Woning met WTW installatie: extreem heet!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlinder31
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08-10-2024
Goedemorgen!

Ik loop al enige tijd rond met een probleem in mijn nieuwe (huur) woning en ik hoop heel erg dat jullie mij tips kunnen geven.

Ik huur sindskort een appartement welke 10 jaar geleden volledig gerenoveerd is als ‘passief huis’.
Er zit een WTW systeem in en flinke raampartijen op het zuiden.
Het appartement is gelegen op de 1e verdieping, wat ook meteen de hoogste verdieping is.
Nu heb ik deze zomer echt met een probleem gezeten: de temperatuur is niet om te doen.
Het is constant 27-30 graden geweest.

Wat ik al doe:
-zodra het buiten af koelt alle ramen tegenover elkaar openzetten. Helpt op dat moment maar zodra ik ze dicht doe is het binnen een uur weer op de oude temperatuur.
- raamwering aan de binnenkant altijd helemaal naar beneden zodra de zon schijnt. Er komt op deze manier geen (direct) zonlicht binnen. Echter als ik mijn hand bij warme temperaturen voor het raam doe voel ik wel echt warmte.
- wtw systeem op 1 als ik afwezig ben en ‘s nachts, op 2 als ik aanwezig ben, 3 bij koken en douchen.
Er zit een automatisch bypass systeem in het wtw systeem zegt de handleiding/monteur echter hier merk ik niks van. De comfort temperatuur staat op 18 graden (laagste) merk is:J.E. StorkAir, WHR930 Luxe
- niet koken en de oven niet aan op warme (24+) dagen.
-ventilator
- douchen voordat ik ga slapen en hopen dat ik binnen een halfuur in slaap val 🙈

Ik heb de afgelopen maanden regelmatig ergens anders geslapen omdat ik hier gewoon de hele nacht wakker lig van de warmte. Natuurlijk is dit geen lange termijn oplossing.
Ik ben nu dus vooral heel blij dat de zomer ten einde loopt en ik kan gaan genieten van het thuis komen/slapen.
Ik ben best bereid hier in te investeren maar wil wel zeker weten dat wat ik ga doen echt zin heeft voordat ik duizenden euro’s weg gooi om niks.
2/3 graden ‘winst’ zou voor mij al enorm veel schelen.
Ook zit ik met het feit dat het een huurwoning is dus ook de woningcoorperatie moet akkoord gaan met een eventuele aanpassing. Ik weet niet of een airco door de (zeer dikke) muur boren een mogelijkheid is.

Overige bewoners hoor ik vooral veel klagen maar geen oplossingen behalve bovengenoemde.

Ik hoor heel graag jullie advies hier in! Alvast bedankt!🙏

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Zonwering aan de binnenkant is een beetje een wassen neus. Ik zou beginnen met zonwering aan de buitenkant. Al is het maar zoiets simpels als lakens ervoor ophangen op zonnige dagen.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:06
Dit moet je bij de verhuurder neerleggen. Als het meer dan 300 uur boven de 26,5 graden is dan is het mogelijk een gebrek en kan je mogelijk huurverlaging afdwingen als pressiemiddel.
Zie bijvoorbeeld: https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/onderhoud/hittewoning/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:49
Een wtw is om te ventileren en niet voor koelen.

Als je woning 25 graden is en buiten is het 28 graden, krijg je het ook niet koeler. Er word dan gemiddeld 26,5 graden weer terug gestuurd. De bypass zal hierbij niet helpen.

Als je huis Savonds afkoelt naar 23 graden en buiten is het ‘s nachts 16 graden dan komt er alsnog bijna 20 graden naar binnen.

