Dubbele woonlasten nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-10-2024
Beste Tweakers

Graag advies over het volgende .
Voor aankoop nieuwbouw , woning is gereed binnen 11 maanden en bouw is al gestart. In contract staat dat bouw 2 jaar kan duren ( indekking bouwer wegens vorst, stakingen etc )
Wat wil de bank zien aan eigen middelen voor dubbele woonlasten ?

Is dat bij nieuwbouw 2 jaar volledig dubbele lasten ? Dat lijkt mij erg veel.
Iemand ervaring hier mee ?

Alvast super bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:28
Niet volledige dubbele lasten.
Want je hebt namelijk nu een bouwdepot.

Elke keer als er wat af is krijg je een rekening en die betaal je netjes vanuit je bouwdepot.

Het loopt dus langzaam op.

De hypotheek verstrekker die je hebt? Wat zegt die momenteel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 21:55

paQ

joke_name schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:16:

Elke keer als er wat af is krijg je een rekening en die betaal je netjes vanuit je bouwdepot.

dat

Stel je hebt een pot geld bij de bank staan van 400.000.

Stap 1: je betaalt daaruit de bouwgrond, bijv 16.000. Daarover gaat de teller lopen.
Stap 2: infra, aansluitingen, fundering, bijv 30.000,

enz enz

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
En:
Je betaalt rente over het deel dat is opgenomen en ontvangt rente over het deel dat nog in depot staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
joke_name schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:16:

Dat de bank in ieder geval 12 maanden bruto wil zien op je bankrekening . Aegon zelfs 24 maanden bij nieuwbouw . Ik kan het in principe ook uit loon al betalen. 2 jaar dubbele lasten op bank lijkt mij erg veel ? Dus vroeg mij af wat ervaringen zijn van Tweakers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:35
Uhm mijn ervaring is toch wat anders hoor @paQ en @joke_name Wij moesten gelijk nadat de hypotheek rond was de volledige aflossing betalen. En over het deel wat nog in het bouwdepot stond kregen we een procent minder rente terug dan dat we moesten betalen (ASR). En dat geld werd dan toegevoegd aan ons bouwdepot.

Dus ja, tijdens de gehele bouw hadden wij bijna volledig dubbele lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 13:14
Rabobank wilde vorig jaar in een vergelijkbaar geval dus wel 24 maanden aan dubbele lasten op een spaarrekening zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Travelan schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:04:
Rabobank wilde vorig jaar in een vergelijkbaar geval dus wel 24 maanden aan dubbele lasten op een spaarrekening zien staan.
Ik heb dat wel staan, maar daarna ben ik wel echt blut :).
Ik kan het ook dragen vanuit mijn loon, in de werkelijkheid zou ik mijn spaargeld niet nodig hebben op 200 euro per maand na. Kijken ze daar dan niet naar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 21:55

paQ

Travelan schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:04:
Dan is er blijkbaar eea veranderd tov 12 jaar terug.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-07 22:26
Silvana300 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:06:
[...]

Ik kan het ook dragen vanuit mijn loon, in de werkelijkheid zou ik mijn spaargeld niet nodig hebben op 200 euro per maand na. Kijken ze daar dan niet naar ?
Dan kan je toch aantonen dat je de middelen hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:34
Houdt er ook rekening mee dat je veel hogere rente gaat betalen. Als je de hypotheek op je huidige woning verhoogt beland je in andere rente categorie. Mijn huidige hypotheek is nu tijdelijk een variable rente en is rond de 5,2% en de aanvullende overbruggingshypotheek zit qua variable rente rond de 6,2%. Je mag overigens de rente ook meefinancieren, maar uiteraard verhoogt dit de overbruggingshypotheek nog verder.

Uiteraard gaat het bedrag dat via de hypotheek rente aftrek krijgt ook flink omhoog en krijg je een rente vergoeding over het bedrag dat nog in het bouwdepot hebt staan. Je hypotheek adviseur kan dit allemaal prima berekenen voor je, maar het hakt toch behoorlijk in je spaargeld.

Succes in deze spannende, maar ook leuke tijd met het toeleven naar een nieuwe woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 13:14
hhoekstra schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:08:
[...]

