Konijnen - waar rekening mee te houden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:27
Beste allen,
Wij (vooral onze dochter) wil(len) heel graag twee konijntjes. We hebben zojuist een mooi groot hok gekocht en andere toebehoren, maar ik zit nog met een paar vragen.
Ik lees op internet dat twee mannetjes of twee vrouwtjes bij elkaar voor ruzies kan zorgen. Beste is om een vrouwtje en mannetje te hebben. Heeft iemand ervaring met twee konijnen van het zelfde geslacht? Is dat echt vaak bonje? Of valt het wel mee?
Een andere vraag waar ik mee zit is wanneer konijnen klaar voor de winter zijn. De konijnen komen hier buiten in een hoek van de tuin, tegen een dichte schutting aan. Ik heb gelezen dat konijnen in de zomerperiode een wintervacht aanmaken. Dat doen ze alleen als ze buiten leven. Als ik nu op marktplaats een advertentie zie van twee konijnen die 8 weken oud zijn, dan hebben ze nog geen wintervacht lijkt mij? Zouden ze die nog aanmaken komende tijd? Of mogen die konijnen pas volgend jaar voorjaar naar buiten als het niet kouder wordt dan 15 graden? Bouwt een konijn een wintervacht op als ze in een schuur leven? Ik vind het lastig om daar een goed antwoord op te vinden en ik merk dat mensen op marktplaats heel makkelijk zeggen dat het geen probleem is etc etc. Die willen van de konijnen af.
Als iemand advies heeft ben ik zeer benieuwd. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ah, konijnen voor beginners ;)

Leesvoer: https://www.grootplezier....nen-houden-voor-beginners

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat ze kunnen graven. Mocht je ze in het gras zetten dan moet je dus ook gaas op de onderkant hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
@RaZ dank voor de link. Er wordt helaas niks gezegd over de wintervacht. Wellicht hoef ik me daar weinig zorgen over te maken zolang er genoeg hooi in de kooi aanwezig is om zich daarin te wikkelen. Maar goed, ik zoek nog ff verder.

@sypie goede tip. De ondergrond wordt aarde / gras dus idd iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:54
Ik zou nog even heel goed nadenken alvorens een of meerdere konijnen te nemen. Zo'n jong konijn is misschien heel lief en aanhankelijk, maar ze worden groter en krijgen een eigen 'karakter'. En dat kan nog wel 'ns tegenvallen met de aanhankelijkheid. Onderschat bovendien niet hoeveel aandacht en zorg een huisdier nodig heeft, bij een hond of kat is dat meestal wel op orde omdat die de grootste tijd van hun leven in de huiskamer verblijven, maar een konijn zit bij jou dus de grootste tijd van z'n leven ergens achteraf in de tuin opgesloten in een kooitje. Uitmesten, hok schoonmaken, dagelijks vers water en verse groente in combinatie met knaagspul (belangrijk anders groeien de tanden te lang) en (heel belangrijk) schaduw wanneer het wat warmer is zijn ook wel belangrijke aandachtspunten

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:51
technoaddict schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:26:
Beste allen,
Wij (vooral onze dochter) wil(len) heel graag twee konijntjes.

Als je met zo'n zin begint dan krijg ik al heel snel het gevoel van ouders die aan hun kind toegeven, terwijl ze het zelf totaal niet zien zitten.

Ik hoop dat je al hebt geëxperimenteerd met het hebben van een cavia, die zijn meestal met een jaar of 2 wel dood. Dan weet je of de interesse van je dochter langdurig is (en je dochter 2 jaar lang minimaal 2 uur per week aan de cavia spendeert) of dat het meer een 'hebben' verhaal is... Kans dat je kind uiteindelijk de interesse verliest is groot en dan gaat het er dus vooral om dat jullie het als ouders leuk vinden en jullie wekelijks het schoonmaken zonder tegenzin doen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Begonnen met 2 vrouwtjes (zusjes) maar dat was geen succes. 2 super schuwe konijnen die op zo'n grootst mogelijke afstand van elkaar in het hok zaten. Uiteindelijk werd er ook nog 1 ziek en dus paar 100 euro verder incl mercy shot. En de ander terug naar mijn oom die ze fokt maar niet op karakter maar op uiterlijk (show konijnen).

