Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Hallo

Even mijn huidige situatie beschrijven.
Op dit moment heb ik internet van Ziggo icm de nieuwe Sagemcom modem/router (staat in de huiskamer). Ik maak gebruik van 2 "pods" 1 op de overloop van de 1e verdieping en 1 op zolder. Op zolder staat een ps5 die middels wlan met de router beneden is verbonden. In deze situatie werkt het allemaal goed en is overal voldoende bereik. Het hus is uit de jaren 60 , geen dikke betonnen muren en plafonds

In november stap ik over naar de KPN. Waarschijnlijk krijg ik van iemand 3 stuks Tp-link X20. Ik wil precies de zelfde situatie creeeren aks wat ik nu heb, de X20 dus als accesspoint gebruiken. Ik krijg KPN internet van 1000mbit.

Nu is mijn vraag is voor mijn situatie de X20 afdoende of kan ik beter voor de X50 of X60 gaan? De X20 krijg ik maar ik wil best investeren in eventueel wat beters.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:03
yep123 schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:23:
Hallo

Even mijn huidige situatie beschrijven.
Op dit moment heb ik internet van Ziggo icm de nieuwe Sagemcom modem/router (staat in de huiskamer). Ik maak gebruik van 2 "pods" 1 op de overloop van de 1e verdieping en 1 op zolder. Op zolder staat een ps5 die middels wlan met de router beneden is verbonden. In deze situatie werkt het allemaal goed en is overal voldoende bereik. Het hus is uit de jaren 60 , geen dikke betonnen muren en plafonds

In november stap ik over naar de KPN. Waarschijnlijk krijg ik van iemand 3 stuks Tp-link X20. Ik wil precies de zelfde situatie creeeren aks wat ik nu heb, de X20 dus als accesspoint gebruiken. Ik krijg KPN internet van 1000mbit.

Nu is mijn vraag is voor mijn situatie de X20 afdoende of kan ik beter voor de X50 of X60 gaan? De X20 krijg ik maar ik wil best investeren in eventueel wat beters.
Je ping zal er niet beter door worden. Mogelijk je up en download wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
saaltink schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:37:
[...]

Je ping zal er niet beter door worden. Mogelijk je up en download wel.
Ok, wordt dit dan beter als ik voor de x50 of x60 ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:03
yep123 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:01:
[...]

Ok, wordt dit dan beter als ik voor de x50 of x60 ga?
De x50 set heeft theoretisch de dubbele snelheid ten opzichte van de x20.

Als je een andere set wilt kopen kun je beter kijken naar een set met “ dedicated wireless backhaul”. Dan word niet de zelfde band gebruikt om de nodes met elkaar te verbinden als waar de clients op verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
saaltink schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:33:
[...]

De x50 set heeft theoretisch de dubbele snelheid ten opzichte van de x20.

Als je een andere set wilt kopen kun je beter kijken naar een set met “ dedicated wireless backhaul”. Dan word niet de zelfde band gebruikt om de nodes met elkaar te verbinden als waar de clients op verbonden.
Ok, duidelijk. Ik doe verder geen speciale dingen, geen aparte instellingen en de de Ps5 is middels wlan aangesloten. Dus op de bovenverdieping is het puur voor kantoorwerk telefoon etc. Ik denk dat de X50 dan wel volstaat

Thanks voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:48
Als je die X20 krijgt zou ik die eerst proberen en kijken hoe het bevalt.
Valt het tegen dan kun je altijd nog beslissen iets anders te kopen.

Bedenk dat meer dan voldoende capaciteit alleen maar meer geld kost en niets meer oplevert.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Ben(V) schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:49:
Als je die X20 krijgt zou ik die eerst proberen en kijken hoe het bevalt.
Valt het tegen dan kun je altijd nog beslissen iets anders te kopen.

Bedenk dat meer dan voldoende capaciteit alleen maar meer geld kost en niets meer oplevert.
Klopt, gaan we doen

• yep123
Nog even een vraag over de instelling, zal eerst mijn thuissituatie even beschrijven.

Op dit moment heb ik Internet van Ziggo, de kabel komt in de woonkamer binnen daar zit dus ook de aansluiting. De modem/router staat dus in de huiskamer, 1 Ziggo wifi pot op de 1e verdieping (draadloos) en 1 Ziggo wifi pod op zolder (draadloos) Overal heb ik goed internet, dus geen klagen. Op zolder is er wel een Ps5, die is middels wlan aangesloten op de router die beneden staat.

