Advies station ivm stoppen lease

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 14:38
Hi mede tweakers,

Onverwacht sta ik voor de keus om te stoppen met zakelijke lease van mijn huidige Ford Focus ST (hatch) en wat te kopen begin volgend jaar. (Optie is er om nog 1 jaar door te rijden.)
Netto levert me dit (voor onderhandelingen) zo’n €500 op waarvan ik denk dat het over een langere periode de moeite waard is.

Even wat punten op een rij:
- woon/werk is 20KM totaal, 3 dagen per week
- dit zal dan gecombineerd zijn met elektrische fiets
- geschat zullen we 8000 km per jaar rijden
- ons gezin bestaat uit 2 plus de hond, we hebben kinderwens dus met oog op de toekomst is een station prettig
- hond zit op achterbank, 5-deurs zodoende zeer wenselijk

Wensen:
- airco en cruise control is een snoeiharde eis
- beetje behoorlijke Apple CarPlay is fijn
- elektrische fietsen op fietsenrek is wenselijk, op dak mag ook
- auto moet minimaal 5 jaar mee, langer is prettig
- budget zo’n €12.500 maximaal, minder is fijn want we hebben onlangs een huis gekocht dus voorraad spaargeld is wat lager :P

Nu kom ik natuurlijk niet bij jullie zonder voorwerk te hebben gedaan.
Qua auto’s kom ik uit op:
- Focus Station
- Skoda Fabia Combi
- Skoda Octavia, maar of dit binnen budget valt?
- Opel Astra Sports Tourer
- Seat Leon
- Toyota Auris?
> na terechte opmerkingen al van twee van jullie: een wat ruimere hatchback is wellicht ook geen verkeerde optie

Wat ik lastig vind is dat ik echt geen idee heb of we bijv moeten gaan voor een auto uit 2015 met 120K op de teller, of eentje uit 2018 met 180K+ op de teller. Bijvoorbeeld deze: https://www.autoscout24.c...y_link&utm_campaign=share

Ik heb gezocht hier op het forum en kwam een post tegen van januari dit jaar met vergelijkbare wensen en die tweaker heeft een Auris gekocht.
Als ik die binnen ons budget zoek kom ik bijvoorbeeld bij deze:
https://www.viabovag.nl/a...6pk-aut-executive-ro23yf4

Wat is wijsheid?
Hoop dat jullie me kunnen helpen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Poesjuh op 08-09-2024 23:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik begrijp niet zo goed waarom je nu al in een grote auto wil gaan rijden terwijl je nog geen kinderen hebt.
Is het dan niet slimmer om eerst in een wat kleinere, zuinige (en waarschijnlijk ook goedkopere) auto te blijven rijden totdat je echt meer ruimte nodig hebt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bovendien, 20 km per dag rijden -> 60 per week -> 2500 per jaar + wat losse ritjes en vakantie naar frankrijk -> 3500 km per jaar.
Dan is de wegenbelasting relatief een grote kostenpost, en die stations zijn niet licht ;)

ik zou zelf voor een yaris achtige auto gaan, die zijn prima rijdbaar en kan je tegen wanneer je kinderen hebt altijd nog inwisselen, omdat kleinere auto's populair blijven.

Ja, je levert grote van de auto in, want nu heb je eignelijk ook een gigantische auto...

wil je toch een grote auto EN ruimte voor kids; kijk ook eens naar de kia rio of stonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
Een station hoeft niet persé, een ruimere hatch wel. Heb hiervoor in een Up en Fiesta gereden. De up past nauwelijks wat in, de Fiesta was stuk fijner maar met vakantie zat ook die helemaal vol.

Dat gezegd hebbende snap ik jullie reactie volkomen. Die mega station ruimte gebruik je praktisch 15x per jaar, de rest van de tijd kost het enkel geld.

Ik vind het wel erg fijn om beetje “volume” onder me te hebben, een erg lichte auto vind ik persoonlijk niet prettig voor op de snelweg.

[ Voor 17% gewijzigd door Poesjuh op 08-09-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Er zit wel een verschil tussen een up - zo ongeveer de kleinste auto die nog bruikbaar is- en een laten we zeggen yaris.

Ik zou vooral kijken, hoeveel kofferruimte had je Fiesta, en waar wil je ej hond? (kofferbak, achterbank, voor bij je voeten, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
Hond zit op de achterbank, dus die is ongeveer voor de helft in gebruik :)

(Ik edit ondertussen ook de startpost, kan enkel de titel niet aanpassen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Weet je toevallig welke fiesta je had ? (dan kunnen we kofferbak opzoeken :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
99ruud99 schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:09:
Weet je toevallig welke fiesta je had ? (dan kunnen we kofferbak opzoeken :D )
Jazeker, 2022 model :) Jaar gereden en toen doorgeschoven naar de Focus.

Edit: volgens mij 2020 model, gekregen in 2022, maar zo te zien even groot, 311 liter.

[ Voor 14% gewijzigd door Poesjuh op 08-09-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Ah dat is dus 311 Liter, dus je wilt toch behoorlijke kofferbak, blijkbaar vul je die.
(let wel op, rupsje nooit genoeg is hier ook van toepassing).
Misschien dat je kan kijken naar kofferbakken vanaf 350 Liter, dat is toch weer 10% extra kofferbak tov wat je vulde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik begrijp wel dat je een beetje vooruit kijkt qua eisen; een auto wisselen kost altijd geld door verschil in koop- en verkoopprijs van dealers. Ik houd van Japanse precisiemachines, dus wil je de Honda Civic onder de aandacht brengen. Ze rijden vrij scherp, beetje als Focus/Fiesta in die zin. Verkijk je niet op de hatchback: die beschikken over veel achterbakruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:31

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als prijs een belangrijk criterium is, is er ook de Dacia Logan MCV.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:13
Voordat discussie topic wordt, ik zou bepaalde motor types opzoeken. Zoals die ford + ecoboost krijg ik al huiveringen van. Wel een erg mooie auto om te zien en te rijden denk ik.

