Plakkerig 'soft touch' plastic verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:37
Ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel. Die eerst fijn zacht aanvoelende laag begint ineens plakkerig te worden. Die laag zit op muizen, pennen, schroevendraaier, etc.

Heeft iemand ontdekt hoe je dat weer enigszins goed krijgt?

In mijn geval gaat het namelijk om mijn helm. Die verder nog goed is en niet eens zo heel oud, dus nog niet aan vervanging toe.

Ik heb gelezen over IPA, spiritus, aceton en alcohol, maar ik durf dat niet zo goed zomaar op mijn helm te gaan wrijven. Natuurlijke middelen, schijnt sinaasappelolie te zijn of maiszetmeel?
(Oa: https://radio2.be/lees/da...ic-na-een-tijdje-kleverig, https://www.circuitsonline.net/forum/view/146365/1, Puf in "Het grote BMW-topic #14")

Heeft iemand ervaring hiermee?
Wat heb je gebruikt, waarop en hoe is het gegaan?

(En is IPA vrij verkrijgbaar?)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:12

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Sinaasappelolie gebruik ik om olie om hout af te werken te verdunnen, het is gewoon een verdunningsmiddel dat toevallig lekker ruikt (en ondertussen bepaald niet onschadelijk is). Dat alleen zal het plakken niet verhelpen, het verdampt en het is weer net zoals voorheen.

IPA is een afkorting voor isopropylalcohol/isopropanol, en onder de langere naam is het gemakkelijker verkrijgbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door thunder7 op 08-09-2024 09:52 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:37

dragonhaertt

@_'.'

Ja hoor, IPA kan je gewoon (online) kopen.
Ik heb hier een 1L fles staan.
Volgens mij had ik die bij Degros besteld (< 10 euro de liter)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:40
Ik heb gisteren toevallig van die plastic soft touch plakkerigheid opgelost met powerwipes van Toolstation.
Ik kan dus niks zeggen over de "levensduur" van de behandeling.
Werkte heel mooi, even poetsen en klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe oud is de helm?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 14:04
Er was een poosje terug ook een topic over een plakkerige muis. IPA schijnt maar heel even te werken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2260116/0

Ik snap niet dat er inmiddels niet iets verbeterd is bij die helmfabrikanten. Ik kon mijn helm ook na 5 jaar of zo weggooien vanwege dit probleem. En dan heb ik het over '70 - '90 vorige eeuw.
Zelfde trouwens met sommige hoofdtelefoons. Ik vermoed dat huidvet tamelijk agressief spul is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26
IPA helpt niet.
Het is een vorm van zacht plastic, die een zachte laag moet zijn.
Helaas wordt deze laag soort van plakkerig.
Enige oplossing tot nu toe die permanent werkt, is aceton.
Aceton lost vele vormen van plastic op, vandaar dat je het ook vrijwel altijd in een glazen flesje koopt.

Aceton erop doen met een doek (iets wat weggegooid mag worden) en goed blijven wrijven, totdat het weg is.
Kan wel zijn dat verf en andere zaken mee weg gaan en/of dat plekken dof kunnen worden.

Maar een ding weet je zeker... het plakkerige is voorgoed weg.

Ik heb zo bijv. een Logitech muis schoon gemaakt.... die plakt nooit meer

WAARSCHUWING: Laat aceton niet te lang erop.... Wegwrijven met je doek en daarna direct de plek afnemen met IPA of water, zodat de aceton ook niet meer op het oppervlak door kan werken.

Hier verder nog @tips@ van anderen

https://www.euroga.org/fo...ecomposing-rubber-coating

[ Voor 21% gewijzigd door toxict op 09-09-2024 00:42 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:58
Zomaar een vraag: Hoe oud is de helm? Want plakkerig plastic treed vaak pas op na een lange tijd. Jaren. Wellicht is je helm al over de tht datum heen.

