Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Omschrijving
We zijn net verhuisd en hebben nog geen zonnepanelen. Zodra de straat klaar is willen we ook een laadpaal en misschien ooit een batterij. Op de oostkant willen we waarschijnlijk een dakkapel, maar dit kan goed nog 5 jaar duren. Daarom zie je op de foto daar nu maar 1 rijtje ingetekend. Maar misschien niet nodig om daar nu al rekening mee te houden?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkRTSD2thqFKh7hMoxS07pmlf-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fcgGXyUuduXhxKE0bJZF5P0O.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Cvmn2Rek9VIknT9TWCajUbT75g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gasb6lQv2DGKTUbrw3h6NXzK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfyzLeFRQimdn_D25zWedUNQ-gw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9gLKZYYO2TwfY8mKXtkg7am.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1VTdItGmQ6o7BXwDS6lCytDHpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GCFkzxhLyAAfbgz7aQ7IQk0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssUJaa02u6wvnIeMmWH4I8z3X5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axA06eaCCuInp0iPy5UA3VIY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_0MEj6g5XpcjrNk7YwuHu-apCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRvrNFZzvkpQcvYE7cOVZbeA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB3Oa7IZAM_QlbVy_WxsLlCDRTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnxARmsVne13CCPzFzb9PyRo.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
De afmetingen weet ik niet precies. Er kunnen max 9 panelen op de westkant en 12 op de oostkant. Dit ivm 2 ventilatieroosters. Verder is er een uitbouw en de garage, beide met plat dak. Ik weet alleen niet hoeveel minder dat rendeert en het is natuurlijk iets minder fraai.
Schaduw
In principe geen.
Jaarverbruik
Dit is lastig te zeggen omdat we zijn verhuisd van een appartement naar een nieuwbouw woning met (grondlus) warmtepomp. We zaten op zo'n 3000 kWh/j, en ik wil zoals al genoemd ook een laadpaal. Dus ik denk zo'n 3000 + 2000 + 2000 = 7000 kWh/j.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Standaard nieuwbouw, 3x 25A.
Budget en doel
Een budget is er niet zozeer, zeg 10k voor de vorm. Het doel is een wezenlijk deel van ons verbruik zelf op te wekken, maar niet per se alles.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik weet wel iets van electra, maar dit is me iets te spannend. Partij waar we kopen gaat het dus ook uitvoeren.
Bijhouden van data
Standaard app is prima.
Reeds verkregen offertes
Deze twee partijen hebben de meeste buren:
BeGood
Deze zijn nog niet langs geweest en hebben 12 panelen ingetekend op de offerte die via de website is aangevraagd, maar dit is op weinig gebaseerd.

12x Aiko 445wp n-type ABC full black
Growatt MOD 5000TL3-XH (AFCI)
Shine Link X
Blubase Next montagesysteem

€4077
Solar Concept parallel
Deze partij is wel langs geweest, maar kwam erg verkoperig over. Hij bleef maar het maximaal aantal panelen, parallel systeem en een batterij pushen. Dit terwijl ik aangaf te willen wachten met een batterij en waarschijnlijk serie voor onze situatie helemaal prima is. Ik heb hem nog wel zover gekregen ook een offerte voor serie te maken.

17x Monokristallijn Fullblack 430WP Longi Solar
17x Enphase IQ8 plus
ClickfitEvo & BluebaseConnect (twee systemen, want in deze offerte is een deel op de uitbouw)

€7520
Solar Concept serie
17x Monokristallijn Fullblack 430WP Longi Solar
1x GoodWe GW6K-SDT G2 PLUS | WI-FI
ClickfitEvo & BluebaseConnect
4x Tigo optimizer (het losse rijtje)

€6221
Regio
West-Betuwe.
Vragen
Ik heb best veel vragen, maar vooral:
  • Hoeveel panelen zouden jullie adviseren en waar? Is op de uitbouw of garage ook prima?
  • Zijn deze prijzen realistisch of kan het echt goedkoper of met betere hardware?
  • Moet ik misschien nog meer offertes aanvragen/hebben jullie tips? Ik heb gekeken bij VEH, maar dat is ook Solar Concept.
  • Is parallel het waard? Het lijkt me dat we echt prima geholpen zijn met een serie systeem. Het enige dat ik me kan bedenken is dat het misschien makkelijker is panelen te verplaatsen mochten we nu aan de oostkant meer dan 4 panelen op het dak leggen en toch voor een dakkapel gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Ilya op 06-09-2024 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
Vol leggen. Serieel gaan.

