Kruipruimte keuken toegankelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:33
Beste medetweakers, ik woon in een jaren 30 rijtjeshuis. Ik wil de vloer van onze keuken gaan isoleren, maar de kruipruimte onder de keuken is niet toegankelijk (vast de reden waarom dat stukje niet geïsoleerd is >:) ).
Via de kruipruimte van de naastgelegen woonkamer tref ik een volsteense muur aan, met de nodige gaten voor doorvoer van water en elektra. Kan ik zomaar een groter gat in die muur slaan, zodat ik erdoor kan?
Of is een beter alternatief om een vloertegel onder de keukenkasten weg te slopen, en dan naar beneden te gaan?

Nog wat details:
- De keuken is vroeger al eens 'open' gemaakt, dus bovenop de muur die me in de weg zit, staat verder niets dan vloer. Zie foto (rode lijnen ter indicatie van wat waar is).
- Vloerbalken lopen over de hele breedte van huis (op foto van boven naar beneden), ze rusten dus op de buitenmuren, maar ze lijken ook te rusten op de muur tussen woonkamer en keuken (ik zie namelijk wiggen tussen steen en balk) waar ik dus een gat in wil.
- Maar! Ik zie ook dat er, onder de keukenvloer, naast de oude vloerbalken extra/nieuwe vloerbalken liggen. Ze lijken niet aan elkaar vastgemaakt.
- De kruipruimte onder de woonkamer is voorzien van een betonvloertje, dus een eventuele stut of stempel is makkelijk te plaatsen. Maar heeft dat zin als ik alleen de oude vloerbalken zou stempelen, want die nieuwe worden dan niet ondersteund lijkt me?
- Die oude roestende pijp is volgens mij de oude waterleiding. Waarom zou die niet weggehaald zijn? Kan alsnog toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqij6wd0zJ2QntntNWVimz14o8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lacHvhVhIuEWgwmKRmcEQrok.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4wklPlcqFjPi9gS0cpDpkRhqYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsVgSQ4auDsSCM2VcReOqgr5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door memorynl op 06-09-2024 21:37 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Mijn kruipruimte heeft ook dit soort muurtjes, maar wel Nehobo vloeren die daarop rusten. Bij de deuropeningen zit in deze fundering een kruipraam, net genoeg voor mijn dikke buik.
Wat ik zou doen: die twee balken stutten op werksafstand van de fundering. Betonlatei op de eerste rij ipv de stenen waarop beide balken rusten (balken in de menie zetten) en dan ondersabelingsmortel gebruiken. Dan kan je een gat zagen/breken bij die buis. Is wel een klusje hoor .

Ik denk eerder aan oude CV, onze koper was wel mooi groen maar niet zo doorgeroest.

Pas je op voor asbest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
memorynl schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:35:
Via de kruipruimte van de naastgelegen woonkamer tref ik een volsteense muur aan, met de nodige gaten voor doorvoer van water en elektra. Kan ik zomaar een groter gat in die muur slaan, zodat ik erdoor kan?
Of is een beter alternatief om een vloertegel onder de keukenkasten weg te slopen, en dan naar beneden te gaan?
Vrij simpel gezegd, een gat slaan gaat meestal wel werken, maar het risico is natuurlijk ook helder. Theoretisch zou je tussen 2 balken de muur kunnen slopen, zolang de balken maar ondersteund blijven, maar de fundering/overgebleven muren moeten dat wel kunnen dragen.
Stempelen werkt alleen tijdens het slopen, daarna moet je het uiteraard nog 'fixen'.

Normaal bij een raam of deur zul je een latei hebben die de druk verdeelt naar de muren ernaast.
Een stenen latei inmetselen is bijvoorbeeld een prima oplossing, maar betekent ook dat je eerst alles moet stutten en daarna die latei erin moet fietsen.
Ik zou zelf waarschijnlijk gaan voor een oplossing met iets van een stalen (UNP) profiel die je strak onder de houten balken vastzet. Dan kun je daarna eronder je gat slaan. Je houdt dan zowel de vloer omhoog als dat je ook de 2 muren bij elkaar houdt.
Zodra je een gat hebt kun je dan aan de andere kant ook een 2de profiel op de muur zetten, dan sandwich je dat stukje muur.

Maar dit soort dingen moet je ook gewoon stukje voor stukje doen. Misschien werkt de betonplaat al als latei, misschien zijn de extra balken al dusdanig gemonteerd dat je nergens last van hebt.

