Verbouwing te groot, kans op vergunning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinuu
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-01 19:53
Goedenavond,

Ik heb een woning in Utrecht van ongeveer 41 m2 en een "tuin" van ongeveer 16 m2 waarom heen alles al is dicht gebouwd en weinig zonlicht is.

Nu heb ik 3 jaar geleden de schuur bij me woning laten trekken, leverde 2m op en nu zijn ze bezig met een aanbouw in de tuin.

Nu ben ik zo , sarcasme, slim geweest om uit te gaan van de eerdere vergunning en daarin stond dat ik ongeveer 7,8 meter mocht bebouwen. Dit heb ik ook pas vorige week gezien, ik had me vergunning goed moeten bekijken.

De aanbouw bedraagt 10 m2. Nu heb ik tekeningen aangeleverd bij de aannemer en gebaseerd daarop offerte etc. Dat was allemaal akkoord en ze zijn bezig

Nu blijkt dat die tekeningen eigenlijk helemaal niet voldoende zijn voor de aanbouw van 10m2 en dat de vergunning ook niet oke is.

Momenteel worden de nieuwe bouwtekeningen en constructie tekeningen gemaakt en wordt er vervolgens een vergunning aangevraagd.

Maar ik vroeg me af hoe groot is die kans dat dit allemaal wordt goedgekeurd.

Ik heb al contact gehad met me rechtsbijstand want volgens mij ben ik hier onjuist bezig maar wat ik niet snap is dat op basis van de onjuiste tekeningen de aannemer een offerte heeft kunnen doen van 10m2....

Eigenlijk vooral de vraag
Als de bouwtekeningen, constructie tekeningen in orde zijn en de vergunningsaanvraag wordt ingediend is er dan een reële kans op legalisering?

Ik heb al 75 procent betaald en de aanbouw staat er eigenlijk inmiddels al bijna.

Ik zit fout inzake geen juiste vergunning hebben, ik weet nog bij de vorige verbouwing dat de controleur mondeling zei dat die dacht dat ik naar achter zou bouwen. Met de gekte op de markt dacht ik beter te kunnen gaan uitbouwen maar hoe slim dat nu blijkt weet ik niet.

Ik ben aansprakelijk voor het niet hebben van de juiste vergunning maar het bouwen van de aanbouw op basis van een onjuiste tekening, hij is daar eigenlijk niet geschikt voor. Ligt dit bij mij of ook (deels) bij de aannemer.

Inzake het niet hebben van de vergunning zijn de algemene voorwaarden waar ik akkoord mee ben gegaan duidelijk maar ik vraag me af inzake de tekeningen..

Ik hoop het alsnog gelegaliseerd te krijgen. Er was voorheen al weinig zon in de tuin, het is meer een binnenplaats, dus daarin ben ik niemand tot last of neem in zon af van me buren maar toch ben ik bang dat ik bij controle het moet gaan afbreken ( wat lastig is want de cv uitgang zit er nu aan en de balken zijn ook gekoppeld aan het orgineel)

Ik weet dat ik zelf beter had moeten opletten en controle doen van de tekeningen en vergunning dus in verwacht dat ik zelf voornamelijk fout zit..ik heb ook advies gevraagd aan me rechtsbijstand.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:04
Euhm, op grond waarvan zou je verwachten dat de vergunning geweigerd worst? Het enkele feit dat er ooit een vergunning van 7,8 m2 is afgegeven staat een nieuwe vergunning niet in de weg.

In jouw geval zal je sowieso meer dan 50% van je achterland bebouwen en ben je dus vergunningplicht. Maar ik zie echt vrijwel nooit dat op grond daarvan een vergunning wordt verleend.

Overigens zou ik weinig richting je aannemer doen. Tenzij je anders hebt afgesproken behoor jij te weten of er vergunning nodig is.

Heb je de omgevingacheck al gedaan, zodat je weet waarom je een vergunning precies nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinuu
Omdat ik meer dan 50 procent van me achtererf bebouw. De vergunning is mijn fout, daar kan de aannemer niks aan doen inderdaad.

