Hulp gevraagd voor een Home automation starter (lamellen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-11 09:55
Ik ben nieuw op het gebied van "home automation". Het enige dat ik heb zijn een paar slimme "stekkers" en een Google Smartspeaker. Die slimme stekkers bedien ik via de Google Smartspeaker.

Ik heb een nieuwe woning gekocht (nieuwbouw) en wil wel wat meer "smart" hierin implementeren. Deze woning moet nog gebouwd gaan worden. De woning wordt voorzien van een warmtepomp, zonnepanelen en vloerverwarming.

Waar ik zowiezo interesse in heb zijn slimme gordijnen en/of lamellen (weet nog niet wat ik ga nemen). Ik wil deze via mijn stem kunnen laten bedienen (open en dichtgaan). Automatisch op basis van de zon ofzo hoeft dan ook weer niet.

Zijn er ervaringen met bepaalde merken/typen/systemen die je me zou willen meegeven?
Verder nog tips of andere handige weetjes?

Zijn er nog andere Home automation producten/gadgets in de markt en zou je me die willen delen?

Ik hoor het graag.

Alle reacties

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

Ik zou 'domme' gordijnen / lamellen nemen, en die (laten) voorzien van een Zigbee rolluikmodule. Dan kun je altijd nog elke kant op qua sturing en bediening!

Lees even wat over Home Assistant, dit is uiteindelijk het meest complete systeem wat onafhankelijk draait van welke leverancier dan ook.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stap één, hoeveel tijd wil je erin steken, wat mag het kosten en hoe complex wil je gaan?

Want daarin zal je altijd concessie moeten doen. Wat je nu hebt is redelijk goedkoop en simpel maar ook beperkt en afhankelijk van de cloud. Aan de andere kant van het spectrum heb je bijvoorbeeld Home Assitant, daar is je fantasie zo'n beetje de max van wat je kunt doen maar zal je er wel echt meer tijd in moeten steken. En zo zijn er ook wel simpele systemen waar veel mee kan maar dan zal je in de buidel moeten tasten.

Dus naar mijn idee stap één, bedenk waar je in dat spectrum wilt gaan zitten.