Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnenschipper
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-10-2024
Goedemorgen,

Ik ben schipper op een binnenvaartschip en sinds kort overgestapt op Starlink.
Dit werkt heel goed, ik haal met het bijgeleverde router (gen3) snelheden van 150-400 mbps. Nu had ik al een bedraad netwerk liggen van het vorige 5G systeem, dit werkte altijd naar behoren en dat doet het nu ook nog wel, alleen die snelheden die ik binnen krijg via mijn router komen nog niet zo lekker door op de twee acces points die ik heb, 30-60 mbps. Nu ben ik ook niet superhandig met alle instellingen enzo.

betreft hier routers van TP-link Model: TL-WA901N, zouden goed moeten zijn voor 450 mbps.

Om te testen heb ik het acces point ook al direct verboden met de gen3 router, dit geeft het zelfde resultaat.
Dus misschien dat de instellingen ergens niet goed staan. Als iemand ideeën heeft hier ik die graag.
Was eigenlijk niet van plan om gen3 router in bypass mode te zetten met nieuwe router. Evt nieuwe acces points die het zeker wel doen is geen probleem.

Grt, Edwin

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:56

weebl

YARR!

Als ik de specs van die accesspoints goed heb gelezen hebben ze maar een 100mbps bedrade aansluiting. Die 150-400 Mbps vanuit je Starlink router ga je daar nooit mee halen.

Welke snelheden haalde je met de 5G router die je eerst had? Want ik vermoed dat dat destijds de bottleneck was, nu zijn het de accesspoints zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Binnenschipper als dat de V1 is dan heb je max 100Mbps doorvoer van lan naar wifi, heb je de V4 heb je 1Gbps doorvoer. Vermis je niet boven de 60Mbps komt zit je wrs op de V1 variant, maar ik zou eerst op weebl antwoorden ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnenschipper
@weebl had met die 5G verbinding snelheden van rond de 60 mbps, dus idd nooit over de rest nagedacht. Werkte altijd prima. Heb de specs van de router even nagekeken en kom idd nu ook op de zelfde conclusie. Max 100 mbps, net als mij switch die de boel met elkaar verbind. Dus weet wat ik moet doen. Bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49
De 100mbps poort is een probleem maar dat het een 802.11n 2.4ghz only accesspoint is een nog groter probleem :) Ook al had er een gbit opgezeten, veel harder dan 30-60mbps is niet realistisch.

Bij je nieuwe accesspoint heb je dus iets nodig wat 5ghz kan, 802.11ac of 802.11ax. Let wel op dat jeen 5ghz signaal minder goed door muren kan dus dat dat je minder dekking gaat ervaren. Op een binnenvaartschip kan dat denk ik nog extra uitdagingen met zich meebrengen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:45:
De 100mbps poort is een probleem maar dat het een 802.11n 2.4ghz only accesspoint is een nog groter probleem :) Ook al had er een gbit opgezeten, veel harder dan 30-60mbps is niet realistisch.
Yup.

Ter volledigheid: die "450Mbps" is een bruto link speed. Ongeveer 1/3 daarvan is overhead, dus max netto haalbaar is 300Mbps. Om dat te halen moet je kanaalbreedte op 40MHz zetten, wat sterk af te raden is (lang verhaal...), en moet je client drie antennes / radioketens hebben. Dat heeft vrijwel geen apparaat. Dus onder normale omstandigheden val je terug op 144Mbps bruto en max rond de 100Mbps netto. Dat is gelijk waarom dat apparaat maar een 100Mbps ethernetpoort had in oude versies: je gaat het toch niet sneller draadloos kunnen gebruiken, dus geen reden om meer uit te geven (stroom en geld) aan Gigabit.
Bij je nieuwe accesspoint heb je dus iets nodig wat 5ghz kan, 802.11ac of 802.11ax. Let wel op dat jeen 5ghz signaal minder goed door muren kan dus dat dat je minder dekking gaat ervaren. Op een binnenvaartschip kan dat denk ik nog extra uitdagingen met zich meebrengen.
Denk dat dat juist meevalt. Zo'n schip is van staal met binnenmuren van staal. Er gaat niets qua RF door een stalen muur. Alle signaal gaat door (deur)openingen, en 5GHz kan vaak beter door smalle openingen wurmen dan 2.4GHz. Neemt niet weg dat WiFi op grotere schepen een aparte tak van sport is, maar zo'n binnenvaartsschip is redelijk rechttoe-rechtaan. Grote kans dat als je die prehistorische TL-WA901N vervangt met iets moderns dat 5GHz aan kan, je bij benadering zelfde dekking gaat hebben als nu, maar dan met hogere snelheden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Binnenschipper schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:30:
@weebl had met die 5G verbinding snelheden van rond de 60 mbps, dus idd nooit over de rest nagedacht. Werkte altijd prima. Heb de specs van de router even nagekeken en kom idd nu ook op de zelfde conclusie. Max 100 mbps, net als mij switch die de boel met elkaar verbind. Dus weet wat ik moet doen. Bedankt voor de feedback.
Maar als alles voor de rest goed werkt en je kan alles wat je online doentook gewoon doen, dan is er toch geen reden om de accesspoints te upgraden?

Ik neem dat aan je je schip ook niet 24/7 op het maximaal aantal knopen laat varen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Binnenschipper
Het “probleem” is inmiddels opgelost. Switch vernieuwd voor een van UniFi en accespoint is de UniFi U7 pro geworden. Haal nu de snelheden die vanaf Starlink binnen komen ook beneden.
Voorheen deden wij televisie kijken via de satelliet en was een verbinding met 60mbps prima, nu gaan we kijken via het internet, zijn met 4 personen die meestal allemaal wat anders kijken, dus beetje extra snelheid kan geen kwaad.
Op een binnenvaartschip is de buitenkant van de woning van staal, in de woning zelf valt dit bij de wat nieuwere schepen wel mee, meestal zijn dit houten muren met gipsplaat. Net als hier dat de wifi het prima. Moet je door staal heen, dan wordt het idd gelijk een heel stuk moeilijker. Iedereen iig bedankt voor het meedenken
Pagina: 1