Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Willie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-09-2024
Hi Iedereen,

Ik heb een paar jaar terug met hulp van een vriend een PC in elkaar gezet met de volgende specs:

AMD Ryzen 5 3600 Boxed
MSI B450 Tomahawk MAX
MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC
Corsair VS550 (2018)
en natuurlijk nog 16gb ram en 1 tb ssd.

Ik heb de computer voornamelijk gebruikt bij videobewerking (voornamelijk FHD, weinig 4K. Ik loop er echter tegenaan dat het bewerken zelf nu toch te traag gaat. Volgens mij komt dit door de CPU die niet meer in staat is de load aan te kunnen.

Nu wil ik een nieuwe CPU aangeschaffen en zit ik te kijken naar de AMD Ryzen 9 5950X Boxed.
Voordat ik overga naar kopen wil ik echter even checken of deze CPU wel goed aansluit op mijn huidige systeem, en of dit uberhaubt een goede keuze is om te maken.
In andere forum posts las ik nml wel eens dat het upgraden van een moedeboard icm een bepaalde CPU ook al een hoop kan doen.

Wat denken jullie, kan ik deze CPU zo aansluiten op mijn bestaande systeem?
Volledige specs staan in mijn inventaris.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Welke software gebruik je? Gebruikt de software de grafische kaart om videobewerking, encoderen, decoderen,... te versnellen? RAM, VRAM,... vereisten?

Met HWiNFO64 kan je alles uitlezen/monitoren en wat screenshots delen zodat we kunnen meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Het hele systeem vind ik weinig geschikt voor 4K beeldbewerking. Slechts 16GB RAM, 6GB VRAM, relatief trage cpu en de voeding is prut. Check de load van cpu, gpu, RAM en VRAM als je met 4K content bezig bent. Dit kan goed met MSI Afterburner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Inventaris van TS voor iedereens leesgemak:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 76,-€ 76,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 479,38€ 479,38
1BehuizingenSharkoon T3-V USB 3.0€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 28,63€ 28,63
1VoedingenCorsair VS550 (2018)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,01
Uszka schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:38:
Het hele systeem vind ik weinig geschikt voor 4K beeldbewerking. Slechts 16GB RAM, 6GB VRAM, relatief trage cpu en de voeding is prut. Check de load van cpu, gpu, RAM en VRAM als je met 4K content bezig bent. Dit kan goed met MSI Afterburner.
Er staat dan ook
voornamelijk FHD, weinig 4K.
Zou desalniettemin gewoon investeren in een goede cpu. De uitvoering: AMD Ryzen 9 5950X Boxed momenteel echt heel weinig voor wat hij kan. 280-290 euro is geen geld. Wel even van te voren de bios naar de laatste versie updaten voor de beste compatibaliteit bij een cpu wissel.

Ik zie in je inventaris geen CPU koeler. Die ga je met de 5950X wel nodig hebben. Als je nu de stock koeler van AMD gebruikt, dan kun je niet niet hergebruiken voor de 5950X.
Deze koeler is goed en goedkoop.
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE

16GB RAM is stomweg te weinig als de PC primair voor videobewerking bedoeld is. Ik zou, omdat het niet om hele grote verschillen gaat, naar 64GB kijken. uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 maar als je 50 euro wil besparen kun je ook voor 32 gaan uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS

Mee eens dat die voeding matig is.

Het maakt ook nog uit wat voor SSD je hebt. Als je geld gaat investeren in een dikke CPU zou het zonde zijn om van een value SSD te werken.

Welke software gebruik je voor videobewerking?

[ Voor 45% gewijzigd door youridv1 op 09-09-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
Koning Willie schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:48:
Volgens mij komt dit door de CPU die niet meer in staat is de load aan te kunnen.
Taakbeheer is je vriend. Zet die gewoon even aan en als je merkt dat je PC moeite begint te krijgen met het werk, even alt+tab naar taakbeheer en kijken hoe zwaar je GPU/CPU/RAM belast worden en dan heb jij je antwoord.

Ik vraag me namelijk zelf af of je GPU ook niet enorm moeite heeft met dit, maar dat weet ik niet zeker en "meten is weten" zeggen ze altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koning Willie
Dank voor jullie reacties!

Ik ben nu inderdaad naar de 5950x aan het kijken. Ik lees dat die prima geschikt is voor videobewerking. En als ik zie dat die van 1000 ekkies naar 280 is gegaan is dat ook mooi meegenomen _/-\o_
youridv1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:31:

Ik zie in je inventaris geen CPU koeler. Die ga je met de 5950X wel nodig hebben. Als je nu de stock koeler van AMD gebruikt, dan kun je niet niet hergebruiken voor de 5950X.
Deze koeler is goed en goedkoop.
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Momenteel heb ik de ARCTIC Freezer 34 eSports DUO Processor. Direct na het installeren van de PC merkte ik idd namelijk dat de stock cooler het niet trok. Ik had gelezen dat 160W koelvermogen voor de 5950X aangeraden wordt. Op basis hiervan zou deze koeler er dus mee door kunnen. Ga dan wss wel even goeie koelpasta kopen voor de zekerheid.
16GB RAM is stomweg te weinig als de PC primair voor videobewerking bedoeld is. Ik zou, omdat het niet om hele grote verschillen gaat, naar 64GB kijken. uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 maar als je 50 euro wil besparen kun je ook voor 32 gaan uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS
Goede tip, dankje. Ik ga dan gelijk voor toekomstbestendigheid en ga dan waarschijnlijk voor de 64GB.
Joe28965 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:54:
[...]
Ik vraag me namelijk zelf af of je GPU ook niet enorm moeite heeft met dit, maar dat weet ik niet zeker en "meten is weten" zeggen ze altijd.
Het valt me op dat mijn GPU maar weinig gebruikt wordt bij het editen zelf. alleen tijdens het renderen wordt deze goed gebruikt. Maar snelheid van renderen vind ik minder belangrijk, belangrijkste is dat de bewerking zelf soepel verloopt.

Ik heb verder nog gecheckt via bottleneck checker of een 5950x en mijn huidige GPU samengaan. Ik lees dat mijn GPU wel een bottleneck wordt bij zware grafische processen, maar dat er geen grote discrepantie aanwezig is. Voor nu ben ik van plan het voor lief te nemen, ook aangezien het aanschaffen van een nieuwe GPU het kostenplaat van dit alles verdubbeld.

Mbt ssd en de voeding ga ik me nog even verder inlezen. ik weet nog niet hoe dit aan moet sluiten op het totaalplaatje

Ik gebruik adobe premiere.

• Koning Willie
rapture schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:08:
Welke software gebruik je? Gebruikt de software de grafische kaart om videobewerking, encoderen, decoderen,... te versnellen? RAM, VRAM,... vereisten?

Met HWiNFO64 kan je alles uitlezen/monitoren en wat screenshots delen zodat we kunnen meekijken.
Ik gebruik premiere pro. Deze heeft Hardware acceleration (Mercury Playback Engine GPU Acceleration). Momenteel heb ik even geen internet. Buurman heeft perongeluk op mijn adres internet aangevraagd waardoor KPN mijn abbo heeft stopgezet... 8)7

Ik zal een screenshot sturen wanneer ik weer kan downloaden (vanaf de 12e)
Pagina: 1