Je hebt elk merk wel motoren waar je van weg moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
Hyundai Ioniq is denk ik wat je zoekt.
- Liftback, best een behoorlijke achterbak.
- Standaard behoorlijk compleet uitgerust, met Android Auto / Apple Carplay en ook adaptieve (!) cruisecontrol.
- Hybride is vergelijkbaar zuinig met een Prius, maar dan wel goedkoper in aanschaf en rijker uitgerust
- Betrouwbare auto's, zoals menig Koreaan

En elektrisch valt ook binnen budget, en voor woon-werkverkeer is de range méér dan voldoende. De vraag is of je er verder mee uit komt qua range. De auto support overigens wel gewoon snelladen (en doet dat in ieder opzicht beter dan een Leaf of e-Golf) maar een praktische range van 150-200km moet wel passen in je gebruik buiten woon-werk. Het is feitelijk de zuinigste EV die te koop is en weegt evenveel als menig hybride dus ook daar hoef je het niet om te laten. Als je enigszins goedkoop kan laden, imho een no-brainer.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 10-09-2024 11:45 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:48
Poesjuh schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:04:
Een station hoeft niet persé, een ruimere hatch wel.
Aangezien je al twee Skoda's noemde, wellicht dat een Rapid geschikt is?

Ik wilde anderhalf jaar geleden iets groters dan een Fabia hatchback maar wilde niet de gezinswagen look van een Fabia Combi. Toen ben ik uitgekomen bij de Rapid Spaceback.

Een maatje heeft een Fabia Combi en toen we laatst toevallig een keer naast elkaar stonden oogde de kofferbakruimte redelijk hetzelfde, bij hem alleen iets hoger volgens mij.

Ik was destijds ook opzoek naar cruise control, trekhaak en Carplay (met een lager budget) en dat leverde ook niet echt een probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:06:
Er zit wel een verschil tussen een up - zo ongeveer de kleinste auto die nog bruikbaar is- en een laten we zeggen yaris.
Ligt er vooral aan wáár je rijdt met zo'n hok. Ik heb vorige week na een klapband een Yaris Cross als leenauto mee gekregen om thuis te komen. Moest er 125km snelweg mee rijden en heb doodsangsten uitgestaan. Waait alle kanten op en extreem onstabiel op de weg. Mocht dit ooit nog eens gebeuren dan ga ik nog liever met de trein dan weer in zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
justin-l schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:01:
[...]

Aangezien je al twee Skoda's noemde, wellicht dat een Rapid geschikt is?

Ik wilde anderhalf jaar geleden iets groters dan een Fabia hatchback maar wilde niet de gezinswagen look van een Fabia Combi. Toen ben ik uitgekomen bij de Rapid Spaceback.

Een maatje heeft een Fabia Combi en toen we laatst toevallig een keer naast elkaar stonden oogde de kofferbakruimte redelijk hetzelfde, bij hem alleen iets hoger volgens mij.

Ik was destijds ook opzoek naar cruise control, trekhaak en Carplay (met een lager budget) en dat leverde ook niet echt een probleem op.
Toevalligerwijs ga ik straks met m'n partner kijken naar een Mazda 3 uit 2012 bij een plaatselijke dealer en zag dat ze daar ook een Skoda Rapid hebben staan die ook aantrekkelijk eruit ziet. Prijsje van de Mazda is wel wat aantrekkelijker maar dat is ook wel logisch gezien de leeftijd. Denk wel dat de Rapid inderdaad ook een geschikt model is. Ietsje groter dan een hatch maar niet meteen een enorm vrachtschip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:05
Auris Hybrid hatchback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 10:57
Kia C'eed, al dan niet in station uitvoering?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:28
Wel mooi hoe je hier binnen 2 posts van een stationwagon een Yaris ingekletst wordt _/-\o_. Maar ik zal een duit in het zakje doen, VW Variant van de 6e of 7e generatie naar gelang je eraan wilt uitgeven. Aantal stuks en jaren zakelijk gereden en weinig te klagen behalve dat hond en fiets prima mee konden ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Omdenken: een oudere auto. Voor € 750 laat je Apple CarPlay inbouwen, of je doet het zelf voor de helft. Dan ben je voor 5-7k klaar, en pech daar gelaten kan je ook prima jaren vooruit. Denk aan een oudere Fiesta, Octavia, Civic, Yaris/Auris.

Zelf rijden we Octavia hatchback uit 2009. Achteraf had ik liever een kleinere auto gehad met trekhaak (denk golf / fiesta / yaris). Nu gaat alles in de auto voor de vakantie (met 3 pers en eigen tent) en dat past nog zonder dakkoffer. Maar op de vakantie na is de auto altijd te groot (en dus te duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Hier een Fabia combi. Grote voordeel ten opzichte van de meeste genoemde stations is dat het gewicht en formaat dusdanig minder zijn dat ook wegenbelasting en verzekering een stuk lager zijn.
Rapid is overigens ongeveer even groot als een Fabia combi. Verschil is dat de wielbasis wat langer is, dus meer ruimte op de achterbank en minder in de kofferbak. Ziet er dus wat anders uit ook maar kwa formaat scheelt het niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Philip Ross op 10-09-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Tehh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:06:
[...]
Zelf rijden we Octavia hatchback uit 2009. Achteraf had ik liever een kleinere auto gehad met trekhaak (denk golf / fiesta / yaris).
Je weet dat een octavia en golf hetzelfde platform delen. Je bedoelt een polo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:41
Dacia Logan/Sandero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:34

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

trekhaak en een vakantiekar van 500 euro lossen het ruimteprobleem prima op.

