Niet-kinetisch/batterij gevoede slimme lichtschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:21
Ik ben op zoek naar een slimme (zigbee) lichtschakelaar met >2 knoppen die werkt op netstroom, maar bestaan die überhaupt?

Ik probeer expliciet de veelvoorkomende schakelaars op kinetische energie a la Friends of Hue te voorkomen, maar al mijn zoektochten leidden weer naar een variant daar op.

Heeft iemand iets dergelijks al voorbij zien komen?

Beste antwoord (via Chryses op 09-09-2024 14:48)

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

Precies met dit probleem zat ik ook! Ik heb de oplossing gevonden waarbij je ook nog eens je eigen schakelmateriaal kunt blijven gebruiken.

Het gaat om een 4-voudige inputmodule die gevoed wordt met 230V, gemaakt door Sunricher.
Sluit hier een 4-voudige pulsdrukker op aan en je kunt alle kanten op!

https://www.robbshop.nl/r...armodule-voor-philips-hue

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 10:05 . Reden: Link cleanup ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:40
De inbouw schakelaars van robshopp zijn op 230V. Sluit je gewoon je eigen schakelmateriaal weer op aan.

Edit.. oh meer dan 2 knoppen. Dan never mind.

Je kunt voor voorbeelden eens door scrollen door de lijst van ondersteunde apparaten van zigbee2mqtt.

Dan kom je erg veel zigbee schakelaars tegen (met plaatjes), wellicht kom je dan een fabrikant/type tegen die je zoekt.

[ Voor 61% gewijzigd door S-te-fan op 08-09-2024 20:52 ]

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-11 22:57
Shelly i4 met een schakelaar van het merk dat je voor de rest gebruikt?

Of een 1(mini/pm) als je een backup wilt behouden

Acties:
  • Beste antwoord

• V-8

V-8

Precies met dit probleem zat ik ook! Ik heb de oplossing gevonden waarbij je ook nog eens je eigen schakelmateriaal kunt blijven gebruiken.

Het gaat om een 4-voudige inputmodule die gevoed wordt met 230V, gemaakt door Sunricher.
Sluit hier een 4-voudige pulsdrukker op aan en je kunt alle kanten op!

https://www.robbshop.nl/r...armodule-voor-philips-hue

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 10:05 . Reden: Link cleanup ]

• Chryses
Top!

Zoals het er nu voor staat zullen de lampen allemaal op Hue draaien, dus de module die @V-8 noemt lijkt de meest voor de hand liggende oplossing.

Ik was van plan Niko schakelmateriaal te gebruiken, maar de 4-voudige pulsdrukkers van dit merk lijken allemaal op Home Control te zitten - wat bij deze module dus juist niet de bedoeling lijkt. Tenzij je een dergelijke pulsdrukker "met 4 insteek aansluitklemmen" zou gebruiken? Wat voor afdekkap kan hier dan weer op?

Kortom: Wat voor soort/merk 4-voudige pulsdrukker zou wel op de juiste manier aansluiten?

@Sambaltegelkaas Als je shellys achter de schakelaars zet, gebruik je niet meer de Hue app, maar bijvoorbeeld Home assistant om alle lampen (en Hue motion sensors) te configureren?

[ Voor 13% gewijzigd door Chryses op 09-09-2024 11:00 ]

• V-8

V-8

Chryses schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:53:
Wat voor soort/merk 4-voudige pulsdrukker zou wel op de juiste manier aansluiten?
Ik heb zelf Jung AS500 gebruikt, maar elk merk 'domme' pulsdrukker moet werken. Dit is niks meer dan een gewone, domme schakelaar, die terugveert als je hem loslaat.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik gebruik in huis Busch Jaeger, deze: https://www.busch-jaeger.nl/producten/zigbee-light-link

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41x5K4HTvIL.jpg

Verkrijgbaar met twee, vier of acht knoppen. De bovenste twee knoppen sturen de direct gekoppelde lamp/aansluiting aan, daarmee kun je (afhankelijk van het model) schakelen of dimmen. De overige knoppen zijn Zigbee knoppen.

