Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-08 07:06
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YI7obOWcDSa-dxIlglsI5cd90A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GJ5kGQ4GMCoZL4VsfGkSKaWe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Awzg5qVjhh3TdHfrEU6MVIT__Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvaxk0UQYZ7hQ2ykeDUqY7e0.png?f=fotoalbum_large

Dakhelling: ~26°
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling: ~26°
Afmetingen:
- Zuid-Oost: 5,50 x 2 meter (11m²), 6 x 2 meter (12m²)
- Noord-West: 5,50 x 2 meter (11m²)
Schaduw
Enige is een schoorsteen op de kop. Deze wordt niet gebruikt en de kap die erop staat kan eraf gehaald worden om schaduw te voorkomen.
Jaarverbruik
Vorig jaar was ons verbruik 2300kWh. Dat is na besparingsmaatregelen, voorheen was het 3200kWh. Er zijn geen plannen om ineens veel meer elektra te gaan gebruiken (dus geen warmtepomp, airco, elektrische auto, etc.).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, klassieke elektriciteitsmeter (analoog).
Budget en doel
Het dak hoeft niet vol. Omdat de prijzen voor panelen nu laag is en ik nog een oude meter heb, wil ik wat voordeel halen uit een kleine investering. Ons verbruik is laag, dus iets wat daar in de buurt komt of er wat overheen gaat is prima. Hoe minder het kost, hoe beter.
Wie gaat het project uitvoeren
Dat is de grote vraag. Ik kan de installatie zelf doen, maar zie het werken op die hoogte helemaal niet zo zitten. Groep is al aangelegd in de meterkast. Ik zou het ook prima vinden om de omvormer zelf te installeren.

In de offertes die ik tot nu toe ontvangen heb, wordt er makkelijk €2000 voor installatie gerekend. Dat vind ik erg veel. Voor dat geld ga ik zeker het dak zelf wel op.
Bijhouden van data
Data moet in mijn lokale Home Assistant komen. Harde eis is dat het niet in een SAAS van een externe partij terechtkomt.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes aangevraagd. De oplossing die ze voorstellen, 2 strings van 4 panelen elk, leidde al tot discussie in een eerder topic dat ik startte. Die configuratie is gedreven vanuit het idee dat het beter is om de productie te spreiden over de dag, dus 4 panelen op Z-O, 4 op N-W. Maar de feedback die ik in het andere topic kreeg, was dat dat niet goed zal presteren. Dus terug naar de tekentafel, wat zouden jullie aanraden?
Regio
Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 09:33
8 panelen zou voor dit verbruik genoeg moeten zijn zeker met de analoge meter. Ik weet niet hoe hard ze gaan dwingen naar slimme meter zeker als er straks aangemeld wordt op energieleveren dat laat ik aan u.

Er zijn denk ik 2 opties. 8 panelen op zuid oost dus het dakje en onder het dakje met string omvormer zoals goodwe of growatt. Of 2x4 panelen zuid oost en noord west, dan zou ik de Aps Ds3 pakken iets voordeligere micros dan enphase en toppen niet af.

De 8x met string is uiteraard iets goedkoper 8 panelen met goodwe incl installatie zal ongeveer 3000 euro kosten.

Hoe ziet de meterkast eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
Meterkast heeft 1 aparte aardlekautomaat (25A, type B 300mA) na de hoofdschakelaar, speciaal voor de zonnepanelen.

Kijk ik op www.stralendgroen.nl of zonnepanelensuper.nl dan zijn dit soort systemen niet heel duur. Ik heb het idee dat in €3000 nog een behoorlijk grote schep (namelijk een verdubbeling) bovenop het materiaal gaat.

[ Voor 49% gewijzigd door frusty op 07-09-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Onderschat installatie niet. Een man uur kost zo 50 a 60 euro per uur. (Laatst bij de garage 75 eu per uur!). 3000 euro voor dit WP is niet gek en redelijk normaal. Het systeem is ook klein vandaar. Zelf kabel trekken en omvormer aansluiten scheelt uiteraard een boel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
Offertes gaan allemaal uit van een dagdeel. Ik vermoed met 2 personen. Dan kom ik op €600 uit, dat lijkt me heel redelijk. Zelfs als het €1000 is vind ik het prima. Maar met €1200-1500 aan materiaal komen we dan op 2500 uit maximaal. Dus waar die €3000 uit opgebouwd is, is me dan niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Huidige markt prijzen hiervoor zijn ongeveer 80 cent p/wp. 8x450 x 80 cent = 2880 euro.