B segment is wat je nodig hebt, met een trekhaak. Of hotels/appartementen...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:53:
[...]

Je weet dat een octavia en golf hetzelfde platform delen. Je bedoelt een polo denk ik.
Octavia hatchback is de station variant. Er is geen echte compact van, alleen sedan en hatchback/station. Dus wel nog wat groter dan een normale golf.

De polo is inderdaad de Fabia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:53:
[...]

Nee dat wist ik niet. Heb jij het over de Golf of de Golf variant? Los van het platform, ik bedoelde de grootte van de auto.
Mijn Octavia hatchback (@Philip Ross visueel een sedan, alleen is het een hatchback omdat de hele achterklep open gaat en niet alleen de kofferbak. De Octavia is er niet in een sedan versie, alleen station en hatchback) is significant groter dan een Golf. Een Golf (niet de variant) is zo'n 4,3m lang (met 381 -1237L laadruimte inhoud) en de Octavia hatchback zo'n 4,6m (met 560-1420L laadruimte inhoud).

[ Voor 6% gewijzigd door Tehh op 10-09-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poesjuh
Nou moet zeggen dat een Yaris niet direct op de planning staat :P maar ik heb een post hier gemaakt on heerlijk ongenuanceerde en hopelijk objectieve tips te krijgen en die zijn ook gekomen :) Zodoende ben ik dus ook naar andere auto’s gaan kijken dan enkel dikke sloepen van stations en vandaag bij plaatselijke dealer langs geweest om o.a. een Mazda 3 uit 2012 en een Skoda Rapid uit 2018 te bekijken.

De Mazda 3 viel mij en m’n partner tegen. Niet zozeer het model maar meer deze specifieke auto. Rode lak was oranje, bumper zat niet heel netjes vast en het oogde allemaal wat smoezelig en beetje smerig hier en daar van binnen. Geur stond ons ook niet aan. Al met al gaat die specifieke auto het dus niet worden.
De Rapid daarentegen zag er zeer netjes uit, heeft alle opties die we wensen en ook ruim voldoende ruimte. Die willen we gaan proefrijden.

De verassing van het bezoek was een zwarte Mazda 3 uit 2015. Slechts 1 eigenaar, goede km stand en de stoel zat echt heerlijk. Hij is iets prijziger maar waar ik bij de Skoda vooral dacht “heel degelijk en netjes” dacht ik bij de Mazda “oeh die is leuk, dikke bak!”. Ook deze willen we gaan proefrijden dus :) Ben vooral benieuwd wat het verschil in voelbaar vermogen is tussen beide auto’s. Ik hoef geen Ferrari maar wel fijn als er wat gebeurd als je het gaspedaal indrukt.
(De Mazda heeft overigens ook minder km’ers gereden en wat meer opties.)

To be continued :)

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 13:43
Uit eigen ervaring, na bijna 20 jaar leaserijder te zijn geweest: een auto moet bij je passen en proefritten zijn heel belangrijk hiervoor. Ik paste fysiek niet in een Ford Focus, dus zocht een wat ruimere station.

Ik heb uiteindelijk 7 jaar geleden een Skoda Octavia gekocht die 3 jaar oud was en 180.000km had gereden op diesel. Dan weet je: 60.000 km per jaar, dat zijn alleen maar snelwegkilometers en dan is een diesel gewoon goed ingereden. Nu 7 jaar later staat er bij mij bijna 300.000 op de teller, gemiddeld 20k per jaar (corona-jaren minder). Auto is vrij licht (1100 kg) dus relatief niet te duur in de wegenbelasting (100 euro per maand). Grote voordelen: heerlijke motor, 800km op een tank rijden, bagageruimte is oneindig, genoeg reserve-onderdelen mocht je ooit voor een reparatie staan, voordelig in onderhoud (ik kan met minder dan 500 euro per jaar aan kosten voor een beurt of banden toe). Effectief zijn mijn operationele kosten wegenbelasting (100), all-risk verzekering (100) en brandstof (100). Afschrijving is minimaal en onderhoud is minimaal.

Ik heb gezocht naar een vergelijkbaar model en vond deze:
https://www.autotrack.nl/...avia-diesel-2014-56100857

Veel succes met het zoeken en filteren van je keuzes en opties!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:07
Dacia Jogger, hoop ruimte, kosten zijn laag.

Live from Denmark

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hansie_k schreef op woensdag 11 september 2024 @ 06:31:
Dacia Jogger, hoop ruimte, kosten zijn laag.
En past niet in zijn budget ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:06
Ik heb een Toyota Auris TS (station dus) uit 2015 en die heeft geen CarPlay. Valt wel in te bouwen, maar is een 3rd party optie dus werkt niet zo goed als een origineel systeem uit de fabriek van wat ik er zo over lees.

Grootste manco van deze hybride auto vind ik dat hij maar 345kg mag trekken en de toegestane kogeldruk maar 55kg is. Twee elektrische fietsen op een fietsendrager mag dus volgens de letter van de wet niet (een e-bike weegt al gauw 26kg en een lichtgewicht fietsendrager ook 13kg).

