Hoe lamp aarden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een vrij dure lamp, maar de handleiding is nogal beperkt om het aardig te zeggen. Nu snap ik niet waar de aarde uit de centraaldoos aangesloten moet worden. De kap is van metaal, dus aarde is wel nodig. Er zit een stekker aan de plaat die je aan het plafond maakt. Ik neem aan dat je daarin je nul en fase steekt uit de centraaldoos, maar er zit al een aarde in naar de plaat zelf. Het lijkt er niet op dat je daar nog een aarde in kwijt kan. In de kap zit een tweede stekker die je in de andere stekker steekt. Heeft iemand een idee? Het enige wat ik kan bedenken is de aarde uit de doos ook onder het schroefje op de plaat te maken, maar ik zou verwachten dat het wel duidelijker aangegeven is. Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QIvbdTW9CDFXlUdefzKmgjrVss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cil5re2piXEJK5m5uYvA5LCC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMeBy5TkJSEIfLMNduMZV4U9RbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLFzUwhO62Y8w35YltB0fRYH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk4JlpIJ8G_9vw_8DHoh9u07jrg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXiRAfPmNn5nGmeet8FwG8vL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFkVuvm29tSPsNu3rJKiHTLuSLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Njqhb0HJ70DXGjl0Y3pj4O7H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xKAW38MpFlCXW_KSTKD9Es1WV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrMRTMISsXLuWm3NIW3AlqD0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf9DLLT6U33jOOIwJD6_kYCzDdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMCQNNXZM59nM38IARedkwfC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:21
Ik verwacht eigenlijk dat in die driepolige stekker er ook 3 draden zitten. Je hebt dat grote aansluitblok, daarvan verwacht ik dat alles doorgelust is naar die witte kabel (met de drie verwachtte draden erin) Als je een multimeter hebt kan je het doorpiepen. Anders is het inderdaad gokken, of mijn kennis is ook gebrekkig.

Edit: zie nu dat witte aarde stickertje. Denk dat de twee pluggen alleen voor aarding dienen. Meten is weten :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Jelle Brolnir op 07-09-2024 21:00 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 00:40

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Is het deze beschrijving?

https://cdn.tomdixon.net/...y_EU_part_1_-_Updated.pdf

Lekker summier inderdaad.
Zoals ik het zo snel zie moet je je eigen aders bijschroeven in die stekker waar die geel groene al inzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
Hippocampus schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:04:
Is het deze beschrijving?

https://cdn.tomdixon.net/...y_EU_part_1_-_Updated.pdf

Lekker summier inderdaad.
Zoals ik het zo snel zie moet je je eigen aders bijschroeven in die stekker waar die geel groene al inzit?
Ja en ja. Alleen lijkt het niet of het de bedoeling is dat je daar nog een aarde in doet. Die schroef is een stuk dieper dan de nul en fase. Maar het kán denk ik wel en lijkt wel het meest logisch. Misschien is het toeval dat dat schroefje dieper zit aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 00:40

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Ilya Ik gok dat dat komt omdat die andere twee schroefjes nog niet zijn aangedraaid.

Maar passen die twee zwarte stekkers dan in elkaar? (niet geheel duidelijk voor me zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 22:38
3 voudige wago pakken, huidige aardedraad doorknippen en in de wago doen. Vanuit centraaldoos ook naar de wago.

Zo zou ik het doen, ik zou niet 2 draden onder die ene klem zetten. Dat schroefje zit dieper omdat die al is aangedraait voor die aardedraad.

Of, aardedraad van die plaat aansluiten op de centraaldoos en aardedraad van de centraaldoos naar de stekker.. wat voor jou handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
heggico schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:17:
3 voudige wago pakken, huidige aardedraad doorknippen en in de wago doen. Vanuit centraaldoos ook naar de wago.

Zo zou ik het doen, ik zou niet 2 draden onder die ene klem zetten. Dat schroefje zit dieper omdat die al is aangedraait voor die aardedraad.

Of, aardedraad van die plaat aansluiten op de centraaldoos en aardedraad van de centraaldoos naar de stekker.. wat voor jou handiger is.
Dit was inderdaad m'n plan als ik er niet achter kom, maar zou niet moeten hoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
Hippocampus schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:17:
@Ilya Ik gok dat dat komt omdat die andere twee schroefjes nog niet zijn aangedraaid.

Maar passen die twee zwarte stekkers dan in elkaar? (niet geheel duidelijk voor me zo)
Ja, die steek je in elkaar. Is m en v. En in die doos is alles aan elkaar gelust naar die ene kabel. Daar maak je dan weer de lampen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-07 09:18
De zwarte stekker die ze gebruikt hebben heet Wieland stekker. Maar het is volgens mij niet de bedoeling dat daar los draad in afgemonteerd wordt.

Ik zou zelf de draden uit de centraaldoos door het plafonddeel voeren en dan samen met het witte snoer verbinden met Wago's.

Je kan wel de aardedraad bij die andere proppen maar je gebruikt dan een stekker niet op de manier waar die voor gemaakt is. Kun je het net zo goed doen hoe het wel hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
companion_cube schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:38:
De zwarte stekker die ze gebruikt hebben heet Wieland stekker. Maar het is volgens mij niet de bedoeling dat daar los draad in afgemonteerd wordt.

