Vloerverwarming en houtkachel vs radiatoren en houtkachel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nooitklaar
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-05 22:30
Hallo mede tweakers,

Wij gaan hier de benedenverdieping aanpakken en ik twijfel over vloerverwarming in de woonkamer. Daar heb ik nu gewone radiatoren die ik verwarm met een max aanvoertemperatuur van 55 graden. (Modulerende ketel) Daarmee kan ik de woonkamer goed op temperatuur krijgen/houden.
Daarbij heb ik een houtkachel. Die zet ik in de winter vaak einde werkdag aan, de thermostaat die geprogrammeerd is en in de woonkamer hangt, zet ik handmatig laag tot de volgende dag. (Dit kan ook anders, maar dit werkt voor mij prima) Overdag staat de thermostaat een graad hoger dan 's nachts. (19 om 18)

Met een woning uit 2000 van meer dan 800m3 zit ik zo rond de 1000 m3 per jaar aan gasverbruik.

Gaat je gasverbruik, als je al op lage temp stookt zoals ik, niet enorm omhoog door VV? Vloerverwarming staat immers dag en nacht aan en mijn gewone verwarming niet. Als ik forums kijk zie ik in ieder geval wel mensen die daar achteraf achter zijn gekomen.
Mijn conclusie uit diverse topics: overstappen naar vloerverwarming loont als je nog met hoge aanvoertemp moest stoken. Door de oppervlakte van vloerverwarming kunnen zij lager stoken en dus per saldo (langer aan, maar lager en gelijkmatiger) besparen.
En als je al laag stookte, dan is vloerverwarming misschien comfortabeler maar leidt dit wel tot meer verbruik.

Ik ben benieuwd of deze conclusie gedeeld wordt?

En mijn tweede vraag gaat over de combinatie tussen de VV en de houtkachel.
Mijn huidige methodiek kan ik dan niet toepassen, dan zou de vloer teveel afkoelen en de energie voor het weer opwarmen de eventuele besparing van het tijdelijk uit staan teniet doen (?) Daardoor wordt de bijdrage van mijn houtkachel in een jaar (op basis van graaddagen berekend dat dit mij zo'n 300 m3 bespaart) veel kleiner. Ook hierbij de vraag: klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

Ik zou het jammer vinden als ik flink investeer, puinzooi trotseer en dan een stijging van gasverbruik zie ;-)

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waarom verbrand je hout in je woonkamer? Voor de fun of denk je er goedkoper mee uit te zijn?
Hier gaat de haard er uit, stoken deden we al nooit en voor de gezelligheid alleen vinden we het teveel ruimte innemen. Ook voor de buurt geen pretje om in de rook van een ander te zitten.
VV kan dan 24/7 op vaste temp zodat deze op een laag pitje heel zuinig verwarmt.
Een open haard heeft ook veel aanvoer van buitenlucht nodig, dat is weer allemaal kou die je naar binnen trekt.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-09-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
55 graden is een middelmatige aanvoertemperatuur. Vloerverwarming staat meestal op 30 a 35 graden. Warmer dan 40 graden mag sowieso niet omdat de vloer dan scheurt.

Het grootste voordeel van vloerverwarming is de ruimte die het oplevert. Je hebt veel meer vrije muurruimte. Je kan geen meubels of gordijnen voor een radiator zetten/hangen, dan werken ze bijna niet meer.

Je zou een vloerverwarming op 20 graden kunnen zetten. Dan verwarmt die niet daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:57
Vloerverwarming is dermate traag dat het in de combinatie lastig te gebruiken is, je zou enkele uren voordat je de houtkachel aansteekt de thermostaat al lager moeten zetten, kan natuurlijk maar wel iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Ricko1 bij een mengverdeler is 55 graden prima, dan gaat het niet direct de vloer in maar wordt het gemengd met het water dat in de vloer rondgepompt wordt. Een mengverdeler heeft juist een hogere temperatuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:48:
@Ricko1 bij een mengverdeler is 55 graden prima, dan gaat het niet direct de vloer in maar wordt het gemengd met het water dat in de vloer rondgepompt wordt. Een mengverdeler heeft juist een hogere temperatuur nodig.
Dat is afhankelijk van de technische uitwerking en hoort bij basiskennis van een vloerverwarmingssysteen. Ik reageerde op de uitspraak van TS dat 55 graden een lage temperatuur is. Bij een warmtepomp systeem is 55 graden extreem inefficiënt omdat het zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ricko1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:51:
[...]

Dat is afhankelijk van de technische uitwerking en hoort bij basiskennis van een vloerverwarmingssysteen. Ik reageerde op de uitspraak van TS dat 55 graden een lage temperatuur is. Bij een warmtepomp systeem is 55 graden extreem inefficiënt omdat het zo hoog is.
O sorry, denk dat ik er overheen gelezen had dat TS een warmtepomp wilde..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:53:
[...]

O sorry, denk dat ik er overheen gelezen had dat TS een warmtepomp wilde..
Dat is ook logisch want ik zie het woord warmtepomp ook nergens in de ts staan.

Wij hebben een warmtepomp in combinatie met een houtcv in de woonkamer.
We stoken meestal in het weekend even voor de leuk savonds.
Wat ik merk is dat de vloer dan redelijk afkoelt en op het moment dat er weer warmtevraag komt er een redelijke tijd over gaat voor de temperatuur in de woning ook daadwerkelijk stijgt.
De vloer moet namelijk eerst weer opgewarmd worden.

