Plafondspeakers door het gehele huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-04 12:20
Disclaimer: Ik ben geen audiophile en heb weinig ervaring met audio.

Ik ben momenteel bezig met een flinke verbouwing. Ik kwam op het idee om door het hele huis speakers in het plafond te maken. Overigens komen er door het hele huis ook Aqara FP2 sensoren dus hoop ik daarmee uiteindelijk de installatie ook te kunnen besturen. Boven zit het plafond al dicht. Echter is dit nog te bereiken vanaf de vliering die niet gebruikt wordt.

Kortom zoek ik naar een compleet systeem (of iemand die producten die goed samenwerken kan aanraden). Ik verdwaal een beetje in de prijzen en kwaliteit. Ik wil wel degelijke kwaliteit.

Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke installaties en mij iets verder kan helpen?
Mocht ik nog aanvullende informatie moeten geven hoor ik het graag.
(p.s meeste topics hierover zijn al wat ouder en meeste producten niet meer verkrijgbaar)

Even ter specificaties:
Totaal om en nabij 10 speakers (Denk ik, gezien de vierkante meters)
Keuken: 8m2
Woonkamer/Eetkamer 35m2
Slaapkamer: 15m2
Kantoor: 14m2
Badkamer: 8m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33
wat wil je bereiken?
alle speakers tegelijk aan?
elke ruimte apart te bedienen?
wat moeten ze kunnen afspelen, spotify, radio, mp3?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Driek schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:12:
wat wil je bereiken?
alle speakers tegelijk aan?
elke ruimte apart te bedienen?
wat moeten ze kunnen afspelen, spotify, radio, mp3?
Inderdaad volledig los van elkaar(voor kantoor, slaapkamer en badkamer), maar ook bepaalde dingen koppelen/syncen zoals, de gehele benedenverdieping.

Casten vanaf telefoon spotify/apple music , en mogelijk ook nog verbinden met het systeem in de woonkamer voor de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat voor plafond is het? Indien je geen audiofiele speakers koopt is de constructie om alles weg te werken waarschijnlijk (veel) duurder dan de speakers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
pagani schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:18:
Wat voor plafond is het? Indien je geen audiofiele speakers koopt is de constructie om alles weg te werken waarschijnlijk (veel) duurder dan de speakers zelf.
Het is boven en wordt beneden beide een rachelwerk met stucplaten en knauf isolatie. Daar is nog dus wel genoeg ruimte en weinig problemen met boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
zoiets (sonos)? dan ben je in ieder geval van de "hoe stuur ik het aan" vraag af.

wall/ceiling peakers is nooit een goedkope oplossing, dit moet je wel echt willen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCGAMER00
dyrc schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:05:
zoiets (sonos)? dan ben je in ieder geval van de "hoe stuur ik het aan" vraag af.

wall/ceiling peakers is nooit een goedkope oplossing, dit moet je wel echt willen
6K voor 10 speakers en 1 amp valt nog te overzien. Probeer alleen te achterhalen hoeveel speakers ik op 1 amp kan aansturen.

Edit: Gevonden, 6 per amp

[ Voor 3% gewijzigd door PCGAMER00 op 06-09-2024 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:37
PCGAMER00 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:15:
[...]

Inderdaad volledig los van elkaar(voor kantoor, slaapkamer en badkamer), maar ook bepaalde dingen koppelen/syncen zoals, de gehele benedenverdieping.

Casten vanaf telefoon spotify/apple music , en mogelijk ook nog verbinden met het systeem in de woonkamer voor de tv.
Wat is je budget?
Welk merk receiver of soundbar gebruik je voor de tv?
Ga je gebruik maken van een domotica systeem?
Heb je voorkeur voor een systeem?

Mijn prioriteit zou zijn de speakers plaatsen inclusief de correcte "back boxen" en Kabels trekken naar een centrale plek. Welk systeem je voor de aansturing gaat gebruiken kan je dan altijd nog rustig bepalen of later veranderen.

Speakers zou ik van KEF nemen, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Qua aansturing zou ik SONOS links laten liggen, tenzij je hier al het eea van hebt.

Eerder zou ik kijken naar een dedicated multiroom oplossing van NAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
greentea schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:31:
[...]