Ik was alleen daarop gewezen dat de tekeningen die ik heb gestuurd naar de aannemer in principe niet geschikt zijn voor de aanbouw die nu wordt gebouwd.

De vergunningaanvraag wordt ingediend met bijbehorende tekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:04
Erwinuu schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:38:
Omdat ik meer dan 50 procent van me achtererf bebouw. De vergunning is mijn fout, daar kan de aannemer niks aan doen inderdaad.

Ik was alleen daarop gewezen dat de tekeningen die ik heb gestuurd naar de aannemer in principe niet geschikt zijn voor de aanbouw die nu wordt gebouwd.

De vergunningaanvraag wordt ingediend met bijbehorende tekeningen.
In dit geval zal de gemeente vooral moeilijk gaan doen over het verlies aan tuin. Als ze al moeilijk doen. Wellicht kun je compensatie aandragen in de vorm van een groen dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinuu
Dank voor de tip inzake groen dak. De tuin is voornamelijk een binnenplaats omringd door woningen 2 tot 3 lagen hoog. Dus zonlicht was er al niet en de tuin ligt op het noorden.

Ja ik denk vooral dat het verlies aan tuin problemen kan geven en dat ik heb gebouwd zonder vergunning al hoop ik dat te kunnen legaliseren.

Er blijft ongeveer 2m tuin over. Ik heb 2 fotos bijgevoegd. Wat de orginele ruimte is en wat er over blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_xv-wxrP4u3LEOmZkLb7_OK92Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdIQenCeQf55zb2fP5g5jZy5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uURBIgMmmLZK3UlGiFp8LTnS4dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boOr6PPSIVgPJv5zj26oD4nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meclxnGtyE73XPFWkjcJTBc9dhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36SLBBhqu58VYwYnZza6Z9PI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Erwinuu op 08-09-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Zijn er misschien buren die een vergelijkbare uitbouw (10m2) hebben gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinuu
De meeste woningen zijn wel groter met aanbouwen erachter dus het komt wel vaker voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:31

mjl

Ugh

Erwinuu schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:01:
De meeste woningen zijn wel groter met aanbouwen erachter dus het komt wel vaker voor
Dan kan je wellicht bij afkeuring beroep aantekenen op basis van het gelijkheidsbeginsel. Wel even nagaan of de buren wel een vergunning hebben voor >50% bebouwing of dat het originele bouw is.

Als je rechtsbijstand je niet wilt helpen is een jurist om advies vragen wellicht slim. Als je het net ff verkeerd aanpakt mag je de boel weer afbreken.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
mjl schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:16:
[...]Dan kan je wellicht bij afkeuring beroep aantekenen op basis van het gelijkheidsbeginsel. Wel even nagaan of de buren wel een vergunning hebben voor >50% bebouwing of dat het originele bouw is.
Als je rechtsbijstand je niet wilt helpen is een jurist om advies vragen wellicht slim. Als je het net ff verkeerd aanpakt mag je de boel weer afbreken.
TS heeft het al verkeerd aangepakt omdat ie al is gaan bouwen voordat er vergunning is verleend.
Het gegeven dat woningen om hem heen ook uit- of aanbouwen hebben staan doet daar niks aan af.
Stoppen met bouwen en geld uitgeven. Eerst de vergunning afwachten en hopen dat je goedkeuring krijgt.
De schuur bij de woning trekken was wel goedgekeurd?
Want dan kan die oppervlakte ook bij de WOZ waarde geteld worden en ook dat moet je aangeven bij de gemeente.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinuu
Schuur is goedgekeurd inderdaad. Dat is allemaal netjes gedaan. Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-03 17:00
Heb zelf een tijd terug wat willen aanbouwen en tijdens dit hele proces kwamen we er achter hoe veel bij ons in de wijk "illegaal" is gebouwd. De rede waarop onze vergunning werd afgewezen kwam ik ik vaak elders tegen.

