Op mijn Gigabyte X670E AORUS XTREME moederbord zit een Marvell AQtion AQC113C netwerkkaart, deze zou tot 10gb/s moeten ondersteunen, maar die snelheid heb ik de afgelopen jaren nog nooit gehaald. Ondanks verschillende opstellingen en hardware.
De PC is verbonden met een server, de server heeft een Intel X710 T4 NIC en Intel Xeon E-2146G CPU.
De PC draait Windows 11, zie specs in mijn onderschrift.
In de praktijk haal ik rond de 3Gb/s upload vanaf de PC, download vanaf de server gaat tot ongeveer 5Gb/s.
Als ik met OpenSpeedTest intern een test uitvoer, dan krijg ik rond de 4700mb/s down en 2200-2800mb/s up. Met andere test opstellingen krijg ik vergelijkbare snelheden te zien.
Heb al het e.a. fysiek getest:
1. Andere switch tussen PC en server.
2. Server en PC direct verbonden (zonder switch) en andere kabel gebruikt.
3. Netwerkkabels getest met een tester
4. Mobo omgeruild.
5. CPU omgewisseld (had een 7950X)
In alle gevallen zie ik dat de onderhandelde link speed gewoon 10Gb/s is. Dus bekabeling en switch problemen zijn eigenlijk wel uitgesloten.
Softwarematig getest:
1. BIOS update's van Gigabyte X670E AORUS XTREME moederbord uitgevoerd.
2. Driver update van NIC en chipset.
3. Firmware update Intel X710 NIC.
4. Windows Server 2022 met Hyper-v vervangen voor Proxmox.
5. Verbinding direct naar Proxmox host, i.p.v. naar een onderliggende VM met een docker container van OpenSpeedTest.
Ik ben op dit moment een beetje radeloos en weet geen oplossingen meer.
Enige denkrichtingen die ik nog heb is
1. Dat er software matig iets niet lekker zit, maar wat?
2. Dat de AQC113C NIC zelf brak is.
3. Dat de PCIe lanes een bottleneck vormen op de PC;
De NIC zit op een interne PCI Express 4.0 Bus X2 bus, deze wordt vanuit de AMD chipset op X4 gedeeld met de tweede AMD chipset, die vervolgens op X4 met de CPU is verbonden.
4. Dat er op de server toch iets niet helemaal lekker is, ondanks high-end NIC.
Heeft er iemand nog tips?
Het enige wat mij is opgevallen is dat bepaalde NIC instellingen, de throughput een paar honderd Mbps verhogen:
Dat was door Receive segment coalescing in te schakelen, i.c.m. met Recieve Side Scaling uit, Flow Control uit, en interrupt moderation aan.
Verder viel mij op dat als ik "Maximum RSS queues" verhoog van de Marvell NIC, van de standaard instelling van 4, naar 8, de connectiviteit instabiel wordt.
De PC is verbonden met een server, de server heeft een Intel X710 T4 NIC en Intel Xeon E-2146G CPU.
De PC draait Windows 11, zie specs in mijn onderschrift.
In de praktijk haal ik rond de 3Gb/s upload vanaf de PC, download vanaf de server gaat tot ongeveer 5Gb/s.
Als ik met OpenSpeedTest intern een test uitvoer, dan krijg ik rond de 4700mb/s down en 2200-2800mb/s up. Met andere test opstellingen krijg ik vergelijkbare snelheden te zien.
Heb al het e.a. fysiek getest:
1. Andere switch tussen PC en server.
2. Server en PC direct verbonden (zonder switch) en andere kabel gebruikt.
3. Netwerkkabels getest met een tester
4. Mobo omgeruild.
5. CPU omgewisseld (had een 7950X)
In alle gevallen zie ik dat de onderhandelde link speed gewoon 10Gb/s is. Dus bekabeling en switch problemen zijn eigenlijk wel uitgesloten.
Softwarematig getest:
1. BIOS update's van Gigabyte X670E AORUS XTREME moederbord uitgevoerd.
2. Driver update van NIC en chipset.
3. Firmware update Intel X710 NIC.
4. Windows Server 2022 met Hyper-v vervangen voor Proxmox.
5. Verbinding direct naar Proxmox host, i.p.v. naar een onderliggende VM met een docker container van OpenSpeedTest.
Ik ben op dit moment een beetje radeloos en weet geen oplossingen meer.
Enige denkrichtingen die ik nog heb is
1. Dat er software matig iets niet lekker zit, maar wat?
2. Dat de AQC113C NIC zelf brak is.
3. Dat de PCIe lanes een bottleneck vormen op de PC;
De NIC zit op een interne PCI Express 4.0 Bus X2 bus, deze wordt vanuit de AMD chipset op X4 gedeeld met de tweede AMD chipset, die vervolgens op X4 met de CPU is verbonden.
4. Dat er op de server toch iets niet helemaal lekker is, ondanks high-end NIC.
Heeft er iemand nog tips?
Het enige wat mij is opgevallen is dat bepaalde NIC instellingen, de throughput een paar honderd Mbps verhogen:
Dat was door Receive segment coalescing in te schakelen, i.c.m. met Recieve Side Scaling uit, Flow Control uit, en interrupt moderation aan.
Verder viel mij op dat als ik "Maximum RSS queues" verhoog van de Marvell NIC, van de standaard instelling van 4, naar 8, de connectiviteit instabiel wordt.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T