Dan kan je toch aantonen dat je de middelen hebt ?
Dat zou kunnen áls je die middelen hebt. In mijn geval was er een bouwtijd van 9 maanden, maar stond er 250 werkbare dagen in het contract (dat is redelijk standaard en ook vooringevuld in een Woningborg contract). Rabo ziet alles boven de 180 werkbare dagen direct als '2 jaar', en dat zagen wij niet aankomen. Of we nog even ruim 40k ergens hadden liggen. Gelukkig kon in ons geval de werkbare dagen naar beneden aangepast worden. Uiteindelijk ook ruim binnen de 9 maanden opgeleverd gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
In mijn contract staat 400 werkbare dagen terwijl de woning over 10 maanden klaar is . Ik heb dat bedrag wel staan maar dan ben ik ook echt blut dus daarna . Wat het kromme is , is dat ik de Dubbele lasten dus uit mijn loon kan betalen want heb een super lage huur .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-07 16:52
Silvana300 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:06:
[...]

Bij de Rabobank volgens mijn adviesgesprek wat ik daar had (N=1)

- Wat is de maximale hypotheeklast die je mag dragen?
- Wat is het daarbij corresponderende maandbedrag (dat is dus wat je volgens de bank redelijkerwijs kunt dragen/betalen per maand)?
- Dubbele lasten minus dat maandbedrag maal bouwtijd volgens contract = vermogen wat aanwezig moet zijn.

Dubbele lasten bekijk je vervolgens naar looptijd contract en de termijnen die je moet betalen, bedragen in het bouwdepot 'kosten' geen rente en mag je dus aftrekken van de maandelijkse kosten.

Als je dus op je maximale hypotheek gaat zitten voor de nieuwe woning betekent dit dat je alle hypotheeklasten voor de andere woning 24x aanwezig moet hebben.

En let ook op: als je de huidige rente meeneemt naar de nieuwe woning dan gaat je huidige woning naar de 1-jaars rente. Afhankelijk van je huidige hypotheek kunnen de kosten daarvan dus significant stijgen (zo had ik 0.9% en 1.1% verhuisd naar de nieuwe woning, maar mag ik nu twee jaar lang 5.5% betalen - wat een ruime verdubbeling van de maandlasten betekent - dan heb je dus feitelijk driedubbele lasten en snap je meteen waarom nieuwbouw minder in trek is).

[ Voor 9% gewijzigd door Mr. Stom op 09-09-2024 09:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik vraag me altijd af waarom mensen dergelijke vragen op een forum stellen ipv. bij de bank/hypotheekadviseur.
Het antwoord kan per bank verschillen dus ik zou daar beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:07
Wil de bank niet weten of je inkomsten per maand voldoende is om de oude en nieuwe hypotheek (als er al een oude is, indien huur dan het huurbedrag) lasten te dragen?

Waarom zou een bank 24x deze lasten willen hebben als 'garantie' als je 1 dag later het geld weg kan halen? Dat geeft 0 garantie, je inkomsten zijn wel een garantie (inclusief werkgeversverklaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 11:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Silvana300 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:44:
Beste Tweakers

Graag advies over het volgende .
Voor aankoop nieuwbouw , woning is gereed binnen 11 maanden en bouw is al gestart. In contract staat dat bouw 2 jaar kan duren ( indekking bouwer wegens vorst, stakingen etc )
Wat wil de bank zien aan eigen middelen voor dubbele woonlasten ?

Is dat bij nieuwbouw 2 jaar volledig dubbele lasten ? Dat lijkt mij erg veel.
Iemand ervaring hier mee ?

Alvast super bedankt !
Recent zelf een hypotheek afgesloten voor nieuwbouw, wij zitten dus ook met dubbele lasten, huur, en hypotheek.

Het bouwdepot betaald ook rente uit, en dat streept weg tegen de hypotheek (niet alles natuurlijk, maar een deel)

Bij ons was er niet een regel dat ik weet dat het x aantal keer de maandlasten moest zijn, maar ik kan dat gemist hebben omdat de spaarrekening natuurlijk afdoende was om dat te dekken.

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-09-2024 09:42 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-07 16:52
Holk schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:39:
Wil de bank niet weten of je inkomsten per maand voldoende is om de oude en nieuwe hypotheek (als er al een oude is, indien huur dan het huurbedrag) lasten te dragen?