Ik zou zelf de draden uit de centraaldoos door het plafonddeel voeren en dan samen met het witte snoer verbinden met Wago's.

Je kan wel de aardedraad bij die andere proppen maar je gebruikt dan een stekker niet op de manier waar die voor gemaakt is. Kun je het net zo goed doen hoe het wel hoort :)
Ga het maar met een Wago doen ja, maar hoe bedoel je het witte snoer verbinden met een Wago? Ik dacht nu Wago met: aarde centraaldoos, aarde naar de kap (uit de stekker halen), aarde naar de stekker (nieuw draadje). Of laatste twee andersom, maakt niet zoveel uit. Dus eigenlijk hetzelfde als het doorknippen wat al werd genoemd, maar moet even kijken of ik dat dan haal qua lengte.

[ Voor 6% gewijzigd door Ilya op 08-09-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08

Illusion

(the art of)

Wat een bizar apparaat. Op de sticker staat een logo voor dubbel geisoleerd (klein vierkantje in groot vierkantje). En dat betekend dat je géén aarde mag aansluiten, en nergens in het object aardedraden mogen zitten. En op dezelfde foto zie je een aardedraad+symbool. En een CE-logo. Jaja.

Die lamp is (net zoals zoveel dingen helaas) op deze manier gewoon niet conform en mag zo niet verkocht worden.

Neemt niet weg dat ik ook de methode met de wago-klem zou toepassen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
Illusion schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:26:
Wat een bizar apparaat. Op de sticker staat een logo voor dubbel geisoleerd (klein vierkantje in groot vierkantje). En dat betekend dat je géén aarde mag aansluiten, en nergens in het object aardedraden mogen zitten. En op dezelfde foto zie je een aardedraad+symbool. En een CE-logo. Jaja.

Die lamp is (net zoals zoveel dingen helaas) op deze manier gewoon niet conform en mag zo niet verkocht worden.

Neemt niet weg dat ik ook de methode met de wago-klem zou toepassen.
Ik zie het nu ja :o ik denk dat niemand klaagt omdat deze lampen niet veel aan consumenten worden verkocht. Het is eerder iets dat je in de lobby van een hotel ziet ofzo en dan hangt een aannemer het waarschijnlijk op.

Inmiddels gelukt met een wago trouwens. Nu nog ophangen. Ook fijn om te weten dat ik toch niet compleet achterlijk ben }:O

[ Voor 7% gewijzigd door Ilya op 08-09-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:19

M14

Ilya schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:49:
Ik heb een vrij dure lamp, maar de handleiding is nogal beperkt om het aardig te zeggen. Nu snap ik niet waar de aarde uit de centraaldoos aangesloten moet worden. De kap is van metaal, dus aarde is wel nodig. Er zit een stekker aan de plaat die je aan het plafond maakt. Ik neem aan dat je daarin je nul en fase steekt uit de centraaldoos, maar er zit al een aarde in naar de plaat zelf. Het lijkt er niet op dat je daar nog een aarde in kwijt kan. In de kap zit een tweede stekker die je in de andere stekker steekt. Heeft iemand een idee? Het enige wat ik kan bedenken is de aarde uit de doos ook onder het schroefje op de plaat te maken, maar ik zou verwachten dat het wel duidelijker aangegeven is. Iemand een idee?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat zwarte blok is de ingang. Ik verwacht dat die kabel wordt uitgesplitst naar de kroonstenen. Ook verwacht ik dat dat de aarde aansluiting ergens op de metalen behuizing zit aangesloten.

Dit zou je even kunnen controleren met een multimeter.

Op de kroonstenen sluit je de individuele lampen aan, fase, nul en aarde (als dat van toepassing is).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• companion_cube
Ilya schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:15:
[...]

Ga het maar met een Wago doen ja, maar hoe bedoel je het witte snoer verbinden met een Wago? Ik dacht nu Wago met: aarde centraaldoos, aarde naar de kap (uit de stekker halen), aarde naar de stekker (nieuw draadje). Of laatste twee andersom, maakt niet zoveel uit. Dus eigenlijk hetzelfde als het doorknippen wat al werd genoemd, maar moet even kijken of ik dat dan haal qua lengte.
Alleen de aardedraden met Wago kan natuurlijk ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• companion_cube
China Export :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

Op zich is de handleiding vrij duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3OZ2IRRMDjzRt9DE48voEZnE20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nqC4VqIyQrwjbwGR6Li8WEGi.png?f=user_large
Plaatje wijkt alleen enigszins af van de werkelijkheid.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22

Blokker_1999

Full steam ahead

Het wago idee is leuk, maar zeker niet hoe het hoort, wat in de basis de bedoeling is, is dat je je eigen aardedraad ook voorziet van een ring en deze bijplaatst onder de moer op de montageplaat. De fase en N sluit je dan aan op de Wieland stekker.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• companion_cube
Los draad in een Wieland is ook niet de bedoeling...
Pagina: 1