Wat is je budget?
Welk merk receiver of soundbar gebruik je voor de tv?
Ga je gebruik maken van een domotica systeem?
Heb je voorkeur voor een systeem?

Mijn prioriteit zou zijn de speakers plaatsen inclusief de correcte "back boxen" en Kabels trekken naar een centrale plek. Welk systeem je voor de aansturing gaat gebruiken kan je dan altijd nog rustig bepalen of later veranderen.

Speakers zou ik van KEF nemen, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Qua aansturing zou ik SONOS links laten liggen, tenzij je hier al het eea van hebt.

Eerder zou ik kijken naar een dedicated multiroom oplossing van NAD.
toon volledige bericht
Heb niet echt een specifiek budget. Ik wil het graag, ik hou rekening met het ergste. Maar dat betekent niet dat als ik ergens een budget optie zie ik deze niet in overweging zou nemen. Maar als ik wat zou moeten roepen zou ik zelf zo rond de MAX 5-6 duizend willen uitgeven. Minder mag altijd.

Ben momenteel nog in de verbouwing en heb nog geen systeem voor de tv. Deze wilde ik afstemmen op de plafondspeakers (of andersom) om zo de beste samenwerking te garanderen.

Er komt Home Assistant met een tablet aan de muur.

Niet perse een voorkeur. Met Sonos wel ervaren hoe het werkt als je geen internet hebt (niet namelijk) dat zou nog een minpunt kunnen zijn in gevallen van geen internet.

Ik zie van KEF verschillende speakers, raad je nog wat aan qua model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

PCGAMER00 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:13:
[...]

6K voor 10 speakers en 1 amp valt nog te overzien. Probeer alleen te achterhalen hoeveel speakers ik op 1 amp kan aansturen.

Edit: Gevonden, 6 per amp
Aansturing kan voor 369 euro per 2 kanalen (Wiim Amp).
Voor de luidsprekers zou ik net als @greentea Kef nemen. Zie hier voor een overzicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Videopac op 06-09-2024 19:33 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bose heeft ook dit soort van plafondspeaker systemen zoals de 791 plafondspeakers.
Compleet met versterker en inbouw sets. Je kunt dan ook gelijk de 251 speakers nemen om door te trekken naar buiten.

Deze speakers hebben een breed luistergebied.

https://www.bose.nl/nl_nl/products/speakers/amplifiers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Ik ben met eenzelfde setup bezig (iets minder speakers vanwege budget ;-) ).

Hou er rekening mee dat als je meerdere speakers op 1 amp aansluit, ze allemaal hetzelfde volume hebben. Dus wil je bepaalde ruimtes op een ander/geen volume hebben, dan hebben die een eigen versterker nodig.

Ik kijk nu naar Dali plafondspeakers en Bluesound powernode/edge. Maar dat is niet goedkoop. Ik weet niet of Dali beter/slechter is dan KEF.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik zou speaker kabel naar een technische ruimte trekken en daar je versterkers / configuratie regelen (als mogelijk) dan kun je achteraf eenvoudiger zaken aanpassen.

Dan kun je bijvoorbeeld beginnen met een oude 7 of 9 kanaals versterker/receiver en een een Sonos met een lineout (Sonos Port).. en dan kan je het zo gek maken als je wil. Voor 200 euro heb je al een dikke Maranz op marktplaats.

[ Voor 41% gewijzigd door BCC op 13-09-2024 12:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zou voor HEOS gaan.
Niet beter/slechter dan Sonos, maar met de huidige prijzen van Sonos en de beroerde app die half werkt, wel de betere.

Je kan dan een dikke Denon amp met 11 kanalen nemen, of een paar CEOL op elke lokatie.

Via de HEOS app kan je die koppelen en er zijn ook losse HEOS speakers (zoals Sonos).