Ik zou nagellak remover proberen. Die zonder aceton werken ook prima en zover ik heb kunnen zien heeft het bij korte blootstelling geen nadelige gevolgen voor het kunststof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JukeboxBill schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:23:
Er was een poosje terug ook een topic over een plakkerige muis. IPA schijnt maar heel even te werken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2260116/0

Ik snap niet dat er inmiddels niet iets verbeterd is bij die helmfabrikanten. Ik kon mijn helm ook na 5 jaar of zo weggooien vanwege dit probleem. En dan heb ik het over '70 - '90 vorige eeuw.
Zelfde trouwens met sommige hoofdtelefoons. Ik vermoed dat huidvet tamelijk agressief spul is.
Meestal is na een jaar of 5 een helm sowieso al over de datum.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:22
Erasmo schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:37:
[...]

Meestal is na een jaar of 5 een helm sowieso al over de datum.
Ligt aan materiaal (en hoeveel zon deze heeft gezien) maar hier gaan ze bij motoport van uit:

"Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar."

Had mijn oude Roof helm bewaart voor op de kartbaan, ook die begon na een jaar of 10-12 plakkerig te worden. (Ja dat is te oud, maar die leenhelmen daar zijn ook niets waard).

[ Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 09-09-2024 07:46 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
Ik heb laatst op een apparaatje (wat ik niet vaak vast hoef te houden) wat auto wax gedaan (op aanraden van). Je maskeert meer de plastic plakkerigheid dan dat het echt verdwijnt maar het is weer beter dan dat het eerst was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:17

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb op een Logitech muis wel eens good old Dasty van de Wibra gebruikt, hele plaklaag verwijderd (wordt het wel glimmend van natuurlijk) en er geen last meer van.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 08:21

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

In het verleden een grip van een Nikon F70 van de plaklaag afgeholpen met spiritus (op katoenen doen, doe eventueel handschoenen aan ). Dat heb ik toentertijd van Amerikaanse fora afgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
ik heb maar even een linkje naar de powerwipes geplaatst, ook die van andere leveranciers (gamma/praxis/hornbach/tec7 etc.) werken.
https://www.toolstation.n...-schoonmaakdoekjes/p23230
https://www.gamma.nl/asso...wipes-100-stuks/p/B583687

• Truus01
Dankjewel voor alle reacties. Ik ga eens eea uit proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Check wel even of het echt zacht plastic is, en niet een rubberen laagje over plastic heen. Als het een rubber laagje is dan is de kans aanwezig dat er niks werkt omdat gewoon het rubber zelf afbreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:12

D4NG3R

kiwi

:)

In het verleden een keer een muis ontzien van die meuk met WD-40 en een (katoenen) theedoek, het ging daarbij wel specifiek om een dun laagje materiaal wat anders was dan het harde plastic er onder.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:38

SambalBij

We're all MAD here

Welk deel van de helm hebben we het over?
Als het om een niet-structureel stukje gaat prima, zorg dat je niet morst met wat je ook gaat gebruiken.

Maar gaat het over de schaal van de helm?
Ga daar op niet met oplosmiddelen aan de gang! Die schaal is een belangrijk deel van de bescherming, en als door oplosmiddel wat er in trekt dat zacht wordt, of het schuim aan de binnenkant van de helm zacht wordt, dan is hij echt niet veilig meer!
Dan maakt het dus helemaal niet meer uit of je nou wel of niet de plakzooi er vanaf krijgt, dan moet ie hoe dan ook de container in...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Je zou wasbenzine kunnen proberen of ander in de diepvries leggen voor een tijdje meen het ooit eens ergens gelezen te hebben.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15
Ik had ooit een superplakkerige skihelm, na een rondje mee in de vaatwasser was die plakkerige laag weg (en nee dat was geen après ski coating)

Nu kon ik daar de voering makkelijk verwijderen, dat helpt. Overigens kort daarna de helm wel weggedaan, hij was op leeftijd en ik was bang dat de vaatwasser de uv beschermende coating had opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:17
Aceton op een motorhelm gebruiken lijkt mij een bijzonder slecht idee.

Niet doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

Felyrion

goodgoan!

Ik heb na het zien van onderstaande video benzine gebruikt op wat oude randappartuur met zo'n "soft touch" laag. Prima resultaat.