Dus dat het warm blijft in deze tijd van het jaar is heel normaal, maar zeker vervelend.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vlinder31 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:10:
Er zit een automatisch bypass systeem in het wtw systeem zegt de handleiding/monteur echter hier merk ik niks van.
Controleer of deze correct werkt (of laat dit doen).
Kijk allereerst of deze 's nachts "koude" lucht je huis in blaast (buitentemp + 2 graden o.i.d.).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
hang een plafondventilator boven je bed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19

pistole

Frutter

Warmte die er niet in komt hoeft er ook niet uit, dus zonnewering (aan de buitenkant) is de beste oplossing. Maar aangezien het een huurhuis betreft wordt dat dus lastig.

Bewegende lucht voelt koeler/helpt je beter af te koelen, dus ventilatoren. Niet te veel of te hard want anders gaan die ook weer extra warmte toevoegen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlinder31
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga zeker voor zonwering aan de buitenkant kijken!
Het zal met een huurwoning inderdaad lastig worden maar ik ga toch een aanvraag doen om rolluiken te mogen plaatsen. Ik denk dat ze vanuit de woningcoöperatie daar ‘blijer’ mee mogen zijn dan dat ik vanaf volgende zomer inderdaad de temperatuur ga meten en daarmee huurverlaging kan krijgen totdat dit opgelost is.
En desnoods zonwering met zuignappen, zag ik in een ander topic voorbij komen, al besef ik dat dit minder goed werkt.

Ventilatoren heb ik overdag aan alleen snachts.. yes ik ben een hele moeilijke slaper.. kan ik echt niet door het geluid en de lucht heen slapen

Nog 1 vraag; de wtw is ook apart in de stellen dmv 2 pijlen. Pijltje IN de woning en pijltje UIT de woning.
Zou ik hier ook nog een beetje mee kunnen spelen op warme dagen? Overdag/‘s nachts?
Of wordt de binnenlucht dan beroerd slecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Ik heb hetzelfde probleem.
Wat je het beste kan doen is de WTW op pijltje UIT de woning zetten. De toevoerlucht komt vaak van het dak en is al 2 graden warmer. Als het warmer buiten is dan binnen zet de WTW dan zo laag mogelijk of uit. Ik zit in een nieuwbouw met zonneschermen aan de buitenkant en het is momenteel 28,5 graden in de woonkamer. Als ik 's nachts het raam open laat zakt de temperatuur naar 25-26 graden maar deze stijgt gelijk weer zodra de zon gaat schijnen. De warmte bij mij komt voornamelijk uit de vloer (plafond van de onderburen zonder airco) en het platte dak. De enige echte oplossing is een airco, ga wel voor een model met 2 slangen of bouw deze zelf. Deze woningen zijn leuk bedacht voor de winter maar in de zomer is het aardig benauwd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Misschien begrijp ik de werking van een WTW unit niet helemaal, dus in dat geval een domme vraag, maar...
Is het wel zo handig dat de WTW unit overdag überhaupt aan staat met deze temperaturen?
In bypass jaagt dat ding toch 1:1 de warmere buitenlucht naar binnen in de ochtend/begin middag?

PS: Vraag aan mede-forumleden, niet direct aan de TS.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:32
Airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier wat beschouwingen over WTW in de zomer.

Er zijn dus WTWs met een " zomer bypass".

https://www.123installati...m-in-het-zomerseizoen-de/

WTW uitzetten tijdens hittegolf

https://topsectorenergie....eterugwinning-wtw-bypass/

[ Voor 15% gewijzigd door Prisma16 op 08-09-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
Maestro schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:57:
Misschien begrijp ik de werking van een WTW unit niet helemaal, dus in dat geval een domme vraag, maar...
Is het wel zo handig dat de WTW unit overdag überhaupt aan staat met deze temperaturen?
In bypass jaagt dat ding toch 1:1 de warmere buitenlucht naar binnen in de ochtend/begin middag?

Met een normale ventilatie blaas je ook de warme buiten lucht naar binnen, als je nu het ventilatie systeem (wtw/ normaal) nu geheel uitschakelt en deze alleen in de koelere nacht/ ochtend laat ventileren...dan moet je de bypass van de wtw wel op 15 graden of lager zetten.

