Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Mijn vraag

Vorige week was ik bij mijn vriendin in HongKong en heb ik haar foto's van haar sd card van de Samsung A14 gekopieerd naar mijn Samsung Book 4 laptop c schijf. We vertrouwden haar sd card niet en hadden een nieuwe gekocht.
Maar nu ik weer in Nederland ben bekijk ik die foto's op de c schijf en van de 1918 zijn er meer dan 1800 opeens nog maar 0 kb. Iemand enig idee waarom dat zo zou kunnen zijn? ...En iemand een tip welk tooltje dit misschien zou kunnen repareren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb al de Windows virusscanner gedraaid om te kijken of ik een virus heb. Nee dus.
Ik heb wat reparatietooljes van internet geprobeerd maar die kunnen allemaal niks. : (
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op google dingen gevonden over ExFat of NTFS maar ik heb geen idee wat voor bestandsysteem een geheugen kaart in een Samsung telefoon heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je de SD kaart nog tot je beschikking?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Nu online
Juup schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:13:
Heb je de SD kaart nog tot je beschikking?
Nee dit zit in haar telefoon in HongKong. En die heb ik geleegd omdat ik dacht een goede backup te hebben . Ik had ruimte nodig om de data van haar intern geheugen (wat ook maar 64 gb is) op de memory card te zetten.

En de google backup was gestopt omdat we al ver over de garatis 15gb heen zaten :(

Dus al met al :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 19:29

SambalBij

We're all MAD here

Hoe zeker weet je dat die bestanden eerder wel een grootte en inhoud hadden?
Als ze nu ineens 0kb zijn, en een scandisk geeft geen fouten, dan lijkt me de kans groot dat ze op die SD kaart al beschadigd/leeg waren, en uberhaupt dus nooit op de laptop terecht gekomen zijn.
In dat geval is er geen tooltje die dat gaat kunnen repareren. Je kunt niet iets gaan terughalen wat er nooit geweest is.

Kan het zijn dat die foto's misschien naar Onedrive zijn gesynchroniseerd, en daarna lokaal verwijderd? Dan blijft er ook een 'leeg' bestand achter, met in de verkenner een icoon van een wolkje er achter. Dan zou hij ze wel weer moeten downloaden wanneer je ze probeert te openen, maar als de onedrive client bijvoorbeeld niet is aangemeld, of geen verbinding heeft, dan kan het zijn dat dat niet gebeurt.
(Of heeft de telefoon datzelfde misschien al gedaan? Naar een online dienst als Google, Onedrive of misschien iets bij Samsung gesynct, en daarna lokaal op de telefoon verwijderd)

[ Voor 10% gewijzigd door SambalBij op 07-09-2024 13:31 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Nu online
SambalBij schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:29:
Hoe zeker weet je dat die bestanden eerder wel een grootte en inhoud hadden?
Als ze nu ineens 0kb zijn, en een scandisk geeft geen fouten, dan lijkt me de kans groot dat ze op die SD kaart al beschadigd/leeg waren, en uberhaupt dus nooit op de laptop terecht gekomen zijn.
In dat geval is er geen tooltje die dat gaat kunnen repareren. Je kunt niet iets gaan terughalen wat er nooit geweest is.

Kan het zijn dat die foto's misschien naar Onedrive zijn gesynchroniseerd, en daarna lokaal verwijderd? Dan blijft er ook een 'leeg' bestand achter, met in de verkenner een icoon van een wolkje er achter. Dan zou hij ze wel weer moeten downloaden wanneer je ze probeert te openen, maar als de onedrive client bijvoorbeeld niet is aangemeld, of geen verbinding heeft, dan kan het zijn dat dat niet gebeurt.
(Of heeft de telefoon datzelfde misschien al gedaan? Naar een online dienst als Google, Onedrive of misschien iets bij Samsung gesynct, en daarna lokaal op de telefoon verwijderd)
Ja ik ben heel zeker dat de files eerst wel goed waren.

Ik heb geen onedrive of zo draaien op mijn laptop en zeker niet op die folder in de root van de c schijf.
Ik ga een scandisk proberen. Kan dat wel op een SSD btw? Ik heb eens gelezen dat defragmenteren van een ssd niet goed is, weet hof dat ook geldt voor een scandisk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

zou iig niet te veel gaan K**tten met die disk.

Vraag 1 wat zijn de foto's je waard?
Dierbaar? Denk dan bv ook aan een recovery bedrijf.