Mijn advies, zeker omdat je al een gedeeltelijke vergunning hebt: niks doen
Pas als 1 van de buren bij de gemeente gaat klagen en verzoekt om handhaving dan zouden ze kunnen komen. Het nu melden heeft in jouw geval ook geen enkel voordeel omdat je al betaald hebt. Als het nu afgekeurd word ben je immers je geld ook kwijt.

Als jouw vergunning afgekeurd wordt en je gaat naar buren wijzen kan het best dat die ook geen vergunning hebben. Zeker als het niet zichtbaar is vanaf de straat gebeurt dat veel. Jij kunt dan niet zomaar een vergunning "eisen" omdat buren ook zoiets hebben gedaan.

Zeker omdat het zo'n klein stukje betreft zou ik vooral blijven denken dat dit onder de vergunning viel.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:31

mjl

Ugh

Yaksa schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:45:
[...]

TS heeft het al verkeerd aangepakt omdat ie al is gaan bouwen voordat er vergunning is verleend.
Het gegeven dat woningen om hem heen ook uit- of aanbouwen hebben staan doet daar niks aan af.
Stoppen met bouwen en geld uitgeven. Eerst de vergunning afwachten en hopen dat je goedkeuring krijgt.
De schuur bij de woning trekken was wel goedgekeurd?
Want dan kan die oppervlakte ook bij de WOZ waarde geteld worden en ook dat moet je aangeven bij de gemeente.
Eerst vergunning afwachten… dat bedoel ik dus maar als die afgewezen wordt moet je alvast voorwerk doen om dat aan te vechten.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:30
Ik heb dit gehad met een overkapping. Over het algemeen zijn ze best coulant. Ik bebouwde dan ook meer dan 50% van het oorspronkelijke erf. Dat was geen probleem, mits ik een sedumdak zou plaatsen. Er is dus best wat ruimte, en gezien het er al staat kan ik mij zo'n oplossing indenken.

Aan de andere kant: je kan ook gewoon niets zeggen. Mijn buurman heeft t zelfde gedaan, nog groter zelfs, en nooit contact opgenomen. Tja, ieder zijn keus uiteraard... of t verstandig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:51
Ik heb hier toevallig mee te maken gehad. Wat je het beste kan doen is het omgevingsloket raadplegen. Er zijn rekensommen om te bepalen hoeveel m2 je mag bebouwen. Dat is sterk afhankelijk van je bebouwingsgebied. Let goed op de al bestaande bijgebouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:30
Ziet je aannemer het zitten om zijn werkzaamheden te staken totdat de vergunning binnen is? Dat beperkt het risico op onnodige herstelkosten indien je onverhoopt het plan moet aanpassen.

Gratis tip: zoek even het verschil tussen ‘me’ en ‘mijn’ op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:06

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn buren hebben een dakkapel met sleepdak op de 3e verdieping geplaatst, boven een bestaande kapel.

Er staan dus twee sleepkapellen boven elkaar. Dat is echt allemaal vergunningsplichtig (sleep dak, boven elkaar, etc). Maar daar hebben ze nooit een vergunning voor aangevraagd. Er wordt toch nauwelijks gehandhaafd.

Ik zou ook afwachten.

Ik heb zelf nu ook twee dakkapellen aan de achterkant boven elkaar met sleepdak. Maar ik heb wel netjes een vergunning aangevraagd

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 08-09-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinuu
Dank voor alle reacties, voor nu besloten af te wachten en wel met mijn rechtsbijstand verzekering aan het schakelen. De tekeningen zouden volgens een 3e partij ook niet geschikt zijn voor deze aanbouw.

Ik heb de tekeningen en de omgevingsvergunning gemaild naar de betreffende aannemer. De omgevingsvergunning is mijn verantwoordelijkheid maar mij lijkt dat als tekeningen niet geschikt zijn voor mijn wensen dat dit zou moeten zijn aangegeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Erwinuu op 09-09-2024 13:11 ]

Pagina: 1