Nu al 5 jaar de sole provider / verzorger van "Co". Dwerg konijntje dat niet interactief is. En derhalve na de aankoop niet meer interessant was voor mijn dochters.

Nu heb je al een hok, maar denk even na of je geen kippen wil. Want konijnen zijn meer werk dan het lijkt.

Edit, zit vandaag niet zo lekker in mijn vel, dus neem mijn n=1 reactie maar met een korreltje zout. Co is best lief, maar objectief gezien hadden we hier niet aan moeten beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Barrycade op 07-09-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Konijnen horen niet in een hok (behalve om te slapen), en zeker ook niet alleen. Neem het liefst een al bestaand stelletje, achteraf matchen kan erg lastig zijn, en 2 konijnen van hetzelfde geslacht kan een tijd goed gaan maar geeft vaak uiteindelijk toch problemen.

Ik denk dat de winter geen probleem hoeft te zijn, zeker niet de zachte winters die wij tegenwoordig hebben, maar konijnen hebben wel een knus, tochtvrij onderkomen nodig. In de natuur leven konijnen in holen, dus zorg voor genoeg schuilplekken waar ze lekker kunnen wegkruipen.

Wij hebben hier 2 konijnen die vrij lopen in de achtertuin samen met 5 kippen. Soms graven ze een hol, maar we zorgen altijd dat ze niet te diep of te ver gaan. 's Avonds gaan ze in de overdekte kippenren (de kippen slapen in het konijnenhok :p) waar ze eventueel ook kunnen schuilen in het broedhok. Ze zijn niet schuw, maar het zijn ook geen knuffelkonijnen (konijnen vinden het van nature ook niet fijn om opgepakt te worden).

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59
Konijnen voor een kind nemen? Simpel advies: doe de konijnen dit aub niet aan. Konijnen zijn geen knuffel/schoot dieren.

Een konijn alleen is mishandeling.

Ik heb 3 konijnen gehad. Veel energie, tijd en geld in gestoken. Deze beestjes hebben het goed gehad omdat we ze de ruimte, zorg en liefde hebben gegeven die ze verdienen.

Haal geen konijnen van Marktplaats. Deze komen gegarandeerd van een thuis fokker. Deze fokkers doen het voor het geld en/of proberen een bepaalde kleur/patroon te krijgen voor shows etc. Bij deze fokkers zijn de konijnen bijna altijd besmet met E. Cuniculi. Helaas zijn twee van onze konijnen hieraan overleden (zijn ongeveer 10 jaar geworden).

99% propt konijnen in zo'n mini hokje. Doe dit niet. Ter vergelijking. Mijn konijnen hadden een goed nachthok (bescherming tegen weer) van 2,5m lang met een ren van 7m x 2m. Deze ren was overdag open en ze liepen door mijn afgesloten tuin van ~300m2.

Wil je echt graag konijnen hebben kun je ze beter hier vandaan halen:

https://www.konijnenparadijs.nl/

Zij kunnen je ook adviseren mbt ruimte en verzorging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De laatste posts onderschrijven ook hoe ik het ervaar.
Twee konijnen in huis (vrouwtjes). Zoals met zoveel huisdieren: leuk voor je Kids de eerste weken, maar die aandachtsspanne gaat snel weg. Daarna ben je dus zelf aan zet. Het werk valt mee en is echt geen half uur per dag. Maar wat je ervoor terug krijgt is nihil in mijn ogen. Ze komen voor eten, maar bewust naar je toekomen voor een aai/knuffel zoals een kat of hond niet.

Hou ook rekening met vakanties. Je kunt ze naar familie brengen, maar dan moet de grote kooi ook mee. Een dierenverblijf is er ook, maar 75-100 euro per week betaal je wel voor 2 samen.

Ik zou het achteraf nooit meer doen, maar we hebben de keuze gemaakt destijds en zullen er gewoon liefdevol voor zorgen.

Ps, hou er rekening mee dat als ze binnen komen de tv kabels niet veilig zijn ;)

Hierboven werd ergens geopperd: begin eens mt een cavia/hamster. Dat lijkt me idd een prima plan. Dan zit je geen 10-15j aan iets vast als het niey blijkt te werken.