Voordeel van de CEOL is dat het ook een gewone cd/radio is. Geen internet, dan werkt die gewoon nog.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 13-09-2024 12:19 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:26
Mocht je het oke vinden om zelf te knutselen, ik heb goede ervaringen met Snapcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol_air
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-01 15:25
Ik heb hier in een technische ruimte een NAD CI 580 vierkanaals streamer met een NAD meerkanaals versterker in een server rack staan voor luidsprekers in de badkamer, slaapkamers en eetkamer. Afzonderlijk nog een versterker/luidsprekers in de woonkamer. De NAD kan zowel streamen via spotify als Roon en is zowel in de Bluesound app als de Spotify app te koppelen met meerdere kamers. Ik heb ook nog een bluesound hub die mijn platenspeler draadloos met het geheel verbindt. Niet dat het heel handig is om een plaatje te moeten wisselen als je in bad zit maargoed…

Het NAD ecosysteem is nu met Bluesound integratie wel erg compleet. Volgens mij zijn er wel meerdere merken die dergelijk CI (custom install) apparatuur verkopen. Niet goedkoop, maar wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
BCC schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:38:
Ik zou speaker kabel naar een technische ruimte trekken en daar je versterkers / configuratie regelen (als mogelijk) dan kun je achteraf eenvoudiger zaken aanpassen.

Dan kun je bijvoorbeeld beginnen met een oude 7 of 9 kanaals versterker/receiver en een een Sonos met een lineout (Sonos Port).. en dan kan je het zo gek maken als je wil. Voor 200 euro heb je al een dikke Maranz op marktplaats.
Let goed op de draaddikte die je dan nodig hebt.
De totale weerstand van je 2 stereo draden (heen en terug) naar een speaker "moeten" een stuk kleiner zijn dan de 8 Ohm of 4 Ohm van de speaker.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Juup schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:48:
[...]

De totale weerstand van je 2 stereo draden (heen en terug) naar een speaker "moeten" een stuk kleiner zijn dan de 8 Ohm of 4 Ohm van de speaker.
Voor multiroom achtergrond muzak luistert dat allemaal niet zo nauw. En ik zou de kabels door een buisje trekken, dan kan het altijd anders.

Heb ooit een multiroom aangelegd bij een kennis van me.. na 3 maanden had z'n vrouw 2 standalone sonos speakers gekocht omdat het allemaal te ingewikkeld was.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 13-09-2024 12:54 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 16:05

M14

Juup schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:48:
[...]

2.5mm2 kabel heeft een weerstand van +/- 7 ohm per kilometer. Om aan 2 ohm weerstand te komen moet je 300 meter kabel leggen.

Doe er mee wat je wil, maar in de praktijk is het totaal niet relevant om daar rekening mee te houden.

Enige wat voor de kabel echt telt is vermogen. Een paar plafondspeakers van een paar Watt.... 1mm2 is waarschijnlijk al overkill.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

aloft schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:10:
Ik ben met eenzelfde setup bezig (iets minder speakers vanwege budget ;-) ).

Hou er rekening mee dat als je meerdere speakers op 1 versterker aansluit, ze allemaal hetzelfde volume hebben. Dus wil je bepaalde ruimtes op een ander/geen volume hebben, dan hebben die een eigen versterker nodig.

Ik kijk nu naar Dali plafondspeakers en Bluesound powernode/edge. Maar dat is niet goedkoop. Ik weet niet of Dali beter/slechter is dan KEF.
Stap 1 is inderdaad bepalen in hoeverre bepaalde luidsprekers apart aangestuurd moeten worden, qua volume of muziek.

Er zijn meer mogelijkheden dan Sonos en Bluesound, bijvoorbeeld: Wiim Amp. Nog goedkoper kan met een Raspberry met dac/versterker HAT erop.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij de TV een Yamaha versterker neerzetten en keuken als 'zone2’ aansluiten.
Dan kun je die los regelen qua volume en muziek bron.

De rest van de ruimtes zou ik mij niet zo druk om maken. Wellicht zo'n tafelmodel speakertje of een wat simpelere Yamaha versterker.

Met de Musiccast app kun je dan zones koppelen en individueel de bron selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

endness schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:29:
Mocht je het oke vinden om zelf te knutselen, ik heb goede ervaringen met Snapcast.
Lyrion Music Server kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 18:28
Bekabeling: voor alle stereozones zou ik aanraden alles naar een technische ruimte te trekken. Voor een home-cinema zone zou ik eerder alles naar het meubel in de kamer zelf brengen.

Speakers zijn passief dus zijn onafhankelijk van welk systeem je kiest.

B&W, Kef en Dali zijn zeker aanraders, B&W klinkt het 'volst'.

