Marktplaats koper te goeder trouw of?? ben ik paranoïde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:48
Even iets delen, kijken of hier meer mensen mee te maken hebben gehad.

Ik heb mijn iPhone 14 Pro op MP te koop gezet, en een afspraak gemaakt met iemand om deze op te halen.

Echter toen de persoon aan de deur kwam gaf hij aan niet naar binnen te willen komen omdat hij dat veiliger vond en bang was voor honden. Ik gaf aan dat ik geen honden had, hij hield vol dat hij het buiten aan de deur toch veiliger vond.

Ik heb aangegeven dat het feest dan niet doorging, hij zei gelijk ok, draaide zich om en weg was ie....

Gevoelsmatig zeg ik dat ik de telefoon kwijt was geweest als ik hem had gegeven om te bekijken, de telefoon was al gewist dus geen activation lock meer.

Iemand dit al eens meegemaakt?

Heeft iemand een tip om mijn telefoon te verkopen aan een inruilen zoals Swappie?

[ Voor 5% gewijzigd door Worker123 op 07-09-2024 17:57 ]

Beste antwoord (via Worker123 op 09-09-2024 08:38)

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 17:56
Worker123 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:56:

Ik heb mijn iPhone 14 Pro op MP te koop gezet, en een afspraak gemaakt met iemand om deze op te halen.

Echter toen de persoon aan de deur kwam gaf hij aan niet naar binnen te willen komen omdat hij dat veiliger vond en bang was voor honden. Ik gaf aan dat ik geen honden had, hij hield vol dat hij het buiten aan de deur toch veiliger vond.

Ik heb aangegeven dat het feest dan niet doorging, hij zei gelijk ok, draaide zich om en weg was ie....

Gevoelsmatig zeg ik dat ik de telefoon kwijt was geweest als ik hem had gegeven om te bekijken, de telefoon was al gewist dus geen activation lock meer.

Heeft iemand een tip om mijn telefoon te verkopen aan een inruilen zoals Swappie?
*knip* Laat dit soort stereotyperingen maar achterwege.

Wat betreft verkopen: overweeg ebay.de eens. Ik heb echt vele jaren terug nog weleens wat telefoons gekocht en unlocked om ze vervolgens in Duitsland snel door te verkopen. Hogere prijzen en vooral een snelle verkoop. Gezeik heb ik er nooit gehad. En de Duitse ebay werkt gewoon prima, in tegenstelling tot ebay.nl

Gebruikt hiervoor dan wel de Duitse ebay-site (want bij verkoop op ebay.de naar adressen in Duitsland betaal je geen verkoopcommissie. Ebay Duitsland werkt gewoon prima voor verkopen. Je hebt een grotere markt dan Nederland in ieder geval. Maak een mooie advertentie, zet een nette vraagprijs neer (sofort kaufen) en stel eventueel 'preisvorschlag' in zodat potentiele kopers een bod kunnen doen. Jij kan dan vervolgens bij een prijsvoorstel het profiel van de verkoper checken en/of een tegenvoorstel maken of afwijzen. Aan de hand van de reviews kun je dan een prima inschatting maken van de koper.

Vervolgens aangetekend/verzekerd versturen en zonder alteveel gezeik heb je je waarschijnlijk je telefoon verkocht. Wel goed inpakken, veel foto's maken, ook van krassen en beschadigingen, en 'privatverkauf, kein garantie, kein zurucknahme, kein gewahrleistung' erbij vermelden om aansprakelijkheid te voorkomen.

Hier de recente verkopen, om een idee van de prijs te krijgen waarvoor ze verkocht zijn: https://www.ebay.de/sch/i...0&LH_Complete=1&LH_Sold=1

PS: licht marktplaats ook even in als er gereageerd is via marktplaats. Dat account zal wel gehacked zijn of bewust ervoor aangemaakt zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Yorinn op 09-09-2024 09:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
goede kans dat je idd een sprintje had mogen trekken..

en nee veel gekkigheid meegemaakt maar deze nog niet.
Wel iemand die met een taxi van uit Rotterdam kwam voor een 125 euro minilaptop..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, als hij zich dan omdraait en wegloopt, zou ik er niet eens al te veel moeite in steken. Zwemmen meer vissen in de zee.

Al zie ik zo gauw ook geen problemen om zaken buiten af te handelen. Zo heb ik vorig jaar ook iets afgehandeld in de hal bij iemand thuis (via V&A), ging ook prima verder... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou niet bang zijn voor een sprintje, wel dat er een mes tevoorschijn komt als blijkt dat ik veel sneller ben.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-04 15:25
Ik zie de issue niet waarom je het niet buiten zou willen afronden? In deze tijd (waarin iedereen elkaar gek maakt) kan ik me best voorstellen dat dat gevoel leeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57
Panzer Dean schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:14:
Ik zie de issue niet waarom je het niet buiten zou willen afronden? In deze tijd (waarin iedereen elkaar gek maakt) kan ik me best voorstellen dat dat gevoel leeft.
Vertrouwen moet er van beide kanten zijn om een transactie af te ronden. Zeker in het geval van een iphone (nog steeds een hot-item voor bepaalde groepen mensen) zou ik wat voorzichtiger zijn om zomaar elk aanbod te aanvaarden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 10:34
Dodged a bullet.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:55
Top gehandeld - als je het niet vertrouwt, niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Kan van alles gebeuren maar het blijft speculeren.
Zelf handel ik het ook voor de deur af als ik iets verkoop en laat ik ze ook niet binnenkomen in mijn woning.
Maar dan ben ik de verkoper en geen koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er schijnen ook gevallen te zijn waar een koper wordt gelokt, bij iemand binnen komt en z’n geld mag afstaan onder bedreiging. Dan heeft de koper dus geen telefoon en geen geld… in dat geval is buiten blijven staan over het algemeen iets veiliger.

