Voorzetwandje beton voorgevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AanDeVijver11
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-04 22:45
Goedenavond,

Wij zijn een woning aan het verbouwen. De woning komt uit 1962 en is voorzien van betonnen voor en achter gevels. (Kunststof kozijnen met HR++ glas)

Wij wouden graag een diepe vensterbank plaatsen en hebben daarom een voorzet wandje geplaatst met PIR platen waar de vensterbank komt op te liggen. Zie foto.

Ik heb regels geplaatst om de PIR platen tegenaan te lijmen.

Ik twijfel nu over de methode. De gevels zijn vrij gevoelig voor condens/vocht omdat het geen spouw bevat.

Had ik ventilatielatten moeten plaatsen? Moet er een ventilatiegat naar buiten komen om de ‘spouw’ te laten ventileren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY1FVF3NAPS4j7atSz9L9wWAh2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTE82UxCTJwKTs2VvBtFw8p1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7Uc5_DoV-1CJfu3oe2owiAl8x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oudt8MZGJ7QdPJeNBATYOBc4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODUKTFie2iuvoDS8lZ6lTwmnuVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ei9Nta8NQlFVRaFpStpZeSah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoRsjdGkfA9WkvphijMT1UtzaHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1x49Agg9BAuq4pTB6DzWImDw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:33

JdM

Humbled

Vocht in de lucht condenseert op die plek waar de dauwpuntstemperatuur (of lager) zich bevindt. Dat vocht komt (meestal) niet van buitenaf, althans ik denk dat je dat bedoelt met de opmerking dat de gevels vrij gevoelig zijn voor vocht, maar van binnen uit de woning.
Je wil voorkomen dat vocht vanuit je woning terecht komt op de plek waar het dauwpunt zich bevindt. Dat dauwpunt zal zich waarschijnlijk nu altijd ergens achter/ in je PIR platen gaan bevinden.
Voordat je de zaak afwerkt zou je dus die hele voorzetwand vochtdicht moeten maken, zodat er geen vocht door je voorzetwand kan trekken tot de plek waar het dauwpunt zich bevindt.
Dat vochtdicht maken doe je simpelweg met folie. Daarna gipsplaten ertegen en de vensterbank erop en er nooit meer een gat in boren of schroeven. Als je gaten gaat maken in je buitenmuur vergroot je de kans dat het dauwpunt verder naar binnen in je woning komt te liggen. De luchtspouw die je nu hebt tussen het regelwerk en je buitenmuur werkt ook enigszins isolerend, zolang de lucht ertussen stil kan blijven staan. Ik zou zeggen afblijven dus verder daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 21:56
De pir tegen de beton monteren, dan blijft het dauwpunt zo ver mogelijk buiten ipv tussen de latten en dan over de osb dampdichte folie en dan gips.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYzq7FKBcrlTpE_oX4EOTmpEcrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k0n6g3HXDAgd4k0FkXcx3B7y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door D.deJong op 08-09-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AanDeVijver11
@D.deJong @JdM

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben dus de folie vergeten. Helaas is het zaakje afgelopen week gestukadoord dus veel kan ik er niet meer aan doen. Ik zal het dus moeten ondervinden. De voorzetwand en muren worden afgewerkt met Sigma sigmatex superlatex. Bestaat er nog een soort primer die dampdicht werkt die ik er onder kan plaatsen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:33

JdM

Humbled

AanDeVijver11 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:42:
@D.deJong @JdM

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben dus de folie vergeten. Helaas is het zaakje afgelopen week gestukadoord dus veel kan ik er niet meer aan doen. Ik zal het dus moeten ondervinden. De voorzetwand en muren worden afgewerkt met Sigma sigmatex superlatex. Bestaat er nog een soort primer die dampdicht werkt die ik er onder kan plaatsen?
Beetje vreemde reactie eerlijk gezegd, je vraagt om tips en verduidelijking. Die krijg je, maar legt het vervolgens volledig naast je neer? Waarom dan om hulp vragen als het in jouw ogen toch al niet meer aan te passen was? En nee, een latex of ander middel gaat dit niet oplossen.
I'm out.

[ Voor 3% gewijzigd door JdM op 08-09-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:47
JdM schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:54:
[...]

Beetje vreemde reactie eerlijk gezegd, je vraagt om tips en verduidelijking. Die krijg je, maar legt het vervolgens volledig naast je neer? Waarom dan om hulp vragen als het in jouw ogen toch al niet meer aan te passen was? En nee, een latex of ander middel gaat dit niet oplossen.
I'm out.
Het was al gestuct voordat hij de vraag stelde of het zo goed was.