Mijn persoonlijke samenvatting: je krijgt er te weinig voor terug en je kind is er snel op uitgekeken. (natuurlijk kan dit per kind anders zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:38
Beste allen,
Wij (vooral onze dochter) wil(len) heel graag twee konijntjes. We hebben zojuist een mooi groot hok gekocht en andere toebehoren, maar ik zit nog met een paar vragen.
Ik lees op internet dat twee mannetjes of twee vrouwtjes bij elkaar voor ruzies kan zorgen. Beste is om een vrouwtje en mannetje te hebben. Heeft iemand ervaring met twee konijnen van het zelfde geslacht? Is dat echt vaak bonje? Of valt het wel mee?
Een andere vraag waar ik mee zit is wanneer konijnen klaar voor de winter zijn. De konijnen komen hier buiten in een hoek van de tuin, tegen een dichte schutting aan. Ik heb gelezen dat konijnen in de zomerperiode een wintervacht aanmaken. Dat doen ze alleen als ze buiten leven. Als ik nu op marktplaats een advertentie zie van twee konijnen die 8 weken oud zijn, dan hebben ze nog geen wintervacht lijkt mij? Zouden ze die nog aanmaken komende tijd? Of mogen die konijnen pas volgend jaar voorjaar naar buiten als het niet kouder wordt dan 15 graden? Bouwt een konijn een wintervacht op als ze in een schuur leven? Ik vind het lastig om daar een goed antwoord op te vinden en ik merk dat mensen op marktplaats heel makkelijk zeggen dat het geen probleem is etc etc. Die willen van de konijnen af.
Niet aan beginnen, konijnen de hele winter in een hok in een donkere schuur is dierenmishandeling en de nieuwigheid zal er snel af zijn voor je dochter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Psychokiller schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:56:

Hierboven werd ergens geopperd: begin eens mt een cavia/hamster. Dat lijkt me idd een prima plan. Dan zit je geen 10-15j aan iets vast als het niey blijkt te werken.
En haal zo'n cavia (stel) bij voorkeur bij een caviaopvang.

Verder heb je dezelfde nadelen maar op kleinere schaal.
Mijn persoonlijke samenvatting: je krijgt er te weinig voor terug en je kind is er snel op uitgekeken.
Precies.

Ethisch en pedagogisch niet verantwoord maar elk kind dat zanikt om een beest maar verzaakt (voorzichtige schatting : >90%) zou dat actief moeten meedragen. Wellicht een soort van badge op sociaal media profiel :P De ouders ook trouwens tenzij de rit helemaal uitgezeten wordt zonder ook maar een hoekje af te snijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 07-09-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
President schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:34:
[...]

Als je met zo'n zin begint dan krijg ik al heel snel het gevoel van ouders die aan hun kind toegeven, terwijl ze het zelf totaal niet zien zitten.

Ik hoop dat je al hebt geëxperimenteerd met het hebben van een cavia, die zijn meestal met een jaar of 2 wel dood. Dan weet je of de interesse van je dochter langdurig is (en je dochter 2 jaar lang minimaal 2 uur per week aan de cavia spendeert) of dat het meer een 'hebben' verhaal is... Kans dat je kind uiteindelijk de interesse verliest is groot en dan gaat het er dus vooral om dat jullie het als ouders leuk vinden en jullie wekelijks het schoonmaken zonder tegenzin doen :-).
Een cavia leeft wel wat langer dan 2 jaar, tenzij je ze verwaarloost of ermee gaat fokken. Vaak zat cavia's gehad, die beesten houden het een jaar of 6-8 uit meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:51
_JGC_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:15:
[...]

Een cavia leeft wel wat langer dan 2 jaar, tenzij je ze verwaarloost of ermee gaat fokken. Vaak zat cavia's gehad, die beesten houden het een jaar of 6-8 uit meestal.
Ja, een hamster dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellybean
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-05 10:04
Eens met de rest dat konijnen niet heel geschikt zijn voor jonge kinderen. Dus denk er nog eens over na.

De meeste konijnen worden buiten gehouden dus dan heb je niet zo'n probleem met wintervacht. Die maken ze nu al aan inderdaad.