Trekgewicht en kogeldruk is bij de latere Toyota hybrides een stuk beter. Een niet-hybride Auris mag volgens mij ook meer trekken, maar die zijn veel minder geleverd in Nederland en juist de hybride rijdt erg fijn door de CVT automaat.

Verder een prima ruime, fijne, zuinige auto. Zijn veel in de lease geleverd, zijn genoeg uitvoeringen die dik in de opties zitten (stoelverwarming, panoramadak, LED-koplampen etc).

Familielid heeft onlangs een Kia Ceed station gekocht, ook een prima auto.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2024 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:39:
Hyundai Ioniq is denk ik wat je zoekt.
Ik heb daarmee gereden toen ik eind 2017 uiteindelijk mijn Volvo V40 gekocht heb. Ik vond dat een heerlijk rijdende en ruime wagen, maar kon (toen) geen trekhaak op en geen bagagerek. Is voor mij daarvoor afgevallen, vooral omdat er dan echt geen fietsen mee konden (en ook omdat ik dan niet met mijn zeiljollen op pad kon, al vond ik dat met de tweede 'oude' auto doen eventueel nog wel acceptabel).

Ik ben 'm onlangs tegengekomen met een trekhaak, dus het lijkt van het modeljaar af te hangen. Zeker nakijken als je hem zou overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

ThinkPad schreef op woensdag 11 september 2024 @ 06:45:
Ik heb een Toyota Auris TS (station dus) uit 2015 en die heeft geen CarPlay. Valt wel in te bouwen, maar is een 3rd party optie dus werkt niet zo goed als een origineel systeem uit de fabriek van wat ik er zo over lees.
off topic; als je dat graag wil is het toch de moeite waard nog eens te kijken. Die toyota's hebben gewoon een 'ouderwetse' losse 2din unit en die kan je 1:1 vervangen. Dan gaat het inbouwen van android/carplay heel wat makkelijker dan wanneer je een geintegreerd scherm hebt waar je een losse controller aan moet hangen en het oude scherm blijven gebruiken

• jongetje
Poesjuh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:44:
[...]
Hij is iets prijziger maar waar ik bij de Skoda vooral dacht “heel degelijk en netjes” dacht ik bij de Mazda “oeh die is leuk, dikke bak!”.
Als je het kunt betalen zou ik zeker gaan voor iets waar je blij(er) van wordt. Als het financieel uitkomt hoef je niet altijd de meest financieel aantrekkelijke en degelijkste keuze te nemen.
In elk topic wordt namelijk de Toyota Corolla/Aygo/Yaris meteen geroepen als advies "want toyota is degelijk" en vervolgens kopen weinig mensen deze nieuw. Misschien wat particulieren maar leaserijders pakken massaal Tesla (bijtelling/opties) of VW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001

Cybje

First Post!

Poesjuh schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:04:
Ik vind het wel erg fijn om beetje “volume” onder me te hebben, een erg lichte auto vind ik persoonlijk niet prettig voor op de snelweg.
Gaat het jou om volume of gewicht? Want een station rijd je meestal om volume, niet om gewicht.

Mijn ervaring is dat gewicht weinig zegt over hoe een auto zich gedraagt op de snelweg. Ik heb best wat auto's gereden, van lichte auto's tot zware auto's. Er zijn best wat lichte auto's die echt goed op de weg liggen en op de snelweg prima rijden. Er zijn ook best wat zwaardere auto's die als een dweil rijden en waarbij je bij elk zuchtje wind van de zijkant omver wordt geblazen.

Ik zou een lichte auto niet uitsluiten, maar je moet natuurlijk wel altijd even een proefrit over de snelweg maken en kijken of iets lekker rijdt. Ook reviews in autobladen zeggen vaak wel wat over het rijgedrag op de snelweg, dus dan kun je daar al deels op afgaan zonder dat je een proefrit hoeft te maken.

Wat ruist er door het struikgewas

• Poesjuh
Cybje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:53:
[...]

Gaat het jou om volume of gewicht? Want een station rijd je meestal om volume, niet om gewicht.

Mijn ervaring is dat gewicht weinig zegt over hoe een auto zich gedraagt op de snelweg. Ik heb best wat auto's gereden, van lichte auto's tot zware auto's. Er zijn best wat lichte auto's die echt goed op de weg liggen en op de snelweg prima rijden. Er zijn ook best wat zwaardere auto's die als een dweil rijden en waarbij je bij elk zuchtje wind van de zijkant omver wordt geblazen.

