Aggregaat / ingegoten condensator defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 14:22
Bij de aggregaat van de vereniging is op de module van de stroomregeling een condensator defect welke ingegoten zit op de module.

Een nieuwe module kost 1400 euro.

Mijn vraag is, is dit nog te vervangen of zouden jullie er niet aan beginnen.

Zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V09eTPnyDJ2iAIw3rPJcgFgQXn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGvO0PPJUufwEDZW0pZUM4s9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zie niet in waarom je geen poging kan wagen? Een nieuwe module kan je altijd nog kopen als het niet lukt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt de hele condensator kapot knippen.

Uiteindelijk zijn het twee pinnen die op een moederbord geprikt zijn, aan de oude pinnen kun je wellicht een nieuwe condensator solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Accretion schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:06:
Je kunt de hele condensator kapot knippen.

Uiteindelijk zijn het twee pinnen die op een moederbord geprikt zijn, aan de oude pinnen kun je wellicht een nieuwe condensator solderen?
Ja dat was ook mijn gedachte, echter kun je die dingen zo kapot knippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

ravenstein schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:41:
Ja dat was ook mijn gedachte, echter kun je die dingen zo kapot knippen?
Meestal wel, met een beetje beleid haal je hem er vanaf zonder de print te beschadigen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:23
Met een dremmel de condensator afzagen en weghalen.
Je moet wel toegang hebben tot de onderkant van de PCB om een vervanger te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik maak zulke dingen. (Spanningsregelaar/avr) Je moet ze alle drie vervangen (versleten). Aangezien dit in een bakje is ingegoten is de printplaat vrij maken zonder verdere schade extreem moeilijk.

Je kunt een nieuwe of alternatieve printplaat kopen. Een alternatieve zal niet heel veel goedkoper worden ben ik bang.

Wellicht dat er gebruikte/namaak op ebay staan.

Weet je of de rest van de machine nog goed is en dit geen gevolgschade is? Is de zekering nog heel?

Welk merk is het eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2024 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RvRijn schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:20:
Met een dremmel de condensator afzagen en weghalen.
Je moet wel toegang hebben tot de onderkant van de PCB om een vervanger te solderen.
Of de nieuwe condensator aan de pinnen van de oude condensator solderen.

Mooi is anders, maar kan best werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:37:
[...]

Of de nieuwe condensator aan de pinnen van de oude condensator solderen.

Mooi is anders, maar kan best werken.
Idd de oude condensator weg pellen dan houd je als het goed is de twee draden die de huidige condensator in gaan over.
Daar zou je de vervanger aan kunnen solderen.
Baat het niet dan schaad het niet je bent wat tijd kwijt en een paar euro aan elco's.
En doe een paar handschoentjes aan het elektrolyt in die elco's is niet echt lekker spul.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad alle 3 vervangen. Ik zou ze zo laag mogelijk proberen door te zagen of met een dremel door te slijpen en dan van daar tot aan het bord kaal maken en dan aan de restante pootjes nieuwe solderen..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:56
Met dremelen slinger je waarschijnlijk veel van het electrolyt weg, en dat is niet echt een fijn goedje. Een elco is niets anders dan een dunwandig aluminium bakje waar alles in zit. Aan de open zijde van het alu kuipje (onderkant waar de pootjes uitkomen) wordt het alu om de rubberen dop omgevouwen zodat alles dicht zit.

Met een scherp zijkniptangetje knip je zo door de alu huls heen. Doe dat rondom zo dicht mogelijk tegen de print aan, en dan heb je alleen nog maar de rubberen dop met de pootjes er in en een alu randje er omheen. Pootjes kan je laten zitten in de print, de rest weghalen, en de nieuwe aan de oude pootjes solderen. Koop wat knappe elco's, dan gaan ze mogelijk wat langer mee dan hetgeen er in zat. Meestal zijn nieuwe elco's wat kleiner dan de oude (techniek schrijdt voort), dus dan heb je genoeg ruimte tussen de lijmlaag over.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
jeroen3 schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:23:
Ik maak zulke dingen. (Spanningsregelaar/avr) Je moet ze alle drie vervangen (versleten). Aangezien dit in een bakje is ingegoten is de printplaat vrij maken zonder verdere schade extreem moeilijk.

Je kunt een nieuwe of alternatieve printplaat kopen. Een alternatieve zal niet heel veel goedkoper worden ben ik bang.

Wellicht dat er gebruikte/namaak op ebay staan.

Weet je of de rest van de machine nog goed is en dit geen gevolgschade is? Is de zekering nog heel?

Welk merk is het eigenlijk?
Het is een Honda aggregaat, nieuwe complete print kost 1400 euro. Bedankt voor alle reacties, ik ga nog ff bekijken of ik ze alle 3 ga vervangen. Opzich is er wel ruimte in het apparaat om de elcos wat hoger op de print te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
Kijk wel even goed naar de polariteit voor je ze verwijderd, en als je de nieuwe erop maakt natuurlijk 😉. Zou lullig zijn als ie meteen weer boem zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Ah oke, een inverter generator. Daar kan ik niets mee. Dan moet je een oem part voor hebben. Nieuw of gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

Heb je al gezocht op Aliexpress voor de print?

