Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:19
Vandaag is mijn Acer Chromebook 714 geüpgrade naar ChromeOS 128.0.6613.118. Sinds die tijd wordt de chromebook heet en de taskmanager (Search + Esc) geeft 100% CPU belasting aan. Het is niet onmiddelijk aanwezig. Als ik direct naar de taskmanager ga, dan zie ik dat er nog allerlei processen opstarten. Op een gegeven moment springt het CPU gebruik naar 60%, 80% en dan 100%.
Dan wordt het chromebook ook warm aan de onderzijde, en begint de fan te blazen

Het stroomverbruik in de Diagnostics is ca 2000 mA.
Het vreemde is dat de Diagnostics geen 100% CPU geeft.

Taskmanager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAxTRelxD0NXJsni7uikyV9W4-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vZxTnEVFZlcobE6XWjNRNnBx.png?f=user_large

Diagnostics:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Af7T4z5RbD2W5c1oUUDO4P0-gY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4AdPayaKN1r2nGHTJL4MUIQC.png?f=fotoalbum_large

Als ik browse als guest dan treed het probleem niet op. Ook is het stroomverbruik dan slechts 335 mA

Als ik google op dit probleem vind in alleen resultaten van 2 en 4 jaar geleden. Toen hielpen tips als extenties uitzetten, maar nu helpt dat niet.

Iemand anders die dit probleem ook heeft, of nog tips heeft?

Beste antwoord (via kzin op 09-09-2024 12:06)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het verwijderen van die map is dus een gok. Wat is de bron die aangeeft om deze map te verwijderen als er dit soort issues zijn?

Ik zou anders denken aan een backup maken van belangrijke lokale bestanden, als dat überhaupt nodig is en daarna een powerwash/factory reset uitvoeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-05 09:37
Mhuu,

Misschien profielmap /home/*/.config/google-chrome verwijderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
Ik heb geen idee hoe ik dat onder chromeOS moet doen. De ingebouwde file manager laat me slechts een paar directories benaderen. Ik heb wel solid explorer, maar dan krijg ik de mededeling dat ik dat programma eerst volledige toegang moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
Misschien eerst de linuxomgeving installeren.
En dan via terminal de mapinhoud verwijderen.
https://support.google.com/chromebook/answer/9145439?hl=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
De linux omgeving heb ik al geïnstalleerd, en dat was ook mijn idee. Alleen de linux draait in een soort VM. Ik kom in linux niet bij het chromeOS gedeelte. Ook niet vanaf /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
Zoek even hoe je kan inloggen als root/admin vanaf inlogscherm. Ben vergeten hoe dit moet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het verwijderen van die map is dus een gok. Wat is de bron die aangeeft om deze map te verwijderen als er dit soort issues zijn?

Ik zou anders denken aan een backup maken van belangrijke lokale bestanden, als dat überhaupt nodig is en daarna een powerwash/factory reset uitvoeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikkel007
Ik gok dit omdat wanneer er wordt gebrowsed als guest dit probleem er niet is.
( ander profiel )

Maar je hebt gelijk.
Backup maken en daarna powerwash / reset is denk ik beter.

[ Voor 39% gewijzigd door bikkel007 op 09-09-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
Klopt. als guest is het probleem er niet. Ik ga alles backup´en gevolgd door een powerwash.
Als root inloggen is sowiezo ook alleen mogelijk in developer mode, wat ook een powerwash inhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
OK powerwash heeft geholpen. Nog steeds op ChromeOS versie 128, maar nu met een normaal CPU gebruik.
@Hero of Time , @bikkel007 Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
[quote]kzin schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:57:
OK powerwash heeft geholpen. Nog steeds op ChromeOS versie 128, maar nu met een normaal CPU gebruik.

Bedankt dat je laat weten wat de oplossing was.
Nu weet ik ook wat te doen. :)
Pagina: 1