Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ha allemaal,

Sinds een tijdje hebben mijn ouderrs 10 paneeltjes op 't dak liggen met bijbehorende Enphase IQ8 omvormers. Dus ik uiteraard een Raspberry Pi met Home Assistant in de meterkast geknald om zowel de Enphase Envoy als de slimme meter via een USB-naar-P1-kabeltje uit te lezen.

Wat mij opvalt is dat Home Assistant, gebruik makend van de DSMR integratie, soms wat tegenstrijdige waarden aangeeft.

Mijn ouders hebben namelijk gewoon een simpele 1-fase-meterkast. Dus eventueel verbruik en terugleveren gebeurt allemaal via dezelfde fase. Dan zóu je ook verwachten dat het totale verbruik en het verbruik van de L1-fase identiek is. Maarrrrrrr, dat lijkt dus niet zo te zijn? Kijk maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so4pfAGFmvcTzcIttXrmMFKZ3bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tW6Lw6B4bcjTljEwHDIXWn0T.png?f=fotoalbum_large

Waarbij "Electricity Meter Energieproductie" (nooit de moeite genomen om de naam van de slimme meter aan te passen :+) een redelijk continue lijn laat zien, net ietsjes lager dan de paneel-productie, laat de L1-productie-grafiek een rare zaagtand zien.

Dit zien we ook terug in de L1-grafiek m.b.t. stroomsterkte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxzWvhcl799lOqwV3dL51ypOcBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njsHsYL1MVofoHbJbT4vVgog.png?f=fotoalbum_large

(Wordt door de meter zelf afgerond op hele ampères helaas. De slimme meter geeft geen "totale" stroomsterkte aan, dus valt verder niet te vergelijken met iets anders.)

Voor zover ik weet hebben mijn ouders geen apparaat staan wat zulk gedrag kan veroorzaken en zelfs dan zou je geen discrepantie verwachten.

Verder houdt 'ie qua meterstand alleen de "totalen" aan, niet de per fase.. Dus al met al denk ik dat 't voor de eindrekening niet uitmaakt dat de L1-fase-metingen wat anders zijn, maar ik vroeg me af:

Iemand enig idee hoe dit tegenstrijdige gedrag verklaard kan worden? :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:50
Dit is denk ik een effect van de integrator in home assistant. Je meter (een kaifa?) geeft vrij weinig data en rond amperes af.

Hij kan dus twee dingen doen, vermogen terugrekenen uit de stroom (oranje). Of alleen naar huidig vermogen kijken. (Paars)
Beide slechts 1x per 30s beschikbaar aan je data te zien.

Kortom, oranje lijn negeren, en dan is het gewoon goed.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-09-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
jeroen3 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:08:
Dit is denk ik een effect van de integrator in home assistant.
Waarom denk je dat?
Je meter (een kaifa?) geeft vrij weinig data en rond amperes af.

(…)

Beide slechts 1x per 30s beschikbaar aan je data te zien.
't Is een Sagecom XS210. En die 1x per 30 seconden is de default van de DSMR-integratie.
Hij kan dus twee dingen doen, vermogen terugrekenen uit de stroom (oranje). Of alleen naar huidig vermogen kijken. (Paars)
Deze zin snap ik niet. Hij rondt de stroom af naar hele ampères voor de aangeleverde gegevens, maar het feit dat de oranje L1-vermogenslijn níet op 0,0 uitkomt, geeft wel aan dat hij intern helemaal niet afrond op hele ampères voor het berekenen van het vermogen. Anders zou de oranje lijn ook wel naar 0,00 kW gaan.

"Alleen naar huidig vermogen kijken" vind ik beetje rare zin, want waar baseert de meter dat "huidig vermogen" op dan? Klaarblijkelijk niet op de L1-metingen.
Kortom, oranje lijn negeren, en dan is het gewoon goed.
Sure, maar da's geen antwoord op mijn vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De meter geeft je een veldje “huidig vermogen” veldje 1.7.0 en 2.7.0 dat is de meest nauwkeurige data die niet terug herleid hoeft te worden uit de tellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Iemand anders nog nuttige en minder puzzel-achtige toevoegingen? :)

De meter geeft ook gewoon 22.7.0 (INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L1_NEGATIVE) terug, waar verder in Home Assistant of de integratie niets voor herleid hoeft te worden.. Dus dat lijkt het me niet te zijn.