Ik zou een lichte auto niet uitsluiten, maar je moet natuurlijk wel altijd even een proefrit over de snelweg maken en kijken of iets lekker rijdt. Ook reviews in autobladen zeggen vaak wel wat over het rijgedrag op de snelweg, dus dan kun je daar al deels op afgaan zonder dat je een proefrit hoeft te maken.
Denk dat dat inderdaad vooral een rijgevoel is. Als ik kijk naar mijn ervaringen qua auto's. De Fiesta had dat niet echt, met de Focus merkte ik dat wel direct dat hij goed op de weg lag. En als ander uiterste; mijn ouders hadden vroeger een Daewoo station, dat ding gedroeg zich als een bootje in wilde zee, schommelde alle kanten op zodra er ook maar beetje wind stond.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:08
Yaksa schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:49:
Ik begrijp niet zo goed waarom je nu al in een grote auto wil gaan rijden terwijl je nog geen kinderen hebt.
Is het dan niet slimmer om eerst in een wat kleinere, zuinige (en waarschijnlijk ook goedkopere) auto te blijven rijden totdat je echt meer ruimte nodig hebt?
OP rijdt nu in een Focus ST, ik vraag me af of hij/zijn tevreden is met een Aygo, Picanto of Yaris.
En mijn Skoda Octavia station was niet duur in aanschaf, is relatief licht (<1150 kg) en rijdt net zo zuinig als mijn Seat Leon hatchback die ik ervoor had (1 op 19 in de praktijk). Dat haalde ik met mijn Aygo ook.
99ruud99 schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:56:
Bovendien, 20 km per dag rijden -> 60 per week -> 2500 per jaar + wat losse ritjes en vakantie naar frankrijk -> 3500 km per jaar.
Dan is de wegenbelasting relatief een grote kostenpost, en die stations zijn niet licht ;)

ik zou zelf voor een yaris achtige auto gaan, die zijn prima rijdbaar en kan je tegen wanneer je kinderen hebt altijd nog inwisselen, omdat kleinere auto's populair blijven.

Ja, je levert grote van de auto in, want nu heb je eignelijk ook een gigantische auto...

wil je toch een grote auto EN ruimte voor kids; kijk ook eens naar de kia rio of stonic.
Ik heb een Octavia station, die is dus wel licht: <1150 kg. Qua wegenbelasting in dezelfde klasse als een Golf, en lichter dan de Focus die OP nu heeft.

Het komt er m.i. op neer of OP het ziet zitten om in de toekomst snel een grotere auto te kopen (een Yaris bijvoorbeeld is niet een auto waar je een baby (+kinderwagen, maxi cosi, spullen) en een hond makkelijk in meeneemt.

En hoe lang het nog duurt voordat de eventuele kinderen geboren gaan worden. Als dat >5 jaar is, kun je bij wijze van spreken eerst nog een andere auto afschrijven, dus is ruimte niet echt een argument.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:58
flaskk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:21:
Voordat discussie topic wordt, ik zou bepaalde motor types opzoeken. Zoals die ford + ecoboost krijg ik al huiveringen van. Wel een erg mooie auto om te zien en te rijden denk ik.

Je hebt elk merk wel motoren waar je van weg moet blijven.
Waarom? Ik heb deze auto. Rijdt gewooon prima?

• Poesjuh
@roltor Dat heb je inderdaad correct!

De reden om minimaal/vergelijkbaar met een Focus formaat te wensen is echt gericht op de toekomst.
Ik ben zelf 38, mijn partner wordt volgende maand 33. We hebben kinderwens maar tot nu toe nog niet de stap genomen om "ervoor te gaan", denk dat we vooral beide in onze broek schijten bij het idee :P
Maar, als we een kindje zouden willen en de biologie het ook gunt, dan denk ik toch wel dat binnen nu en drie jaar dat een keer zou moeten gebeuren. Zowel voor mijn leeftijd maar zeker voor mijn partner.

Het lijkt mij dan zonde om nu een Aygo te kopen om over drie jaar dan die weg te moeten doen en weer wat nieuws kopen. Ik verwacht niet dat de kosten die we besparen met een kleinere auto opwegen tegen de waardevermindering op het moment van inruilen. Dus stel we kopen voor 8K, ruilen over drie jaar in voor 4/5K, het lijkt mij sterk dat we die 3000 euro hebben bespaard in kosten over de drie jaar.

• Yaksa
  • Nu online
Poesjuh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:17:De reden om minimaal/vergelijkbaar met een Focus formaat te wensen is echt gericht op de toekomst.
Ik ben zelf 38, mijn partner wordt volgende maand 33. We hebben kinderwens maar tot nu toe nog niet de stap genomen om "ervoor te gaan", denk dat we vooral beide in onze broek schijten bij het idee :P
Maar, als we een kindje zouden willen en de biologie het ook gunt, dan denk ik toch wel dat binnen nu en drie jaar dat een keer zou moeten gebeuren. Zowel voor mijn leeftijd maar zeker voor mijn partner.

Het lijkt mij dan zonde om nu een Aygo te kopen om over drie jaar dan die weg te moeten doen en weer wat nieuws kopen. Ik verwacht niet dat de kosten die we besparen met een kleinere auto opwegen tegen de waardevermindering op het moment van inruilen. Dus stel we kopen voor 8K, ruilen over drie jaar in voor 4/5K, het lijkt mij sterk dat we die 3000 euro hebben bespaard in kosten over de drie jaar.
En in een Aygo is het onmogelijk om een baby/peuter/kleuter te vervoeren?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• flaskk
MarcoC schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:16:
[...]

Waarom? Ik heb deze auto. Rijdt gewooon prima?
Omdat er in het verleden hoop motoren zijn stuk gelopen? zie nu wel dat MK4 betreft dus dan is alleen de oliepomp in een natte riem, de rest is een ketting dacht ik.

Zoek maar eens op google Ford EcoBoom ;)

• Poesjuh
Yaksa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:44:
[...]

Ik heb er geen vertrouwen in nee dat ik in een Aygo met 2 personen, een hond, een kind, een kinderwagen en toebehoren kan zitten nee als we meer dan één weekendtas meenemen. Komt bij dat ik niet direct een autoliefhebber ben maar er wel een beetje happy van moet worden om in de auto te zitten. In de UP heb ik dat nooit gehad, nu wel. Formaatje Aygo willen we niet.