Wanneer ik (ver)koper ben maakt het me weinig uit. In de afgelopen weken 2 telefoons gekocht, beide via Tweakers, beide bij de deur afgehandeld. Telefoon even aanzetten, bekijken, eigen telefoon er bij lagen om geld over te maken en klaar. Moeilijke o wordt het niet. Nu had ik ook niet de outfit, laat staan de conditie, om te gaan rennen. Nee, er zijn ook nog mensen die gewoon iets willen overnemen zonder gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 15:16
Ik handel Marktplaatsverkopen sowieso bij voorkeur aan de voordeur af.
Ik heb liever niet dat iedereen de huiskamer in komt, mijn hond trouwens ook niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• koektrommeltje
Worker123 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:56:

*knip* Laat dit soort stereotyperingen maar achterwege.

Wat betreft verkopen: overweeg ebay.de eens. Ik heb echt vele jaren terug nog weleens wat telefoons gekocht en unlocked om ze vervolgens in Duitsland snel door te verkopen. Hogere prijzen en vooral een snelle verkoop. Gezeik heb ik er nooit gehad. En de Duitse ebay werkt gewoon prima, in tegenstelling tot ebay.nl

Gebruikt hiervoor dan wel de Duitse ebay-site (want bij verkoop op ebay.de naar adressen in Duitsland betaal je geen verkoopcommissie. Ebay Duitsland werkt gewoon prima voor verkopen. Je hebt een grotere markt dan Nederland in ieder geval. Maak een mooie advertentie, zet een nette vraagprijs neer (sofort kaufen) en stel eventueel 'preisvorschlag' in zodat potentiele kopers een bod kunnen doen. Jij kan dan vervolgens bij een prijsvoorstel het profiel van de verkoper checken en/of een tegenvoorstel maken of afwijzen. Aan de hand van de reviews kun je dan een prima inschatting maken van de koper.

Vervolgens aangetekend/verzekerd versturen en zonder alteveel gezeik heb je je waarschijnlijk je telefoon verkocht. Wel goed inpakken, veel foto's maken, ook van krassen en beschadigingen, en 'privatverkauf, kein garantie, kein zurucknahme, kein gewahrleistung' erbij vermelden om aansprakelijkheid te voorkomen.

Hier de recente verkopen, om een idee van de prijs te krijgen waarvoor ze verkocht zijn: https://www.ebay.de/sch/i...0&LH_Complete=1&LH_Sold=1

PS: licht marktplaats ook even in als er gereageerd is via marktplaats. Dat account zal wel gehacked zijn of bewust ervoor aangemaakt zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Yorinn op 09-09-2024 09:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-04 20:20
Ik laat marktplaats mensen nooit binnen, je weet nooit wat voor mensen het zijn en dan weten ze gelijk wat je allemaal binnen hebt staan, handel alleen in de voordeur of in de gang, het liefste stuur ik het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 11:38
Gebeurd geregeld. Je geeft de telefoon en ze trekken een sprintje. En weg zijn ze. Gebeurd ook bij MacBooks en andere waardevolle spullen.

Je hebt goed gehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:52
Ik zou contact opnemen met de politie, misschien zien die hier wel een verband in met meerdere zaken in de buurt ofzo.

Anders zou je met medewerking van de politie die persoon nog een berichtje kunnen sturen dat je je toch bedacht hebt en de verkoop toch wel wil laten doorgaan.
2 onopvallende agenten om de hoek en als hij wegrent hebben ze beet.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 19:11
Vorig jaar gebeurde rende er ook iemand met een telefoon of macbook de deur uit. Die man had een filmpje geplaatst. Kortom, verstandig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 16:43

TheDane

1.618

offtopic:
Jeetje, eye-opener topic. Ik verkoop regelmatig spullen aan de deur. Liever inderdaad geen mensen binnen (want dan zien ze wat je allemaal hebt staan), maar dat iemand ervandoor zou rennen met mijn spullen is nooit in me opgekomen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is geen Marktplaats-ervaringentopic. Eigen ervaringen mogen dan ook achterwege blijven hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-04 17:26
Als dit een oplichter was geweest, had hij waarschijnlijk nog wel een paar pogingen en smoesjes geprobeert, ipv ok-doei te zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Yorinn schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:32:
\Dit is geen Marktplaats-ervaringentopic. Eigen ervaringen mogen dan ook achterwege blijven hoor. [/]
Niet heel vriendelijke reminder ;)

Dat mag in een TR de volgende keer

[ Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 09-09-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:35
Als ik dan toch even de andere kant mag belichten. Ik voel me ook niet comfortabel bij honden. Zou er niet voor weglopen bij een koop in een woning oid, maar het valt mij toch wel erg vaak op hoe mensen met honden zich gedragen, in een vrij naieve bui rondom hun medemens.

