Gasleiding heet probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:07

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Heb een nieuwe combi oven aangeschaft welke wat dieper is dan de oude. Nu komt deze met de achterkant zeer dicht tegen de koperen gasleiding van het fornuis aan. Is dit een veiligheidsrisico?

Heb de boel ingemeten en hij raakt de leiding net niet, maar scheelt slechts 2-3 cm (verst uitstekende deel van de achterkant raak de muur). De achterkant wordt wel erg heet als je de oven gebruikt. Net nog kortstondig aan te raken, maar flink heet dus.

Zit er aan te denken een isolatie schaaltje te kopen, kwaad kan dat niet lijkt me.

De zelfontbrandingstemperatuur van methaan is 537°C, maar het voelt niet lekker als die gasleiding zo warm wordt als de oven bij het bakken van een taart oid. Adviezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPWzKx9xCRBV4kVE4FBh3JKk4qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQb9BW1ASTspncD5MCiDFPmi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1cANlCdV4_f4ugmmjPRNVdEiVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flW0QigqF9jZozkFSGjQnRwz.jpg?f=fotoalbum_large

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waar moet jouw oven zijn warmte kwijt kunnen?
Als dit zowel voor als achter is dan zou ik geen isolaties haal kopen maar een andere oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
voordat het een probleem is geworden, is je stopcontact al gesmolten en de groep gesprongen.
beetje isolatie kan geen kwaad, maar meer dan dat zou ik er niet aan doen.

of je moet een monteur willen betalen om de leiding om te leggen?
bv meer naar links of rechts omhoog laten lopen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:54:
Waar moet jouw oven zijn warmte kwijt kunnen?
Als dit zowel voor als achter is dan zou ik geen isolaties haal kopen maar een andere oven.
Dit lijkt me inherent aan het inbouw principe? Elke inbouwoven staat toch met zijn achterkant (dicht) tegen een muur aan?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
jack zomer schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:00:
voordat het een probleem is geworden, is je stopcontact al gesmolten en de groep gesprongen.
beetje isolatie kan geen kwaad, maar meer dan dat zou ik er niet aan doen.

of je moet een monteur willen betalen om de leiding om te leggen?
bv meer naar links of rechts omhoog laten lopen.
Dat laatste is misschien de beste optie inderdaad, voor de zekerheid. Dat stopcontact is goed vrij van de oven door de vorm van de achterkant. En vooral die uitstekende delen worden het meest warm lijkt het.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Koop een vrijstaande 240V inductiekookplaat (zoiets als deze), dan kan die hele gasleiding EN het antieke gaskooktoestel weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49

rdejongjr

Gnome

Oven zit sowieso nog goed ingepakt met isolatiemateriaal, ook gaat eventuele warmte omhoog.
Wordt bij lange na niet warm genoeg om zorgen over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 17:39

Speedmaster

Make my day...

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de gasleiding te verleggen en uit te laten komen boven het aanrecht naast je gasfornuis. Vervolgens een gaskraan op zetten en je gasfornuis aansluiten met een gasslang. Je huidige manier van installeren is niet echt veilig aangezien je nu naar de meterkast moet om je gas af te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je een hitteschild kan maken en goed vast kan zetten op de leiding (met metalen clips oid) dan zou ik dat doen.
Voor inspiratie kijk je hoe ze dat bij uitlaatspruitstukken van een auto doen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-09 22:49

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik raad je aan om achter je gasfornuis een ventilatiegat te maken en daar een rooster overheen te plaatsen. Zo kan de warme lucht van de oven weg. Er is geen gevaar voor de gasleiding maar voor de levensduur van de oven is dat beter.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ParaWM schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:23:
[...]

Dit lijkt me inherent aan het inbouw principe? Elke inbouwoven staat toch met zijn achterkant (dicht) tegen een muur aan?
Niet helemaal, er zijn ovens die naar achteren blazen (erg herkenbaar aan feit dat er dan rooster in de plint onder de oven + vaak rooster in muur zit.
Ook zijn er ovens die echt naar voren hun hitte kwijt raken en aan achterkant relatief koel blijven.

Feit is, stel het gaat 2 jaar lang goed, met kerst besluit je een kalkoen te maken voor de hele familie. Je wordt even door de buurman geroepen en net als je bij buurman in de tuin staat BOEM, huis en familie weg. De kans hierop is erg klein, maar zonder maatregelen zou ik altijd toch een kriebel hebben dat ik weet dat er een heet deel tegen de gasleiding aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-09 22:49

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De TS geeft zelf al aan dat de zelfontbranding 537C is. En dan moet er ook nog zuurstof bij. Gas opwarmen tot 100C is geen enkel probleem. Je zult eerder een brandlucht van de formica krijgen.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
Wat een goede en interessante tips allemaal.

Met al deze info denk ik dat ik inderdaad voor een 240V inductiekookplaat ga, met dan daar achter een ventilatiegat en daar een rooster overheen te plaatsen. @Yaksa @xah5kiDe

Kan inderdaad de gasleiding helemaal weg en kan de oven zijn warmte kwijt. @Speedmaster er zit een kraan vlakbij het gasfornuis onder het kastje trouwens. Daar kan ik dan meteen laten afdoppen ook.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Hittebestendige tape eromheen doen, probleem opgelost.

Kost amper iets. :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 17:39

Speedmaster

Make my day...

Als je overstapt op inductie hou er even rekening mee dat je nieuwe pannen mag kopen omdat deze nu door het gebruik op gas waarschijnlijk krom zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Speedmaster schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:06:
Als je overstapt op inductie hou er even rekening mee dat je nieuwe pannen mag kopen omdat deze nu door het gebruik op gas waarschijnlijk krom zijn
En waarschijnlijk een aanpassing in de meterkast. Al met al een kostbare optie…

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Denman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:10:
[...]En waarschijnlijk een aanpassing in de meterkast. Al met al een kostbare optie…
En als je goed gelezen had dan had je waarschijnlijk gezien dat ik een inductieplaat linkte waarbij dat dus helemaal niet nodig is. Heb er zelf ook een namelijk en hoefde niks aan te passen, gaskookplaat eraf, leiding afdoppen, stekker er in en gaan. Kookplaat regelt zelf het vermogen naar beneden indien je alle vier de pitten op vol vermogen wilt aansturen. Maar dat gebeurt nooit, ik heb zelden meer dan 2 pannen op vol vermogen aan staan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Speedmaster schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:06:
Dat hangt van de pannen af, ik heb ook een paar pannen nieuw moeten kopen, maar de meesten waren goed. Een beetje krom is niet erg, belangrijker is de hoeveelheid staal die er in zit. Alu pannen werken waarschijnlijk niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Yaksa schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:34:
Koop een vrijstaande 240V inductiekookplaat (zoiets als deze), dan kan die hele gasleiding EN het antieke gaskooktoestel weg.
Hey, die heb ik ook :P

Fijne plaat.. Niet als je uitgebreid wil koken met 4 pannen, maar voor een keertje kan het prima, niet als je dat elke dag doet. Het is maar een 3.500 watt plaatje.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
@Yaksa We zijn maar met z'n tweetjes, wil inderdaad voor een 240v versie gaan. Ben me een beetje aan het oriënteren nu. Die je linkte had veel goede beoordelingen ! :)

En super toevallig hebben we net 2 weken terug allemaal nieuwe pannen gekocht ook :+

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36
Ik heb zelfs een 2 pits plaat, voor mij alleen ruim voldoende.
Bevalt in ieder geval erg goed.
Ook op 240v dus.

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1