Een klein cameraatje kan ook helpen om de andere kant goed te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
Ik heb inderdaad een testkit besteld voor de isolatie om die buis. Dit hangt er al zo afgebladderd bij sinds we hier wonen, hopelijk komt die test negatief terug. Anders gaat dit nog eens heel pijnlijk worden voor de portemonnee :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuXakYvWK2AejrOfdefyQB8-HBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzYxOUPQtjTae5pKxz7xa6RS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
TheGhostInc schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:08:
Een klein cameraatje kan ook helpen om de andere kant goed te bekijken.
Ik heb hier een tweetal foto's van de andere kant, genomen door dat gat.
Eerste kijkend naar opzij, tweede recht omhoog.
Ik zal nog moeten checken, maar lijkt erop dat de stenen direct tussen de vloerbalken zelf eigenlijk niets dragen. Dat metalen vloerding (hoe heet zoiets?) lijkt door te lopen tot boven de muur, dus zou in principe alle gewicht van de tegels moeten kunnen dragen lijkt me.

Zou ik dan niet 'bovenaan' kunnen beginnen met stenen weghalen, en dan in ongeveer 30 graden (?) naar beneden werken om de stevigheid van de fundering te behouden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVbqh9ioWpDNQj-cOKkzyWqaEpg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odk1eP6LGcoIcLRjXbxyPzDs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_tnaKMiJBFx2os6g7BeC74mvYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4fSoeZFXpHjazpUcJP27Zq0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
Of zou het toch gemakkelijker zijn om onder de keukenkastjes door een ingang te maken?

De foto hieronder is vanuit 'het gat' rechtdoor gemaakt.
Keukenkastjes zijn ongeveer 60cm diep. Lades kunnen eruit, gat zagen in het hout, tegel slopen, die ijzeren vloerplaat uitzagen, en voila. Of is dit ook veel gemakkelijker gezegd dan gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMRQc3omhWbg3tuhmdskH-0c2QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLLsA2hwO2m2JJSQkRm4Jqye.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:09
Moet je er later nog ooit bij? Kan je het niet volblazen met iets van isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
Chriztiaan schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:58:
Moet je er later nog ooit bij? Kan je het niet volblazen met iets van isolatie?
Hmm, zou dat kunnen?
Ik wil alleen nog een 5x2.5mm2 leggen voor elektrisch koken, maar dat kan vast door de tegelvloer heen (onder kastjes) en dan eruit hengelen beneden.
Maar vol blazen met isolatie klinkt verder wel erg aantrekkelijk. Ik kan zelf onderzoek doen, of heb je al een isolatievorm in gedachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
memorynl schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:44:
Dat metalen vloerding (hoe heet zoiets?)
Lewis zwaluwstaart plaat.
Daar ligt nog een laag (lichtgewicht) beton op.
Daar ga je niet eenvoudig doorheen komen.

Ik zou wel een gat proberen te maken. Het volblazen met isolatie is leuk, totdat je over een paar jaar toch iets moet repareren en je erachter komt dat ineens alles eruit moet oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
memorynl schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:12:
[...]

Hmm, zou dat kunnen?
Ik wil alleen nog een 5x2.5mm2 leggen voor elektrisch koken, maar dat kan vast door de tegelvloer heen (onder kastjes) en dan eruit hengelen beneden.
Maar vol blazen met isolatie klinkt verder wel erg aantrekkelijk. Ik kan zelf onderzoek doen, of heb je al een isolatievorm in gedachten?
Geen idee. Ik weet dat ze het tig vaak bij plafonds toepassen, maar als je op isolatie inblazen zoekt kom je genoeg tegen, ook voor vloeren. Hier is pur achtig spul van onder gespoten, maar dan moeten ze er wel goed bij kunnen. Bij inblazen hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-05 19:43

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-05 17:23
Ik zie ook een 50 mm rioolbuis hangen die erg weinig ondersteunt is; dat kan best wel eens een keer barsten/ scheuren en dan moet je erbij kunnen voor reparatie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
Dank allen voor de hulp zo ver! Ik begon deze week met de gedachte dat ik dit klusje wel even zou klaren, maar zo simpel is het dus niet. Mag ik jullie nog een keer vragen met me mee te denken?

Isolatievlokken klonkt wel heel fijn, maar wellicht toch niet zo'n goed idee. Lastig om echt goed op z'n plek te krijgen in alle hoekjes en gaten, en inderdaad - als ooit iets aan de hand is daar beneden, ben ik nog verder van huis.

Dan ga ik toch voor een mangat in de muur down under. Ik twijfel nog steeds over hoe dat het beste aan te pakken. Nog een keer de situatie, maar dan geschetst in bovenaanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgJuMBmYsqqhLr22Q6UoF4IxblE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg4X2MHwSqxXsukSURFChLW7.jpg?f=fotoalbum_large

Op bovenstaande schets is dus te zien dat de oude vloerbalken helemaal doorlopen, maar dat er ook nieuwe naast geplaatst zijn onder de keuken, waarop de zwaluwstaart platen liggen.
Op de plaats waar ik het gat wil maken heeft de muur dus een vloerbalk-dragende functie, maar geen ander metselwerk te ondersteunen. Klinkt dit aannemelijk?

