Beamer-advies gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 14:02
Ik zoek een?
Beamer

Wat is je budget?
Tussen de €500 en €1000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We kijken vrij weinig TV. Ik denk 1 x per week een film en nog een keer een serie. En de kinderen gamen dagelijks (Nintendo Switch) en kijken ook af en toe een filmpje.

Ik heb een hekel aan om tegen een TV aan te staren die uit staat. Daarom had ik een TV met een TV-lift in een kast. Nu is de TV-lift kapot gegaan. Een nieuwe kost een paar honderd euro. De TV is ook al oud en zal dus ook een keer vervangen moeten. Ik overweeg of een beamer een alternatief kan zijn. Ook omdat de TV die we nu hebben aan de kleine kant is. (We zijn verhuisd, hadden voorheen een kleinere woonkamer.) En als ik een grotere TV zou willen en een TV lift, zou ik ook de kast moeten (laten?) aanpassen omdat de TV anders niet past.
  • Ik heb een goede versterker, die ook HDMI in/uit heeft. De beamer hoeft dus geen geluid weer te geven en hoeft maar 1 HDMI ingang te hebben, schakelen gaat via de versterker.
  • Ik wil de beamer op de kast aan de ene kant van de kamer zetten en dan projecteren op de muur aan de overkant. Afstand is ongeveer 5 meter.
  • Ik heb ongeveer 2,50 meter breedte voor het beeld, dus ik kom op een throw ratio van 2:1, als ik het zo zie, beperkt dat de keuze in beamers behoorlijk, veel blijven ruim onder de 2.
  • Ik wil geen irritante zoem horen tijdens stille scènes in een film. Ik zie dat het maximale geluidsniveau nogal uiteenloopt. Sommigen zijn maar net boven de 20 dB, anderen bijna 40 dB. Ik neig uiteraard meer naar de lagere waarden, maar weet niet zo goed wat een zinvolle drempelwaarde is.
  • Ik hoef geen 4K, full HD is goed genoeg.
  • Ik heb geen verduisterende gordijnen en de kinderen willen overdag ook gamen. Het beeld moet dus goed zichtbaar zijn overdag. Dat de kleurweergave dan niet optimaal is vind ik niet zo'n punt. Is 3000 lumen dan genoeg?
  • Ik sta ervoor open om eventueel een gebruikte beamer te kopen. Moet ik natuurlijk wel rekening houden met de levensduur van de lamp. Maar misschien dat een tweedehands-beamer + nieuwe lamp nog steeds stukken goedkoper is dan een heel nieuwe?
Wat heb je zelf al gevonden?
Wat ik zelf al gevonden heb, heb ik verwerkt in mijn antwoord op de vorige vraag.

Welke vragen heb je hier nog over?
  • De versterker staat in de kast onder de muur waarop geprojecteerd gaat worden. Dus qua bekabeling aan de verkeerde kant. Wil ik wel zo houden, de Apple TV en de Nintendo Switch staan daar namelijk ook. Dat betekent dus dat er een heel lange HDMI kabel onder de vloer door moet. Ik zie het eigenlijk niet zitten om gaten zo groot te boren dat er een HDMI stekker door past. Hoe kan ik dat aanpakken? Zijn er HDMI-stekkers te en kabels te koop die je zelf aan elkaar kunt maken nadat je de kabel onder de vloer door gehaald hebt? Converters misschien? Ik heb wel eens iets van HDMI over Ethernet langs zien komen, is dat een optie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 13:51

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb het uitroepteken even uit de titel van het onderwerp weggehaald en tegelijk even de spelfout verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat de kwestie overdag kijken wat discussie waard is: Een projectiescherm is wit en je wilt zwart kunnen zien. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is de ruimte te verduisteren. Als je dus zelfs geen gordijnen hebt, dan lijkt me daar een probleem te ontstaan bij het gebruik van een projector. Of 3000 lumen genoeg is, is lastig te zeggen, want dat zegt hoe krachtig de lamp is. Hoe licht het beeld is meten we in candela/m², hoe dichter je de projector bij het projectscherm zet, hoe meer cd/m² je zult krijgen.