Waarom zou een bank 24x deze lasten willen hebben als 'garantie' als je 1 dag later het geld weg kan halen? Dat geeft 0 garantie, je inkomsten zijn wel een garantie (inclusief werkgeversverklaring)
Bij de Rabobank hoefde ik dat bedrag niet aan de bank over te maken. De bank moet simpelweg controleren of je de dubbele lasten aankan. Dat is hun zorgplicht. Vroegah deden ze dat niet, of zeer beperkt, en toen kwam 2007/2008. Als je de maximale hypotheek aangaat dan heb je feitelijk je hele inkomensruimte die een bank mag gebruiken voor je lasten al opgemaakt > dan kun je dubbele lasten niet meer uit het inkomen halen en moet je dus bij het spaargeld zijn.

Je kunt ook de hypotheek aangaan maar de maandelijkse aflossingen nooit betalen. Waterdicht is het nooit, maar doordat het vermogen aanwezig is heeft de bank in elk geval comfort dat jij - als je normaal doet - alle rekeningen kunt betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Stom op 09-09-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Ik ga alleen niet mijn maximale hoogte aan. Ik mag 1800 bruto lenen maar ik leen 1600 bruto . Daarbij heb ik een lage huur . 400 werkbare dagen is wel erg lang ook voor een bouw die al is begonnen vind ik zelf .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 11:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Silvana300 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:04:
Ik ga alleen niet mijn maximale hoogte aan. Ik mag 1800 bruto lenen maar ik leen 1600 bruto . Daarbij heb ik een lage huur . 400 werkbare dagen is wel erg lang ook voor een bouw die al is begonnen vind ik zelf .
Is ook wel heel lang hoor, bij mij is dat een jaar vanaf start bouw maximaal.
Is de af bouw wel gedekt? maw mocht deze uitvoerder in de problemen komen dat het over wordt genomen door een ander?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02

Rmg

Ze willen het zien of jij het nou uit dat potje betaalt of uit je binnenkomend loon boeit niet. Ze willen alleen zien dat jij sowieso goed bent voor 2 jaar dubbele lasten

Als jij dus dat lekker op die spaarrekening laat staan en de dubbele lasten betaalt uit jouw maandelijkse inkomsten heb je gewoon dat geld nog op die spaarrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-07 17:14
Silvana300 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:37:
In mijn contract staat 400 werkbare dagen terwijl de woning over 10 maanden klaar is .
Het kan best zijn dat de woning over 10 maanden klaar is, en je dan nog 6 maanden op de oplevering moet wachten omdat de woning nog niet op de NUTS voorzieningen aangesloten kan worden.
Het blijft nieuwbouw, en zeker de laatste tijd is het erg onvoorspelbaar wanneer daadwerkelijk opgeleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Silvana300 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:37:
Ik heb dat bedrag wel staan maar dan ben ik ook echt blut dus daarna.
Hoezo, willen ze dat je nu in één keer voor twee jaar voor twee huizen overboekt naar hen? Of willen ze simpelweg bewijs dat je het hebt?

Hoewel ik betwijfel of ze inderdaad willen dat je nu 40+K naar ze overmaakt, zou dat niet heel erg hoeven zijn; je geeft aan het te kunnen betalen van je loon, dus de eerste maand heb je al meteen weer €1500-€2000 spaargeld. Volgende maand is dat 3-4k, de maand erop €4500-€6000... Want ik neem aan dat ze dat dan ook daadwerkelijk gebruiken om je hypotheek mee te betalen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Silvana300 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:04:
Dat je het kan aantonen dat j ehet nu op je spaarrekening hebt staan is heel mooi. Dat jij het vervoglens op 200 euro na niet nodig hebt, dan houdt je dat geld dus gewoon. Het boeit de bank niet uit welk 'potje' je het betaald, als je maar betaald. Dus dat jij uiteindlijk je spaargeld grotendeels gebruikt voor je nieuwe huis of gewoon op de bank laat staan zal de hypotheekverstrekker niet uitmaken.
(anders had je moeten aantonen dat je de afgelopen x maanden met minder rond kan komen dan wat de bank denkt dat jou uitgave patroon is).

Dit is puur indekking van uit de bank om ervoor te zorgen dat jij wel degelijk bewust bent dat er dubbele lasten komen (en kan betalen) en zekerheid voor de bank dat jij dat zij hun geld kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Paul schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:25:
[...]
Hoezo, willen ze dat je nu in één keer voor twee jaar voor twee huizen overboekt naar hen? Of willen ze simpelweg bewijs dat je het hebt?