Hier ook wtw, het zelfde probleem plus dat het zo vochtig in huis wordt; een kleverig/ plakkend zout in het zoutvaatje is een goede indicator dat het te vochtig is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 11:47

Barrycade

Through the...

Maestro schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:57:

Vraagje aan je? Is het verstandig om alles dicht te hebben en niet te ventileren?
(Hoop dat je nee zegt)

Wtw is echt nodig anders lopen de CO2 waarden de pan uit. Wtw houd enige tijd warme tegen van buiten, maar als het binnen gelijk is aan buiten werkt het wisselen niet meer.

Komende tijd zal het voor TS beter worden. Gaat de Wtw koele lucht in blazen en de warme lucht afvoeren zonder de wisselaar te passeren.

TS: als luiken niet mogen is een uitval zonnescherm wellicht een optie. Aangenomen dat de warme niet vanaf het dak komt. Maar de zon op het zuiden al buiten weren zal veel schelen.

En dan helpt een wtw weer wel als het binnen koel is zal dat iets langer zo blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Als je platte dak slecht geïsoleerd is en er zoveel ramen op de zuidkant zijn en je wtw zijn aanvoer vanaf het kokend hete platte dak haalt, dan gaat het nooit koel worden.
Maar, als het als passiefhuis gerenoveerd is dan zal de isolatie van het dak het probleem niet zijn. Dan zijn de ramen op het zuiden en de aanzuig van je wtw op de verkeerde plek eerder oorzaak.

Verzamel wat medebewoners en dien een aanvraag tot buitenzonwering in bij de woningbouw. Als jij alleen komt 'zeuren' en verder niemand, nemen ze je nooit serieus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Barrycade schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:15:
[...]

Vraagje aan je? Is het verstandig om alles dicht te hebben en niet te ventileren?
(Hoop dat je nee zegt)

Wtw is echt nodig anders lopen de CO2 waarden de pan uit. Wtw houd enige tijd warme tegen van buiten, maar als het binnen gelijk is aan buiten werkt het wisselen niet meer.

Komende tijd zal het voor TS beter worden. Gaat de Wtw koele lucht in blazen en de warme lucht afvoeren zonder de wisselaar te passeren.

TS: als luiken niet mogen is een uitval zonnescherm wellicht een optie. Aangenomen dat de warme niet vanaf het dak komt. Maar de zon op het zuiden al buiten weren zal veel schelen.

En dan helpt een wtw weer wel als het binnen koel is zal dat iets langer zo blijven.
Antwoord op je eerste vraag is inderdaad nee :)
Maar mijn voorstel zou ook niet zijn alles 24/7 hermetisch af te sluiten, maar wel:
Tijdens de uren dat het buiten warmer dan binnen is, WTW uit. Als de luchtkwaliteit snel slechter wordt, één of meerdere ramen open aan de 'koele kant' t.b.v. ventilatie.

Je zou daarmee voorkomen dat de WTW een tiental kuubs warmere lucht elk uur het huis 'in drukt'.
(Eigenlijk zou je de WTW tijdens die uren alleen aan willen laten slaan bij 'CO2 niveau onaanvaardbaar')

[ Voor 44% gewijzigd door Maestro op 08-09-2024 15:57 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlinder31
Ja het heeft echt zo’n passief huis keurmerk.
Nu hoorde ik wel van de onderbuurvrouw die aan het klagen was over de warmte dat het daar 25 graden was. Terwijl het hier 29 was. Dus toen dacht ik wel: wat doe ik verkeerd!?

De andere bewoners wonen hier wel al heel lang allemaal maar ik ga toch proberen ze mee te krijgen, al vind ik dat wel heel lastig!