Systeem: Sonos is inderdaad wat van zijn pluimen verloren maar de Amp voldoet nog steeds. Met een degelijk netwerk kan het perfect werken op wat bugs na.
Bluesound heeft de powernode en powernode edge, die goedkoper is dan de sonos amp. Musiccast is verouderd qua mogelijkheden en app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:29
Ik zou voor een Sonos systeem gaan. Sonos heeft ook plafond inbouwspeakers en een Sonos Amp is niet echt nodig als je 1 speaker met internet verbind of 1 portable Sonos speaker met Bleutooth (bijvoorbeeld de Move) hebt.
Alle ruimten zijn afzonderlijk te regelen zowel met verschillende muziek als volume (ook aan/uit per ruimte).
De speakers zijn van goede kwaliteit. De Sonos app is nog niet helemaal super gebruiksvriendelijk maar wordt steeds beter. In iedergeval is het systeem storingsvrij wat je niet van alle draadloze systemen kan zeggen.
De draadloze verbinding van Sonos is geen Bleutooth verbinding maar een eigen wifi signaal. Met Bleutooth kun je wel de draagbare Sonos (Move, Roam) speakers (zonder wifi) aansturen.
Ook een sub(woofer) of soundbar is naadloos te installeren op dezelfde app.
Als er voldoende ruimte tussen het plafond is zou je ook zelf standaard roosters in het palfond kunnen monteren en daarachter bijvoorbeeld de "Sonos one" zetten, dat is een kleine speaker met goed geluid en niet al te duur (per set zelfs nog goedkoper).

[ Voor 13% gewijzigd door vogelmans op 13-09-2024 15:30 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob
De sonos inbouwspeakers zijn goed maar zeker niet top qua prijs/kwaliteit. Zowieso, als je naar Sonos Amps gaat is de regel alles bekabelen en per toestel de wifi uitschakelen.
bron: mezelf, ik werk al 16 jaar als audio- en hifi installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 16:05

M14

Sonos is leuk zolang er goede support van de fabrikant is.

Maar de effort die bij inbouw speakers komt kijken en de mogelijke gevolgen wanneer het over een paar jaar toch niet zo lekker meer werkt ....

Er kan wat dat betreft weinig fout aan een passieve luidspreker en er kan weinig fout aan een versterker die ergens in een kast staat. Daar een audio bron aan knopen die via een app te besturen is lijkt mij de betere keuze bij dit soort installaties.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Begin met een goede multichannel/mutliroom versterker, meerdere ingangen als vertrekpunt, voorbeeld: https://hifi.nl/artikel/3...ies-in-een-behuizing.html en kies daar speakers bij uit die passen qua budget, kleur en maat: https://www.auditorium.de...ekers/inbouwluidsprekers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Niet dat ik er verstand van heb, maar kun je niet iets doen met KNX?

Of, wel vendor locked, Loxone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

ransbal schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:00:
Begin met een goede multichannel/mutliroom versterker, meerdere ingangen als vertrekpunt, voorbeeld: https://hifi.nl/artikel/3...ies-in-een-behuizing.html en kies daar speakers bij uit die passen qua budget, kleur en maat: https://www.auditorium.de...ekers/inbouwluidsprekers/
Die versterker is behoorlijk duur. De Wiim Amp kost 369 euro per 2 kanalen en dan ben je nog flexibeler ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:43

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat ik in dit verhaal nog mis, is het beoogde doelgebruik. Wil je overal alleen achtergrond muziek; huisbrede disco; surroundsound in de woonkamer; etc?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

jakob schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:41:
De sonos inbouwspeakers zijn goed maar zeker niet top qua prijs/kwaliteit. Zowieso, als je naar Sonos Amps gaat is de regel alles bekabelen en per toestel de wifi uitschakelen.
bron: mezelf, ik werk al 16 jaar als audio- en hifi installateur.
Waar heb jij goede ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Wat luidsprekers betreft ben in het zeker met je eens, wat streamers/versterkers vind ik Wiim minstens zo goed als Sonos en stukken goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob
Videopac schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:30:
[...]

Wat luidsprekers betreft ben in het zeker met je eens, wat streamers/versterkers vind ik Wiim minstens zo goed als Sonos en stukken goedkoper.
Kan ik je zeker in volgen. Maar ik wil nog wel eens de betrouwbaarheid op lange termijn zien. Wat bij Sonos nog steeds voorbeeldig is.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met Wiim, kan er niet veel over zeggen.
Pagina: 1