Mocht je besluiten ze wel te nemen, kijk dan eens bij het asiel. Daar zijn kant en klare koppels te vinden, maar je kunt er ook een of twee uitzoeken en ze daar laten koppelen.

De best werkende combinatie is een gecastreerde ram met een voedster. Konijnen laten zich niet makkelijk koppelen, daar moet je echt wel een beetje kennis van hebben om dit proces goed te laten verlopen. Bijkomende voordeel: de rammen zijn er vaak al gecastreerd (wat uiteindelijk goedkoper is dan zelf naar de dierenarts gaan). Van volwassen konijnen zie je het karakter al goed. Ze zijn vaak iets rustiger als ze ouder zijn en als de interesse bij kindlief alsnog verdwijnt dan zit je er een paar jaartjes minder lang aan vast. Konijnen worden namelijk een jaar of 8 dus tegen die tijd is je kind een puber met waarschijnlijk hele andere interesses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:10
Wij hebben sinds een jaar 2 mannelijke (broertjes) dwerg hangoorkonijnen. Ze zijn echt ontzettend lief voor elkaar en hebben nog nooit iets van agressiviteit of ruzie laten zien. Ze liggen ook vaak tegen elkaar en likken continue elkaars vacht. Ik ben dol op ze. Ook al zijn ze alleen maar uit op eten en niet zozeer op een band met jou als mens haha. Ze lopen ook vrij rond in de woonkamer.

[ Voor 15% gewijzigd door hotymoty op 07-09-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Eens met alle reacties hierboven.

Wij hebben ook 2 konijnen die vrij rond kunnen lopen. Onze borders zijn afgezet met hekken, en het gras wat we hebben hoef ik nooit te maaien (15m2), omdat ze alles opeten.

Het zijn ontzettend leuke beesten om naar te kijken, maar zeker geen knuffeldieren. Wij hebben er 1 die wel geaaid wil worden af en toe, de ander totaal niet (wel tam, want ze komt wel naar je toe, en vind het geen probleem om over je heen te lopen.

Het kost meer energie dan alleen elke dag wat eten geven. Als ze zorg nodig hebben, is het vaak acuut (konijnen kunnen binnen 24 uur overlijden als ze geen keutels meer hebben).

Denk er goed over na, en doe het niet alleen voor je kinderen.

Ik ben er overigens wel heel erg blij mee! :)

Als je nu een jong konijn zou kopen, is het overigens wel het randje of ze deze winter buiten zullen overleven.

[ Voor 7% gewijzigd door M3rcury op 07-09-2024 20:47 ]

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:08
Ik heb jaren geleden 2 konijnen gehad. 1 gecastreerd mannetje en later een gesteriliseerd vrouwtje erbij. Groot hok met buitenren in onze tuin. We lieten ze ook vaak los lopen als dat kon.
Konijnen hebben veel aandacht nodig. Denk aan schoonmaken van het hok, eten geven. Maar ook goed in de gaten houden of ze goed eten en gezond zijn. Een konijn welke pijn heeft of ziek word/is stopt heel snel met eten en dat heeft snel grotere gevolgen. Ze hebben inentingen nodig en ze moeten zo af en toe naar de dierenarts toe.

Afhankelijk van het karakter zullen ze in min of mindere mate aanhankelijk kunnen zijn maar net zo goed zijn ze schuw en zie je ze weinig of op afstand.

Ik kan je als advies meegeven. Denk goed na. Het is echt meer werk als je denkt en ze kunnen zo maar jaren oud worden. Als je er toch voor gaat haal ze dan uit de opvang en niet uit de winkel. Er zitten zat konijnen in de opvang welke een 2de kans verdienen.

Suc6 met beslissen.

Gr Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:06
Nou, als ik dit topic zo lees kun je beter een hond (of extra kind) dan een konijn nemen. Uit ervaring kan ik vertellen dat dat niet zo is.. :') Het is geen raketwetenschap hé, haal de konijnen van een fatsoenlijke fokker of opvang, zorg voor voldoende ruimte en zorg dat je kinderen (eventueel onder lichte dwang) elke week dat hok schoonmaken en elke dag voor eten en drinken zorgen. Prima les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:36
Ik weet niet hoe groot je tuin is. Konijnen produceren best veel keutels. Dus ik hoop dat je het niet erg vindt dat er overal keutels liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

@Bobmeister volgens mij geven de meeste aan dat er wat meer over nagedacht moet worden, omdat het geen knuffelbeesten zijn. Zo extreem veel werk is het niet, maar die van ons hebben ook echt wel elke dag aandacht nodig.

