalen en een verse Win98 SE install doen met die nieuwste 4-in-1 drivers. Dat zal allicht verbetering kunnen brengen, maar niet alles oplossen.

Anoniem: 18476

Op woensdag 12 september 2001 13:33 schreef Glorix Jim het volgende:
Kan je UT niet aansporen met je Gforce onder direct3d?
Lijkt me een beter plan dan je voodoo eigenlijk..

Maar daarnaast speel ik q3 en geen UT dus.. misschien dat er mensen zijn die een betere oplossing hebben voor je ;)
tuurlijk niet, UT kan met een Geforce heel goed overweg met OpenGL.

• Nibbles

Nibbles

just nibb it

Topicstarter
Bedankt voor de serieuze uitleg JumpStart.
Dat zijn replies die een hoop duidelijk maken.

Aangezien UT geen T&L ondersteund vraag ik me alleen nog steeds af waarom het met de voodoo5500 nog slechter lijkt te draaien dan met de Geforce? :?
Op woensdag 12 september 2001 17:40 schreef Acid_Burn het volgende:
Op woensdag 12 september 2001 10:58 schreef Nibbles het volgende:

[..]

Ik heb de nieuwste VIA 4-in-1 drivers geinstalleerd, en omdat ik geruchten hoorde dat de AGP drivers daar niet echt mee geinstalleerd worden heb ik ook de losse AGP drivers (van zon 5MB) geinstalleerd. Nog steeds geen verschil.

[..]
Op woensdag 12 september 2001 19:51 schreef jbalk het volgende:

[..]

tuurlijk niet, UT kan met een Geforce heel goed overweg met OpenGL.
Toen ik de Geforce er nog in had liep OpenGL behoorlijk slecht tov D3D. Hij haalde de 20 FPS nog niet eens. Het beeld was ook nog eens behoorlijk donker.

Ik ben wat dat betreft meer tevreden over de gamma configuratie mogelijkheden van 3Dfx. Of ik mis wat in de nVidia menuutjes.

Ik denk dat ik de Geforce toch maar weer terugzet. Ik hoor nogal goeie verhalen over Det4 namelijk. Proberen waard. Als dat niet werkt dan is misschien een upgrade toch de beste keuze. (met dat moederbord en cpu zal 230watt voeding ook aan de krappe kant zijn of niet?)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 13 september 2001 19:45 schreef Nibbles het volgende:

[...]

Ik denk dat ik de Geforce toch maar weer terugzet. Ik hoor nogal goeie verhalen over Det4 namelijk. Proberen waard. Als dat niet werkt dan is misschien een upgrade toch de beste keuze. (met dat moederbord en cpu zal 230watt voeding ook aan de krappe kant zijn of niet?)
Detonator 4 maakt je videokaart sneller, maar doet weinig aan het feit dat je CPU niet genoeg polygonen naar je videokaart kan pompen. Misschien een paar procentjes erbij, maar veel zal het niet zijn.

Voeding is idd aan de krappe kant... Hoewel een Duron 1 GHz (palomino core) wel weer energie zuiniger is zou ik het risico niet nemen een een door AMD goedgekeurde voeding erbij nemen. (Heb je meteen de ruimte om later CPU te vervangen door, zeg, een Athlon 4 1733 MHz ofzo.)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je nou al die Via 4in1 drivers geinstalled nibbje?

Anders moet je ff een keer in irc langskomen als je je gf kaart er weer in hebt, van 3dfx heb ik weinig verstand :), dan help ik je wel weer de winter door :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 21:37

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Een voodoo 5500 presteert beter naarmate de CPU snelheid omhoog gaat is algemeen bekend.
Dus koop een PIV 2,0 of een AMD 1,4 en je zit goed :)

Ciao

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31851

Ik had een probleem met mijn fps in Counter strike, mijn fps kwam maar niet boven de 60 fps.
Het bleek dat mijn monitor maar 60 HZ draaide, deze had ik op 85 HZ gezet, en bij de opengl instellingen van mijn VGA kaart heb ik V-sync uitgezet.

Nu draai ik mooi 100 FPS stabiel. in CS >:)
Ze zeggen dat het on nodig is om 100 fps te draaien, maar je merkt het verschil in gamesnelheid wel. Het draait wat soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo
  • Laatst online: 13-05 10:23
Wat ook kan helpen, is de laatste versie van UT ophalen. Maar, het blijft een raar ding met inconsistente framerate-drops. Ik ben zelf ook aan het kijken naar hoe ik dat ding goed speelbaar krijg op m'n celly 900. Die zou toch wel snel genoeg moeten zijn eigenlijk. Het lijkt wel of 3dmark2001 en max payne nog beter draaien dan UT.

Ja, tis best een leuk spelletje, maar de engine is een beetje dubieus

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkie
  • Laatst online: 22-06-2023
De UT engine is oorspronkelijk geschreven met software rendering (!!) in gedachten (daarna geoptimaliseerd voor Glide). Daardoor is UT zéér CPU afhankelijk. Een snelle proc is dus goed voor UT.

Als je de laatste OpenGL renderer ophaalt op de Unreal Tech Page en de OpenGL instellingen gebruikt, die eronder staan, krijg je een veel stabielere en enigszins hogere framerate op je Geforce (ten opzichte van D3D).

Verder:
1. HD's defragmenteren!
2. ZELF je swapfile in stellen in win98, ongeveer ter grootte van je hoeveelheid RAM (dus niet door Windows laten regelen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Op vrijdag 14 september 2001 10:09 schreef italiano het volgende:
Ik had een probleem met mijn fps in Counter strike, mijn fps kwam maar niet boven de 60 fps.
Het bleek dat mijn monitor maar 60 HZ draaide, deze had ik op 85 HZ gezet, en bij de opengl instellingen van mijn VGA kaart heb ik V-sync uitgezet.

Nu draai ik mooi 100 FPS stabiel. in CS >:)
Ze zeggen dat het on nodig is om 100 fps te draaien, maar je merkt het verschil in gamesnelheid wel. Het draait wat soepeler.
Hmm... Ik heb in CS ook maar iets van 71fps.
Je had je resolutie op vet hoog en 85 Hz gezet, maar je
monitor kon op die resolutie maar 60 aan ofzo?
Ik snap je niet helemaal...
En bij je OpenGL instellingen heb je die V-Sync nu
aan of uit gezet tot je die 100fps had?
(Dus moet die VSync voor die 100fps aan of juist uit?).

Kben benieuwd. Kga het gelijk proberen als ik straks
thuis ben.

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28380

Als je UT alleen speelt,
had je beter een Daimond Viper2 kaart kunnen kopen.
>s3metal.
Een heerlijke low-budget kaart voor UT >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbles

Nibbles

just nibb it

Topicstarter
VIA drivers heb ik al geinstalleerd, en ik heb de UT GOTY edition, dus een nieuwere versie ophalen kan ook nie ;)

Ik zit dus toch te denken over de upgrade waar JumpStart het over had. Alleen heb ik op dit moment het geld er nog niet voor. Rijlessen kosten me ook klauwen vol geld ;)

Ik denk dat ik tot die tijd maar de Geforce weer terug zet.
Ik weet ook nog wel iemand die m'n voodoo5500 wil hebben. Of zal ik hem gewoon zelf houden, en dan weer gebruiken zodra ik die upgrade gedaan heb?

En Taro, zodra ik m'n Geforce terug heb gezet kom ik wel even langs :)

[edit]
Oh ja, die Sis735, die komt in de Abit KS7 geloof ik? Wanneer komt die uit? Of zijn er betere bordjes?
[/edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Pagina: 1