Hoe zich dat vertaald naar gasverbruik geen idee.
De houtcv stookt bij ons namelijk hetzelfde buffervat warm als waar de wp aan hangt.
Dus de volgende warmtevraag wordt voldaan uit het dan veel warmere buffervat met restwarmte uit de houtcv.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nooitklaar
CyBeRSPiN schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:44:
Waarom verbrand je hout in je woonkamer? Voor de fun of denk je er goedkoper mee uit te zijn?
[...]
Beide. Ik zet de houtkachel einde dag aan en dan slaat de Cv af. De kamer blijft savonds en snachts lang warm. De CV springt dan pas sochtend weer aan om de woning weer wat op te warmen.
[...]
Hier gaat de haard er uit, stoken deden we al nooit en voor de gezelligheid alleen vinden we het teveel ruimte innemen. Ook voor de buurt geen pretje om in de rook van een ander te zitten.
[...]
Ik heb de kachel net laten plaatsen en wij wonen buitenaf ;-)
[...]
VV kan dan 24/7 op vaste temp zodat deze op een laag pitje heel zuinig verwarmt.
Een open haard heeft ook veel aanvoer van buitenlucht nodig, dat is weer allemaal kou die je naar binnen trekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Nooitklaar op 13-09-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nooitklaar
Dank voor jullie reacties.
Voor mij wordt bevestigd dat vloerverwarming en houtkachel niet zo'n goede combinatie vormen. Althans, niet in mijn situatie. Hoewel er geen ervaringen gemeld zijn met het gasverbruik, denk ik dat deze bij mij wel eens een stuk kon gaan stijgen.
Maar wel meer comfort en ruimte langs de muren inderdaad.

En vwb 55 graden hoog: tja, ik kwam ooit vanaf 75 geloof ik en na isolatie kan ik het met 55 graden goed warm stoken met gewone radiatoren.
Helder dat als ik wel over zou willen stappen op een warmtepomp (geen plannen voorlopig), ik met vloerverwarming beter uit ben vwb rendement van die pomp.
Dat is iets om over na te denken.

Dan heb ik de ingrediënten voor de afweging op een rij. Waarvoor hartelijk dank allemaal.

En een beetje een late reactie, maar had de melding voor reacties vergeten aan te zetten....
Plus correct quoten bij een reactie was ook een dingetje, dus na de eerste poging nu maar een totaalreactie ;-)

Fijn weekend allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 00:15

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Ik kom dit topic toevallig tegen.. Ben ook bezig met mijn huis verbouwen en heb vloerverwarming op de begane grond gelegd. Ondertussen de openhaard omgebouwd naar inzethaard.

Op de thermostaat (remeha etwist) heb ik een speciale ‘open haard’ stand. Als ik het goed begrijp blijft de thermostaat dan warmte vragen op de laatst gevraagde temperatuur.

Zelf heb ik dit nog niet getest, maar ben wel benieuwd hoe dit werkt.

Misschien heb je er wat aan….

Tim

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nooitklaar
Goedemorgen,

Ik heb na jullie inbreng nog even nagedacht (met name over de hoge aanvoertemperatuur voor warmtepomp).
Ik kreeg daar later apart nog even bericht van van een mede-tweaker. Dank allen voor de inbreng.

Het duizelt mij nog wat rondom keuzes qua zoneregeling en wel of geen RTL ventiel. Ik heb dan ook vooral een behoefte aan toetsing van onderstaande denklijn. Hopelijk kan iemand mij daarvan voorzien.

Kort eerst de situatie: huis uit 2000, goed geïsoleerd met nu een CV Ketel (ATAG i36ecz), radiatoren overal en een houtkachel erbij in de woonkamer. Dat scheelt mij zo'n 300 tot 400 m3 per jaar.
Die kachel stook ik vaak einde dag tot bedtijd. Ik zet dan de thermostaat in de woonkamer gewoon laag. De rest van het huis koelt dan af, maar gezien goede isolatie kunnen wij ermee leven.

Vanwege een aanstaande verbouwing met ook een nieuwe (tegel) vloer in de woonkamer kom ik voor de keuze te staan wel of geen VVW.
Met houtkachel niet ideaal, die VVW zet je niet zo even uit en weer aan.
Maar waarschijnlijk ooit een overstap naar een warmtepomp en dan trekken de radiatoren het wellicht niet meer. Beetje sneu als de vloer wr weeruit moet ;-)

Nav eerdere input en zoekwerk erna kom ik tot de volgende oplossing;
- in de woonkamer en badkamer VVW. In de woonkamer laat ik radiatoren hangen en in de te verbouwen badkamer komt er ook 1 grote.
- de VVW in de woonkamer zet ik op een constante relatief lage temperatuur van bijv 18 graden (uitproberen tzt).
- de radiatoren blijven op de thermostaat werken (nu geen zoneregeling) en laat ik de woonkamer met een programma opwarmen tot bijv 19 graden.
- Als ik de kachel aansteek, zet ik de thermostaat weer laag. VVW blijft op 18 graden draaien
- De badkamer mag continu meedraaien met de woonkamer. Dus radiatoren met de radiatoren en VVW met VVW van de woonkamer.
- rest van het huis is qua verwarming minder relevant, maar draait dan mee met de thermostaat beneden. Dat is nu ook zo en vind ik prima. Als de lagere aanvoertemperatuur wel een probleem is hier, dan kan ik er nog grotere radiatoren in hangen waar nodig.

Volgens mij heb ik dan geen zoneregeling nodig. En geen RTL ventiel in de badkamer (dan zou deze niet warm genoeg worden gezien beperkte tijd dat de radiatoren warmte vragen)
En ik profiteer nog wel van de extra warmte van de kachel.

Klopt deze redeneerlijn? Zie ik iets over het hoofd?

Dank alvast voor meedenken!
Pagina: 1