Dus niet advies naast zich neergelegd, maar bevestiging van zorgen of dit goed is en de vraag of er nog wat anders mogelijk is dan folie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
AanDeVijver11 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:42:
Je hoeft het in principe niet echt te ondervinden. Repliceer in ubakus.de (is gratis) de tekening die @D.deJong hier boven heeft gemaakt alleen dan zonder de PE folie er tussen, zorg er voor dat de hele opbouw exact is zoals die bij jou nu in feite is gemaakt. Dan heb je eigenlijk jouw antwoord.

Als Ubakus aangeeft dat er geen vochtproblemen zijn dan is er helemaal niets aan de hand. Ook minimale vochtopbouw hoeft niet per definitie helemaal fout te gaan, ubakus rekent ook met droogtijden en hoe lang het duurt voordat al het vocht weer opgedroogd is.
Ook is e.e.a. afhankelijk van buiten en binnentemperaturen, welke ook in te stellen zijn.

Mijn advies is, speel even met die tool, wellicht is er nog helemaal niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AanDeVijver11
@drocona

Ik heb de situatie opgezet:

Situatie 1 (huidige situatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pH0E_bc_QE6l-ZFxhvLrqyd7Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QbYjGGgH9o8GgW5YftWAKk2.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie met PE folie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ycXR1cWUYaJGwFurwZ1ImY_DWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDbtCKsgI47hZ8dFJv6AThLE.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder de folie natuurlijk een hogere waarde maar ook met PE alsnog condens opbouw. Zijn het hoge waardes naar jou mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:45
AanDeVijver11 schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:28:
@drocona

Ik heb de situatie opgezet:

Situatie 1 (huidige situatie)

[Afbeelding]

Situatie met PE folie

[Afbeelding]

Zonder de folie natuurlijk een hogere waarde maar ook met PE alsnog condens opbouw. Zijn het hoge waardes naar jou mening?
Je droogtijd is nu bijna 2 keer zo lang als met folie. 112 dagen, dat is niet optimaal. Kans op schimmel in je constructie is aanwezig zo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:47
Je hebt nu vlieskaschiert PUR geselecteerd, dat is isolatie voor op je dak om bitumen op te branden. Als ik je foto zie heb je aluminium cachering op je PIR zitten. Als ik dat in Ubakus gooi met "PUR harde persing, gealucasseerd" zie ik geen condensproblemen, de PIR heeft al cachering. Zal altijd wel iets aan vocht in komen omdat je de randen van je PIR+OSB niet af kunt tapen, maar zo dramatisch als je screenshots is het echt niet.
Overigens moet er nog een balklaag in je luchtspouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 21:56
Het is echt de combinatie wel luchtspouw en geen folie die je de das om doet.

[ Voor 95% gewijzigd door D.deJong op 08-09-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:36
Misschien snap ik er helemaal niks van. Maar TS heeft toch helemaal niks fout gedaan? Als ik zijn opbouw in Ubakus zet staat alles op 0. Of sta ik hier nu te blunderen? Je zou kunnen zeggen dat door gelijmd OSB op PIR te kopen er op de naden kans is op vochtdoorslag maar lijkt mij verwaarloosbaar. Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pq1Ayj0YpeWmTr7o_VIz4vZ11c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djTyoKkWfNbudhHKyrxmyjkS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Deze platen hebben een alu laag tussen de osb en pir. Zijn dus al voorzien van een dampdichte laag. Zal wel loslopen hoor denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Die situatie die je nu geschetst hebt laat zien dat je sowieso problemen gaat krijgen, echter, zoals een aantal al voor mij hebben gereageerd, denk ik dat je wat andere materialen hebt geselecteerd dan dat je daadwerkelijk hebt en je houtlat zat er nog niet tussen

Het is even de vraag hoe die PIR platen er exact uitzien en hoe ze opgebouwd zijn. Als daar een alu cachering op zit heb je een heel groot probleem opgelost en zit je met het voorbeeld dat @TwingyTwingy voor je gemaakt heeft dus helemaal goed. Echter, er zijn ook PIR platen met geperforeerde alu cachering (die heb ik zelf, van Kingspan) wat weer negatieve invloed heeft in jouw specifieke opstelling.
Kijk dus even goed naar de materialen en zoek die op/voeg ze toe in ubakus.

Het kan nog alle kanten uit, puur op basis van de materialen.
Pagina: 1