Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just4Fun
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03 12:13
Ik ben een pc aan het bouwen voor gamen en ik wil een systeem bouwen waar ik lang mee kan doen. Het gaat om een AM5 systeem met een Asus Tuf Gaming B650 plus wifi moederbord. Nu wil ik gaan voor een Ryzen 5 7600 met het idee dat ik, tegen de tijd dan AM6 uit is, dan de dikste AM5 X3D processor er in knal en weer heel lang vooruit kan.

Mijn vraag gaat over met welk geheugen ik dit moet combineren. Ik heb twee setjes hier bij gezet. Allebei 32GB met 2 dimms op 6000MT/s. Het enige verschil is de CAS latency. De ene is 30 en de andere is 32. Zou die 0.67ns sneller kit helpen de PC iets langer vlot te houden of is het zo een klein verschil dat het niet uit maakt?

Valt me op dat ze in de BBG steeds voor de langzamere gaan. Weet iemand waardoor dat is?

Beste antwoord (via Just4Fun op 30-11-2024 15:19)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:04
Dat maakt echt zeer weinig uit.

Kijk wel even op de qvl lijst van het moederbord of het geheugen wat je wilt kopen ook goed werkt (getest is) met dat bord.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:04
Dat maakt echt zeer weinig uit.

Kijk wel even op de qvl lijst van het moederbord of het geheugen wat je wilt kopen ook goed werkt (getest is) met dat bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Er valt nog helemaal niks over AM6 te zeggen, wetende hoe lang AM4 bestond (en de hele generatie was DDR4), en dat AMD heeft gezegd dat ze AM5 tot en met 2027 gaan ondersteunen, kun je er haast vanuit gaan dat je eigenlijk tot die tijd ook DDR5 hebt. Wil niet zeggen dat er dan nog geen AM6/DDR6 platform uit is, immers, er komen nog steeds AM4/DDR4 CPU's uit (maar niet in de nieuwere generaties).

Ga er overigens niet vanuit dat je een AM5 chip in een AM6 board kan rammen, als je nu een AM4 chip in je AM5 board zal stoppen dan zal het een en ander ook stoppen met functioneren ;) (naast dat je wel heel bijzonder moet zijn wil je een PGA chip in een LGA moederbord kunnen krijgen).

Qua geheugen: let op de QVL die bij je moederbord zit, en ga er vanuit dat alles wat boven wat AMD zelf zegt in die CPU's ondersteund wordt (JEDEC 5200MT/s) feitelijk een overklok is. Een makkelijke (want XMP/EXPO), maar toch: een overklok. Dus dubbele reden om op de QVL van je moederbord fabrikant te kijken en ook de DIMM slot/combo's in de gaten te houden.

Qua: "heeft het zin"? Genoeg te vinden over op het internet, niet? Geheugen timing/snelheid benchmarks zijn overal te vinden. Zoals altijd: ontwijk userbenchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just4Fun
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03 12:13
Voor de snelste kit had ik al de qvl al gecheckt. Bij asus staat dit setje er niet specifiek bij maar op de website van g.skill staat bij die kit wel het mobo erbij.

Haha, nee een AM6 cpu zal nooit passen op AM5. Anders was het wel een AM5 cpu geweest ;)

Ik vind het nog lastig vinden online. Ik vind vooral vergelijking waarbij ze de verschillende RAM snelheden vergelijken maar nooit alles 6000MT/s en dan gaming benchmarks met verschillende timings.