Omvormer die accu voorbereid is en prijssturing ondersteunt.

Eventueel te verplaatsen panelen kunnen altijd nog op een klein parallel systeem gaan … let echter op minimum stringlengte ivm startspanning en schaduwbeheer. 3 fase omvormer eist vrij veel.

2e offerte is dus niet nodig en duurder. 3e twijfel ik of de Tigo’s wel technisch correct toegepast worden. 9/10 keer voldoen optimizers in deel van string niet of zorgen voor nihil winst in beste geval

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 06-09-2024 19:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:17:
Eventueel te verplaatsen panelen kunnen altijd nog op een klein parallel systeem gaan
Goed punt, daar had ik niet over nagedacht. Met vol bedoel je het dak, of alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:12
Idd wat Ronald zegt, maximaal vol leggen en liefst omvormer pakken die je kan begrenzen zodat je in de toekomst de piek kan aftoppen en in de winter iets meer overhebt, meeste omvormers kunnen dat wel.

Kleine aanname aangezien de foto wat lastig te zien is, neem aan dat het allemaal plat dak is?

Offerte 2 duur, overbodig micros en ook nog eens de iq8+ die topt wat harder af dan de wat duurdere iq8mc. Vergeet deze offerte of je moet persoonlijk graag Micros willen.

Heb jij ook foto van de meterkast om dit goed te beoordelen? Neem nu met de zonnepanelen gelijk de voorbereiding voor de laadpaal mee is wel zo makkelijk en dan geniet je gelijk van 0% btw daarop.

Vraag vooral nog wat meer offertes aan aangezien de huidige wat karig zijn zou ik zeggen. Ik stuur je een suggestie via berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
Excuus, is lastig te zien inderdaad omdat het een foto van de bouw is. De twee meest linker vlakken zijn oost en west van een normaal schuin dak. Dan rechts ervan de uitbouw en meest onderaan de garage. Laatste twee zijn wel plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Ilya schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:25:
Excuus, is lastig te zien inderdaad omdat het een foto van de bouw is. De twee meest linker vlakken zijn oost en west van een normaal schuin dak. Dan rechts ervan de uitbouw en meest onderaan de garage. Laatste twee zijn wel plat.
Mocht je een paar extra foto's hebben zou helpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Niet online
Wat fotos toegevoegd met en zonder aanduiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:06
Ik denk dat je probleem krijgt als je 3 fase omvormer wilt met dit plan. 1 fase omvormer past beter bij dit dak.
Let ook op dat je minimaal 5 panelen wilt per zijde - dus als het kan zou ik toch minimaal 2 rijen doen op oost (desnoods 2 rijen van 3).
Dan kan je gewoon een standaard omvormer pakken, dat gaat prima ;)

Plat dak zou ik persoonlijk neit vol gooien - vooral ook omdat het lijkt alsof daar schaduw van buren bij komt kijken (of zie ik dat fout?). In zomer wek je al voldoende op met je panelen, in winter zullen ze vaak in schaduw liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Een Apsystems qt2 systeem zou ook goed kunnen hier, vooral handig bij de wat kleinere systemen.