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 08-09-2024 22:33 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
BCC schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:33:
Ja ik had al een poging gedaan maar niets kunnen vinden voor de Honda eu 26i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

https://www.eevblog.com/f...da-eu20i-inverter-module/ - het lijkt inderdaad gemaakt te zijn om niet te repareren :(

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:55
voor 1400 euro kan je ook een inverter/accu zonnepaneel setup bouwen

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AteZ schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:56:
voor 1400 euro kan je ook een inverter/accu zonnepaneel setup bouwen
Succes om een set-up te bouwen die 2200W stabiel off-grid kan leveren gedurende meerdere uren op een winterse dag of tijdens de derde helft als het donker is.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 09-09-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 10:02
Let je wel op met die condensatoren? Aangezien de hele print ingebakken ligt, kan je niet meten of de condensatoren nog een lading bevatten, en je kunt ze ook niet gemakkelijk ontladen.

Ik kan net niet lezen wat de spanning is die ze aankunnen, maar dat zal waarschijnlijk 450V zijn. 470µF op 450V is 47,6J aan energie. Een schok van twee van die volle condensatoren is vergelijkbaar met een schok van een defibrillator. Ik zou niet zomaar gaan knippen, eerst zeker weten dat het bordje veilig is om aan te werken.

Dat gezegd hebbende:
In het topic op EEVblog is iemand er uiteindelijk in geslaagd om de print te verwijderen en 'm te repareren. Het is dus niet onmogelijk, en de gebruiker beschrijft dat hij brute kracht heeft moeten gebruiken om het los te breken.

[ Voor 38% gewijzigd door naarden 4ever op 09-09-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:55
pagani schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:07:
[...]

Succes om een set-up te bouwen die 2200W stabiel off-grid kan leveren gedurende meerdere uren op een winterse dag of tijdens de derde helft als het donker is.
Dat kan prima, Ik heb hier een victron setup draaien die makkelijk urenlang 3000w of meer kan leveren. Je bent dan alleen wel wat meer kwijt, er zijn dus alternatieven. of dat het de investering waard is laat ik aan de topicstarter

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
BCC schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:33:
ik zie diverse prints voor generators, maar of ik daar de honda werkend mee krijg: geen idee.

Is er iemand hier die kan aangeven of dit wellicht zou werken?

https://nl.aliexpress.com/item/1005003204825815.html

https://nl.aliexpress.com/item/32717982739.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AteZ schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:23:
[...]

Dat kan prima, Ik heb hier een victron setup draaien die makkelijk urenlang 3000w of meer kan leveren. Je bent dan alleen wel wat meer kwijt, er zijn dus alternatieven. of dat het de investering waard is laat ik aan de topicstarter
Even serieus dan:
Ik heb 56 370Wp panelen vol op zuid liggen. Afgelopen januari was de opbrengst de eerste week 3.8+0.2+5.7+2.4+0.1+0.5+11.2= 23.9 kWh. In die week had je dus dagelijks een uurtje 3kW kunnen trekken, niet meer.

Afhankelijk van de use case gaat dit dus totaal geen oplossing zijn (zeker gezien voor een gemiddelde club 56 panelen totaal onrealistisch is), zeker wanneer het budget <1400 euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
pagani schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:54:
[...]

Even serieus dan:
Ik heb 56 370Wp panelen vol op zuid liggen. Afgelopen januari was de opbrengst de eerste week 3.8+0.2+5.7+2.4+0.1+0.5+11.2= 23.9 kWh. In die week had je dus dagelijks een uurtje 3kW kunnen trekken, niet meer.

Afhankelijk van de use case gaat dit dus totaal geen oplossing zijn (zeker gezien voor een gemiddelde club 56 panelen totaal onrealistisch is), zeker wanneer het budget <1400 euro is.
De aggregaat word op een rommelmarkt ingezet. Zonnepanelen etc is voor onze use case geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ok ik ben benieuwd, is die rommelmarkt midden in het bos of op een parkeerplaats? In het laatste geval heb je wel vaak een stroomput binnen bereik toch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Erasmo schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:02:
Ok ik ben benieuwd, is die rommelmarkt midden in het bos of op een parkeerplaats? In het laatste geval heb je wel vaak een stroomput binnen bereik toch?
Midden in een parkje, helaas is er geen stroom voorhanden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ravenstein schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:52:
[...]

Midden in een parkje, helaas is er geen stroom voorhanden daar.
Soms staat er wel een kastje. Dit is wellicht iets voor de lange termijn maar het loont zeker om met de gemeente om tafel te gaan om er een aansluiting voor evenementen te realiseren, het zal het aanvragen van vergunningen(kuch stikstof) in ieder geval makkelijker maken.

Hoe vaak is de rommelmarkt als ik vragen mag?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1