Omschrijving
We zijn net verhuisd en hebben nog geen zonnepanelen. Zodra de straat klaar is willen we ook een laadpaal en misschien ooit een batterij. Op de oostkant willen we waarschijnlijk een dakkapel, maar dit kan goed nog 5 jaar duren. Daarom zie je op de foto daar nu maar 1 rijtje ingetekend. Maar misschien niet nodig om daar nu al rekening mee te houden?Foto's
/f/image/fcgGXyUuduXhxKE0bJZF5P0O.png?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
De afmetingen weet ik niet precies. Er kunnen max 9 panelen op de westkant en 12 op de oostkant. Dit ivm 2 ventilatieroosters. Verder is er een uitbouw en de garage, beide met plat dak. Ik weet alleen niet hoeveel minder dat rendeert en het is natuurlijk iets minder fraai.Schaduw
In principe geen.Jaarverbruik
Dit is lastig te zeggen omdat we zijn verhuisd van een appartement naar een nieuwbouw woning met (grondlus) warmtepomp. We zaten op zo'n 3000 kWh/j, en ik wil zoals al genoemd ook een laadpaal. Dus ik denk zo'n 3000 + 2000 + 2000 = 7000 kWh/j.Huidige elektriciteitsaansluiting
Standaard nieuwbouw, 3x 25A.Budget en doel
Een budget is er niet zozeer, zeg 10k voor de vorm. Het doel is een wezenlijk deel van ons verbruik zelf op te wekken, maar niet per se alles.Wie gaat het project uitvoeren
Ik weet wel iets van electra, maar dit is me iets te spannend. Partij waar we kopen gaat het dus ook uitvoeren.Bijhouden van data
Standaard app is prima.Reeds verkregen offertes
Deze twee partijen hebben de meeste buren:BeGood
Deze zijn nog niet langs geweest en hebben 12 panelen ingetekend op de offerte die via de website is aangevraagd, maar dit is op weinig gebaseerd.12x Aiko 445wp n-type ABC full black
Growatt MOD 5000TL3-XH (AFCI)
Shine Link X
Blubase Next montagesysteem
€4077
Solar Concept parallel
Deze partij is wel langs geweest, maar kwam erg verkoperig over. Hij bleef maar het maximaal aantal panelen, parallel systeem en een batterij pushen. Dit terwijl ik aangaf te willen wachten met een batterij en waarschijnlijk serie voor onze situatie helemaal prima is. Ik heb hem nog wel zover gekregen ook een offerte voor serie te maken.17x Monokristallijn Fullblack 430WP Longi Solar
17x Enphase IQ8 plus
ClickfitEvo & BluebaseConnect (twee systemen, want in deze offerte is een deel op de uitbouw)
€7520
Solar Concept serie
17x Monokristallijn Fullblack 430WP Longi Solar1x GoodWe GW6K-SDT G2 PLUS | WI-FI
ClickfitEvo & BluebaseConnect
4x Tigo optimizer (het losse rijtje)
€6221
Regio
West-Betuwe.Vragen
Ik heb best veel vragen, maar vooral:- Hoeveel panelen zouden jullie adviseren en waar? Is op de uitbouw of garage ook prima?
- Zijn deze prijzen realistisch of kan het echt goedkoper of met betere hardware?
- Moet ik misschien nog meer offertes aanvragen/hebben jullie tips? Ik heb gekeken bij VEH, maar dat is ook Solar Concept.
- Is parallel het waard? Het lijkt me dat we echt prima geholpen zijn met een serie systeem. Het enige dat ik me kan bedenken is dat het misschien makkelijker is panelen te verplaatsen mochten we nu aan de oostkant meer dan 4 panelen op het dak leggen en toch voor een dakkapel gaan.
[ Voor 25% gewijzigd door Ilya op 06-09-2024 21:09 ]