YouTube: Which is BEST to Remove Sticky Surface From Old Plastic Products

Hij test een paar varianten, geeft een aardige indruk :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
SambalBij schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:16:
Maar gaat het over de schaal van de helm?
Ga daar op niet met oplosmiddelen aan de gang! Die schaal is een belangrijk deel van de bescherming, en als door oplosmiddel wat er in trekt dat zacht wordt, of het schuim aan de binnenkant van de helm zacht wordt, dan is hij echt niet veilig meer!
Dan maakt het dus helemaal niet meer uit of je nou wel of niet de plakzooi er vanaf krijgt, dan moet ie hoe dan ook de container in...
Precies waar mijn angst in zit, want het gaat dus inderdaad om de hele helm.
Dus ik ben er ondertussen al 'emotioneel' afscheid van aan het nemen, want als de minder agressieve oplossingen niks oplossen, houdt het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:17
Truus01 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:07:
[...]

Precies waar mijn angst in zit, want het gaat dus inderdaad om de hele helm.
Dus ik ben er ondertussen al 'emotioneel' afscheid van aan het nemen, want als de minder agressieve oplossingen niks oplossen, houdt het op.
Dat sinasappel spul, wel eens gebruikt, maar dat tast kunststof ook aan.
De hele fles zweette dat spul.

Misschien is dit wat om de levensduur van je helm te verlengen?
https://www.amazon.nl/Fun...psc=1&smid=A2TUXM2NIU0D4L

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37

Metro2002

Memento mori

Met terpentine krijg je het laagje er meestal wel af en daarna wasbenzine en/of spiritus voor de laatste restjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yunkyard
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-03 00:30
Ik heb prima resultaten bereikt met een papje van baking soda. Het blijft zo zonde als je die oude spullen weer eens uit de la haalt en ermee aan de slag wilt, en je plakt er helemaal aan vast. Opvallend vind ik dat het materiaal altijd donker, zo niet zwart van kleur is. Dat baking soda papje helpt ook geweldig als je nieuwe handvatten op je fiets hebt, waar je, als ze nieuw zijn, ook nogal aan blijft plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
tcw82 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:50:
ik heb maar even een linkje naar de powerwipes geplaatst, ook die van andere leveranciers (gamma/praxis/hornbach/tec7 etc.) werken.
https://www.toolstation.n...-schoonmaakdoekjes/p23230
https://www.gamma.nl/asso...wipes-100-stuks/p/B583687
Het object dat ik toen heb gedaan is nog altijd plak vrij. Het wordt dagelijks gehanteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:49
Saillant detail: het object waar het in de TS van dit topic om gaat betreft een helm. De kans dat die binnen de aanbevolen gebruiksduur al plakkerig soft touch plastic krijgt is klein, dus missschien kan TS ook nadenken over of het niet beter is de helm te vervangen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-07 15:06
Mijn paardrij cap had het ook toen ik hem na jaren ongebruikt uit de kast haalde...

Meteen weggegooid ik ga niet lopen rommelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddonx7
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 13:30
Met een beetje jif polijsten. Of met talk, de plak verzadigen. Jif poetst wel de print weg als je niet oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40

AMDFreak

Intel is zo..

Her hetzelfde probleem met mijn Rayban zonnebril, die heeft er ook last van.
Het schijnt te komen dat mijn zonnebril in de auto is blijft liggen en dat de temperaturen flink kunnen oplopen in een auto.

Wellicht ligt jouw helm in je buddyseat? icm de volle zon wordt het te warm en wordt het sticky..
Muis ook hetzelfde verhaal, in je hand kan het goed warm worden op warme dagen..?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:02
Slimste manier is gewoon schoonmaken met een zeep zonder weekmaker (dit zorgt dat het rubber gedeelte nog zachter en meer gaat kleven).
Ik heb toetsenborden, muizen en andere zaken waar dit op zit en begon te kleven, gereinigd met iso. alcohol en de gehele rubberlaag verwijderd ermee.
Pagina: 1