Ik denk dat je bij een wit projectiescherm zonder enige verduistering overdag ruim boven de 1000 cd/m² zult moeten gaan om een acceptabel beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
dmantione schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:03:

Ik denk dat je bij een wit projectiescherm zonder enige verduistering overdag ruim boven de 1000 cd/m² zult moeten gaan om een acceptabel beeld te krijgen.
Is er een manier om, gegeven het aantal lumen en de afstand de cd/m² waarde uit te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb geen ervaring met dit soort berekeningen, maar volgens mij is het delen door 12,57 en dan nog eens delen door het oppervlak van het scherm in m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Ik vond deze tool om te rekenen aan grootte van het beeld, projectie-afstand e.d., geeft ook een indicatie van de te verwachten helderheid. Daarvoor moet je wel de "screen gain" invullen. Iemand enig idee wat de screen gain voor een gewone muur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Volgens deze link is het zelden hoger dan 0.75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Vond nog een andere tool. Als ik die gebruik, zou ik bijna 10.000 ANSI lumen moeten halen om aan de 1000 cd/m2 te komen. Anderzijds geeft die tool al vanaf 80 cd/m2 aan dat het beeld "very bright" is. Weet je zeker dat 1000 cd/m2 nodig/realistisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
En op deze site zeggen ze:
For an equally vivid picture, an outdoor display must be at least 400 nits—but plan to install it in a shadowed, protected location, like under an eave, or facing east with only morning sun. If you’re going to place a screen by a pool, in the middle of a plaza, or facing west, it must be at least 700 nits to appear bright and readable in direct sunlight.
Daaruit maak ik op dat 400 nits wel genoeg zou moeten zijn in mijn geval. Dat is hetzelfde als 400 cd/m2 volgens de tweede tool die ik linkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De vraag is welk contrast minimaal acceptabel is: De verhouding tussen zwart en wit. Bij een LCD-televisie met een IPS-paneel (de slechtste wat betreft contrast), is die verhouding ongeveer 1000. Bij een VA-paneel is een contrast boven de 5000 haalbaar en bij OLED is het oneindig.

Laten we zeggen dat we niet zo hoge eigen hebben, hoe laag kunnen we gaan? Wellicht 50? Dus zwart is 50 keer zo donker als het wiste wit. Standaard wordt het projectiescherm door de omgeving belicht. Het licht van de projector wordt daar bij opgeteld. Stel de muur wordt met 20 cd/m² belicht door de omgeving, dan moet je projector met tenminste 980cd/m² schijnen om die factor 50 te kunnen halen, want (20+980)/20 = 50.

Een conventionele niet-HDR-televisie (zeg een LCD van 10 jaar geleden) heeft een lichtopbrengst van ongeveer 300 cd/m², maar ja, die TV heeft geen wit gekleurd projectiescherm die het contrast om zeep helpt. Ik zou zeggen dat je bij een projector dan ook veel meer licht nodig gaat hebben dan bij een televisie en zo kom ik aan die 1000.

Die 80 cd/m² die je noemt komt redelijk overeen met de lichtsterktes die in bioscopen gebruikt worden en in een bioscoop heb ik op zich niet te klagen over donker beeld. Maar... in de filmzaal is het dan ook pikdonker, je ogen zijn aan het donker gewend en dan is 80 cd/m² redelijk fel ja.

Dus gaat de tool niet uit van een verduisterde ruimte? Want 80 cd/m² in een niet verduisterde ruimte is namelijk héél erg weinig.

20 cd/m² omgevingslicht op de muur lijkt me zonder verduistering vrij makkelijk te halen, maar hoe dat in praktijk uitpakt durf ik niet te zeggen.
Pagina: 1