Ik snap de suggestie overigens echt wel hoor, met de wensen die we nu hebben redden we het prima met een kleine auto en voor de meeste ritten met wellicht een kleintje erbij ook ongetwijfeld wel. Maar naast goede beargumenteerde keuzes speelt gevoel en plezier ook wel mee en daar vallen deze kleinere auto's voor mij in af.

[ Voor 22% gewijzigd door Poesjuh op 11-09-2024 15:25 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Yaksa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:44:
[...]

Heb je het wel eens geprobeerd? :p Zo'n kinderstoeltje op de achterbank staat achterstevoren en neemt super veel plek in. De passagiersstoel moet dan zo ver naar voren dat je met een lengte boven de 1,60m niet meer comfortabel kan zitten.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Yaksa
  • Nu online
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:34:
[...]Heb je het wel eens geprobeerd? :p Zo'n kinderstoeltje op de achterbank staat achterstevoren en neemt super veel plek in. De passagiersstoel moet dan zo ver naar voren dat je met een lengte boven de 1,60m niet meer comfortabel kan zitten.
Er zijn ook kinderstoelen die dat 'probleem' (als je het al zo wilt noemen, want je wordt nog steeds vervoerd) niet veroorzaken. En dan nog, hoe vaak zou het voor komen?
Ik denk dat de auto in kwestie misschien 2 x per maand redelijk gevuld zal zijn. De rest van de tijd is het zware klomp onderdelen die slechts één persoon zal vervoeren.

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Yaksa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:43:
[...]

Er zijn ook kinderstoelen die dat 'probleem' (als je het al zo wilt noemen, want je wordt nog steeds vervoerd) niet veroorzaken. En dan nog, hoe vaak zou het voor komen?
Ik denk dat de auto in kwestie misschien 2 x per maand redelijk gevuld zal zijn. De rest van de tijd is het zware klomp onderdelen die slechts één persoon zal vervoeren.
Kun je mij een stoeltje voor een baby laten zien die dat probleem niet heeft? Overigens, "je wordt vervoerd" is niet echt meer sprake van. Je zit echt tegen het dashboard aan opgevouwen met de rugleuning helemaal recht.

[ Voor 11% gewijzigd door Bob Popcorn op 11-09-2024 15:51 ]

• Yaksa
  • Nu online
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:44:
[...]Kun je mij een stoeltje voor een baby laten zien die dat probleem niet heeft? Overigens, "je wordt vervoerd" is niet echt meer sprake van. Je zit echt tegen het dashboard aan opgevouwen met de rugleuning helemaal recht.
Maar dan zet je het stoeltje toch voorin? Alleen dan wel ff de airbag uitschakelen.
Anders een redelijk compact stoeltje: link

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om de kinderdiscussie even plat te slaan: baby --> station in de middenklasse of hoger. Al het andere kan wel, maar is gepuzzel en eigenlijk zonder van de moeite.

Als ik TS was en de Focus bevalt goed, zou ik wat Ford dealers binnenstappen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:10
octavia/astra/megane zijn prima stations die lekker licht zijn . Dus niet te duur in het stilstaan ( slechts 8k p jaar ) marginaal duurder dan B segment . qua verbruik hoef je daarom ook geen 1.0 3 pitter te nemen . de 1.2 of 1.4 turbo's in bovengenoemde verbruiken weinig extra met 8k

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Yaksa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:12:
[...]

Maar dan zet je het stoeltje toch voorin? Alleen dan wel ff de airbag uitschakelen.
Anders een redelijk compact stoeltje: link
Die poot staat halverwege je carrosserie als je het stoeltje achterin doet. Voorin zou wel kunnen, maar dan ga je dus als passagier achterin zitten. Lijkt me allemaal niet echt wenselijk. Onmogelijk is het zeker niet, daar heb je gelijk in.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jeetje wat een topic, tis eigenlijk heel simpel, zet je filters goed op de diverse auto websites en hou ze dagelijks in de gaten, het is maar net wat je wenst. Sowieso altijd kiezen voor een mix van meest jongste auto met minst aantal kilometers. Zal een klein voorzetje geven gebaseerd op >2015 <60.000km <13k =station

Marktplaats

De websites die ik verder nog gebruik en dagelijks voor de lol bezoek (wachten op de juiste auto) met de juiste filters (kwestie van eenmalig instellen en als favoriet instellen):
autotrader.nl
nederlandmobiel.nl
autotrack.nl
autovooru.nl
gaspedaal.nl

Verder zijn er in deze categorie op GoT genoeg onderwerpen specifiek gericht op Opel/Renault/etc waar je ervaringen kunt vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 11-09-2024 18:07 ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

flaskk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:59:
[...]
Omdat er in het verleden hoop motoren zijn stuk gelopen? zie nu wel dat MK4 betreft dus dan is alleen de oliepomp in een natte riem, de rest is een ketting dacht ik.

Dit is echt onzin, sorry. Dit verkondig je ook in het grote ford topic, maar er meld zich niemand met een ontplofte motor en op dit forum zitten toch heel wat ford rijders. De motoren waar dat over gaat zijn 2l in de VS en daar is sprake van problemen. Ik denk dat jij refereert aan de 1l ecoboost, en die komt van Ford Europa, heel ander bedrijf eigenlijk.

Ga eens op dit forum kijken naar de stellantis 1.2 blokjes, die ontploffen bij het leven door de verkeerde olie en oplossend riemen.

Met excuses voor offtopic gaan.

ping 127.212.23.124

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:58
flaskk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:59:
[...]