Hoewel ik betwijfel of ze inderdaad willen dat je nu 40+K naar ze overmaakt, zou dat niet heel erg hoeven zijn; je geeft aan het te kunnen betalen van je loon, dus de eerste maand heb je al meteen weer €1500-€2000 spaargeld. Volgende maand is dat 3-4k, de maand erop €4500-€6000... Want ik neem aan dat ze dat dan ook daadwerkelijk gebruiken om je hypotheek mee te betalen.
Vooraf twee jaar betalen zou idd wel raar zijn! Je weet niet hoelang het duurt. Plus dat het in fases gaat, je koopt eerst de grond, twee manden later de fundering etc... Dus ik zou het raar vinden om het complete maandelijkse lasten al te moeten betalen. Je maandlasten lopen dus langzaam steeds iets op (al is de grond natuurlijk wel een behoorlijke hap). Tenminste zo was het bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martao
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 07:40
Ik weet het antwoord niet, maar ik kan wel mijn ervaring vertellen. Wij hadden de dubbele lasten in een rentedepot opgenomen. Dit betekent dus een extra stukje lenen, wat uiteraard alleen kan als je niet al een hoge hypotheek nodig hebt voor het huis. Wij vonden het in ieder geval wel fijn om spaargeld over te hebben voor de inrichting en andere zaken (tegenvallers, vakantie). Sommige dingen moet je immers al vooraf betalen, vóórdat je een eventuele overwaarde uit je oude huis uitgekeerd krijgt.

Ons bouwproject ging uiteindelijk nét een paar dagen over de maximale werkbare dagen heem (ik denk dat dat 250 dagen was, maar dat weet ik niet helemaal zeker uit mijn hoofd). Daarna hebben we nog 2,5 maand verbouwd. In de laatste maand was ons rentedepot op. Uitstekend gepland dus :-) Anyhow, ik vermoed dus dat onze hypotheekadviseur van de volledige werkbare dagen uitgegaan is. Mogelijk zelf een klein beetje extra, maar die extra paar maanden zouden ook kunnen komen omdat wij facturen uit het bouwdepot later betaald hebben dan oorspronkelijk verwacht.

Mijn advies: bespreek dit met je adviseur. Die kent de specifieke kleine lettertjes van je hypotheek, die weet hoe de hypotheekverstrekker hier doorgaans mee omgaat, en die kent jouw specifieke financiële situatie. De reacties op dit Forum kennen dit allemaal niet, en de ervaringen die wij delen kunnen ook nog weleens outdated zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Martao op 09-09-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
[...]

Uiteraard gaat het om "bewijs dat je het hebt", en niet om vooruit betalen. Zij moeten er zeker van zijn dat jij die dubbele lasten kunt dragen. Meer niet. Uiteraard betaal je e.e.a. pas op het moment dat je het daadwerkelijk verschuldigd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Martao schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:46:
Uiteraard gaat het om "bewijs dat je het hebt", en niet om vooruit betalen. Zij moeten er zeker van zijn dat jij die dubbele lasten kunt dragen. Meer niet. Uiteraard betaal je e.e.a. pas op het moment dat je het daadwerkelijk verschuldigd bent.
Dan is OP dus ook niet blut nadat ze dat bewijs geleverd hebben :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
Paul schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:56:
[...]
Dan is OP dus ook niet blut nadat ze dat bewijs geleverd hebben :)
Wel als de aannemer de werkbare dagen echt nodig heeft en OP die dubbele lasten daadwerkelijk uit haar spaargeld moet betalen. Dat bedoelde OP.

En daarom gaf ik ook het voorbeeld van het rentedepot als mogelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Even opletten op de kleine lettertjes in je bouwdepot:

Sommige aanbieders (hypotheekverstrekkers) vergoeden de rente van het NIET opgenomen deel voor 24 maanden, anderen slechts voor 12, en ongetwijfeld zijn er nog meer tussenvormen.

Wij hebben (hadden) een bouwdepot bij Obvion en ik kwam er na 362 dagen ( :P ) achter dat de rente op het niet opgenomen deel slechts voor 365 dagen werd vergoed....

Wij hadden een ietwat aparte constructie (volledig zonder boete aflosbaar op elk moment) en ik had zelf rond de 400k aan rekeningen al voorgeschoten (i.e. nooit ingediend bij Obvion) toen ik hier achter kwam.