@Jimster konijnen zijn redelijk zindelijk te krijgen. Alleen ons gras heeft het te verduren met keutels en plas. De bbq stofzuiger is een uitkomst 😂

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Barrycade schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:44:
Begonnen met 2 vrouwtjes (zusjes) maar dat was geen succes.
Daar gaat het vaak al mis: 'paap dat ene konijntje doet zo raar' en toen had je er tien... :P

Geslachtsbepaling van jonge konijntjes is moeilijk, 45 jaar geleden ging dat niet altijd goed.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
M3rcury schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:09:
Zo extreem veel werk is het niet, maar die van ons hebben ook echt wel elke dag aandacht nodig.
Tip: geloof je kinderen niet als ze zeggen steeds het hok schoon te zullen maken... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
*knip* deze grap is zou oud dat de kinderen van deze grap kinderen hebben gekregen

[ Voor 81% gewijzigd door Touchdomex op 08-09-2024 09:00 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Of ratjes. Dat gaat tenminste hier in huis heel goed en met die beestjes heb je veel meer interactie dan met hamsters. Ratjes knuffelen met elkaar en vinden het dus ook heel logisch om met hun menselijke huisgenoten te knuffelen. Het zijn een soort kleine hondjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPvdB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:36
Even my 2 cents,

Dit jaar hebben we onze hond van 13 jaar moeten laten inslapen. Mijn dochter van 16 is dus met hem opgegroeid. Omdat het tussen de middag uitlaten steeds lastiger werd en de vrijheid die je hebt als je geen verplichting meer hebt hebben we besloten geen nieuwe hond meer te nemen.
Maar mijn dochter miste toch het verzorgen van een dier en omdat een vriendin van haar een konijn had leek haar dat ook erg leuk.

Omdat we ons nog nooit verdiept hadden in konijnen zijn we ook begonnen met het inlezen. Daarna de vraag waar haal je ze het beste. Wij zijn toen uitgekomen bij de dierenbescherming. Die hebben verspreid in Nederland opvang centra's voor knaagdieren. Dit vonden wij een fijn idee omdat we ook de wisselende verhalen over fokkers en dierenwinkels hebben gehoord. Wij zijn uitgekomen bij het Knaagspoor in Ridderkerk (https://www.dierenbescherming.nl/dierenasiel/knaagspoor).
Daar zijn we heel erg goed geholpen. Om in aanmerking te komen voor een koppel (nooit 1 konijn nemen) moest mijn dochter foto's sturen van het hok en de ren (groot genoeg hok en minimaal 2 vierkante meter loopruimte per konijn). Maar ook vertellen over de gezinssamenstelling. Bij hun staat echte het welzijn van het konijn voorop. Kenissen van ons zijn ook bij hun geweest maar omdat ze wat drukkere kleine kinderen hadden kwamen ze niet in aanmerking. Konijnen zijn geen knuffeldieren die je steeds op moet pakken.

We hebben de konijnen nu 2 maanden (2 witte ,hopenlijk kleine, lotharingen) en iedereen in het gezin heeft er wel lol mee. Grondig schoonmaken doen we iedere zaterdag. Mijn dochter en ik zijn dan ongeveer een uurtje bezig. Hooi halen we om de andere week, stro doen we iets langer mee. Maar houdt er rekening mee dat je best wat ruimte in je schuur kwijt bent, hooi en stro kan je het beste in grote zakken aanschaffen.
Wij hebben een rijtjes huis met gelukkig een grote schuur en afgesloten tuin dus ze kunnen ook nog lekker rond lopen.

