Is dit gebruikte isolatie geschikt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-09 21:45
Hoi Tweakers,

Ik ben een leek in isolatie. Ik kan wat platen Pir overnemen maar ik heb geen idee of deze nog goed werken of dergelijke. Waren sandwhich panelen, maar ik wil ze gebruiken om de muren van mn garage te isoleren.

Zal dit lukken? of moet ik nog ergens op letten qua uiterlijk en dergelijke.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocpz8Aie8O2gSbt-w6jblO_cNqE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fMyfCLbU0c4Nq95Vl5WEGkkZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:11
gamerszvidx schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:23:
Hoi Tweakers,

Ik ben een leek in isolatie. Ik kan wat platen Pir overnemen maar ik heb geen idee of deze nog goed werken of dergelijke. Waren sandwhich panelen, maar ik wil ze gebruiken om de muren van mn garage te isoleren.

Zal dit lukken? of moet ik nog ergens op letten qua uiterlijk en dergelijke.[Afbeelding]
'Always begin with the end in mind'

Het is belangrijk om bij het isoleren altijd eerst te kijken wat is het doel van het isoleren. Hoofdzakelijk thermisch om de kou en/of warmte tegen te houden. Of juist geluidsisolatie om hinderlijk burengeluid te stoppen.

Daar moet je eerst antwoord op hebben voor je allerlei platen gaat overnemen, die er niet heel jofel uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
het doel is thermische isolatie. geluid niet per se. Wat zou deze platen onbruibaar maken? Ik weet dat het niet langdurig nat geweest mag zijn, maar randen kunnen enigzins rechtgetrokken worden denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
De isolerende werking komt voor een groot deel door de opgesloten luchtbelletjes. Zo lang die nog in takt zijn is er niets aan de hand.
Die verkleurde zijkanten door opslag buiten zijn misschien wat bros en daardoor kwetsbaar/brokkelig.
Maar voor een garage gewoon doen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het enige wat vaak echt bros wordt zijn de randjes waar UV straling op is gekomen. Daar kan het niet zo goed tegen. Als je daar 1cm vanaf snijdt heb je gewoon prima verse plaat. Als je dat netjes af taped en kiertjes dichtpurt is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
bedankt voor de reacties, voor een garage leek het me ook prima. randen zagen tot een nette rand. afstnd tot de muur/planfond/ vloer van een cm. isolatieschuim in de kier, isolatieschuim onderling verlijmen(is tape dan nodig?) en dan dampremmende folie.

prima voor een garage met wat oudere platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat dat witte al dampdicht is. Sowieso is PIR van zichzelf dampdicht. Als je de naden ook dicht taped, Dan hoeft daar echt geen dampscherm meer overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:14
gamerszvidx schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:46:
bedankt voor de reacties, voor een garage leek het me ook prima. randen zagen tot een nette rand. afstnd tot de muur/planfond/ vloer van een cm. isolatieschuim in de kier, isolatieschuim onderling verlijmen(is tape dan nodig?) en dan dampremmende folie.

prima voor een garage met wat oudere platen
Tip: met een borstel er overheen, dan worden de randen in no-time schoon.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
AtomicShockwave schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:48:
Ik denk dat dat witte al dampdicht is. Sowieso is PIR van zichzelf dampdicht. Als je de naden ook dicht taped, Dan hoeft daar echt geen dampscherm meer overheen.
PIR is helemaal niet dampdicht. De afwerkingslagen die erop zitten maken het in veel gevallen dampdicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1