Enige wat ik daar wel als hint uit kan halen is dat het wellícht te maken heeft met dat de meter per fase onderscheid maakt tussen active en reactive, maar niet voor de CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY-waarde. Nu is het voor ons als consument alleen het actieve vermogen wat relevant is en zou mijns inziens alsnog gelijk moeten zijn aan de "Energieproductie"-meter. Maar wellicht zit daar de crux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlamboog
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-10-2024
Dit is de micro omvormer, die dmv van zijn condensatoren te laten ontladen/opladen stroom produceert bij zeer lage licht inval. Dit is een specifieke feature van Enphase, weet alleen even niet meer hoe ze dit noemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Vlamboog Hoe verklaart het gedrag van de omvormer het verschil tussen 2 metingen in de slimme meter, die i.p. gelijk zouden moeten zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlamboog
Osiris schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:00:
@Vlamboog Hoe verklaart het gedrag van de omvormer het verschil tussen 2 metingen in de slimme meter, die i.p. gelijk zouden moeten zijn? :?
Omdat je maar 1 meter hebt die de huidige vraag/teruglevering registreert.
En enphase houdt alleen bij wat de opbrengst is op dat moment. Denk dat je daarom dat zaag tandjes verhaal hebt, ivm lage licht inval. En het verschil tussen deze 2 lijnen zal dan je huidige verbruik in de woning zijn, wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Vlamboog Nee, wat de Enphase opwekt, is een compleet andere grafiek dan waar het probleem ligt. De Enphase is de bovenste "oranje" lijn. Waar het mij om gaat zijn de 2 lijnen (paars en geel? Ik ben kleurenblind :P) die aan het begin en het eind van de grafiek over elkaar heenlopen, maar in het midden spontaan apart zijn. Deze laatste 2 komen beide via DSMR uit de slimme meter: eentje voor het "totaal" en eentje voor "L1", waarbij er ook alleen maar L1 is (geen L2/L3). Dus "totaal" zou gelijk moeten zijn aan L1 en is dat merendeel van de gevallen ook. Behalve soms, zoals in dit voorbeeld.

Zo, de hele thread opnieuw uitgelegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlamboog
Osiris schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:33:
@Vlamboog Nee, wat de Enphase opwekt, is een compleet andere grafiek dan waar het probleem ligt. De Enphase is de bovenste "oranje" lijn. Waar het mij om gaat zijn de 2 lijnen (paars en geel? Ik ben kleurenblind :P) die aan het begin en het eind van de grafiek over elkaar heenlopen, maar in het midden spontaan apart zijn. Deze laatste 2 komen beide via DSMR uit de slimme meter: eentje voor het "totaal" en eentje voor "L1", waarbij er ook alleen maar L1 is (geen L2/L3). Dus "totaal" zou gelijk moeten zijn aan L1 en is dat merendeel van de gevallen ook. Behalve soms, zoals in dit voorbeeld.

Zo, de hele thread opnieuw uitgelegd..
Goed verhaal, doen we niks mee.

Nee maar zonder te geinen, enphase gooit serieuze vervuiling door het net. Wellicht dat het uitschakelen van de micro’s het probleem verhelpt. In dat geval zou powerline communicatie wellicht de boosdoener zijn? Is er verder een terugkerend moment dat het gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 22:04
je zou nog eens kunnen kijken of je met DSMR Reader (https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader) er betere data uitkrijgt.
DSMR reader heeft weer een Home Assistant integratie.

Ik vind zelf DSMR reader veel fijner werken en vergelijken met bijv. voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Vlamboog schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:44:
[...]

Nee maar zonder te geinen, enphase gooit serieuze vervuiling door het net. Wellicht dat het uitschakelen van de micro’s het probleem verhelpt. In dat geval zou powerline communicatie wellicht de boosdoener zijn? Is er verder een terugkerend moment dat het gebeurt?
't Zou natuurlijk kunnen dat de slimme meter "in de war" raakt door storingen, maar dat zou niet mogen lijkt me. Het valt op dat het eigenlijk elke ochtend is zo tussen 8 en half 9 en ook eind v/d middag. En als het overdag eens tegen zit qua productie, lijkt het inderdaad bij weinig opwekken ook frequent voor te komen.

Maar daarentegen incidenteel ook wel eens als de panelen niets opwekken. Al ben ik het met je eens dat er wel een soort patroon in lijkt te zitten dat als de panelen weinig te verzetten hebben, de slimme meter in de war lijkt te raken.
Flappie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:01:
je zou nog eens kunnen kijken of je met DSMR Reader (https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader) er betere data uitkrijgt.
DSMR reader heeft weer een Home Assistant integratie.