De konijnen zijn wel aardig tam geworden, als mijn dochter uit school komt zitten ze al bij het hekje voor wat aandacht. En die eisen ze ook vaak op, Als ze iets horen of zien bewegen in huis reageren ze daarop. Dus de interactie met de konijnen is erg leuk. Ze komen naar je toe en je kan ze aanhalen. Als mijn dochter snoepjes erbij pakt dan komen ze ook op schoot zitten. Plus ik ben verbaasd hoe slim konijnen nog zijn. Ze zullen dus altijd ook zoeken naar manieren om te ontsnappen. Maar ook met honden speeltjes zijn ze leuk bezig.

Ik ga geen advies geven of je er aan moet beginnen of niet. Ik heb het toch vooral voor mijn dochter gedaan maar ik vind dieren zelf ook altijd wel leuk. Ik ben wel blij dat ze oud genoeg is om zelf de verantwoording te nemen want ik zou er wel van balen als ik zelf alleen voor de konijnen moest gaan zorgen. Nu doen we dat met het hele gezin.

Wij hebben trouwens vroeger ook ratten gehad, dat was ook erg leuk met als bijkomend voordeel dat ze niet zo oud worden als konijnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Dank voor alle reacties.
Ik zelf ben ook een echte dierenvriend, dus mocht de aandacht van mijn dochter verslappen (wat ik niet verwacht) dan ben ik er ook nog. Ik verwacht niet dat de konijnen geen of te weinig aandacht zullen krijgen.
Wij hebben gisteren een groot konijnenhoek gekocht en andere toebehoren. Uiteindelijk wil ik ook een ren plaatsen van minimaal 2 bij 2 meter op ons grasveld.
Het hok staat beschut tegen de schutting en de zon zal daar door de positie van het huis niet lang op schijnen. Scheelt ook met wind.
Dat er veel keutels zullen zijn en konijnen ook zullen plassen dat snappen wij.
Wij waren overigens ver met een overname via marktplaats. Mannetje en vrouwtje en mannetje gecastreerd. Maar de huidige eigenaar laat merken dat hij maar moeilijk afscheid kan nemen. Daarom heb ik de keus gemaakt om die overname af te kappen en na het lezen van jullie reacties ook te kijken naar wat het asiel te bieden heeft. Ik weet niet hoeveel vrijheid en ruimte konijnen in het asiel hebben. Maar ik hoop dat we konijnen uit het asiel een beter leven kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:23
Heeft iemand ervaring met twee konijnen van het zelfde geslacht?
Ja en nee. We hadden twee zusjes gekregen en dat ging heel lang goed. Zo goed zelfs dat er kleintjes kwamen! Het bleek toch broer en zus te zijn.. Protip: controleer heel goed het geslacht van de konijnen.

Ik heb overigens verschillende soorten knaagdieren gehad en daarbij gingen setjes van hetzelfde geslacht eigenlijk altijd goed. Een keer niet en dat is opgelost door het beestje te castreren.

Het belangrijkste is dat je een ruim hok hebt en ze voldoende ruimte hebben om elkaar te ontlopen. Met ruim bedoel ik groot. Momenteel heb ik alleen nog degoes (ook van hetzelfde geslacht) met veel ruimte. Dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Uit het asiel is altijd goed, en het is goed dat je er over nadenkt om ze veel ruimte te geven. Daar worden ze echt heel vrolijk van en dan zijn het schitterende beesten om naar te kijken.

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 14:57
Mijn ervaring is dat konijnen net als katten zijn. Bij ons lopen ze vrij rond in huis, en dat geeft ze de ruimte om hun karakter echt te laten schijnen. Ze springen op de bank om met je te knuffelen of over je heen te lopen, ze achtervolgen je soms als je door het huis loopt, hun behoefte doen ze altijd netjes in de kattenbak. Wel knagen ze overal aan, vooral met het behang is dat lastig. En net als katten kunnen ze prima 12 jaar worden.

Wat je in ieder geval nooit moet doen is je konijn opsluiten in een hok. Dat zou je met een kat ook niet doen. Konijnen in een hok kwijnen weg. Ze moeten kunnen rennen, spelen en ontdekken. Mijn konijnen zijn echt de meest nieuwsgierige dieren die ik ooit heb gezien. Ze vinden ALLES interessant. Als ik een konijn in een hok zie zitten vind ik dat altijd erg zielig, je ziet gewoon dat ze verveeld zijn en hun energie niet kwijt kunnen.

