Ik zoek een?
Beamer
Wat is je budget?
Tussen de €500 en €1000
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We kijken vrij weinig TV. Ik denk 1 x per week een film en nog een keer een serie. En de kinderen gamen dagelijks (Nintendo Switch) en kijken ook af en toe een filmpje.
Ik heb een hekel aan om tegen een TV aan te staren die uit staat. Daarom had ik een TV met een TV-lift in een kast. Nu is de TV-lift kapot gegaan. Een nieuwe kost een paar honderd euro. De TV is ook al oud en zal dus ook een keer vervangen moeten. Ik overweeg of een beamer een alternatief kan zijn. Ook omdat de TV die we nu hebben aan de kleine kant is. (We zijn verhuisd, hadden voorheen een kleinere woonkamer.) En als ik een grotere TV zou willen en een TV lift, zou ik ook de kast moeten (laten?) aanpassen omdat de TV anders niet past.
Wat ik zelf al gevonden heb, heb ik verwerkt in mijn antwoord op de vorige vraag.
Welke vragen heb je hier nog over?
Beamer
Wat is je budget?
Tussen de €500 en €1000
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We kijken vrij weinig TV. Ik denk 1 x per week een film en nog een keer een serie. En de kinderen gamen dagelijks (Nintendo Switch) en kijken ook af en toe een filmpje.
Ik heb een hekel aan om tegen een TV aan te staren die uit staat. Daarom had ik een TV met een TV-lift in een kast. Nu is de TV-lift kapot gegaan. Een nieuwe kost een paar honderd euro. De TV is ook al oud en zal dus ook een keer vervangen moeten. Ik overweeg of een beamer een alternatief kan zijn. Ook omdat de TV die we nu hebben aan de kleine kant is. (We zijn verhuisd, hadden voorheen een kleinere woonkamer.) En als ik een grotere TV zou willen en een TV lift, zou ik ook de kast moeten (laten?) aanpassen omdat de TV anders niet past.
- Ik heb een goede versterker, die ook HDMI in/uit heeft. De beamer hoeft dus geen geluid weer te geven en hoeft maar 1 HDMI ingang te hebben, schakelen gaat via de versterker.
- Ik wil de beamer op de kast aan de ene kant van de kamer zetten en dan projecteren op de muur aan de overkant. Afstand is ongeveer 5 meter.
- Ik heb ongeveer 2,50 meter breedte voor het beeld, dus ik kom op een throw ratio van 2:1, als ik het zo zie, beperkt dat de keuze in beamers behoorlijk, veel blijven ruim onder de 2.
- Ik wil geen irritante zoem horen tijdens stille scènes in een film. Ik zie dat het maximale geluidsniveau nogal uiteenloopt. Sommigen zijn maar net boven de 20 dB, anderen bijna 40 dB. Ik neig uiteraard meer naar de lagere waarden, maar weet niet zo goed wat een zinvolle drempelwaarde is.
- Ik hoef geen 4K, full HD is goed genoeg.
- Ik heb geen verduisterende gordijnen en de kinderen willen overdag ook gamen. Het beeld moet dus goed zichtbaar zijn overdag. Dat de kleurweergave dan niet optimaal is vind ik niet zo'n punt. Is 3000 lumen dan genoeg?
- Ik sta ervoor open om eventueel een gebruikte beamer te kopen. Moet ik natuurlijk wel rekening houden met de levensduur van de lamp. Maar misschien dat een tweedehands-beamer + nieuwe lamp nog steeds stukken goedkoper is dan een heel nieuwe?
Wat ik zelf al gevonden heb, heb ik verwerkt in mijn antwoord op de vorige vraag.
Welke vragen heb je hier nog over?
- De versterker staat in de kast onder de muur waarop geprojecteerd gaat worden. Dus qua bekabeling aan de verkeerde kant. Wil ik wel zo houden, de Apple TV en de Nintendo Switch staan daar namelijk ook. Dat betekent dus dat er een heel lange HDMI kabel onder de vloer door moet. Ik zie het eigenlijk niet zitten om gaten zo groot te boren dat er een HDMI stekker door past. Hoe kan ik dat aanpakken? Zijn er HDMI-stekkers te en kabels te koop die je zelf aan elkaar kunt maken nadat je de kabel onder de vloer door gehaald hebt? Converters misschien? Ik heb wel eens iets van HDMI over Ethernet langs zien komen, is dat een optie?