Airco zou inderdaad de allerbeste oplossing zijn en nogmaals, ik ben zeker bereid hier in te investeren omdat het verder wel echt als een plek voelt waar ik mezelf langere tijd zie zitten. Ik weet alleen niet of de woningcoöperatie hier mee akkoord gaat. Deze zal ook niet makkelijk geplaatst kunnen worden ben ik bang (buitenmuren zijn 50 cm en aan balkonkant is geen muur, alleen maar ramen)
Ik zie ook bij niemand anders rolluiken/screens/airco ( 16 woningen totaal waarvan 8 bovenste verdieping)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 11:47

Barrycade

Through the...

Hoger is meer zonne-instraling en je dak zal toch ook meetellen. Denk dat je dus het rijtje bovenburen af moet. Voor medestanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Vlinder31 schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:58:
Ja het heeft echt zo’n passief huis keurmerk.
Nu hoorde ik wel van de onderbuurvrouw die aan het klagen was over de warmte dat het daar 25 graden was. Terwijl het hier 29 was. Dus toen dacht ik wel: wat doe ik verkeerd!?

De andere bewoners wonen hier wel al heel lang allemaal maar ik ga toch proberen ze mee te krijgen, al vind ik dat wel heel lastig!

Airco zou inderdaad de allerbeste oplossing zijn en nogmaals, ik ben zeker bereid hier in te investeren omdat het verder wel echt als een plek voelt waar ik mezelf langere tijd zie zitten. Ik weet alleen niet of de woningcoöperatie hier mee akkoord gaat. Deze zal ook niet makkelijk geplaatst kunnen worden ben ik bang (buitenmuren zijn 50 cm en aan balkonkant is geen muur, alleen maar ramen)
Ik zie ook bij niemand anders rolluiken/screens/airco ( 16 woningen totaal waarvan 8 bovenste verdieping)
Je onderburen hebben geen dak, dus dat scheelt zeker in warmte die binnenkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:38
Leuk hè, de modernste isolatie. Wij weten er ook alles van. Toen het huis 10 jaar geleden werd opgeleverd viel het allemaal nog wel mee, maar in die 10 jaar is het zo warm geworden dat wij ook altijd rond 26 graden zitten nu. Langere zomers, minder bewolking, warmere nachten denken wij.

Het enige wat echt zal helpen is een airco, hebben wij ook laten installeren. Buitenzonwering is natuurlijk altijd fijn om de pieken van de gevel en het glas te halen, maar het veranderd niet de buitenlucht die 26 graden of warmer is. En uiteindelijk is ook een airco maar een symroombestrijder. De warmte gaat in het beton zitten en zal nog heel lang weer uit stralen, zodra de airco uit gaat is het meteen weer 26 graden in huis… Voor nu lijkt het einde in zicht met veel koudere nachten in aantocht, maar het zal nog weken duren voor het 20 graden is in huis.

De reeds geopperde plafondwaaier is een goede, met die dingen zijn wij in de praktijk blijer als met de airco.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 08-09-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
Als een vaste (split) airco geen optie is kun je ook een mobiele overwegen, maakt wel beduidend meer geluid maar een beetje zware is ook best effectief.

Haalt bij ons in de woonkamer de temperatuur 3 graden omlaag met een slang door de schuifdeur

[ Voor 24% gewijzigd door djpeterl1 op 08-09-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
No Hands schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:28:
[...]

Je onderburen hebben geen dak, dus dat scheelt zeker in warmte die binnenkomt.
En niet een beetje ook. In een oude studentenwoning zat mijn slaapkamer onder het dakterras. Daar was het in de zomer 38 graden terwijl het in de woonkamer eronder nog best okee was. Dat was het moment dat ik een mobiele airco heb neergezet. Die wist er in ieder geval nog 28 graden van te maken.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
djpeterl1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:45:
Als een vaste (split) airco geen optie is kun je ook een mobiele overwegen, maakt wel beduidend meer geluid maar een beetje zware is ook best effectief.

Haalt bij ons in de woonkamer de temperatuur 3 graden omlaag met een slang door de schuifdeur
Nee slecht advies, die dingen zuigen lucht aan en 3x raden waar die vandaan komt? En dan de hete slang die in huis ligt, is allemaal jezelf voor de gek houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
No Hands schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:56:
[...]