[ Voor 77% gewijzigd door pagani op 09-09-2024 11:06 ]

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-11 22:57
@Chryses Ik gebruik inderdaad Home Assistant, de Shelly i4 gebruik in combinatie met een viervoudige pulsdrukker van Gira

• V-8

V-8

pagani schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:02:
Ik gebruik in huis Busch Jaeger, deze: https://www.busch-jaeger.nl/producten/zigbee-light-link

[Afbeelding]

Verkrijgbaar met twee, vier of acht knoppen. De bovenste twee knoppen sturen de direct gekoppelde lamp/aansluiting aan, daarmee kun je (afhankelijk van het model) schakelen of dimmen. De overige knoppen zijn Zigbee knoppen.
Deze werkt toch niet op netstroom? (expliciete, m.i. terechte eis van TS)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
V-8 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:39:
[...]

Deze werkt toch niet op netstroom? (expliciete, m.i. terechte eis van TS)
Ligt aan welke je koopt. Ik gebruik degene die je op de speciale inbouwstroomvoorziening/-dimmer plaatst. Dan dus wel.

• Chryses
Ik denk dat ik eruit ben! Dit wordt waarschijnlijk de oplossing zoals aangedragen door @V-8, maar dan i.c.m. Niko omdat ik nog wat schakelmateriaal heb liggen ;)

- Niko pulsdrukker 2x
- Niko schakelwip 2-voudig
- Robb Smart Wall switch 230v

Gewoon schakelmateriaal, maar dan toch slim :) Hartelijk dank iedereen voor de aangedragen oplossingen :D

Overigens is de Busch Jaeger schakelaar prachtig, maar (bijna) twee keer zo duur - dat is even lastig :P

[ Voor 8% gewijzigd door Chryses op 09-09-2024 14:52 ]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-11 12:34
Chryses schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:47:
Ik denk dat ik eruit ben! Dit wordt waarschijnlijk de oplossing zoals aangedragen door @V-8, maar dan i.c.m. Niko omdat ik nog wat schakelmateriaal heb liggen ;)

- Niko pulsdrukker 2x
- Niko schakelwip 2-voudig
- Robb Smart Wall switch 230v

Gewoon schakelmateriaal, maar dan toch slim :) Hartelijk dank iedereen voor de aangedragen oplossingen :D
Hmm... je wilde toch meer dan twee knoppen? :o
Of neem je één keer de module, en twee keer het schakelmateriaal?

• Chryses
Misschien heb ik het niet goed begrepen.

Ik dacht dat de pulsdrukker overeenkwam met de 4 aansluitpunten op de Robb Smart Switch, want de pulsdrukker heeft 'beneden' + 'boven' x2 = 4 punten? Een dergelijks pulsdrukker heeft dan wel geen mooie markering om de 4 knoppen aan te tonen, maar ik denk dat dit de enige oplossing is?

De pulsdrukker is het bedrade equivalent van een (bijv) Friends of Hue schakelaar die ook 4 knoppen heeft?

• V-8

V-8

Chryses schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:01:
Misschien heb ik het niet goed begrepen.

Ik dacht dat de pulsdrukker overeenkwam met de 4 aansluitpunten op de Robb Smart Switch, want de pulsdrukker heeft 'beneden' + 'boven' x2 = 4 punten? Een dergelijks pulsdrukker heeft dan wel geen mooie markering om de 4 knoppen aan te tonen, maar ik denk dat dit de enige oplossing is?

De pulsdrukker is het bedrade equivalent van een (bijv) Friends of Hue schakelaar die ook 4 knoppen heeft?
Visueel gezien klopt het wat je zegt, alleen het basiselement wat je linkt is een pulsdrukker met 2 maakcontacten.

Deze zijn er echter (sowieso van Jung, van Niko weet ik het niet) ook in de versie zoals jij beschrijft, met 4 maakcontacten. 2 'onder' en 2 'boven'.

Pagina: 1