Benzine, hybride of volledig elektrisch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik ben op zoek naar een auto voor rond de €9.000 tot €10.000. Ik rijd dagelijks ongeveer 78 km heen en terug naar mijn werk. Inclusief privégebruik kom ik op zo’n 22.500 tot 25.000 kilometer per jaar. Ik wil een degelijke auto die niet te duur is in onderhoud en brandstof, en het liefst een automaat.

Na wat onderzoek kwam ik uit op de Lexus CT 200h (of de Toyota Auris). Deze auto's staan bekend als betrouwbaar en zuinig, en vallen binnen mijn budget. Ik las echter dat de koppakking rond de 250.000 km vervangen moet worden; klopt dit? Zou je ook Bovag-garantie aanbevelen? Er staat hier in de buurt een Lexus CT 200h te koop voor €8.800 met 12 maanden Bovag-garantie. De auto komt uit 2011 en heeft 235.000 km op de teller. Hij is dus wat ouder en heeft al flink wat kilometers gereden, en mogelijk moet de koppakking binnenkort vervangen worden.

Een andere optie is de Hyundai Ioniq. Met subsidies zijn deze auto's aantrekkelijk; voor €8.000 tot €9.000 kun je een model uit 2017/2018 vinden. De Ioniq heeft de beste batterij en het bereik in deze prijsklasse, beter dan bijvoorbeeld de e-Golf. Ik heb echter geen eigen laadpaal. Daarnaast vervalt volgend jaar de subsidieregeling, waardoor het tarief met ongeveer €0,08 per kWh stijgt. Is dit dan nog een goede keuze?

Als laatste optie bijv Hyundai i20 (of een Aygo, Kia, etc.) met een handgeschakelde versnellingsbak. Deze auto's zijn ook te vinden voor zo’n €8.000 tot €9.000, maar ik vind het ontwerp minder aantrekkelijk.

Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 07-09-2024 21:09 . Reden: Zonder enige onderbouwing is dit niet meer dan stemmingmakerij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lekker onderbouwd ook. We hebben al zoveel u geïnvesteerd in laadinfra dat we echt niet meer teruggaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 07-09-2024 21:10 . Reden: Quote knip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Ik zou gewoon gaan proefrijden en dan kijken wat bevalt. Een ioniq is een veeeel fijnere auto dan een i20…
Een Auris is ook een goede optie, al is dat wel de meest saaie auto op de Nederlandse wegen ;) .

Kan je overigens goed opladen in de buurt of bij werk? Dan zou ik voor een EV gaan.
Als je thuis kan laden is een EV eigenlijk altijd de beste optie, als dat niet kan moet je even kijken hoe vaak je op zou moeten laden en waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Smobbo schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:08:
Ik zou gewoon gaan proefrijden en dan kijken wat bevalt. Een ioniq is een veeeel fijnere auto dan een i20…
Een Auris is ook een goede optie, al is dat wel de meest saaie auto op de Nederlandse wegen ;) .

Kan je overigens goed opladen in de buurt of bij werk? Dan zou ik voor een EV gaan.
Als je thuis kan laden is een EV eigenlijk altijd de beste optie, als dat niet kan moet je even kijken hoe vaak je op zou moeten laden en waar.
Ik kan prima hier in de buurt laden, op werk is paar minuten lopen. Ik heb paar apps gedownload en zeggen allemaal verschillende prijzen. Sommige rekenen ook nog eens extra geld per uur dat je aan de paal zit, Komt neer op ongeveer 15 europ voor een volle accu van de Ioniq.

Overigens kan het natuurlijk ook zo zijn dat de Ioniq zo meteen niet meer dan 4.000 waard zal zijn vanwege de nieuwe wetgevingen (lees verhoogde bijtelling en MRB).

Ik heb tot nu toe de Lexus gereden. Rijdt heerlijk, zit alleen met de koppakkingen verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:23
Hoe groot probleem is het om meteen de koppakkingen mee te laten vervangen? Als het moet. Klinkt gewoon als redelijk normaal onderhoud waar je niet van moet schrikken mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis voordeliger om de koppakking te maken ipv 10 ruggen uitgeven voor een nieuw auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:24
Het probleem met de koppakking wordt bij de Auris, Prius 3 en CT200h meestal veroorzaakt door een verstopte EGR koeler. Deze kan je met 2 rechterhanden zelf op de oprit reinigen (zie de vele tutorials op YouTube). Dus mocht je zo’n hybride uit de Toyota stal aanschaffen kan je dit eventueel preventief meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

BlokjeMetPap schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:54:
Ik. Daarnaast vervalt volgend jaar de subsidieregeling, waardoor het tarief met ongeveer €0,08 per kWh stijgt.
Waar heb je het over?
De SEPP subsidie gaat vervallen maar die krijg je obv de aanschaf nu. Ook wordt de vrijstelling wegenbelasting afgebouwd.
Beiden hebben geen relatie met de prijs die je voor stroom betaald?