Wat is dan een goede aanpak? Hoe zorg ik dat ik de dragende functie voor de vloerbalken bewaar, evenals niet de fundering aan gort help?
Tussen de twee vloerbalken van boven naar beneden een driehoekig gat maken, of toch iets van een onderslagbalk/UNP-profiel aanbrengen en juist daaronder een gat maken? Of nog anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4bBpHy2ktcoaNk9s4wCQ12r0Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqFUCHFRXkbFRaOGqr57IFOI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik zie dat mensen het hier over betonnen of stalen lateien hebben, maar kan je voor een klein gat niet "gewoon" met hout werken? Lijkt me een stuk makkelijker handelbaar in zo'n kleine kruipruimte.

In mijn jaren 60 huisje zit een mangat om van de ene helft van de vliering naar de andere te komen. Die ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKbMTs_Nl5OgLbJmr8oUzm4P_JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPWgnD3eTwaPYpdvhZncj0rQ.jpg?f=fotoalbum_large
Hier steunt ook een houten balk boven, in dit geval de nokgording. Toch is dat houten lateitje blijkbaar al voldoende bevonden.

Als je kan voorkomen dat je een latei moet plaatsen, door een driehoekig gat te maken, is dat natuurlijk nog makkelijker. Maar als de balken 60cm uit elkaar liggen, en je wil met 45 graden omlaag, kan je dus een driehoekig gat maken van 60 cm breed x 30 cm hoog. Dat is best een klein gat om doorheen te kruipen. Misschien dat je steiler omlaag kan, maar dat durf ik niet te zeggen, ik ben slechts hobbyist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
marcop23 schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:33:
Ik zie dat mensen het hier over betonnen of stalen lateien hebben, maar kan je voor een klein gat niet "gewoon" met hout werken? Lijkt me een stuk makkelijker handelbaar in zo'n kleine kruipruimte.

In mijn jaren 60 huisje zit een mangat om van de ene helft van de vliering naar de andere te komen. Die ziet er zo uit:
Hier steunt ook een houten balk boven, in dit geval de nokgording. Toch is dat houten lateitje blijkbaar al voldoende bevonden.
maar dat durf ik niet te zeggen, ik ben slechts hobbyist ;)
Een ondersteunend houten balkje om een dakconstructie voor een klein deel op te vangen is natuurlijk wel wat anders dan een fundament wat een vloer (en de rest van het huis) moet ondersteunen.

[ Voor 17% gewijzigd door Yaksa op 08-09-2024 14:53 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
Waarom heeft er nog niemand constructeur gezegd? Dat is normaal een standaard antwoord.

Er zit niets boven de plek waar je het gat wil maken, er is een doorbraak naar die keuken gemaakt ooit en daar zit een stalen balk in en ik neem aan dat die berekend is.
Dan zou ik die vloerbalken onderling aan elkaar verbinden door er een balk tussen te zetten, twee dikke tegels in je kruipruimte leggen waarop je die balken ondersteund met een dwarsbalk en een 'stempel' aan beide kanten van het gat en een stuk uit die muur slaan.

Maar ik ben geen constructeur en slechts internetbouwkundige.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriztiaan
Bedenk ook goed wat je daarna voor isolatie wil aanbrengen. Pir platen zal best lastig worden, of je moet met hele kleine stukken gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memorynl
Chriztiaan schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:14:
Bedenk ook goed wat je daarna voor isolatie wil aanbrengen. Pir platen zal best lastig worden, of je moet met hele kleine stukken gaan werken.
Eens, zulke platen zou ik niet eens door het gat van woonkamer naar kruipruimte krijgen. Dus gewoon glaswolrollen, of platen als het even kan.
Maar first things first, überhaupt erin kunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-05 19:43
Ik zou de kleine ruimte onder de zwaluwplaten gewoon vol blazen. Je kunt er nu ook niet bij en je hebt er nooit bij gekund dus dat verandert niet. Veel nieuwe huizen hebben niet eens een kruipruimte en staat het huis op een betonnen plaat. Mocht je er ooit toch bij moeten kunnen voor een noodreparatie dan bedenk je hoe je in de andere ruimte komt en schep je de kleine ruimte leeg. We hebben het niet over kleine tempex korrels die het hele huis doorvliegen maar kunststof chips (zoals inpakmateriaal).
De grote ruimte zou ik dan met glas of steenwol doen dat is makkelijk tussen de balken (zelf) te verwerken en redelijk betaalbaar.
Pagina: 1