Ben benieuwd wat de installateurs gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
zoals @Ronald al zegt, daar is weinig tussen te krijgen. ;)
Ilya schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:54:
Hoeveel panelen zouden jullie adviseren en waar? Is op de uitbouw of garage ook prima?
maximaal aantal Wp (dus niet panelen).
maar als je steeds meer de hoekjes opzoekt, dan gaat de prijs ook omhoog, zoals je ziet dat er 4x Tigo optimizer worden gebruikt, en dat stuwt de prijs aardig omhoog.
panelen op de uitbouw/garage kunnen gerust, maar beste plek nop.
en de meer prijs waard, amper. (ach voor mensen die echt willen, no prob ga er voor, maar doe niet te duur.)
Zijn deze prijzen realistisch of kan het echt goedkoper of met betere hardware?
prijzen zijn wat lastig vergelijken op deze manier.
een handig trukje: deel de ex BTW prijs door het aantal Wp, dan heb je de €/Wp prijs.
en dan kun je beter set 1 met set 2 vergelijken. (we zien voor oost west setjes hier de prijs onder de 0,80€/Wp uit komen met erg veel gemak.)
Moet ik misschien nog meer offertes aanvragen/hebben jullie tips? Ik heb gekeken bij VEH, maar dat is ook Solar Concept.
jep eigenlijk altijd.
Is parallel het waard? Het lijkt me dat we echt prima geholpen zijn met een serie systeem. Het enige dat ik me kan bedenken is dat het misschien makkelijker is panelen te verplaatsen mochten we nu aan de oostkant meer dan 4 panelen op het dak leggen en toch voor een dakkapel gaan.[/li]
ik vind micro/optimizers etc etc (wat sommige parallel noemen, maar eigenlijk....) het de centen niet meer waard.
micro/optimizers tja ze kosten al snel 50-100€ per paneel, en panelen kosten maar 70€.
daar door worden setjes onnodig duur en echt zo veel profijt heb je er niet van.
dus tja soms wel tof dat het er is, maar voor het meest wat ik zie gebeuren, is het alleen maar tof voor de verkoper aan de onwetende klant.

techniek:
1. tja de grootste string die je kun maken op dak is maar grofweg 12 panelen.
dit is meer 1 fase omvormer als 3 fase werk.
dus ik zou niet duur doen met 3fase, eerder 1 of 2 of 3 keer een 1fase omvormer gebruiken.

2. als je op fase 1 1000W levert en op fase 2 1000W gebruikt, dan doet jouw meter 0W registreren om af te rekenen, dus er is geen speciale reden om 1 of 3 fase te gebruiken voor de winst/opbrengst.

3. oost-west
mijn oost-west voorbeeld dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op andere momenten hun top en verdelen over de dag.
zo kun je zelfs 6000Wp op een 3,6kW omvormer aansluiten.

4. een paneel van 400Wp, die levert geen 400W, maar een getal tussen de 0W en de 420W.
maar veel uren is het niet perfect en heb je gewoon minder als de 400W.
een 70% van de Wp nemen is gewoon een relatief mogenlijk, verlies is dan nog steeds zo klein en winst zo groot dat het wel kan.

5. punt 3 en 4 zijn combineerbaar.
dus 8000Wp op een 3,6k omvormer, no prob.
(en ja 3,6kW omvormers die zijn goedkoop, flink goedkoper als de 6kW die je nu in je offerte hebt staan.
alleen zonnepaneel verkopers die denken aan hun eigen portemonnee, niet die van jouw, dus dit bieden ze vaak niet aan, of geven je angst verhalen zodat zij meer verdienen.)
de omvormer zal dan af en toe aftoppen, maar dat heeft meer met de bloeddruk te maken van de eigenaar als dat het echt gruwelijk verlies is.

zo dan heb je wat technische dingen voor je zelf uit te zoeken, over hoe en wat je wil.

P.S: mijn leverancier had ik gisteren aan de lijn.
die is zijn opslag aan het opruimen en bood mij aan:
1x sma TL 3000/3600 omvormer (oudje maar tof) met 12x270Wp yingli panelen (ook oudjes maar tof).
voor een prijs, dat je nog maar 1 probleem hebt.
het bedrag voor de panelen + omvormer is waarschijnlijk maar de helft van de kosten om het op dak te laten installeren.
deze omvormer heet 2x een mpp, dus kan ook nog 9x nieuwe panelen aan.
dit geeft je grofweg 12x270Wp + 9x430Wp = ruim 7000Wp
(en waarschijnlijk is materiaal kosten nog steeds goedkoper als laten leggen.)
dit levert ruim een 5000-6000kWh per jaar op met jouw oost-west opstelling.
en zal goedkoper zijn als je goedkoopste offerte.
ik dm je de gegevens, mag je het verder zelf met hem uitzoeken, maar misschien wil je dit helemaal niet dan negeer maar. ;)
je wil misschien een dakkapel op oost, dan zijn die 12 oudjes weer weghalen natuurlijk niet erg om te doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1