Nee slecht advies, die dingen zuigen lucht aan en 3x raden waar die vandaan komt? En dan de hete slang die in huis ligt, is allemaal jezelf voor de gek houden.
Onzin. Je houdt niemand voor de gek. Het koelt wel degelijk, maar het koelt zeer inefficient daardoor. Het helpt absoluut, maar je moet rekening houden met een FORSE stroomrekening omdat het ding feitelijk gewoon de hele dag 100% draait en niet zoals een split unit af en toe eens koelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:38
Korvaag schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:58:
[...]

Onzin. Je houdt niemand voor de gek. Het koelt wel degelijk, maar het koelt zeer inefficient daardoor. Het helpt absoluut, maar je moet rekening houden met een FORSE stroomrekening omdat het ding feitelijk gewoon de hele dag 100% draait en niet zoals een split unit af en toe eens koelt.
Het helpt een beetje als je ervoor zit. Waar ie op doelde is dat een mobiele airco het hele huis vacuüm trekt en je daarmee het hele huis nóg sneller opwarmt dan zonder omdat ie de hete buitenlucht door kieren en gaten naar binnen zuigt. Een forse energierekening, maar nóg erger: een hele bak herrie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
thermische trek creëren , op je hoogste punt in huis iets open zetten. Dan op het meest verrre punt daarvandaan iets een beetje open zetten . Dan wil de warme lucht "ontsnappen" en neemt dan koelere lucht van buiten mee het huis in . Werkt verbazingwekkend goed , en geheel passief en puur op thermiek .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Dennisdn schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:17:
[...]

Het helpt een beetje als je ervoor zit. Waar ie op doelde is dat een mobiele airco het hele huis vacuüm trekt en je daarmee het hele huis nóg sneller opwarmt dan zonder omdat ie de hete buitenlucht door kieren en gaten naar binnen zuigt. Een forse energierekening, maar nóg erger: een hele bak herrie :)
Nee het helpt niet een beetje. Dan heb je echt nog nooit een echt hete kamer gehad met een fatsoenlijke (qua vermogen) mobiele airco. Ja hij zuigt warme lucht aan, ja er zit een warme slang naar buiten, ja de koele binnenlucht wordt via die slang naar buiten geblazen, maar je hele kamer is gewoon (in mijn geval) 10 graden koeler. Niet alleen de uitstroomopening. Als je de deur binnenkomt komt je gewoon een koele kamer in. Het kost je alleen een godsvermogen en de herrie is (zelfs met een stille) gewoon annoying inderdaad.

Edit: met die mobiele dingen trappen mensen alleen vaak in een val: de airco is onderbemeten. Ze verwachten dat ze met een airco van 250 euro een kamer van 8 bij 8 koel kunnen houden en dat is gewoon niet het geval. Ik ben er met de eerste ook ingetrapt. Die kon het van 38 graden 'koelen' tot 34. Jeej. Useless. Een model met wat meer vermogen koelde echter wel als een trein (evenveel stroomverbruik als een trein ook trouwens). Daarnaast moet je zorgen dat de kamer die je koelt dus niet de lucht uit de rest van het huis trekt maar gewoon via de ventilatieopeningen van de kamer zelf (vanaf buiten). Yes, inefficient, maar je hoeft echt niet perse je hele huis vacuum te zuigen met zo'n ding :)

[ Voor 26% gewijzigd door Korvaag op 08-09-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Vandaar dus dat ik het model met 2 slangen voorstel, een toevoer en afvoerslang.
Eventueel zelf te maken met een plastic bak wat tape en een stuk 150mm slang.
Een model met minimaal 12000BTU is inderdaad aan te raden.