Wil ze wel hebben, maar moet zo goedkoop mogeljk?. Kijk of je een clone kan maken van de disk.
En dan bv iets als recuva gebruiken.

Elke actie die je op de hdd doet zal iets overschrijven. Als ze 0kb zijn. Dan kan die data mogelijk overschreven worden en dus lastiger en lastiger te herstellen zijn.

(ps denk toch eens aan een google 1 abbo. voor 20,- per jaar heb je dus je storage uitgebreid en heb je je foto's gewoon nog. Je telefoon kan bv ook stuk gaan en dan ben je ook alles kwijt)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:55
Kun je nog eens duidelijk uiteenzetten wat je precies hebt gedaan? Je geeft aan dat je haar SD-kaart hebt vervangen door een nieuwe, maar ook dat die oude SD-kaart weer in haar telefoon zit?
Hoe heb je de bestanden van de oude SD-kaart naar de nieuwe overgezet? En hoe heb je de bestanden uiteindelijk op je laptop gezet? Heb je de telefoon daarvoor op de laptop aangesloten, of heb je de SD-kaart in je laptop geplaatst?

Het lijkt er m.i. sterk op dat die foto's nooit goed overgezet zijn naar de laptop. Dus proberen om ze te herstellen vanaf de SSD van je laptop lijkt mij weinig kans van slagen hebben.

De kans dat de SD-kaart waar de foto's vanaf komen niet goed (meer) was, lijkt mij veel groter. Maar aangezien je die inmiddels ook hebt overschreven met nieuwe data vanaf de telefoon denk ik dat herstellen daarvan ook heel lastig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Nu online
De 64 gb SDCard was al niet helemaal lekker sinds mei want er kon niks meer naar geschreven worden. Al die tijd maakte ze foto's op het interne geheugen van de telefoon.
Toen ik er vorige week was heb ik de telefoon uitgezet, in een usb naar sdcard converter dingetje gedaan en een backup gemaakt op de c schijf van mjn laptop. Toen de 128gb sdcard (nieuw gekocht daar) in de telefoon gedaan en getest of foto's maken op die sdcard ging, dat ging goed

Toen de 64 gb sdcard geformateerd en de 128 gb sd card in de telefoon laten ztitten en 1 of 2 dagen gebruiikt toen die ook problemen ging geven . De telefoon is een nieuw in februari gekochte samsung A14,

Dus doen die 128 gb sd card problemen ging geven heb ik de 128 gb sd card weer uit de telefoon en de 64 gb sd card teruggezet en die doet het wonderwel nog steeds prima. Tenminste daar ga ik van uit, omdat ik geen klachten hoor. Ik ben weer in NL en zij in HK en we hebben nog geen tijd gehad om te kijken of de foto's nu nog steeds op SD card komen of in het intern geheugen.

Ik twijfel dus of het kaart slot van de telefoon wel goed is maar ja daar kon ik die korte periode weinig aan controleren. We hadden maar een week en ik was daar voor haar en quality time met haar :)

Oh en ik las iemand hier over backup op google. Die heb ik ook van mezelf maar niet bij het google account van haar. Ik heb het geprobeerd maar ze wil er geen geld aan uitgeven en aangezien haar google account indoneisch is, heb ik geprobeerd mijn creditcard gegevens ergens in te vullen voor 100 gb abbo maar kreeg errors en die kon ik niet lezen en zij wou er geen geld aan uit geven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

r_buren schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:56:
[...]

Ik ga een scandisk proberen. Kan dat wel op een SSD btw? Ik heb eens gelezen dat defragmenteren van een ssd niet goed is, weet hof dat ook geldt voor een scandisk ?
Ja, dat kan, aangezien scandisk alleen de logische structuren van het bestandssysteem herstelt. I.t.t. defraggen kan dat gewoon bij een SSD.
Maar ik zou het niet doen. Een scandisk heeft niet als doel om data terug te halen maar om het bestandssysteem weer in een consistente staat te krijgen. Dat laatste is momenteel waarschijnlijk niet jouw prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:56
r_buren schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:18:
En die heb ik geleegd omdat ik dacht een goede backup te hebben .
Een backup is meestal een kopie van de originele bestanden. Jij hebt enkel de data verplaatst. Dat is geen backup. Maar daar ben je zelf ook al achter...

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Nu online
We hebben ons er al bij neergelegd dat we foto's kwijt zijn. Dus helaas pindakaas.
Pagina: 1