Let overigens ook op dat ze meerdere keren per jaar verharen. Dat leidt er bij ons vaak toe dat ze GI stasis krijgen omdat ze elkaars lossen haren oplikken. Dat is goed te verhelpen als je meteen naar de dierenarts gaat, de juiste medicatie geeft en ze dwangvoert, maar het is wel iets waar je bovenop moet zitten. Als ze geen eetlust hebben en in een hoekje ellendig zitten te zijn, direct naar de dierenarts. Dit kan namelijk binnen 24 uur fataal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:49
Hoe dat zit bij konijnen weet ik niet, maar je hoort over 2 cavia's van hetzelfde geslacht ook wel eens dat ze dan aggresief worden. Ik weet uit ervaring dat dat ook mee kan vallen. Als ze bij aanschaf al aan elkaar gewend zijn dan sowieso geen probleem. Kennen ze elkaar nog niet dan rustig aan elkaar laten wennen, evt. eerst in aparte hokken vlak bij elkaar (elkaar kunnen zien).

Een mannetje en vrouwtje kan natuurlijk ook, maar die n**ken als konijnen. Dus tenzij je binnen notime meer konijnen wil moet je daar toch direct wat tegen doen :)

Ik heb als kind 3 konijnen gehad, dat wilde ik zelf, met de afspraak met mijn ouders dat ik ze verzorgen moest. De eerste 2 op jonge leeftijd (enkele weken oud) gekocht. Altijd 1 konijn tegelijkertijd gehad en vanaf dag 1 buiten in een hok, zomer met 30 graden en in de winter hing er snachts een deken voor het hok om de ergste kou tegen te houden. Gaat echt prima. 1x per dag water verversen en bakje met brokken, wortels, sla, gras, hondenpollen, zijn ze gek op. 1x per week (in de zomer vaker) hok verschonen en nieuw fijnzaagsel/stro erin, beetje aandacht geven, vasthouden, knuffelen. Vrij rondlopen hebben ze nooit gedaan echter.

De meesten doen hier alsof je er de hele godganse dag druk mee bent. Nee hoor, voer en drinken kost je 5 minuten per dag. Aandacht geven kun je zelf bepalen hoeveel. En hok schoonmaken is een kwartiertje werk per keer.

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 10-09-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FastFred schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:07:
Hoe dat zit bij konijnen weet ik niet, maar je hoort over 2 cavia's van hetzelfde geslacht ook wel eens dat ze dan aggresief worden. Ik weet uit ervaring dat dat ook mee kan vallen.
Vrouwtjescavia's bij elkaar: no problem. Het zijn kuddedieren en ze doen het een stuk beter dan solo.
Mannetjescavia's bij elkaar: normaliter no problem, maar eens in de zoveel tijd worden ze bronstig, proberen ze elkaar te verkrachten en is het hele hok volgespoten met - ranzig stinkend - zaad :')

Maar konijnen zijn geen cavia's (niet eens knaagdieren zelfs), dus pas op met generalisaties, ze zijn minder kuddedier dan cavia's, om maar eens wat te noemen. Ongecastreerde mannetjeskonijnen kunnen het soms in hun hoofd halen dat een kat een geschikte partner is. Meestal denkt de kat daar anders over. Als je al mannetjeskonijnen in huis haalt (en niet wilt fokken en/of voor consumptie houden), zorg dat ze gecastreerd zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 11-09-2024 11:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Avalaxy
  • Laatst online: 14:57
dion_b schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:02:
[...]

Als je al mannetjeskonijnen in huis haalt (en niet wilt fokken en/of voor consumptie houden), zorg dat ze gecastreerd zijn.
Mee eens, en als toevoeging hierop ook nog: steriliseer de vrouwtjes ook meteen. Baarmoederkanker komt heel erg veel voor bij konijnen en begint vaak al op hele jonge leeftijd, dus als je wil dat je beestje lang mee gaat is het sterk aan te raden om de baarmoeder gewoon te laten verwijderen. Daarbij willen de hormonen in de pubertijd nog weleens zeer heftig zijn. De mijne had de bank opengebeten en zat in de bank naar me te sissen. Terwijl het normaal een schat van een beest is dat me likjes komt geven en tegen me aan komt liggen om te knuffelen.
Pagina: 1