Binnenkort krijg ik glasvezel van KPN, de aansluiting is ook in de huiskamer. Ik heb dus 3x Tp link Deco X20 thuis liggen die wil ik dus gaan gebruiken en wel op dezelfde wijze als de Ziggo pods (accesspointmodus)
1 Deco zal aan de andere kant van de huiskamer gaan staan middels wlan op de KPN router aangesloten., 1 Deco op de 1e verdieping (draadloos) en 1 Deco op zolder. De Deco op zolder kan middels wlan aansluiten omdat de Deco 2 aansluiting voor wlan heeft, de andere wlan aansluiting zal verbonden worden met de Ps5.

Is bovenstaand verhaal logisch en kloppend??

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 16:25
yep123 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:57:
Nog even een vraag over de instelling, zal eerst mijn thuissituatie even beschrijven.

Op dit moment heb ik Internet van Ziggo, de kabel komt in de woonkamer binnen daar zit dus ook de aansluiting. De modem/router staat dus in de huiskamer, 1 Ziggo wifi pot op de 1e verdieping (draadloos) en 1 Ziggo wifi pod op zolder (draadloos) Overal heb ik goed internet, dus geen klagen. Op zolder is er wel een Ps5, die is middels wlan aangesloten op de router die beneden staat.

Binnenkort krijg ik glasvezel van KPN, de aansluiting is ook in de huiskamer. Ik heb dus 3x Tp link Deco X20 thuis liggen die wil ik dus gaan gebruiken en wel op dezelfde wijze als de Ziggo pods (accesspointmodus)
1 Deco zal aan de andere kant van de huiskamer gaan staan middels wlan op de KPN router aangesloten., 1 Deco op de 1e verdieping (draadloos) en 1 Deco op zolder. De Deco op zolder kan middels wlan aansluiten omdat de Deco 2 aansluiting voor wlan heeft, de andere wlan aansluiting zal verbonden worden met de Ps5.

Is bovenstaand verhaal logisch en kloppend??
WLAN = Wireless LAN = draadloos
Bedoel je dat of iets anders?

[ Voor 90% gewijzigd door se77en op 11-09-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:19
Nee dat kan niet zo. Tenminste 1 deco moet bedraad aan je kpn box. Hij kan niet meshen met het bestaande kpn wifi signaal.
Wil je dat wel moet je superwifi(2) nodes scoren

CISSP! Drop your encryption keys!

• yep123
Pfff, heb mij vergist, de deco beneden in de huiskamer gaat via draad en de deco op zolder via draad. De deco op de 1e verdieping draadloos

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yep123 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:15:
Pfff, heb mij vergist, de deco beneden in de huiskamer gaat via draad en de deco op zolder via draad. De deco op de 1e verdieping draadloos
En de WiFi op je KPN gateway moet uit, want die doet niet mee met het Deco-systeem.

Oslik blyat! Oslik!

• yep123
dion_b schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:34:
[...]

En de WiFi op je KPN gateway moet uit, want die doet niet mee met het Deco-systeem.
Als ik de Deco's als accespoint gebruik dan hoeft de wifi op de KPN router toch niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:30
yep123 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:38:
Als ik de Deco's als accespoint gebruik dan hoeft de wifi op de KPN router toch niet uit?
De router functie van je KPN modem/router hoeft dan niet uit. Ik zou de wifi zeker uitzetten!

Sterker nog, het liefst zou ik het KPN modem als modem gebruiken, dus de router functie uit. Dan gaat er één kabel van je KPN modem naar de eerste X20, die dan als router moet worden ingesteld (gaat simpel via de app) en vervolgens een kabel van je eerste X20 naar de zolder, waar je deze aansluit op de "zolder X20". Je PS5 sluit je dan bedraad aan op de zolder X20; zo heb je een wired backhaul en is je PS5 geheel bedraad aangesloten. De "eerste etage X20" verbindt draadloos met of de beneden of de zolder X20, maar daar hoef jij je niet druk te maken.

• yep123
ikweethetbeter schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:50:
[...]

De router functie van je KPN modem/router hoeft dan niet uit. Ik zou de wifi zeker uitzetten!