Voor elektrisch zou ik vooral overwegen of jouw gebruik past bij de laadmogelijkheden vs hoe je het vindt rijden.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij zijn vorige week overgestapt van een Hyundai i20 benzine (2009) naar een Hyundai Ioniq, hybride (2017). Die van ons is boven jouw budget maar ik kan je verzekeren dat ik echt net een glimlach achter het stuur zit.

De overweging was ook vooral dat 100% elektrisch toch regelmatig nadenken is over de rit die wilt maken, over het bereik wat je nog hebt of dat je weer moet laden. Die sprong wilde mijn partner nog niet nemen. Bovendien hebben we ook geen eigen laadpaal en gaat die in onze situatie op ons huidige adres er ook niet komen, parkeerplaatsen zijn van iedereen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
The Fatal schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:15:
Hoe groot probleem is het om meteen de koppakkingen mee te laten vervangen? Als het moet. Klinkt gewoon als redelijk normaal onderhoud waar je niet van moet schrikken mijn inziens.
Is niet een groot probleem, alleen de kosten wel. Vervangen kosten rond de 2.000 -+ euro, dat is nogal een flink bedrag bovenop een auto van 9k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Spixo schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:26:
Het probleem met de koppakking wordt bij de Auris, Prius 3 en CT200h meestal veroorzaakt door een verstopte EGR koeler. Deze kan je met 2 rechterhanden zelf op de oprit reinigen (zie de vele tutorials op YouTube). Dus mocht je zo’n hybride uit de Toyota stal aanschaffen kan je dit eventueel preventief meepakken.
Check! Is er ook een manier om erachter te komen of het " te laat" is? En alsnog moet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
bombadil schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:36:
[...]

Waar heb je het over?
De SEPP subsidie gaat vervallen maar die krijg je obv de aanschaf nu. Ook wordt de vrijstelling wegenbelasting afgebouwd.
Beiden hebben geen relatie met de prijs die je voor stroom betaald?

Voor elektrisch zou ik vooral overwegen of jouw gebruik past bij de laadmogelijkheden vs hoe je het vindt rijden.
Subsidie was niet het juiste woord, bedoel energiebelasting. Zie: https://www.anwb.nl/auto/...asting%20voor%20laadpalen en https://www.arval.nl/nieu...,%2C5%20cent%20per%20Kwh.)

[ Voor 15% gewijzigd door BlokjeMetPap op 08-09-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
BlokjeMetPap schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:26:
[...]

Is niet een groot probleem, alleen de kosten wel. Vervangen kosten rond de 2.000 -+ euro, dat is nogal een flink bedrag bovenop een auto van 9k
Mee nemen in de onderhandeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Dracula schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:32:
[...]

Mee nemen in de onderhandeling?
Geprobeerd, garage erkende niet dat het een probleem was en wist er niks vanaf en wilde dus ook daar niks mee doen.

Zie bijv deze staan https://www.marktplaats.n...ne-hybrid-black-alcantara hier kan ik het in principe preventief vervangen. Alleen wel een typische auto schuiver en garantie tot aan de deur... Geen idee of dit dan verstandig is

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:24
BlokjeMetPap schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:27:
[...]
Check! Is er ook een manier om erachter te komen of het " te laat" is? En alsnog moet vervangen?
De enige manier om de staat van de EGR koeler te checken, is losmaken en fysiek inspecteren. Als je het onderhoud laat uitvoeren conform de onderhoudsinstructies van Toyota, wordt de EGR nooit schoongemaakt.

• BlokjeMetPap
Spixo schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:44:
[...]

De enige manier om de staat van de EGR koeler te checken, is losmaken en fysiek inspecteren. Als je het onderhoud laat uitvoeren conform de onderhoudsinstructies van Toyota, wordt de EGR nooit schoongemaakt.
Dus navragen/checken voordat je het koopt?
Pagina: 1