Schoorsteen repareren of er af halen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-05 15:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IybSy6kI0K-oX2Nn55xch53TLl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbuFQTjXoO2cgprFmMv1Sv3i.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben lekkage rondom onze schoorsteen. De voegen zijn oud en moeten opnieuw gevoegd en geïmpregneerd worden. Ook het lood is niet meer top.

Er liggen zonnepanelen rondom en alle dakdekkers melden dat die er af moeten voordat ze eraan willen werken.

We gebruiken de schoorsteen niet en als ik alle horrorverhalen rondom schoorstenen op dit forum lees zit ik erover te denken om, als de zonnepanelen er toch van af moeten (€1000), dan maar meteen de schoorsteen eraf te laten halen.

Dan ben ik echt van het gedoe af, en wordt er een zwakke plek weggehaald van het dak.

Mijn vraag:
Wat zouden jullie doen, proberen te repareren of eraf halen? Zijn er nog goede argumenten voor het een of het ander? Ik vind het heel lastig om deze beslissing te maken maar het liefst ben ik gewoon van die schoorsteen af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
als je hem niet van plan bent te gebruiken? weghalen. scheelt gedoe in toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-05 08:42
Een schoorsteenkap is ook mogelijk. Ik zie soms een heel straat die gedaan is met dit soort kappen.

Afbeeldingslocatie: https://pre-fabs.nl/wp-content/uploads/2022/02/pre-fabs-schoorsteen-05.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.schmidt-schoorsteenwerken.nl/wp-content/uploads/2013/04/Overzet-schoorsteenkap-02.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Trichoglossus op 07-09-2024 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
altijd weghalen als het geen functie meer heeft of gaat krijgen. Lost lekkages, onderhoud en koudebruggen op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:13
Weghalen. Dan heb je er nooit meer iets mee.

1000 euro om 3 panelen te verwijderen en weer terug te plaatsen is wel heel ruim begroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29
Weghalen. Hier ook gedaan, beste keuze voor de toekomst. Heb nog wel een aannemer/sloper in het midden van het land als je wil :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:16:

1000 euro om 3 panelen te verwijderen en weer terug te plaatsen is wel heel ruim begroot.
Dan kun je ze gewoon naar beneden gooien en naderhand nieuwe plaatsen.
Houd je nog geld over ook :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
Bedankt voor de antwoorden alvast!

@MisterMailman ik zal jou even een DM sturen.

Het is 120 euro per paneel om het eraf te halen en terug te plaatsen. Er moeten zo'n 8 panelen af, dus vandaar 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vermoed dat in beide gevallen, panelen verwijderd moeten worden, voordat een aannemen hier iets mee wil doen. Zo wilde ik een dakkapel en panelen gaan plaatsen. De aannemet van de dakkapel was heel duidelijk, als de panelen er al liggen, gaan ze er eerst weer vanaf. Men wil namelijk niet werken boven panelen, met het risco deze te beschadigen.

Daarnaast ga eerst ook goed na of de schoorsteen überhaubt verdwijderd mag worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Even nieuwsgierig: hoe ziet het er binnen uit? En deel je m met je buren?
_Dune_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:51:

Daarnaast ga eerst ook goed na of de schoorsteen überhaubt verdwijderd mag worden.
Waarom zou het niet mogen?

[ Voor 60% gewijzigd door MisterMailman op 07-09-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MisterMailman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:25:
Even nieuwsgierig: hoe ziet het er binnen uit? En deel je m met je buren?

[...]

Waarom zou het niet mogen?
Afhankelijk van type woning, dorps- of stadsgezicht. Je zal er versteld van staan wat men verzint, een woning hoeft niet eens zo heel oud te zijn (biijvoorbeeld) om tegen dergelijke regels aan te lopen. Als jij, je daar niet voldoende in verdiept en de schoorsteen geheel verwijderd, loop je de kans door gemeente gedwongen te worden om de schoorsteen als ngo opnieuw te plaatsen. Daarom mijn waarschwuing laat je heel goed informeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
Ja en daarnaast moet je goed nagaan of het geen dragende schoorsteen is, die de constructie van het dak draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
_Dune_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:29:
[...]

Afhankelijk van type woning, dorps- of stadsgezicht. Je zal er versteld van staan wat men verzint, een woning hoeft niet eens zo heel oud te zijn (biijvoorbeeld) om tegen dergelijke regels aan te lopen. Als jij, je daar niet voldoende in verdiept en de schoorsteen geheel verwijderd, loop je de kans door gemeente gedwongen te worden om de schoorsteen als ngo opnieuw te plaatsen. Daarom mijn waarschwuing laat je heel goed informeren.
Op de foto zijn jaren 70 betonpannen te zien en er liggen ook al zonnepanelen, de kans dat dit een beschermd gezicht is is vrij klein maar je hebt een punt. je mag ook niet zomaar alles weghalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
dreams2 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:06:
Ja en daarnaast moet je goed nagaan of het geen dragende schoorsteen is, die de constructie van het dak draagt.
Als je alleen het deel boven het dak sloopt zal dat wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Sethro schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:05:
[...]

Als je alleen het deel boven het dak sloopt zal dat wel meevallen.
Inderdaad, daarom was ik benieuwd naar de situatie binnen.

Pagina: 1