Ik vind zelf DSMR reader veel fijner werken en vergelijken met bijv. voorgaande jaren.
Dat klinkt wel een stuk ingewikkelder met MQTT enzo. Hoewel mijn eigen HA in een Python venv draait en alles handmatig is geïnstalleerd op Raspberry OS, heb ik het mezelf 'makkelijk' gemaakt door op de RPi in de meterkast bij m'n ouders, waar de panelen liggen, HAOS te mikken. Ik kan wel direct via SSH op dat ding inloggen via VPN, maar ik weet niet eens of `apt` wel beschikbaar is bijv.

Besides.. Dan zou het probleem moeten zijn dat de Enphase micro-omvormers somehow het DSMR-protocol c.q. -communicatie in de war schoppen, waarbij de ene implementatie beter zou moeten werken dan de andere? Dat zou toch enorm vaag zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 10-09-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Altijd fijn, integraties die geschreven zijn door software engineers en niet door electrical engineers. Dan gaan mensen iets in Watt op eens beledigen met energie enzo :+

Maar eigenlijk zou je naar de echte data moeten kijken. Daar die per seconde is moet de DSMR integratie dus al iets met de data doen. En die lijkt echt van de leg door de stoom.

Ik zie in de documentatie dat je de "time between update" op 0 moet kunnen zetten en dat de integratie je dan gewoon elke update zou moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:38:
Maar eigenlijk zou je naar de echte data moeten kijken. Daar die per seconde is moet de DSMR integratie dus al iets met de data doen. En die lijkt echt van de leg door de stoom.
Als ik naar de diagnostics uit HA kijk, zie ik gewoon INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L1_POSITIVE en INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L1_NEGATIVE in kW (dus per seconde) staan voor die L1-waarden en CURRENT_ELECTRICITY_USAGE en CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY voor die andere grafiek, ook in kW. Dus volgens mij hoeft de integratie helemaal niet zo veel met de data te doen, behalve het gewoon in een grafiek te plempen?

Voor het Energy dashboard gebruikt hij wel de totalen in kWh, maar daar zit ik nu helemaal niet naar te kijken. Ik kijk nu puur en alleen naar de specifieke entities die bij die P1-specifieke elementen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Osiris Maar dat doet het duidelijk niet daar je maar 2 updates per minuut hebt... En dat is is ook de default van de integratie.

En even voor de volledigheid, je bent nu naar het vermogen (power in het Engels) aan het kijken, dat is instantaan en in W / kW / MW etc. En het energy dashboard gebruikt, zoals de naam al doet vermoeden, energie (in Wh / kWh / MWh etc) wat het verbruik over tijd is. Dus vermogen versus energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Septillion Ah ja dat is hem ja denk ik. Die oranje lijn is de instanteneous power, waar je geen drol aan hebt in deze resolutie. En die paarse/gele is het vermogen teruggerekend van de tellerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jeroen3 Nouwja, DSMR5 geeft instantaan vermogen ook elke seconde door.

Ook al zie ik hier ook wel een afwijking in som over de fases en de total. Maar dat is maar klein. Maar ik gok ook dat de totaal de afgeleide is van wat er bijgeschreven is in de teller, wat door de resolutie daarvan wat af kan wijken.

Maar dan nog zou ik nog niet dit gestuiter verwachten. Vandaar dat even een variabele uitgesloten moet worden en naar de echte per seconde data gekeken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Die oranje lijn kan best wel eens berekend worden met een formule waarin het aantal Ampere/stroom/current ook een rol speelt. Die worden afgerond op hele Ampere (zoals te zien in de tweede grafiek), waardoor dus een beetje vreemde grafiek krijgt.

Ik zou er verder niet al te veel aandacht in steken, zonde van je tijd.
Tenzij je graag je eigen integratie wil maken voor Home Assistant, dan vooral door blijven gaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door FredvZ op 10-09-2024 22:21 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:09:
@Osiris Maar dat doet het duidelijk niet daar je maar 2 updates per minuut hebt... En dat is is ook de default van de integratie.
Dat maakt toch geen moer uit? Hij kan toch probleemloos elke 30 seconden even de waarde van de meter in de grafiek plempen?
Septillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:09:
En even voor de volledigheid, je bent nu naar het vermogen (power in het Engels) aan het kijken, dat is instantaan en in W / kW / MW etc. En het energy dashboard gebruikt, zoals de naam al doet vermoeden, energie (in Wh / kWh / MWh etc) wat het verbruik over tijd is. Dus vermogen versus energie.
kW is toch prima?