Panelen zijn 70 eu per stuk onderbouw ong 40 eu per paneel, omvormer 500. Dan nog dc bekabeling en de ac kant. Red je het toch aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
Met wat je beschrijft kom ik op €1400 materiaal, dat plus €600 arbeid kom ik op €2000 uit. Waar stop je dan nog €900 in? Vergeet niet dat er ook al winst op het materiaal zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
frusty schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:55:
Met wat je beschrijft kom ik op €1400 materiaal, dat plus €600 arbeid kom ik op €2000 uit. Waar stop je dan nog €900 in? Vergeet niet dat er ook al winst op het materiaal zit.
Dat is gewoon de marktprijs. Oftewel wat ze ervoor kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
Let ook op dat je niet de meest standaard 1 fase omvormer kan pakken, maar een berekent op kortere strings.

Normaal wil je 5 panelen of meer in een string hebben zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
@Sethro En dat kan natuurlijk, dat snap ik. Zoals @Chrisverst het brengt, klinkt het alsof het redelijk is vanwege de kosten voor materiaal en uurloon. Dat is niet zo.

Dus back op het topic: wat is in dit geval een goede invulling? Want het lijkt erop dat ik het zelf ga installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
99ruud99 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:06:
Let ook op dat je niet de meest standaard 1 fase omvormer kan pakken, maar een berekent op kortere strings.

Normaal wil je 5 panelen of meer in een string hebben zitten...
Kan je hier verder op ingaan? Tot nu toe ontving ik 3 offertes die allemaal uitgaan van 4 per string. Zou ik dus beter 8 panelen in 1 string aan 1 kant kunnen leggen? Of, omdat het twee losse dakvlakken zijn, met optimizers/microomvormers aan de gang gaan?

[ Voor 8% gewijzigd door frusty op 07-09-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Nee, maar je omvormer moet aan zijn opstart spanning komen.
Als je zorgt dat je panelen voldoende spanning leveren dan zit je goed.
Vuistregel is 5, dat is relatief veilig. Maar alternatief is natuurlijk omvormer met lagere start spanning, of panelen die hogere spanning leveren.

Zolang je oplet komt het goed, en daarom dat bij 4 panelen altijd een uitroepteken the komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
99ruud99 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:16:
Zolang je oplet komt het goed, en daarom dat bij 4 panelen altijd een uitroepteken the komt.
Waar kom je een uitroepteken tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
In simulatie programmas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisverst
Als je het aan mij vraagt is 1 optie veruit het voordeligst 1x goodwe omvormer met 8 panelen die starten op vanaf 40v als ik snel in het datasheet kijk.

Pas wel op met zelf installatie, dc stroom is sneller dodelijk dan ac zeker met serie zonnepanelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
2x 4 panelen op ZO, alles in serie op een string omvormer en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb gisteren nog wat zitten configureren en hang nu ook meer naar alles op ZO. 4 panelen liggen dan op de onderste daklaag, 4 panelen op de opbouw. Dat zorgt wel voor schaduw op de 4 lager gelegen panelen, ergens in de middag. Ik moet nog even kijken rond welke tijd en de impact ervan, want misschien is het niet de moeite waard om dat te proberen op te lossen. [EDIT] SunCalc zegt ergens na 16.00uur, dus daar ga ik geen rekening mee houden.

Even een andere vraag. Als alle panelen serieel worden aangesloten, moet er een draad van de lager gelegen panelen naar de hoger gelegen panelen. Die kabel moet veilig en een netjes naar boven. Op de foto is te zien dat het allemaal ramen zijn. Iemand een mooie oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door frusty op 08-09-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
Chrisverst schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:44:
Pas wel op met zelf installatie, dc stroom is sneller dodelijk dan ac zeker met serie zonnepanelen!
Bedankt voor de waarschuwing, ik ben me er zeker van bewust! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
frusty schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:58:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb gisteren nog wat zitten configureren en hang nu ook meer naar alles op ZO. 4 panelen liggen dan op de onderste daklaag, 4 panelen op de opbouw. Dat zorgt wel voor schaduw op de 4 lager gelegen panelen, ergens in de middag. Ik moet nog even kijken rond welke tijd en de impact ervan, want misschien is het niet de moeite waard om dat te proberen op te lossen.

Even een andere vraag. Als alle panelen serieel worden aangesloten, moet er een draad van de lager gelegen panelen naar de hoger gelegen panelen. Die kabel moet veilig en een netjes naar boven. Op de foto is te zien dat het allemaal ramen zijn. Iemand een mooie oplossing?
Achter de regenpijp slagvast pvc op de muur maken en daar de kabels doorheen trekken. Zorg wel dat je geen inductielus krijgt. Je zou ook de kabels onder de pannen naar schoorsteen en daar in de hoek omhoog kunnen met pvc.
Pagina: 1