Mediahuis krijgt AVG-boete vanwege cookiewall met verstopte

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:20
nieuws: Mediahuis krijgt AVG-boete vanwege cookiewall met verstopte cookiewei...

@TijsZonderH

Het lijkt een gemiste kans dat er voor dit artikel geen reactie van DPG Media is gevraagd, aangezien de cookiemuur van DPG (en daarmee Tweakers) exact dezelfde misstappen lijkt te begaan als de hier beboete cookiemuur. Misschien iets voor een update aan het artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Als we nieuws schrijven, houden we het doorgaans bij de feiten over die zaak. Als hier in Nederland een boete komt voor Clearview, ga ik ook niet allerlei gerelateerde partijen zoals de politie bellen met de vraag wat zij ervan vinden, en bij de Uber-boete ga ik ook niet bellen wat Taxi Centrale Amsterdam daar van vindt. Als ik nu ineens iets zou gaan schrijven over een andere uitgever, zou dat vrij willekeurig zijn - dan zou ik bijvoorbeeld ook alle andere nieuwsuitgevers in Nederland kunnen gaan vragen naar een reactie. Want waarom zou ik me dan specifiek tot DPG beperken? Alleen maar omdat Tweakers daar toevallig onder valt? Dat voelt nogal willekeurig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:50
TijsZonderH schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:32:
Als we nieuws schrijven, houden we het doorgaans bij de feiten over die zaak. Als hier in Nederland een boete komt voor Clearview, ga ik ook niet allerlei gerelateerde partijen zoals de politie bellen met de vraag wat zij ervan vinden, en bij de Uber-boete ga ik ook niet bellen wat Taxi Centrale Amsterdam daar van vindt. Als ik nu ineens iets zou gaan schrijven over een andere uitgever, zou dat vrij willekeurig zijn - dan zou ik bijvoorbeeld ook alle andere nieuwsuitgevers in Nederland kunnen gaan vragen naar een reactie. Want waarom zou ik me dan specifiek tot DPG beperken? Alleen maar omdat Tweakers daar toevallig onder valt? Dat voelt nogal willekeurig.
Geen idee waar het over gaat, maar als Uber een boete krijgt en Taxi Centrale Amsterdam dezelfde regels overtreed zou een vraag hierover aan ze toch niet zo gek zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:45
Is dat niet juist wat je verwacht als je aan goede nieuwsgaring en bijbehorend onderzoek doet? Puur een artikel doorzetten zonder er over na te denken wordt al veel te veel gedaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
TijsZonderH schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:32:
Want waarom zou ik me dan specifiek tot DPG beperken? Alleen maar omdat Tweakers daar toevallig onder valt? Dat voelt nogal willekeurig.
Ik zou dat niet willekeurig noemen. De cookiemuur van Tweakers is, ook al is het niet jullie keuze, toch ook de verantwoordelijkheid van Tweakers. Als jullie een nieuwsartikel plaatsen waar duidelijk uit blijkt dat deze cookiemuur onrechtmatig is, dan past het bij deze verantwoordelijkheid om dit op zijn minst te benoemen in het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
toch ook de verantwoordelijkheid van Tweakers
Niet van de redactie. Die is onafhankelijk en staat hier helemaal buiten, dus daar weet ik niks van behalve wat ik misschien op een bedrijfsborrel meekrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
TijsZonderH schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:38:
[...]

Niet van de redactie. Die is onafhankelijk en staat hier helemaal buiten, dus daar weet ik niks van behalve wat ik misschien op een bedrijfsborrel meekrijg.
Dat is wel erg gemakkelijk. Bezoekers krijgen namens Tweakers deze cookiemuur voorgeschoteld, daarmee is het de verantwoordelijkheid van Tweakers. Het is niet alsof een hacker op jullie servers heeft ingebroken om stiekem deze illegale cookiemuur te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 15:12
TijsZonderH schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:38:
[...]

En goede journalistiek zou zijn "hey hoe zit dit precies". Maar goed, we hebben al een reactie van DPG gekregen in een nieuws artikel wat neerkwam op "de wet geld niet voor ons"/"de wet is anders dan wat de rechter zegt dus we doen het gewoon".

Ik snap dat jullie daar weinig aan kunnen doen. Maar het gebrek aan lef om op je eigen bazen kritiek te hebben als het hier om gaat is wel jammer.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
corset schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:10:
Maar het gebrek aan lef om op je eigen bazen kritiek te hebben als het hier om gaat is wel jammer.
Van zulk soort opmerkingen zijn wij niet gediend. Feedback geven op artikelen is helemaal prima, maar op de man spelen of mensen beschuldigen is dat niet.

En aangezien het hele topic de verkeerde kant (op dreigt) te gaan, doe ik hier een slotje op.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 06-09-2024 15:43 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.