Ik kan mij niet voorstellen dat er iets in dat huis is wat een zaagtand aan verbruik oplevert, zoals in de grafiek bij de L1-curve te zien is..

In theorie kan het natuurlijk zijn dat die zaagtand er wel is. Dat er íets in huis aan/uit/aan/uit gaat. En dat bij deze resolutie die zaagtand for some reason niet opgepikt wordt door de niet-L1-grafiek maar wél door de L1-grafiek..

Maar dat vind ik wel erg veel toevalligheden.
FredvZ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:20:
Die oranje lijn kan best wel eens berekend worden met een formule waarin het aantal Ampere/stroom/current ook een rol speelt. Die worden afgerond op hele Ampere (zoals te zien in de tweede grafiek), waardoor dus een beetje vreemde grafiek krijgt.
Dan zou de grafiek naar 0 moeten gaan, want iets * 0 = 0. En niet iets * 0 = ietsminder.
FredvZ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:20:
Ik zou er verder niet al te veel aandacht in steken, zonde van je tijd.
Tenzij je graag je eigen integratie wil maken voor Home Assistant, dan vooral door blijven gaan ;)
Ik geef 't wel gewoon op idd en negeer gewoon die L1-waarden. Want dit hier schiet ook niet op.

[ Voor 50% gewijzigd door Osiris op 10-09-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Osiris Maar doet het dat ook, dat is de grote vraag en de variabele die we proberen uit te sluiten. Je kijkt naar een versimpeling van de data, en dat kan op veel meer manieren dan je op het eerste gezegd denkt. Gewoon elke 30e waarde doorgeven, middelen etc. Dus is het toch logisch om wel eens naar de echte data te kijken of niet?

En ja, ik zie kW staan en ik zeg dus dat je naar vermogen aan het kijken bent :) Dat klopt toch? Wegens deze verwarring ben ik zo irriteert dat er nog steeds integraties (maar ook energiemaatschappijen etc) stompzinnige namen gebruiken als "energieproductie" voor vermogen of "total power import" voor energie |:( Beetje alsof je afstand "snelheidsresultaat" gaat noemen ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 10-09-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-05 14:38

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik weet niet of dit hier het geval is.
Ik heb een string-omvormer en sinds ik deze met een meter uit kan lezen en in HA in de grafiek kan zien, heb ik gemerkt dat de omvormer niet alleen 'stroom' opwekt, maar ook 'stroom' gebruikt. Ik kan dit bij mijn omvormer goed zien 's morgens bij de opstart en 's avonds bij het uitschakelen. Mijn omvormer gebruikt dan ongeveer 50W.
Mijn omvormer maakt 's morgens een klikkend geluid en start elke 30s weer op, totdat er genoeg stroom loopt. Ik denk dat deze enphase ook stroom verbruiken en dat je bij het opstarten een zaagtand ziet van het schakelen.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

• jeroen3
Die oranje lijn kan ook een alias zijn. :

Kun je de originele engelse tekst zien, want de vertalingen kloppen sowieso niet.
Er is geen veldje Energie Productie L1 beschikbaar in de integratie.
Dat zou dan deze kunnen zijn:

code:
1
2
3
      "instantaneous_active_power_l1_negative": {
        "name": "Power production phase L1"
      },

Tevens is "energieproductie" alleen beschikbaar met totaal of tarief erbij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      "electricity_delivered_tariff_1": {
        "name": "Energy production (tarif 1)"
      },
      "electricity_delivered_tariff_2": {
        "name": "Energy production (tarif 2)"
      },
      "electricity_exported_total": {
        "name": "Energy production (total)"
      },

Stel ze hebben hebben vermogen/energie verwisseld, dan kun je nu kijken naar:
code:
1
2
3
4
5
6
      "current_electricity_delivery": {
        "name": "Power production"
      },
      "current_electricity_usage": {
        "name": "Power consumption"
      },

En dan klopt de oranje lijn wel, enphase heeft een soort boost mode waarin ze gepulseerd energie leveren als er weinig lichtinval is. Deze oranje lijn kan hier een alias van zijn.

De integratie lijkt geen wiskunde te doen.

[ Voor 87% gewijzigd door jeroen3 op 11-09-2024 07:34 . Reden: heb de code bekenen ]

Pagina: 1