Sterker nog, het liefst zou ik het KPN modem als modem gebruiken, dus de router functie uit. Dan gaat er één kabel van je KPN modem naar de eerste X20, die dan als router moet worden ingesteld (gaat simpel via de app) en vervolgens een kabel van je eerste X20 naar de zolder, waar je deze aansluit op de "zolder X20". Je PS5 sluit je dan bedraad aan op de zolder X20; zo heb je een wired backhaul en is je PS5 geheel bedraad aangesloten. De "eerste etage X20" verbindt draadloos met of de beneden of de zolder X20, maar daar hoef jij je niet druk te maken.
Helder verhaal. Nu heb ik mijn mediaplayer en tv beneden wel via de draad op de Ziggo router aangesloten, dat wil eigenlijk ook doen in de nieuwe situatatie. Zou het dan kunnen dat ik de deco beneden gewoon als AP gebruik, wel middels draad aan de kpn router, de deco op de 1e verdieping zonder draad de deco op zoder aan de draad en de ps5 aan de draad aan de deco. Het enige wat ik dan moet doen de ap op de deco inschakelen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yep123 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:02:
[...]

Helder verhaal. Nu heb ik mijn mediaplayer en tv beneden wel via de draad op de Ziggo router aangesloten, dat wil eigenlijk ook doen in de nieuwe situatatie. Zou het dan kunnen dat ik de deco beneden gewoon als AP gebruik, wel middels draad aan de kpn router, de deco op de 1e verdieping zonder draad de deco op zoder aan de draad en de ps5 aan de draad aan de deco. Het enige wat ik dan moet doen de ap op de deco inschakelen
Nee, WiFi op de Experia moet ook uit. Deco is managed WiFi, het werkt door alle APs samen te beheren. Als een AP niet binnen Deco beheerd kan worden gaat het tegenwerken. Wil je de Experia blijven gebruiken dan moet je ipv Deco gaan voor KPNs WiFi oplossing waar het wel samen mee werkt, zoals de Ziggo pods nun met hun gateway samenwerken. En

Oslik blyat! Oslik!

• yep123
dion_b schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:13:
[...]

Nee, WiFi op de Experia moet ook uit. Deco is managed WiFi, het werkt door alle APs samen te beheren. Als een AP niet binnen Deco beheerd kan worden gaat het tegenwerken. Wil je de Experia blijven gebruiken dan moet je ipv Deco gaan voor KPNs WiFi oplossing waar het wel samen mee werkt, zoals de Ziggo pods nun met hun gateway samenwerken. En
Ok duidelijk, dan heb ik een Schwitch nodig voor de deco beneden om de tv en mediaplayer ook bedraad aan te hangen. Dan verbind ik de Deco beneden per draad aan de Sagemcom F5359 van KPN, doe ik een Schwitch aan deze deco waar de tv, de mediaplayer en de deco op zolder bedraad op worden aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Je kunt nu alles alvast voorbereiden voor je overgang van Ziggo naar KPN, door alvast de X20 set te installeren.

Huidige situatie:
Coax kabel --> Ziggo modem
Ziggo modem --> ethernet kabel --> X20 beneden
X20 beneden --> ethernet kabel --> gigabit switch (X20 heeft maar 2 ethernet poorten)
gigabit switch --> ethernet kabel(s) --> alles wat je bedraad aan wilt sluiten, waaronder X20 zolder
X20 boven wordt draadloos verbonden
X20 zolder --> ethernet kabel --> PS5

Laat, als je alles zo hebt aangesloten, en je je X20 set hebt ingesteld dat-ie router is, je Ziggo modem in de bridge mode zetten. Je wifi pods zijn nu zinloos, die kun je alvast inpakken zodat alles straks terug kan naar Ziggo. Even alles herstarten (modem, primaire X20). Nu werkt alles, en ben je klaar voor de overgang naar KPN.

Nieuwe situatie:
Zelfde als oude situatie, alleen "coax kabel" wordt "glasvezel", en "Ziggo modem" wordt "KPN modem".

• yep123
ikweethetbeter schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:51:
Je kunt nu alles alvast voorbereiden voor je overgang van Ziggo naar KPN, door alvast de X20 set te installeren.

Huidige situatie:
Coax kabel --> Ziggo modem
Ziggo modem --> ethernet kabel --> X20 beneden
X20 beneden --> ethernet kabel --> gigabit switch (X20 heeft maar 2 ethernet poorten)
gigabit switch --> ethernet kabel(s) --> alles wat je bedraad aan wilt sluiten, waaronder X20 zolder
X20 boven wordt draadloos verbonden
X20 zolder --> ethernet kabel --> PS5

Laat, als je alles zo hebt aangesloten, en je je X20 set hebt ingesteld dat-ie router is, je Ziggo modem in de bridge mode zetten. Je wifi pods zijn nu zinloos, die kun je alvast inpakken zodat alles straks terug kan naar Ziggo. Even alles herstarten (modem, primaire X20). Nu werkt alles, en ben je klaar voor de overgang naar KPN.

