Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunecarera1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10 08:55
Hoi Iedereen,

ik ben bezig met een Ingrijpende Energetische Renovatie van een 3-gevel woning uit de jaren 60.
Architecte heeft aan Vaillant een opstelling gevraagd voor de warmtepomp en daar wilde ik graag de tweakers hun mening over... :)

De woning:
  • 3-gevel woning uit de jaren '60
  • kelder, gelijkvloers, eerste verdieping en zolder die als bureau ruimte zal gebruikt worden voor eenmanszaak
  • vloerverwarming op gelijkvloers (droogsysteem waarschijnlijk met Vasco platen), JAGA convectoren op verdieping en zolder. Met actieve koeling dus condensafvoer
  • Gelijkvloers ongeveer 80m², 3 slaapkamers van 15m² elk. Zolder 53 m²
  • Volgens warmteverliesbereking:
    5,17kW Transmissieverlies,
    2,5kW ventilatieverlies,
    Nodig vermogen: 7,66kW
Vaillant stelt een AroTHERM split VWL 75/5 AS 230v S2 (0010021111) voor. Met een UniSTOR PLUS Indirecte Sanitaire Warmwaterboiler VIH RW 300/3 BR (0010020645), een hydrauliste unit VWL 77/5 IS (0010023495) en een multifunctioneel buffervat VP RW 45/2 B (0010034126)

Is dit een beetje ok? :)
Mijn excuses als dat een beetje dom klinkt. Ik ben hier geen expert in...

Ik vroeg me ook nog af:
  • de warmtepomp is 230v. We hebben een driefasige aansluiting 400v. Is dat ok?
  • in Warmteverliesbereking lees ik 7,66kW benodigd vermogen. Deze pomp heeft 4x51kW vermogen. Is dat dan voldoende?
  • Waar dient dat 45l buffervat voor?
  • Is een electrische weerstand noodzakelijk in de warmwaterboiler? Of krijgt de warmtepomp het sanitair water warm genoeg?
Indien meer details nodig, laat ff weten.

Alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door Bunecarera1 op 08-09-2024 21:52 . Reden: 400v vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vraag 1: ja, zowel 3 fase als 1 fase geeft 230V bij residentiele huishoudens.
Vraag 2: het gaat niet om het systeem als geheel, maar de pomp voldoet.
vraag 3: tegen het pendelen (continue aan-uit gaan van systeem). Door een buffervat heb je letterlijk een "vertraging" in temperatuurverschil van het water. Daardoor zal het systeem langer aan / uit blijven staan. Het telkens in en uit schakelen kost namelijk meer stroom dan iets langer aan blijven staan.
vraag 4: dit is een belangrijke toevoeging. Het sanitair water wil je op +- 30 graden houden, om een hoog rendement te halen. Dit is echter ook een ideale temperatuur voor allerlei bacterien (legionella) om te groeien. Daarom moet kraantjeswater (zo nu en dan) boven 60* verhit worden. (vooral de douche is erg berucht). Dit doet de elektrische weerstand in de warmwater boiler.

ps - voor een vuistregel om te kijken of berekening klopt, gebruik de koevlaas methode:

Vermogen boiler = Aantal m3 gas /206
of
Vermogen boiler = Aantal kWh gas / 2000 (laag calorisch) of Aantal kWh gas / 2500 (hoog calorisch)

Je kan bij netbeheerder opzoeken wat voor gas je hebt.

Dit kan natuurlijk enkel als je het verbruik van afgelopen jaren kent.
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 08-09-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunecarera1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10 08:55
Alvast bedankt voor het antwoord.

Vergeten te vermelden dat we 400V binnen krijgen. Ipv 230V.
Dat bedoelde ik.

Verbruik afgelopen jaren is lastig aangezien de vorige eigenaar een aantal jaar in een rusthuis heeft doorgebracht.
En aangezien het nu grondig gaat geïsoleerd worden. Wat momenteel niet zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ah, dan moet je uitgaan van de getallen die je voorberekend krijgt.
400V wordt in je huis als het goed is gewoon naar 230V gezet (de 3 fases worden verdeeld). Dus je stopcontacten hebben gewoon 230V, enkel die "rode" stopcontacten (5 punten) zijn 400V. Bijvoorbeeld de lader van je elektrische auto wilt hier wel eens op aangesloten zijn.