Met regelmaat op bezoek bij mensen met honden. Honden leggen hun kop op je been, je broek onder het slijm. Ze stinken soms echt, naar hond maar ook hun adem. Onlangs konden we niet op bezoek bij familie met onze dochter omdat de hond niet met kleine kinderen kan omgaan en dan heel zenuwachtig is en onvoorspelbaar. Als ik in de stad buiten loop springt er wel een hond tegen me op.

Dus het punt over de honden kan ik me voorstellen. En alle honden eigenaren zeggen: hij doet niks. Of ze vinden het schattig. Nou, ik niet.

Vervolgens over de veiligheid. Had hij het geld cash bij zich? Andersom kan het ook gelden natuurlijk, dat hij denkt, als die kerel de deur achter me op slot doet kan ik nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Van elke kant kan je verhaal maken hoe fout iets kan aflopen.

En of dit nu onderbuik, stereotypering, voorzichtigheid of common sense is, blijft een gevalletje risico afweging. Ja, ik ben binnen geweest bij huizen waar de deur direct op slot ging, maar ook buiten in de tuin terwijl er 4 'vrienden' meekeken, beide gevallen loos alarm en niets aan de hand. Maar diezelfde situaties zal een ander compleet anders hebben ervaren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 14:24
Heb wel eens wat aan de deur verkocht ja. Echter gebruikte niemand daar tot dusver een bullshit reden voor. Dit klinkt inderdaad als poging tot diefstal, dieven zijn inderdaad niet dol op honden (of anders scherp ogende baasjes ;-))

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 10-09-2024 01:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

KaiseRRuby schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:25:
Dus het punt over de honden kan ik me voorstellen. En alle honden eigenaren zeggen: hij doet niks. Of ze vinden het schattig. Nou, ik niet.
Je gaat eraan voorbij dat TS dus geen hond heeft :P Kortom: dat was een lulsmoes.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:35
Thijsmans schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:01:
[...]

Je gaat eraan voorbij dat TS dus geen hond heeft :P Kortom: dat was een lulsmoes.
Compleet gemist, nu slaat mijn hele betoog nergens meer op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Anoniem: 361276 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:48:
Via Tweakers "Vraag en aanbod" verkopen kan je gelijk zien of ze reviews hebben?
Dat heeft marktplaats ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 10-09-2024 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik, als koper, het niet relaxed vinden als de verkoper erop staat dat ik binnen moet komen, zeker als het een cash transactie betreft.

Als deze echt onvermurwbaar is, zou ik, denk ik, ook omdraaien en denken dat ik iets naars heb ontweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-04 08:23
Ik handel als verkoper het ook liever aan de deur af. De diefstalpoging kun je ondervangen door cash geld te vragen en gelijk over te steken, onder de belofte dat hij het geld terugkrijgt als de telefoon ter plekke niet bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Fly-guy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:12:
Persoonlijk zou ik, als koper, het niet relaxed vinden als de verkoper erop staat dat ik binnen moet komen, zeker als het een cash transactie betreft.

Als deze echt onvermurwbaar is, zou ik, denk ik, ook omdraaien en denken dat ik iets naars heb ontweken.
Waarom? Bang om beroofd te worden?

In dat geval:
-als je met een tikkie of overschriving terplekke wil betalen, kunnen ze je van je dure smartphone beroven.
-als je cash wilt betalen, kunnen ze je van je cash beroven.

Echter:
-Geen crimineel zal je in een huis beroven. Dan weet ie namelijk dat de politie hem heel makkelijk kan opsporen, want in dat huis daar zit een slot op de deur en wonen mensen die moeten weten wie er zich in dat huis bevond. Nee, die zal je eerder naar een flatgebouw op portiekwoning lokken en je daar 'toevallig' net treffen in de hal.

Maar goed, het is heel simpel om dat vanaf jouw zijde te voorkomen: direct het pak geld als eerste overhandigen aan de verkoper :) om daarna het gekocht in handen te krijgen.

In geval van topicstarter vermoed ik dat ie wel wat red flags zag, zoals iets wat ik van de moderators niet mag noemen. Zeg maar iemand die prima past in het profiel van de hulpvaardige bankmedewerker zoals die vaak voorkomen in het meest inclusieve programma van Nederland, Opsporing Verzocht.

Ben ervan overtuigd dat als er een opa van 70 jaar stond met zn portemonee al in zn hand, dat ie de verkoop gewoon voor de deur had afgehandeld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-04 14:21
Lees net dit bericht. Toch een slimme move geweest van TS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxxIs49zoc6tN815xAby-D0gGrs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lNxje9uC5x0vkwXGvONAfAQ1.png?f=user_large
Pagina: 1