Dat was dus alsnog 400k aan rekeningen indienen op dag 363, op dag 364 betaald krijgen en op dag 365 diezelfde 400k aflossen op bouwdepot (ja meneer, kan niet anders... 8)7 ), scheelde me toch zo'n 1000 euro aan lasten op maandbasis die ik anders wel had gehad vanaf dag 366 :X :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Martao schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:03:
Wel als de aannemer de werkbare dagen echt nodig heeft en OP die dubbele lasten daadwerkelijk uit haar spaargeld moet betalen. Dat bedoelde OP.
Alleen als ze haar baan opzegt... Als ze twee jaar dubbele lasten uit loon kan betalen én (bij wijze van) nu zou kunnen pinnen van haar spaarrekening, dan heeft ze over twee jaar nog steeds dit geld op haar spaarrekening staan.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-07 18:07
NACrat schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:44:
Uhm mijn ervaring is toch wat anders hoor @paQ en @joke_name Wij moesten gelijk nadat de hypotheek rond was de volledige aflossing betalen. En over het deel wat nog in het bouwdepot stond kregen we een procent minder rente terug dan dat we moesten betalen (ASR). En dat geld werd dan toegevoegd aan ons bouwdepot.

Dus ja, tijdens de gehele bouw hadden wij bijna volledig dubbele lasten.
Dit hadden wij ook, meteen volle mep betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:57
We zitten nu in hetzelfde traject. We hebben net de financiering rond en de bouw van de nieuwbouwwoning gaat bijna starten. We hebben bij de bank aangegeven dat we de dubbele lasten uit het reguliere loon gaan betalen. Ze vroegen niet om een X bedrag aan spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 22:11
4,5 jaar geleden bij NN een hypotheek aangevraagd, 13 maanden dubbele lasten. Ze hebben niet gevraagd of we dubbele lasten uit loon konden betalen óf dat we spaargeld voor x maanden hadden. Adviseur begon er ook helemaal niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-07 09:04
mister_S schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:18:
4,5 jaar geleden bij NN een hypotheek aangevraagd, 13 maanden dubbele lasten. Ze hebben niet gevraagd of we dubbele lasten uit loon konden betalen óf dat we spaargeld voor x maanden hadden. Adviseur begon er ook helemaal niet over.
Soortgelijke ervaring bij NN, begin 2022. Nooit een vraag over gesteld door NN of adviseur.
Hypotheekrente en rente bouwdepot waren 1:1, dus echte dubbele lasten begonnen pas toen de eerste paar grote schijven gedeclareerd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:31
Hier 3 jaar geleden hypotheek aangevraagd voor nieuwbouw en dat waren inderdaad dubbele lasten maar de lasten waren aan het eind van het traject hoger dan het begin.

Voorbeeld:
Hypotheek van 800 aflossing en 300 rente = 1100 totaal.
1e maand was alleen de bouwgrond eruit wat ongeveer 50% bedrag was. Totale lasten waren dan 1100 - 150 rente retour voor ongebruikte stuk uit hypotheek. Totaal dus 950 euro/maand.

Die 150 euro "rente retour" werd steeds kleiner naarma er meer aan de aannamer werd betaald. Tot alles verbruikt was en ik 0 retour kreeg en op de (fictieve) 1100 euro uitkwam.

Aangezien ik een hypotheek had met 1,4% rente was dat stukje retour laag bedrag en was het uiteindelijk praktisch volledige lasten.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2024 14:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 22:11
BertVK schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:57:
[...]

Soortgelijke ervaring bij NN, begin 2022. Nooit een vraag over gesteld door NN of adviseur.
Hypotheekrente en rente bouwdepot waren 1:1, dus echte dubbele lasten begonnen pas toen de eerste paar grote schijven gedeclareerd waren.
Aflossingsdeel heb je toch meteen bij ingang moeten betalen? Of had je geen annuitair hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
[...]

Laten zien dat ik het heb ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-07 09:04
mister_S schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:43:
[...]

Aflossingsdeel heb je toch meteen bij ingang moeten betalen? Of had je geen annuitair hypotheek?
Ja klopt, sorry. Met 'echte' dubbele lasten bedoelde ik de volledige huur (in ons geval) en de volledige hypotheek. Dubbele lasten waren het natuurlijk wel, maar het voelde voor ons als een meevaller omdat we 1,5 jaar 'volledige' dubbele lasten hadden begroot. Dat werd uiteindelijk 1 jaar, waarvan de dubbele lasten dus een groot deel niet volledig waren.
Pagina: 1