Rubber onder gootsteen lekt/zweet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glandur
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 17:14
Ik ben bezig om de afvoer van de gootsteen uit de keuken aan te sluiten. Echter, wat ik ook probeer, blijven er kleine druppels water verschijnen aan de onderkant van de spoelbak. Specifiek bij de rubberen ring die de ruimte tussen de spoelbak en de afvoerbuis zou moeten afdichten (zie foto's). De schroef in de afvoerplug heb ik al zo strak mogelijk aangedraaid. Het ontstaat vooral wanneer ik de spoelbak volledig vol laat lopen, met kleinere hoeveelheden water lijkt het goed te gaan.

Wat kan ik hier aan doen? Moet ik toch iets van kit aanbrengen tussen de rubberen ring en de gootsteen?

Het gaat om deze plugset: https://www.lorreine.nl/onderdelen/bls-plugset-zwart/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk8Aa628TtBaT4NVqd_uu6HB4FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qKPDhhK4WOEbxsN4FLY0ehR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QoOpkPlpjVLTm2AtsAnZuwnK0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY5FcbhoPcXam3ZOreLB4y8W.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Glandur op 13-09-2024 20:53)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29
Heb je hem ook al aangedraaid zonder al het pijpwerk eraan ? Het lijkt erop dat hij door de pijpen wat scheef getrokken wordt, en dan redt je het niet met aandraaien.
Dus eerst de afvoer in de gootsteen goed recht mobnteren en aandraaien, en daarna pas de pijpen aansluiten (zonder al te veel kracht op de afvoer te zetten)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
Het raakvlak waar het rubber komt lijkt niet helemaal glad. Het rubber heeft onvoldoende vullend vermogen om die oneffenheden op te vullen vermoed ik.

Je zou kunnen kijken of je met schuurpapier dat deel nog wat gladder kan maken. Maar een beetje siliconenkit kan ook prima denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 21-05 22:21
Heb je wel de juiste afvoer? deze lijkt me wat de diameter betreft iets te klein. Ik zou ze gewoon eens vragen of het allemaal wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Formaat lijkt mij prima toch? Ik zie niks geks. Het afdichtrubber is vaak erg stroef, je moet die krengen goed recht monteren en dan zeer stevig vastdraaien. Hoe draai je hem vanaf de bovenkant vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glandur
ThinkPad schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:11:
Het raakvlak waar het rubber komt lijkt niet helemaal glad. Het rubber heeft onvoldoende vullend vermogen om die oneffenheden op te vullen vermoed ik.

Je zou kunnen kijken of je met schuurpapier dat deel nog wat gladder kan maken. Maar een beetje siliconenkit kan ook prima denk ik.
Het rubber is wel redelijk stug, maar heeft 3 kleine verticale randen die tegen de spoelbak aan klemmen. Het lijkt inderdaad dat die niet voldoende afsluiten.
pman63 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:22:
Heb je wel de juiste afvoer? deze lijkt me wat de diameter betreft iets te klein. Ik zou ze gewoon eens vragen of het allemaal wel klopt.
Ja deze hoort bij de spoelbak (https://www.lorreine.nl/s...ries/bq/lorreine-50bq-fu/), dus ik zou verwachten dat dit gewoon goed zou aansluiten. De diameter van de afvoer is wel groter dan de diameter van het gat in de gootsteen, dus dat lijkt goed te gaan.
stin00 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:32:
Formaat lijkt mij prima toch? Ik zie niks geks. Het afdichtrubber is vaak erg stroef, je moet die krengen goed recht monteren en dan zeer stevig vastdraaien. Hoe draai je hem vanaf de bovenkant vast?
Formaat lijkt mij inderdaad ook niet het probleem. Ik draai hem nu dicht met een tang en een 10 cent muntje (bij gebrek aan een platte kop schroevendraaier die breed genoeg is ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Tsja, goed gereedschap is het halve werk.........
Met een muntje krijg je 'm waarschijnlijk niet strak genoeg aangedraaid.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glandur
Yaksa schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:38:
Tsja, goed gereedschap is het halve werk.........
Met een muntje krijg je 'm waarschijnlijk niet strak genoeg aangedraaid.
Icm met de tang kan ik m heel strak aandraaien, dus betwijfel of dat het probleem is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het volledig met je eens, maar ik heb een platte schroevendraaier nodig die een breedte heeft van ~12-14mm (met 10 mm zit je vrees ik net in het midden van de holle schroef). Voor zover ik kan zien, worden die niet verkocht bij de bouwmarkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29
Heb je hem ook al aangedraaid zonder al het pijpwerk eraan ? Het lijkt erop dat hij door de pijpen wat scheef getrokken wordt, en dan redt je het niet met aandraaien.
Dus eerst de afvoer in de gootsteen goed recht mobnteren en aandraaien, en daarna pas de pijpen aansluiten (zonder al te veel kracht op de afvoer te zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Glandur schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:54:
[...]Icm met de tang kan ik m heel strak aandraaien, dus betwijfel of dat het probleem is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het volledig met je eens, maar ik heb een platte schroevendraaier nodig die een breedte heeft van ~12-14mm (met 10 mm zit je vrees ik net in het midden van de holle schroef). Voor zover ik kan zien, worden die niet verkocht bij de bouwmarkt.
Ik zou dan toch even contact opnemen met Lorreine zelf, vaak hebben dit soort design spullen een stukje gereedschap nodig wat keukeninstallateurs wel hebben, maar niet verkrijgbaar is in de consumentenmarkt.
Of je maakt zelf even een brede schroevendraaier van een oude beitel, vijl of stukje gereedsschapsstaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glandur
OverTheTop schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:12:
Heb ik gedaan ja, maar ik zal zo nog een keer al het pijpwerk even losmaken om echt zeker te zijn dat er nergens spanning op staat!
Yaksa schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:19:
[...]

Ik zou dan toch even contact opnemen met Lorreine zelf, vaak hebben dit soort design spullen een stukje gereedschap nodig wat keukeninstallateurs wel hebben, maar niet verkrijgbaar is in de consumentenmarkt.
Of je maakt zelf even een brede schroevendraaier van een oude beitel, vijl of stukje gereedsschapsstaal.
Dank voor de tip, ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 10:39
Met zo`n beugel kan je de schroef goed aandraaien.
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.46060117.jpg?dvid=8
Ik zie dat het een ikea keuken is, waarschijnlijk zijn er dan ook hoek beugels bij geleverd, ook daarmee kan je de schroef mee aandraaien, en doe wat vaseline aan de ring, dan zet die zich makkelijker.

[ Voor 90% gewijzigd door ouwefreaker op 11-09-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glandur
En wat trage reactie, maar bedankt allemaal voor het meedenken! Op oplossing was inderdaad alles (nogmaals) losmaken. Nu zit alles netjes vast zonder te lekken!
Pagina: 1