Dit is wel erg vaag advies. "Huiveringen" en "zoek maar eens op Ford EcoBoom". Kan je het niet kort en bondig feitelijk maken?

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:51
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:34:
[...]

Heb je het wel eens geprobeerd? :p Zo'n kinderstoeltje op de achterbank staat achterstevoren en neemt super veel plek in. De passagiersstoel moet dan zo ver naar voren dat je met een lengte boven de 1,60m niet meer comfortabel kan zitten.
Wij hebben een Seat Mii als tweede auto, daarin kon kind netjes achterin, achterstevoren, ik zat krap (ben circa 1.95) op de bijrijdersstoel, maar kon wel. In de kofferbak paste prima het onderstel van de Maxi-Cosi Mura 4 en nog een tas. Op vakantie met kleine kinderen was geen optie, maar voor dagelijkse gebruik is met zo'n auto goed te leven. En in Nederland mogen we zelden harder dan 100 km/u. Toen we nog geen kinderen hadden deden we alles met een Seat Arosa en Hyundai Atos. Ik snap niet zo goed waarom mensen soms zo raar doen over compacte auto's.

In geval van de TS staan hierboven als zoveel serieuze voorstellen, succes met kiezen.

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Arosa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:00:
[...]

Wij hebben een Seat Mii als tweede auto, daarin kon kind netjes achterin, achterstevoren, ik zat krap (ben circa 1.95) op de bijrijdersstoel, maar kon wel. In de kofferbak paste prima het onderstel van de Maxi-Cosi Mura 4 en nog een tas. Op vakantie met kleine kinderen was geen optie, maar voor dagelijkse gebruik is met zo'n auto goed te leven. En in Nederland mogen we zelden harder dan 100 km/u. Toen we nog geen kinderen hadden deden we alles met een Seat Arosa en Hyundai Atos. Ik snap niet zo goed waarom mensen soms zo raar doen over compacte auto's.

In geval van de TS staan hierboven als zoveel serieuze voorstellen, succes met kiezen.
Klopt, in een Up/Mii/CitiGo kan het iets makkelijker dan in een Aygo :) Overigens snap ik de rest van het punt prima hoor, wij gaan ook gewoon op vakantie in een 208, met 2 kleuters.

• flaskk
pjottum schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:00:
[...]

Dit is echt onzin, sorry. Dit verkondig je ook in het grote ford topic, maar er meld zich niemand met een ontplofte motor en op dit forum zitten toch heel wat ford rijders. De motoren waar dat over gaat zijn 2l in de VS en daar is sprake van problemen. Ik denk dat jij refereert aan de 1l ecoboost, en die komt van Ford Europa, heel ander bedrijf eigenlijk.

Ga eens op dit forum kijken naar de stellantis 1.2 blokjes, die ontploffen bij het leven door de verkeerde olie en oplossend riemen.

https://www.anwb.nl/experts/auto/4/178/natte-distributieriem

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ping 127.212.23.124

• flaskk
pjottum schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:26:
[...]

Heb je zelf dit artikel en de reactie van Anwb gelezen?
Jup, anwb verwoord het prima motor met natte riem. Hebben meerdere fabrikanten last van gehad, Zijn gevoelig voor verkeerde olie of niet tijdig vernieuwen. Dit was ook het probleem bij PSA. Veel autos komen uit de lease en daar weet je gewoon niet hoe er mee omgegaan is.

Ik ben geen ford hater, vind de mk4 station één van de mooiere stations op de weg, en mijn comment was vooral op bedoeld check even of de betreffende auto die je wil aanschaffen gekke dingen heeft.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Als je opzoek bent naar ruimte, comfort betrouwbaarheid en moet betaalbaar zijn -> Toyota Avensis.

Zelf ben ik altijd gecharmeerd van de Honda Accord Station. Wordt niet meer gemaakt, maar daardoor wel uniek en ziet er gewoon enorm goed uit. Uiteraard ook betrouwbaar en ruim met genoeg comfort.

Opel zou ik persoonlijk van weg blijven.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 19:38
Kun je die focus waar je nu in rijd niet gewoon overnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
STIMPPYYY schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:41:
Als je opzoek bent naar ruimte, comfort betrouwbaarheid en moet betaalbaar zijn -> Toyota Avensis.
Blijft toch wel een Tweakers ding om Toyota te roepen.

Als ik kijk op gaspedaal: https://www.gaspedaal.nl/...nst=23,25&opt=51&srt=df-a
Met 10 jaar oud en max €12.500 dan zitten die auto's (zo goed als) allemaal rond de 2 ton of worden duurder dan het budget.

Verder, wat is er mis met Opel? Van horen zeggen of slechte ervaringen mee?

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 20:06
Ik denk dat een Hyundai i30 stationwagon aan alle eisen voldoet?

• Poesjuh
NESFreak schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:55:
Gezien die nog geen 40K op de teller heeft vermoed ik zomaar dat hij boven budget gaat zitten.
Mattie84 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:59:
Ik denk dat een Hyundai i30 stationwagon aan alle eisen voldoet?
Zou kunnen, de i30 is wel een model waar ik ook naar aan het kijken ben.

M.b.t. de andere adviezen. Ik denk dat er genoeg opties zijn die binnen budget passen en voldoen aan onze huidige wensen + ruimte voor de toekomst geven. Tevens heb ik voor mijn beeldvorming gekeken wat een kleinere auto goedkoper is per maand, dit telt mee maar is te overzien. Schat zo'n 40/50 euro in verzekering/wegenbelasting, dat heb ik er persoonlijk wel voor over om in een wat ruimere en leukere auto te rijden.