Normaal gesproken zou ik een verdamper in/op de WTW knutselen maar aangezien het een huurwoning betreft lijkt me dat geen goed plan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55iQ4Ur1lN11E-dYMfYbd9H00oQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WmkRGA5XCpkqQGJebvK2M9tv.png?f=fotoalbum_large

Dit is het effect op bijv 21juli; 20:00 aan 22:00 uit

Ben het er mee eens betreft het geluid en lang niet zo efficiënt tegen over een split, maar ander halve graad temp daling en 10% lagere luchtvochtigheid (68 naar 58%) voelt dan echt wel zalig, vooral als een split plaatsen niet mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bra-Jo schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:14:
Zonwering aan de binnenkant is een beetje een wassen neus. Ik zou beginnen met zonwering aan de buitenkant.
^^^ dit.
Sommige mensen hebben zelfs zwarte zonwering/gordijnen binnen. Warmer kun je het niet krijgen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
Zonnewerking buiten helpt, binnen niet.
WTW met bypass is niet idioot: als het binnen kouder is dan buiten wordt de bypass gebruikt om de buitenlucht af te koelen voor die binnengeblazen wordt (dus koelte van een airco wordt ook binnengehouden); terwijl de bypass wordt ingeschakeld als het buiten kouder is dan binnen (en het binnen boven de conforttemperatuur zit). WTW heeft een beperkt debiet, dus eigenlijk wil je om wat te voelen van de "nachtkoeling" hem 's nachts op de hoogste stand zetten.

Het probleem zit hier niet in de isolatie ofzo, maar in de ramen op het zuiden zonder buitenzonnewering. Je oogst zo'n 1000W per vierkante meter glas, daar valt nauwelijks tegen op te ventileren.
Als ik me niet vergis wordt (tegenwoordig in België) bij passiefhuizen ook de warmtelast meegerekend, de kosten van airco om het behaaglijk te houden. Daardoor hebben die nagenoeg nooit ramen op het zuiden, idealiter op het oosten en het noorden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 02:32
naftebakje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:15:
Zonnewerking buiten helpt, binnen niet.
WTW met bypass is niet idioot: als het binnen kouder is dan buiten wordt de bypass gebruikt om de buitenlucht af te koelen voor die binnengeblazen wordt (dus koelte van een airco wordt ook binnengehouden); terwijl de bypass wordt ingeschakeld als het buiten kouder is dan binnen (en het binnen boven de conforttemperatuur zit). WTW heeft een beperkt debiet, dus eigenlijk wil je om wat te voelen van de "nachtkoeling" hem 's nachts op de hoogste stand zetten.

Het probleem zit hier niet in de isolatie ofzo, maar in de ramen op het zuiden zonder buitenzonnewering. Je oogst zo'n 1000W per vierkante meter glas, daar valt nauwelijks tegen op te ventileren.
Als ik me niet vergis wordt (tegenwoordig in België) bij passiefhuizen ook de warmtelast meegerekend, de kosten van airco om het behaaglijk te houden. Daardoor hebben die nagenoeg nooit ramen op het zuiden, idealiter op het oosten en het noorden.
Dit inderdaad. Als het buiten kouder is dan binnen dan gebruik je de bypass en zet je de ventilatie zo hoog mogelijk. Is het binnen kouder dan buiten dan houd je de ventilatie zo laag mogelijk dat je nog wel genoeg gezonde lucht krijgt (niet op 1 als je thuis bent, of je nou slaapt of wakker bent maakt weinig uit, wel op 1 als je van huis bent) en met de wtw aan.

Zonwering aan de binnenkant heeft bij lange na niet zoveel zin als aan de buitenkant. Als het heel licht gekleurd is (wit dus), of spiegelend (zoals aluminium luxaflex) doet het wel iets.

Wat mogelijk ook meespeelt is een vrij hoge luchtvochtigheid. Dat is ook iets waar een (mobiele) airco goed mee kan helpen. Ook een simpele ontvochtiger op de slaapkamer kan al wat schelen.
Pagina: 1