Nieuwe situatie:
Zelfde als oude situatie, alleen "coax kabel" wordt "glasvezel", en "Ziggo modem" wordt "KPN modem".
toon volledige bericht
Goed plan, ga ik volgende week eens tijd voor maken, eerst nog even een schwitch aanschaffen, iemand een tip? Bedankt voor alle info allemaal

dit lijkt mij een prima schwitch https://www.bol.com/nl/nl...dP-w.4_25.26.ProductTitle

[ Voor 8% gewijzigd door yep123 op 12-09-2024 11:14 ]

• laurens0619
Persoonlijk zou ik gewoon je Deco in AP mode zetten.
Dan kun je:
Ziggo > Switch
Switch: Alle deco apparatuur op aansluiten naast elkaar op die switch maar ook de rest van kabels die hier uitkomt.
Deze switch prima:
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Ps: ja je ziggo router heeft ook een switch maar toch adviseer ik daar geen deco's in te prikken. die kunnen dan moeilijk gaan doen

• yep123
laurens0619 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:42:
Dan kun je:
Ziggo > Switch
Switch: Alle deco apparatuur op aansluiten naast elkaar op die switch maar ook de rest van kabels die hier uitkomt.
Deze switch prima:

Ps: ja je ziggo router heeft ook een switch maar toch adviseer ik daar geen deco's in te prikken. die kunnen dan moeilijk gaan doen
Thanks, deze optie lijkt mij het makkelijkst, hoef ik alleen maar de deco op AP te zetten en een schwitch op de Ziggo modem te zetten waar alles wordt ingeplugd

• ikweethetbeter
Dat zou ik niet doen.
Ziggo beheert en ziet dan nog jouw LAN.
De X20 kan ook routeren!

• ikweethetbeter
yep123 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:03:
Thanks, deze optie lijkt mij het makkelijkst, hoef ik alleen maar de deco op AP te zetten en een schwitch op de Ziggo modem te zetten waar alles wordt ingeplugd
Qua aansluitingen is dit niks makkelijker of moeilijker dan de switch op de tweede ethernet poort van de X20 aan te sluiten.

Sluit de switch aan op de primaire X20, en het werkt altijd, of je nu je Ziggo modem (en straks je KPN modem) nu router laat zijn of niet.

Daarbij wil je in principe af van een provider specifiek / afhankelijk LAN (ten minste, dat wil ik) waarbij je provider kan meekijken. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik ben persoonlijk niet zo bang dat een Ziggo op mijn Lan zit te snuffelen maar dat moet iedereen zelf weten ;)

Als je een Deco node op een centale plek hebt staan dan is het inderdaad kleine moeite om hem als router te gebruiken.
Hier is echter de centrale plek waar alle kabels samenkomen de meterkast en dat is de laatste plek waar je een accesspoint neer wilt zetten. Die staat lekker in de woonkamer voor de bg
Omdat daar geen kabels samenkomen is het handiger om hem in AP mode te draaien

Wil je hem in router mode vanwege functies of afscherming ziggo, dan moet je of kabels leggen of je node op andere plek zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yep123
Net de deco's aangesloten, pak ik ze uit de doos blijken het de X50 te zijn, mooie verassing.
Aansluiten ging doodsimpel, ik het het op de wijze geinstalleerd zoals in onderstaande link wordt beschreven

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

Speedtest gedaan op de laptop die bedraad is aangesloten op de 1e deco die in de huiskamer staat (bedraad aan de ziggo router download 750 mbps met daarin meegenomen dat iemand op zolder aan het gamen is op de ps5. Een ping van 10
Speedtest op telefoon in de huiskamer 400mbit, en op de ie verdieping en zolder 250mbit. Zo op het eerste oog mag ik denk ik tevreden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Dan kun je:
Ziggo > Switch
Deze switch prima:

Vandaag even een switch ertussen gedaan, en idd een wat beter resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 21:10
M’n broer heeft een set Deco X20 en bij hem is de Eco Mode op de App wel beschikbaar. Ik heb een Deco X20 en bij mij is de Eco Mode niet beschikbaar op m’n app.
Hoe kan dat?
Is hier nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsselman
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-06 21:49
Mijn opstelling is de volgende:

Glasvezel van Delta - Nokia Modem (wifi uit) ==> Deco x20 bedraad ==> 1x Deco woonkamer wifi
==> 1x Deco hobbykamer wifi

Op de hobbykamer staat de Deco op een kast, mijn laptop op het bureau naast de kast, zo`n 2 meter van de Deco.

Mijn vraag is:
Kun je ook te dichtbij zo`n Deco unit zitten?

bedankt alvast
Pagina: 1