Zoals gezegd heb ik dus in de Mazda 3 proef gereden gisteren, beviel me erg goed en ik vind het ook wel een sexy auto. En ja, dat telt toch mee :P Zaterdag ga ik met mijn partner nogmaals die rijden maar ook een Skoda Rapid bij dezelfde dealer. Of we dan direct overgaan tot koop weet ik niet, we kunnen prima nog verder kijken en de opties overwegen. En, met hulp van jullie, heb ik nu meer opties dan waar ik eerst naar keek :)

M.b.t. Opel; mijn ouders hebben een Astra Sports Tourer, 2017 model volgens mij, de 1.4L versie. Die 1.4 zie ik niet zoveel maar wel de 1.0. Zij hebben er tot nog toe (gekocht met 50K op de teller, nu 100 of zo) geen problemen mee en te verwaarlozen onderhoud. Wat ik ietsje minder vind aan de Opel zijn de stoelen, kan me herinneren dat die erg hard zijn maar ook dat went.

[ Voor 85% gewijzigd door Poesjuh op 12-09-2024 09:07 ]

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 10:38
NESFreak schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:55:
Ja daag. Je weet wie die heeft ingereden.... >:)

Inderdaad, soms komen ze met een goede prijs, maar meestal heb ik wel het idee dat de leasemaatschappijen er echt de hoofdprijs voor vragen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poesjuh
koppie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:02:
[...]

Ja daag. Je weet wie die heeft ingereden.... >:)

Inderdaad, soms komen ze met een goede prijs, maar meestal heb ik wel het idee dat de leasemaatschappijen er echt de hoofdprijs voor vragen.
Hehe :P Ik vind uiteraard dat ik vrij beschaafd rij :D
Zal het weleens navragen bij de leasemaatschappij, wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
JJvG schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:57:
Uit eigen ervaring, na bijna 20 jaar leaserijder te zijn geweest: een auto moet bij je passen en proefritten zijn heel belangrijk hiervoor. Ik paste fysiek niet in een Ford Focus, dus zocht een wat ruimere station.

Ik heb uiteindelijk 7 jaar geleden een Skoda Octavia gekocht die 3 jaar oud was en 180.000km had gereden op diesel. Dan weet je: 60.000 km per jaar, dat zijn alleen maar snelwegkilometers en dan is een diesel gewoon goed ingereden. Nu 7 jaar later staat er bij mij bijna 300.000 op de teller, gemiddeld 20k per jaar (corona-jaren minder). Auto is vrij licht (1100 kg) dus relatief niet te duur in de wegenbelasting (100 euro per maand). Grote voordelen: heerlijke motor, 800km op een tank rijden, bagageruimte is oneindig, genoeg reserve-onderdelen mocht je ooit voor een reparatie staan, voordelig in onderhoud (ik kan met minder dan 500 euro per jaar aan kosten voor een beurt of banden toe). Effectief zijn mijn operationele kosten wegenbelasting (100), all-risk verzekering (100) en brandstof (100). Afschrijving is minimaal en onderhoud is minimaal.

Ik heb gezocht naar een vergelijkbaar model en vond deze:
https://www.autotrack.nl/...avia-diesel-2014-56100857

Veel succes met het zoeken en filteren van je keuzes en opties!
Voor een 10 jaar oude auto met 300k op de teller nog all-risk betalen? De dagwaarde van zo'n auto (iets heel anders dan vraagprijs) is nog maar zo'n 2-3k, hier kan je makkelijk honderden euro's per jaar besparen.

De diesel uit je link krijg ik verzekerd voor € 31,72 bij 11 schadevrije jaren, 15-20k km per jaar en WA+. Bij deze auto is gewoon WA nog veel voordeliger, bij bovenstaande input wordt dat € 23,76 per maand (All-Risk is € 54,92 waardoor ik denk dat jij heel weinig schadevrije jaren hebt als je nu € 100 betaald). Zeker als je weinig schadevrije jaren hebt zou ik kiezen voor WA of WA+, dat scheelt behoorlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
pjottum schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:00:
[...]

Kijk maar op het focusclub forum, daar zijn een handje vol mensen met kapotte 1.0 blokjes. Geregeld komen daar nieuwe leden bij met problemen (omdat eigenaren op zoek zijn naar een oplossing en op het forum uitkomen)
Vaak is verkeerd onderhoud het probleem met oplossende distributieriemen en een enkele geknapte oliepompriem (bij de nieuwe blokken) en een afgeschreven motorblok als gevolg. Ook een enkele 2.0 met kapotte zuiger(s) als gevolg van LSPI of een gescheurde cilinderwand in een 1.5 komt daar voorbij.
De problemen zijn er wel degelijk, maar inderdaad niet in grote getalen

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 12-09-2024 09:48 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:58:
[...]

Blijft toch wel een Tweakers ding om Toyota te roepen.

Als ik kijk op gaspedaal: https://www.gaspedaal.nl/...nst=23,25&opt=51&srt=df-a
Met 10 jaar oud en max €12.500 dan zitten die auto's (zo goed als) allemaal rond de 2 ton of worden duurder dan het budget.

Verder, wat is er mis met Opel? Van horen zeggen of slechte ervaringen mee?
Tweakers ding..? :F het is inderdaad niet algemeen bekend dat Toyota betrouwbaar is. Alleen hier op tweakers.

Ken de markt niet, maar toen ik een jaar geleden keek had je er voldoende voor 12,5k met lage km-stand.
Pagina: 1